Gå til innhold

Canon EOS 500D; greit nybegynnerkamera til ungdom?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!   :)

 

Jeg har ei datter som bruker mobilen mye til foto, og som har ønsket seg "skikkelig" kamera en god stund. Er Canon EOS 500D et greit nybegynnerkamera; som gir gode skarpe bilder og er greit i bruk? Gode bilder ved dårlige lysforhold (ved riktig bruk)? 

 

Sånn går det når man prøver å redigere post 1; man siterer seg selv og lager en post til. Applaus!!

 

Det jeg SKULLE si var at andre greie kameraer til rundt 2000 kr ved bruktkjøp også er interessante.  :)

Endret av Omicron2
Lenke til kommentar

Eventuell Canon 100D, da får du bortimot en fullverdig 700D i mindre innpakning og til en hyggeligere pris og nyere teknologi en 500D innehar.

Bare vær sikker på at du får med kit-objektivet som heter "Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM" siden det er mye bedre en tilsvarende objektiv uten STM i benevnelsen.

 

En annen fordel med Canon er at det følger med et bra redigeringprogram og mange gode videoer på youtube samt norsk opplæring på Canon Norge sine hjemmesider.

 

En god fotobok er også alfa omega for og kunne bruke et systemkamera på en god måte, eventuell lese denne guiden "blender, lukker, iso og litt til" til og begynne med.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for alle svar så langt i denne tråden!  :)

 

Nautica; dette så flott ut og takk for presisering av objektivet. Det ligger litt høyt i pris foreløpig sammenliknet med de andre alternativene, så jeg tror jeg må sjekke ut disse først.

 

Dette er kanskje en fin pakke?  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106094173

 

Den du likner til tow er vel mye det samme, bare med litt mindre utstyr? 

 

:)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar så langt i denne tråden!  :)

 

Nautica; dette så flott ut og takk for presisering av objektivet. Det ligger litt høyt i pris foreløpig sammenliknet med de andre alternativene, så jeg tror jeg må sjekke ut disse først.

 

Dette er kanskje en fin pakke?  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106094173

 

Den du likner til tow er vel mye det samme, bare med litt mindre utstyr? 

 

:)

For dyrt for et så gammelt kamera med et billig kit objektiv. Er verdt maks 1200,-

Lenke til kommentar

Har en Canon 550D, 600D og en G12. Er meget godt fornøyd med alle 3. 550D har vært med rundt hele kloden og den er egentlig min favoritt. Synes alle sammen tar gode bilder. G12 er mindre og lettere, men synes at begrensningen med den er at den ikke er rask nok.

Alle mener jo det at "standardobjeltivene er av dårlig kvalitet", men etter å ha knipset og sammenlignet litt, synes jeg ikke de er "så" dårlige. Ville gått for en 550D. Ser man får dem for ca 2.000,- 

Lenke til kommentar

550D er ikke for gammelt. Tar bilder i RAW format og "standardformat" og passer perfekt for Windwos 10 og nyeste utgave av Photoshop. Ingen problemer. Matcher de nyeste modellene nær 100% på dette området, ville jeg vel tro. Ved å ta bilder i RAW format så kan man hente detajer og informasjon ut av bildet som ikke er mulig med vanlig standardformat.

 

Negativt: Den tar opp bra film, men autofokus virker ikke mens man filmer. Hvis motivet flytter seg så må man korrigere manulet.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...