Gå til innhold

Hjelp til refinansiering av kredittkort og nytt lån til investeringer. Samle alt?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

På grunn av diverse forpliktelser og ferie mellom skoleslutt og ny jobb ble jeg nødt til å benytte meg av kredittkort for å overleve frem til første lønning.

 

Kredittkort 1 : 20 000

 

Kredittkort 2: 40 000 

 

Disse er i ulike banker.

 

Til nå har jeg i praksis brukt hele lønnen for å betale ned kortene ved hver lønning, men må da trekke opp igjen kortene på nytt frem til neste lønning. Kommer meg gradvis nedover, men går sent. Har tenkt at dette er beste strategi for å redusere rentebidraget.

 

Hadde i utgangspunkt håpet på å bli gjeldsfri til nyttår, men dette tok lenger tid enn jeg fryktet på grunn av en del (sjokk) andre utgifter i løpet av året.

 

På nyåret planlegger jeg å ta opp et lån på kr 100 000 i tillegg til dette som jeg skal bruke i en investering.

 

Vurderer nå å bare samle alt jeg har av gjeld i dette lånet og låne opp kr 150 000. Sett bort fra risikoen ved investeringen (ønsker gjerne at vi ikke diskuterer det), vil dette være mer gunstig enn slik jeg holder på nå? Ideelt sett kunne jeg jo helst tenke meg å betale ned alt raskt, men med tanke på økt fremtidig inntekt og bedre betalingsevne senere, vurderer jeg nå om det er bedre å heller øke tidshorisonten litt.

 

Ser at for eksempel Bank Norwegian tilbyr refinansiering av kredittkortgjeld. Det virker som om renten er lavere på dette en forbrukslånet. Så eventuelt kunne jeg kanskje tatt opp to lån.

 

Men det beste er nok om jeg får samlet alt i ett lån. Noen innspill? Og eventuelt hvor det er best å søke forbrukslån? 

 

Takk for alle innspill :)

 

PS: Har en årslønn før skatt på kr 560 000.

PPS: Sendte inn en 'rask' søknad på BankNorwegian og det var i hvert fall ikke problematisk å få lån.



Anonymous poster hash: e1c1c...c38
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvilke forpliktelser du har, men på generelt grunnlag:

 

Gjelden er såpass lav og lønnen så høy at dette bør du klare å betale på noen måneder om du prioriterer bort unødvendig forbruk og luksus. Å snakke om refinansering her blir som å 'skyte spurv med kanoner'. Om du bruker all disponibel inntekt på gjeld og så bruker kortene til forbruk, blir det ikke mye renter heller. Du får opptil 50 dager rentefri betalingsutsettelse på kjøp.

 

Og til slutt. Husk at avkastningen på investeringen  må overstige renten på forbrukslånet for at det skal lønne seg! Du bør altså ha en fryktelig god idé  :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva som blir billigst ser du jo lett på renter og eventuelle gebyrer. Det er ikke nødvendigvis billigst å samle alt. Forbrukslånhjelp er nettet flust av, bare å søke så får du "finn beste tilbud"-greier med en gang. Altså enkle tjenester som slenger inn søknader overalt så du får se hva som er billigst for deg.

 

Tar deg ca. 5 minutter å finne ut av hva som er billigst ;)

Lenke til kommentar

Metoden å nedbetale og trekke opp kort er psykologisk sett ditt verste alternativ. Du etablerer i ditt eget sinn en aksept for å bruke kredittkortet. Den aksepten blir du ikke lett kvitt. Det er veldig lett å bare ta opp et lite kort f.eks. fordi det er så himla gode bonuser.

 

I praksis har du 406 000 kr etter skatt da - antagelig mer i og med at du sikkert har noen renteutgifter. Du har nesten 34 000 kr netto i måneden.

 

Du har seksti lapper i året i kredittkortgjeld, som koster deg tusen kroner i måneden i renter. I tillegg er vel minstebidraget på 1800 kr. Det vil si at minstebeløpet ditt er 2800 kr i måneden.

 

Bare rentene på BN er vel rundt 21 000 kr i året, dvs. 1750,- kr i måneden, pluss avdrag. Dette vil være nærmest dobbelt så mye som dagens forpliktelser, altså dobbelt så mye som du allerede i dag ikke klarer.

 

Betal ned det du skylder først. Du har mer enn god nok lønn til å kunne spare de 100k - det er nettoinntekten din i ett kvartal; setter du av en fjerdedel av lønna di i ett år så er du der. Ikke gjør risikable investeringer med andres penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Takk for svar, freddyen.

 

Mulig du har rett, men føler at jeg ligger en måned bak og at dette kommer til å ta lang, lang tid. Har noen andre forpliktelser også. 

 

Tror jeg kommer til å søke min lokale bank om et forbrukslån og samtidig BankNorwegian. Så tar jeg det billigste. :)

 

Anonymous poster hash: e1c1c...c38

 

 

Du virker ung og kanskje har du fått din første jobb, så et vennlig råd fra meg:
Å begynne din "økonomiske karriere" med et forbrukslån er ikke særlig klokt.
Selv med et relativt beskjedent lånebeløp på kr 150 000 er rentekostnaden skyhøy, og dette er penger som kunne blitt plassert i BSU/sparing/pensjon.
Dette blir, i beste fall, et handicap som hindrer deg i å nå økonomiske og materielle drømmer.
 
Skulle du være så "heldig" å få tilbud om å utvide lånet til maksbeløpet på kr 600 000, ja, da er du mest sannsynlig låst for resten av livet og du blir aldri gjeldfri.
 
Vurdér dette nøye :)
 
Og til  slutt, om du er lovet høy fortjeneste på en investering bør du lese dette:
Lenke til kommentar

Takker for svar. :)

 

Liker ikke tanken på å ta opp mer gjeld, men problemet akkurat nå er at jeg ligger nøyaktig én måned etter. Halv skatt i desember hjelper nok litt, men ikke nok er jeg redd.

 

Vedr. investeringen, så ønsker jeg ikke utdype for mye, men det involverer naturlig nok noe risiko, men ikke mer enn halvparten av investeringen. Det er noe jeg har jobbet med lenge og føler at jeg nå må satse. Bedrifter og andre låner jo penger når de starter opp noe...? :) 

 

Så, jeg vurderer å låne opp 150K over en 5 års periode eller lignende. Mer å betale i renter, men mindre belastning per måned. Går investeringen bra, vil jeg kunne betale ned lånet i sin helhet i løpet av året. I tillegg ligger jeg an til lønnsøkning til våren uansett.

 

Spørsmålet er vel kanskje om det finnes mer gunstige alternativ enn for eksempel Bank Norwegian...

 

Får tenke litt mer. Men heller mot å låne litt... :) 



Anonymous poster hash: e1c1c...c38
Lenke til kommentar

 

Takker for svar. :)

 

Liker ikke tanken på å ta opp mer gjeld, men problemet akkurat nå er at jeg ligger nøyaktig én måned etter. Halv skatt i desember hjelper nok litt, men ikke nok er jeg redd.

 

Vedr. investeringen, så ønsker jeg ikke utdype for mye, men det involverer naturlig nok noe risiko, men ikke mer enn halvparten av investeringen. Det er noe jeg har jobbet med lenge og føler at jeg nå må satse. Bedrifter og andre låner jo penger når de starter opp noe...? :)

 

Så, jeg vurderer å låne opp 150K over en 5 års periode eller lignende. Mer å betale i renter, men mindre belastning per måned. Går investeringen bra, vil jeg kunne betale ned lånet i sin helhet i løpet av året. I tillegg ligger jeg an til lønnsøkning til våren uansett.

 

Spørsmålet er vel kanskje om det finnes mer gunstige alternativ enn for eksempel Bank Norwegian...

 

Får tenke litt mer. Men heller mot å låne litt... :)

 

Anonymous poster hash: e1c1c...c38

 

 

Om vi ikke kan overbevise deg om å droppe lånet, så velg i hvert fall den billigste banken.
Det er store forskjeller!
 
På denne listen havner BankNorwegian på 81. plass av 90 banker:
Endret av freddyen
Lenke til kommentar

 

Om vi ikke kan overbevise deg om å droppe lånet, så velg i hvert fall den billigste banken.

Det er store forskjeller!
 
På denne listen havner BankNorwegian på 81. plass av 90 banker:

 

 

Wow. Tusen takk! :) 

 

Det var nettopp noe slikt jeg var på leting etter. Stor forskjell der, ja. Mulig det er vanskeligere å få de billigste lånene, men skal i hvert fall søke og se.

 

Praktisk talt ingen investering har bedre avkastning enn å betale ned kredittkortgjeld.

 

Skjønner veldig godt skepsisen, men har faktisk ved tidligere anledninger skapt betydelig meravkastning ved å låne opp et kredittkort og senere betale ned det i sin helhet, samt innkassere en solid gevinst selv. En litt risikabel investering vel og merke.

 

Er ikke helt det samme jeg skal akkurat nå, men noe i samme gate.

 

Anonymous poster hash: e1c1c...c38

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...