Gå til innhold

Spørsmål google wifi


Anbefalte innlegg

Ærede forumister

 

Vurderer å kjøp mesh-nettverket til google, et par spørsmål i den forbindelse:

 

1) Er google wifi en router eller et AP? Jeg skal ha den bak Altibox FMG som i alle fall foreløpig ikke kan kjøres i bromodus uten at jeg mister funksjonalitet. Betyr det dobbel NAT?

 

2) Jeg regner med at mesh-nettverket gir en SSID på tvers av enhetene. Fungerer det i praksis at tilkoplete mobiler etc skifter sømløst til den enheten som har best signal?

 

TT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Den første boksen du setter opp blir en ruter og eventuelle flere bokser settes opp som AP. Anbefalt å sette opp mot rent modem eller hjemmesentral i bromodus.

 

2) Ja.

Hvis jeg ønsker å koble flere enheter kablet til en av Google WiFi enhetene, hva må jeg da installere etter det AP'et for å få til dette?

Kan jeg styre nett-tilgangen for hver av disse kablede enhetene gjennom google WiFi app'en?

Kan jeg evt koble meg fra Get boks (med avslått WiFi) til switch og til Google Wifi, og ha flere enheter på samme switchen?

Lenke til kommentar

Hvis jeg ønsker å koble flere enheter kablet til en av Google WiFi enhetene, hva må jeg da installere etter det AP'et for å få til dette?

Kan koble til flere kablede enheter med switch koblet på enhetene.

 

 

Kan jeg styre nett-tilgangen for hver av disse kablede enhetene gjennom google WiFi app'en?

Ingen styring, det skal bare virke.

 

 

Kan jeg evt koble meg fra Get boks (med avslått WiFi) til switch og til Google Wifi, og ha flere enheter på samme switchen?

Ja, men spørs hva du vil oppnå. I nevnte oppsett vil du få dobbel NAT og det som er koblet til switchen vil ikke kunne "snakke" med det som er koblet til Google WiFi. Beste er å koble rett til Get-boks i bridgemode.
Lenke til kommentar

Google wifi må stå som router vist nok. 

Kjøpte meg mesh nettverk før Google wifi kom til Norge., og valgte da Airties 4920. Den er kun ap uten router. 

Skrudde av wlan på router og kjøyrer kun Airties boksene.  Dei støtter ethernet back haul (kablet ap'er) 

 

Tilkobla einheiter blir sparka av AP'et om mesh nettverket finner ut at du er nærmere eit anna AP med bedre dekning, det skjer raskt og automagisk.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg rimelig grønn på nettverk...

Det er to alternativ slik jeg ser det, med mindre jeg må kjøpe noen nye komponenter. ref oppsettet på bildet.

 

Utfordringen er at jeg ønsker å kunne:

* snakke med Verisure-alarmsentral fra telefon koplet til WiFi.

* Styre tilkoblingen til AppleTV og TV som er koblet med kabel for å ha litt bedre kontroll med ungenes skjermtid.

* Ha fri tilgang til NAS fra PC og andre enher

 

Apple-TV kan jeg forsåvidt koble over på WiFi, men TV og alarmsentral krever kablet oppsett...

 

 

Ideelt ønsker jeg å kunne styre tilgangen til ALLE enheter på nettverket med Google appen, men forstår at det kanskje er å be om mye...

 

Hva egner seg best og hvordan setter jeg opp routeren best for formålet? (eller bør jeg gå til innkjøp av en ny enhet for de kablede enhetene.)

post-95934-0-90322600-1510059298_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du har tegnet inn to routere, da får du to separate nettverk. Som nevnt over her, man bør ikke ha dobbel NAT. 

Vil tro du kan bruke oppsett 2 og bytte Netgear router med en switch.

Takk for svar, er det noe jeg bør vite mtp valg av switch for formålet, eller vil en hvilken som helst switch med nok porter gjøre jobben?

Lenke til kommentar

Det er kanskje åpenbart for noen men jeg forstod det slik at det utstyret som er kablet til switchen ikke ville kunne tilgangsstyres i Google Wifi appen. Det var ikke tilfellet, jeg kan drive foreldrekontroll på hver av disse enhetene separat, nå som jeg har satt opp nettverket ihht oppsett 2 i tegningen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...