Gå til innhold

Hvilke fag MÅ man ha for generell studiekompetanse?


emilyz

Anbefalte innlegg

Er det slik at man må ha fremmedspråk for å ha generell studiekompetanse?

Jeg hadde ikke fremmedspråk på ungdomsskolen, så jeg må egentlig ha det i tre år på VGS. I 2. VGS var jeg så dum at jeg meldte meg ut av faget fordi jeg hang så langt etter og tenkte det var greit å ta et annet fag privatist i friåret mitt. Lite tenkte jeg på hvor stor jobb det egt er å lære seg et språk, hvertfall når man skal lære det helt selv. 

 

Nå sitter jeg her og lurer på hvilket språk jeg skal velge, eller om jeg skal velge det språket jeg hadde i starten av videregående. 

Men er det sånn at man må ha fremmedspråk på vitnemålet for å ha generell studiekompetanse? Hvis jeg har alle de andre fagene som gym, norsk, engelsk og samfunnsfag osv+programfag, blir det da noe problem uten fremmedspråket? Eller vet dere om det er noen muligheter for å ha et annet fag som ikke er like langvarig som det å skulle lære seg et helt nytt språk, som kan erstatte dette? Sånn at jeg heller kan ta et annet fag istedet for språk?

 

Har prøvd å søke litt rundt men det står nesten ingenting om hva generell studiekompetanse faktisk er. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lov å ha svensk som fremmedspråk?

 

Nei, tror ikke det. Du hvertfall ikke språket her.

 

Her er lista, du må ha ett av disse språkene:

albansk, amharisk, arabisk, bosnisk, dari, estisk, filipino, finsk, fransk, hebraisk, hindi, islandsk, italiensk, japansk, kantonesisk, kinesisk, koreansk, kurdisk, latvisk, litauisk, lulesamisk, nederlandsk, nordsamisk, oromo, panjabi, pashto, persisk, polsk, portugisisk, russisk, somali, spansk, sørsamisk, tamil, tegnspråk, thai  tigrinja, tyrkisk, tysk, urdu og vietnamesisk.

Endret av Fast Jobb
Lenke til kommentar

 

Har du lov å ha svensk som fremmedspråk?

 

Nei, tror ikke det. Du hvertfall ikke språket her.

 

Her er lista, du må ha ett av disse språkene:

albansk, amharisk, arabisk, bosnisk, dari, estisk, filipino, finsk, fransk, hebraisk, hindi, islandsk, italiensk, japansk, kantonesisk, kinesisk, koreansk, kurdisk, latvisk, litauisk, lulesamisk, nederlandsk, nordsamisk, oromo, panjabi, pashto, persisk, polsk, portugisisk, russisk, somali, spansk, sørsamisk, tamil, tegnspråk, thai  tigrinja, tyrkisk, tysk, urdu og vietnamesisk.

 

Men er du HELT sikker på at jeg må ha fremmedspråk for å få generell studiekompetanse? Hva skjer om jeg ikke har fremmedspråk liksom?

Lenke til kommentar

 

 

Har du lov å ha svensk som fremmedspråk?

 

Nei, tror ikke det. Du hvertfall ikke språket her.

 

Her er lista, du må ha ett av disse språkene:

albansk, amharisk, arabisk, bosnisk, dari, estisk, filipino, finsk, fransk, hebraisk, hindi, islandsk, italiensk, japansk, kantonesisk, kinesisk, koreansk, kurdisk, latvisk, litauisk, lulesamisk, nederlandsk, nordsamisk, oromo, panjabi, pashto, persisk, polsk, portugisisk, russisk, somali, spansk, sørsamisk, tamil, tegnspråk, thai  tigrinja, tyrkisk, tysk, urdu og vietnamesisk.

 

Men er du HELT sikker på at jeg må ha fremmedspråk for å få generell studiekompetanse? Hva skjer om jeg ikke har fremmedspråk liksom?

 

NEI det må du ikke. Jeg tok generell studiekompetanse for to år siden, og tok minimumskravene for å få det på vitnemålet. Det var Norsk (skriftlig og muntlig), Historie, Sosiologi (valgfag), Matematikk P1 (elns) og Gym

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt fremmedspråk, og generell studiekompetanse har jeg.

 

Hvor gammel er du, forresten? Kanskje 23/5 kan være en mulighet?

Jeg er 18, går 3 år på videregående nå. 

 

Fikk du generell studiekompetanse på videregående?

Endret av emilyz
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke hatt fremmedspråk, og generell studiekompetanse har jeg.

 

Hvor gammel er du, forresten? Kanskje 23/5 kan være en mulighet?

Jeg er 18, går 3 år på videregående nå. 

 

Fikk du generell studiekompetanse på videregående?

 

 

Ahh, ok. Da er du for ung for 23/5. Men det betyr ikke at du ikke kan for generell studiekompetanse ut fra VGS. Det gjorde jeg. Men, jeg gikk to år yrkesfag + ett år "påbygg". 

 

Hva går du?

Lenke til kommentar

Gikk du studiespesialisering?

Ja, går studiespesialiserende nå

 

Har de vanlige fellessfagene: norsk, historie og religion, i tillegg til geografi, samfunnsfag og naturfag fra 1. og 2. klasse

I tillegg har jeg psykologi 1 og 2, historie og filosofi 1, sosiologi og sosialkunnskap på vitnemålet.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ikke hatt fremmedspråk, og generell studiekompetanse har jeg.

 

Hvor gammel er du, forresten? Kanskje 23/5 kan være en mulighet?

Jeg er 18, går 3 år på videregående nå. 

 

Fikk du generell studiekompetanse på videregående?

 

 

Ahh, ok. Da er du for ung for 23/5. Men det betyr ikke at du ikke kan for generell studiekompetanse ut fra VGS. Det gjorde jeg. Men, jeg gikk to år yrkesfag + ett år "påbygg". 

 

Hva går du?

 

Går vanlig studiespesialiserende. 

Jeg skjønner liksom ikke helt hvor langt jeg kommer etter videregående om jeg ikke har fremmedspråk

Lenke til kommentar

 

Gikk du studiespesialisering?

Ja, går studiespesialiserende nå

 

Har de vanlige fellessfagene: norsk, historie og religion, i tillegg til geografi, samfunnsfag og naturfag fra 1. og 2. klasse

I tillegg har jeg psykologi 1 og 2, historie og filosofi 1, sosiologi og sosialkunnskap på vitnemålet.

 

 

Da MÅ du ta språkfag. Hvis ikke du har lyst til vente til 23 år for å begynne å studere.

Lenke til kommentar

 

 

Gikk du studiespesialisering?

Ja, går studiespesialiserende nå

 

Har de vanlige fellessfagene: norsk, historie og religion, i tillegg til geografi, samfunnsfag og naturfag fra 1. og 2. klasse

I tillegg har jeg psykologi 1 og 2, historie og filosofi 1, sosiologi og sosialkunnskap på vitnemålet.

 

 

Da MÅ du ta språkfag. Hvis ikke du har lyst til vente til 23 år for å begynne å studere.

 

Nei det har jeg jo ikke akkurat så lyst til. Da handler det kanskje mer om at det er selve vitnemålet som ikke blir fullført?

Engelsk går vel heller ikke under språkfagene?

Endret av emilyz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...