Gå til innhold

Legge på seg/mer muskler?


Disorder

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er en sånn person som ALDRI legger på seg. Jeg kan spise hva jeg vil uten en bekymring for vekten min.

 

Men jeg er interessert i å bli litt større i forhold til muskler.

Jeg er slank med litt definerte muskler og har ikke hørt annet enn positive ord fra jenter, men føler likson aldri at jeg klarer å bli større.

 

Hvordan bør jeg spise osv/ tips?

Endret av Disorder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst må du finne ut ca hvor mange kalorier du spiser i gjennomsnitt i dag, mål maten du spiser og regn ut etter hva som står på produktene..

 

Så kan du bruke en TDEE-kalkulator for å få et omtrentlig tall på hvor mange kalorier du forbrenner hver dag (tallet du får er sannsynligvis høyere enn hva du fikk da du målte maten din), så kan du starte med å øke dette med 200-500 kalorier og se hva som skjer i løpet av 2-4 uker. Går du fortsatt ikke opp øker du inntaket med nye 200-500kcal.

 

Dersom du trener kan du gange kroppsvekten din med 1.8 og dette tallet blir mengden protein i gram du bør prøve å få i deg om dagen.

Lenke til kommentar
Jeg er en sånn person som ALDRI legger på seg. Jeg kan spise hva jeg vil uten en bekymring for vekten min.

 

 

Denne hører vi ofte. VELDIG ofte. Det første du må gjøre er å lære at dette ikke er sant.

 

Vektendring er et resultat av (antall kalorier inn) - (antall kalorier ut). Hvis du ikke legger på deg, så er det fordi du forbrenner like raskt som du spiser.

 

Og før du sier det, så vet jeg allerede hva neste sitat blir.

 

 

Jeg spiser store måltider til middag osv, og forsyner meg flere ganger.

 

Ja, men for oss tynninger så betyr det bare at vi spiser lite resten av dagen/uka. For eksempel hvis vi spiser fire fulle tacolefser på lørdag, så spiser vi generelt mindre på søndag og mandag fordi kroppen er fremdeles mett. Så det jevner seg ut.

 

Til syvende og sist, så har du bare ikke spist nok kalorier over lengre perioder. Jeg snakker ikke da om store middager, men summen av kaloriene du får i deg på en uke eller en måned.

 

Det er like vanskelig å legge på seg som det å gå ned i vekt.

 

  • de som vil ned i vekt må la være å spise til tross for at de er sultne
  • de som vil opp i vekt må spise til tross for at de IKKE er sultne

 

Jeg brukte ca. 2 år på å gå fra 60kg til 85kg. Den første perioden var hardest fordi jeg måtte lage rutinene og vanene, men etter et par måneder var det helt greit.

 

Så mitt beste tips er å forkaste formeningen om at "jeg kan spise hva som helst". Du må uansett spise mer hvis du vil opp i vekt. At du fremdeles er tynn er bevis på at du ikke har spist nok. Men du må naturligvis også være påpasselig med det du spiser.

Endret av Aleks855
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...