Gå til innhold

Det er ikke Windows, Linux eller MacOS som har den egentlige kontrollen over pc-en din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Purism forsøker aktivt å gjøre noe med dette med sine Libremmaskiner:

 

https://puri.sm/posts/purism-librem-laptops-completely-disable-intel-management-engine/

https://puri.sm/coreboot/

 

Men bedrifter og mennesker er generelt helt uten prinsipper og totalt bevisstløs i sitt forhold til mobiler/nettbrett og beskyttelse av informasjon, så det er nok bortkastet å investere i dette på Laptops uten at man også tar konsekvensen innen mobil/brett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

Purism forsøker aktivt å gjøre noe med dette med sine Libremmaskiner:

 

https://puri.sm/posts/purism-librem-laptops-completely-disable-intel-management-engine/

https://puri.sm/coreboot/

 

Men bedrifter og mennesker er generelt helt uten prinsipper og totalt bevisstløs i sitt forhold til mobiler/nettbrett og beskyttelse av informasjon, så det er nok bortkastet å investere i dette på Laptops uten at man også tar konsekvensen innen mobil/brett.

 

Folk er på facebook, bruker chrome, bruker skytjenester...forventer du noen intelligente tanker blant hvermansen mtp informasjonsikkerhet? :-)

Lenke til kommentar

Betyr dette at alle "vanlige PC'er" nå etterhvert bygges slik at de skal være "hackbare" vae at man kan gå inn på nivå lavere enn operativsystem?

 

Ser det ikke slik ut?

 

Nei, de "bygges ikke slik at de skal være hackbare". Du tillegger en konspiratorisk årsak til at dette blir gjort sånn. De bygges slik fordi det er antatt at det er den mest hensiktsmessige løsningen. Det kan tenkes at en uheldig bieffekt er at de kan være mer sårbare enn andre strategier, men dette er ikke en bevisst innlagt "bakdør" som "De" kan bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merket at på mine Lenovo-pc-er, kunne AMT deaktiveres i BIOS - og da deaktiveres på en slik måte at det også aldri kunne aktiveres igjen.

 

Når det gjelder AMT-problemet, er det "interessant" å se hvordan dette berører de med integrert 4G i pc-ene, som eksponerer pc-en direkte mot nettet.

 

 

Tanenbaums "Modern Operating Systems" står fortsatt i hylla på hjemmekontoret, 20 år etter at man brukte boka under studiene. Brukt blir den også i en gang i blant :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...men dette er ikke en bevisst innlagt "bakdør" som "De" kan bruke.

Ikke? Så forklar meg hva som hindrer Intel og alle trebokstavsforkortelsene fra å ta seg inn i maskinen din, utover (forretnings-)moral (Ha!)

 

Hint: Det er ikke mulig å slå av Intel Management Engine. Med mindre du faktisk er en av disse lyssky trebokstavsforkortelsene. For disse og bare disse leverer Intel prosessorer der ME faktisk er avstengt. Det eneste brukerne kan slå av i UEFI/BIOS er grensesnittet mot brukeren selv. Klient-/Servertjenestene forblir operative mot nettverket. Og det er Intel selv som sitter på nøklene.

 

Intel ME har vært og er fortsatt en lang føljetong på Slashdot:

· https://it.slashdot.org/comments.pl?cid=54579757&sid=10717233&tid=11

 

Allerede i 2009 ga Libreboot jevnt over opp Intelprosessorer. Den krigen startet tilbake i 2006. Men den jevne forbruker forblir likefullt uopplyst. Ordtakene 'Ignorance is Bliss' og 'Blonds have more fun' er muligens to sider av samme sak. Med mindre sistnevnte heller henspeiler på blondiners opphøyde seksuelle attraksjon på det motsatte kjønn snarere som manglende intelligens. Motsatt er det uansett ikke rart at opplyste har det tøft.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

 

Betyr dette at alle "vanlige PC'er" nå etterhvert bygges slik at de skal være "hackbare" vae at man kan gå inn på nivå lavere enn operativsystem?

 

Ser det ikke slik ut?

 

Nei, de "bygges ikke slik at de skal være hackbare". Du tillegger en konspiratorisk årsak til at dette blir gjort sånn. De bygges slik fordi det er antatt at det er den mest hensiktsmessige løsningen. Det kan tenkes at en uheldig bieffekt er at de kan være mer sårbare enn andre strategier, men dette er ikke en bevisst innlagt "bakdør" som "De" kan bruke.

Du har vel ikke noe særlig med grunnlag for å si at dette ikke er tilfelle. Dette er en typisk påstand man hadde også før Snowden avsløringene, men så viste det seg at det var noe i disse konspirasjonsteoriene. Jeg sier ikke at det er sånn eller at det ikke er sånn, men begge delene er fullt mulig.

Lenke til kommentar

For det første så er jeg enig med Google, dette er ikke heldig, men for det andre så er det alltid patetisk når slike firmaer er sååå bekymret for egen sikkerhet men så lite opptatt av å IKKE snoke i dine data.

 

Jeg synes det er spesielt at mange utgir seg for å være opptatt av sikkerhet men er fullstendig lam i bakhodet når det gjelder FB,MS,GooG,Apple mm. Det er parodisk.
Lenke til kommentar

 

Purism forsøker aktivt å gjøre noe med dette med sine Libremmaskiner:

 

https://puri.sm/posts/purism-librem-laptops-completely-disable-intel-management-engine/

https://puri.sm/coreboot/

 

Men bedrifter og mennesker er generelt helt uten prinsipper og totalt bevisstløs i sitt forhold til mobiler/nettbrett og beskyttelse av informasjon, så det er nok bortkastet å investere i dette på Laptops uten at man også tar konsekvensen innen mobil/brett.

 

Folk er på facebook, bruker chrome, bruker skytjenester...forventer du noen intelligente tanker blant hvermansen mtp informasjonsikkerhet? :-)

Jeg har ingen illusjoner i så måte ;o)

 

Men jeg synes igrunn at man burde forvente BITTELITT av sentrale samfunnsinstitusjoner i både privat og offentlig sektor.

 

Vi har etter sigende tidenes mest velutdannede befolkning, men det er 2 ting som tilsier at dette ikke er tilfelle. Det ene er det totale fravær av sikkerhets/personverntenkning mht "smart"teknologi, og det andre er NRK radio - f.eks P1 - hvor man glatt kan lytte en hel dag uten en eneste intelligent replikk ;o)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

 

 

Purism forsøker aktivt å gjøre noe med dette med sine Libremmaskiner:

 

https://puri.sm/posts/purism-librem-laptops-completely-disable-intel-management-engine/

https://puri.sm/coreboot/

 

Men bedrifter og mennesker er generelt helt uten prinsipper og totalt bevisstløs i sitt forhold til mobiler/nettbrett og beskyttelse av informasjon, så det er nok bortkastet å investere i dette på Laptops uten at man også tar konsekvensen innen mobil/brett.

 

Folk er på facebook, bruker chrome, bruker skytjenester...forventer du noen intelligente tanker blant hvermansen mtp informasjonsikkerhet? :-)

Jeg har ingen illusjoner i så måte ;o)

 

Men jeg synes igrunn at man burde forvente BITTELITT av sentrale samfunnsinstitusjoner i både privat og offentlig sektor.

 

Vi har etter sigende tidenes mest velutdannede befolkning, men det er 2 ting som tilsier at dette ikke er tilfelle. Det ene er det totale fravær av sikkerhets/personverntenkning mht "smart"teknologi, og det andre er NRK radio - f.eks P1 - hvor man glatt kan lytte en hel dag uten en eneste intelligent replikk ;o)

Utdannelse og intelligens er ikke det samme. Utdannelse handler kun om å gjengi informasjon, mens intelligens går ut på å forstå og tenke selvstendig.

Lenke til kommentar

Utdannelse og intelligens er ikke det samme. Utdannelse handler kun om å gjengi informasjon, mens intelligens går ut på å forstå og tenke selvstendig.

 

Nei. Utdannelse handler ikke kun om å gjengi informasjon, men jeg har lest flere masteroppgaver med til dels høga betyg som får meg til å undres litt over nivået. Har enkelte ganger stusset over PhD'er også. Jeg synes ikke at det er heelt urimelig når enkelte drar inflasjonskortet.
Lenke til kommentar

IoT ... Det kommer vel litt ann på hvordan man bruker dem rent praktisk.

 

Det kan vel tenkes at det ikke tar så lang tid før man oppdager at det er visse sikkerhtsmessige utfordringer.

 

Å natte IPV6 enheter gjennom en brannmur var vel ikke akkurat den opprinnelige tanken, men kanskje allikvell en mulighet?

 

Men noe av tanken er vel også å koble IoT enheter opp mot mobilnettet. Da må man vel også samtidig kjøpe et redskap som kan jamme fryseboksen, eller men må plassere den langt ned i kjelleren i et "Faradeys bur".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

 

 

Betyr dette at alle "vanlige PC'er" nå etterhvert bygges slik at de skal være "hackbare" vae at man kan gå inn på nivå lavere enn operativsystem?

 

Ser det ikke slik ut?

 

Nei, de "bygges ikke slik at de skal være hackbare". Du tillegger en konspiratorisk årsak til at dette blir gjort sånn. De bygges slik fordi det er antatt at det er den mest hensiktsmessige løsningen. Det kan tenkes at en uheldig bieffekt er at de kan være mer sårbare enn andre strategier, men dette er ikke en bevisst innlagt "bakdør" som "De" kan bruke.

Du har vel ikke noe særlig med grunnlag for å si at dette ikke er tilfelle. Dette er en typisk påstand man hadde også før Snowden avsløringene, men så viste det seg at det var noe i disse konspirasjonsteoriene. Jeg sier ikke at det er sånn eller at det ikke er sånn, men begge delene er fullt mulig.

 

 

Det er vel ikke bare mulig, men også ganske sikkert, at det finnes miljøer av fagfolk som synes det kan være greit å kunne gå inn i elektriniske dingser. Man skal vel ikke følge med så veldig godt for å vite at det er slik:

 

http://www.bbc.com/news/technology-41721354

 

Rent teknisk så skulle man vel kunne bruke et slikt "underliggende operativsystem" til å gi akkurat den muligheten?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

 

Betyr dette at alle "vanlige PC'er" nå etterhvert bygges slik at de skal være "hackbare" vae at man kan gå inn på nivå lavere enn operativsystem?

 

Ser det ikke slik ut?

 

Nei, de "bygges ikke slik at de skal være hackbare". Du tillegger en konspiratorisk årsak til at dette blir gjort sånn. De bygges slik fordi det er antatt at det er den mest hensiktsmessige løsningen. Det kan tenkes at en uheldig bieffekt er at de kan være mer sårbare enn andre strategier, men dette er ikke en bevisst innlagt "bakdør" som "De" kan bruke.

 

 

Å tro på konspirsjonsteorier er vel en ting. Å følge med i nyhetene er vel noe annet.

http://itavisen.no/2017/11/17/svenske-myndigheter-vil-spionere-pa-maskinen-og-mobilen-til-mistenkte/

Lenke til kommentar

Noen liker å dra konspirasjonskortet hver gang andre advarer mot myndigheters overvåkning eller skjulte hensikter. Det kaller jeg å være desillusjonert selv om bildet som "konspiratøren" maler ikke nødvendigvis stemmer helt med virkeligheten, men essensen og forståelsen for at det er skjulte hensikter bak er der. Ikke slik at jeg går rundt og er redd for att noen kanskje kikker meg i kortene, for det vet jeg allerede at de gjør. Men å gå inn i tjenester som levert av google og facebook etc. og tro på det de sier om personvern og at de gjør alt for at din sikkerhet ivaretas er intet annen enn en real facepalm.

 

Noe med frosker og koking her. Kan imidlertid ikke gjøre så mye med det, men man skal ha ett mer bevisst forhold til dette enn det som er gjengs for almenheten i dag. Jeg er mest redd for de menneskene som ikke bekymrer seg det spøtt over at alle bevegelser skal logges og analyseres av kreti og pleti via telefoner, biler, offentlige tjenester, lyspærer og ditto. Det var denne type mennesker som ledet oss inn i WW2 og det er disse menneskene som leder oss til BB samfunnet gjennom at de omfavner dette for sin egen forlystelse skyld eller bagatelliserer problemet. De er gull vert for de som sitter med makten, og da snakker vi ikke nødvendigvis den folkevalgte makten som ofte også er nyttige knehøner..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...