Gå til innhold

"Dele Wifi" fra laptop til konsoll via ethernet?


Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg en Xbox One nå nylig, å håpet å kunne bruke denne til litt underholdning mellom slagene.

Det viste seg ganske fort at man trenger internett-tilkobling for å kunne bruke de fleste av funksjonene, noe som normalt sett ikke burde være et problem. 

 

Men akkurat nå er jeg på en nettverksløsning som Xboxen ikke kan logge inn på, og tenkte å gjøre som andre i lignende situasjon, ved å lage et Hotspot via pc'en. Etter litt forskning viser det seg at min pc ikke kan etablere slike, siden nettverkskortet bare kan motta data, og ikke sende.

 

Derfor lurer jeg på om det finnes andre måter å kunne dele data til boxen, alle forslag mottas med takk!

 

 

Mr.Patro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har windows lager du bare en AD-HOC tilkobling, skal funke med de aller fleste nettverkskort mener jeg.. Så blir laptoppen i praksis en ruter.. Så kan du enten brokoble Wifi og ethernet, eller dele Ethernet internett med Wifi...

 

Om du har WIndows 10:

https://lifehacker.com/turn-your-windows-10-computer-into-a-wi-fi-hotspot-1724762931

 

EDIT:

 

Om driverne til nettverkskortet kan lage hotspot: kan du finne ut av med å skrive i command (CMD): NETSH WLAN show drivers

 

Hosted Network Support

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Enkel bildeserie for å forklare det visuelt det som er sagt tidligare:

*Merk dette er bilder frå Win10pro

 

1. Gå inn til nettverk og delingssenter --> klikk "Endre innstillinger for nettverkskort"

 

2. Høgreklikk på trådløs nettverkstilkobling, velg "egenskaper". Deretter velg "Deling" tab'n, og huk av for tillat andre nettverksbrukere.." og velg den koblinga du skal dele den til, i mitt tilfelle Nettverkskortet mitt er kallt "Lokal tilkobling".

 

3. Velg så både trådløs tilkobling og den tilkoblingen du vil opprette bro mellom. Og høgreklikk på det som er merka og velg "Opprett bro mellom tilkoblinger". 

 

 

Mulig eg ikkje har oppfattet rett kva vei du ville gå, men i ditte eksemplet har eg gjort slik eg har på min egen bærbar, da eg ofte må koble til bro mellom to koblinger grunnet mangel på trådløse mottakere i stasjonære pc'r på min jobb. Om du ha trådløs via mobilt nett gjelder samme prinsippet istede for trådløs nett, velger du heller dette.

 

Det som kan være bugga her, er på din bærbare vil ikkje vise at du er på nett, mens du er det. Og du må ha på DHCP/Auto ip innstillinger på din xbox for at dette skal fungere, ikkje statisk ip.

 

Til sist mulig det er liten forskjell frå tidligare windows versjonar enn min Windows 10pro.

post-269952-0-74571800-1511809298_thumb.png

post-269952-0-29537800-1511809310_thumb.png

post-269952-0-48559000-1511809315_thumb.png

Lenke til kommentar

​Prøvde meg litt fram, virker ikke som jeg kan lage hotspot.

​Når man brokobler, trekker man da bare kabel mellom Xbox og pc, og bare fikser litt innstillinger?

kobl til internett med laptopen via wifi og lag brokobling mellom wifi og ethernet tilkoblingen på laptopen og så strekker du kabel fra laptopen til xboxen.

Lenke til kommentar

Hva får du om du skriver: "NETSH WLAN show drivers" i cmd?

 

Om du får Hosted Network Support: Yes, så skal det være fult mulig...

 

Ved brokobling trenger du ikke gjøre så veldig mye annet en å passe på at det ikke blir IP-konflikt.. Så det kan kanskje være greit å sette statisk IP adresser utenom adressene DHCP serveren deler ut..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...