Gå til innhold

Bor i 4. etasje, trenger internett i kjellerboden


Anbefalte innlegg

Som trådtittelen tilsier bor jeg i 4.etg i et borettslag men bruker endel tid i kjellerboden. Her skulle jeg svært gjerne hatt internett-tilkobling. Jeg har stikkontakt der nede som jeg TROR vi betaler for på strømregninga.

 

Hva kan jeg gjøre? Trekke kabel på utsida av et bygg fra 1900-tallet er nok uaktuelt, og ingen trådløs-signal når så langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan kanskje ikke regne med at strømmen der nede er på samme som i leiligheten din, men om den er det kan du bruke Homeplugs.

 

Om det er mulig kan du kanskje sette opp en WiFi mottaker i nærheten av boden, eller i vinduet som tar imot ditt WiFi nett?

 

Ellers er alternativet å trekke kabel tenker jeg.

Lenke til kommentar

Ville startet med en homeplug her.  Gjerne en mimo variant (bruker begge strøm og jord for signal, ikke bare strømlederne som de billigere/eldre variantene). 

 

Om det feiler så har faktisk de trådløse 4x4 AC variantene god rekkevidde. Bruk en med dedikert back haul, altså tri-band extender pakke.  Signalene rekker neppe helt ned, men om du har mulighet til å sette en i 1 eller 2 egt, så kanskje den kan ha god nok rekkevidde.  Sånn her pakke har jeg god erfaring med. Ikke så mange etasjer som deg, men for rå rekkevidde i back haul er denne bra. https://www.komplett.no/product/961948/datautstyr/nettverk/routere/zyxel-multy-x-tri-band-ac3000?offerId=KOMPLETT-310-961948#

Lenke til kommentar

Som trådtittelen tilsier bor jeg i 4.etg i et borettslag men bruker endel tid i kjellerboden. Her skulle jeg svært gjerne hatt internett-tilkobling. Jeg har stikkontakt der nede som jeg TROR vi betaler for på strømregninga.

 

Hva kan jeg gjøre? Trekke kabel på utsida av et bygg fra 1900-tallet er nok uaktuelt, og ingen trådløs-signal når så langt.

 

Homeplug vil vel mest sannsynligvis fungere om du får strøm fra ditt sikringsskap/strømmåler?

I så fall er det vel bare å skru av dine sikringene, og se om lyset går?

(Hvordan skal du ellers få betalt for strømmen du bruker, hvis den ikke går til ditt sikringsskap/strømmåler?)

 

Har du ellers tilgang til et/kommer nærme et vindu i kjelleren?

Hvis du kommer til et vindu som er på samme side av bygningen som et vindu i din leilighet, kan du prøve å sette opp en trådløs bridge-løsning. Kommer du nærme nok vinduet begge steder, kan dette gå,

Evt. ved å slenge en utendørsantenne ut av vinduet.

 

(Mulig vinduet da må stå litt på gløtt, men hvis du kun trenger nettet når du selv er i boden, er dette kanskje ikke så farlig?)

 

Evt. prøve en kombinasjon av Homeplug og trådløs bridge, men da blir det fort mange faktorer som kan gi et ustabilt nett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...