Gå til innhold

Ny 65" til streaming rundt 15000,- UE65MU7005 et alternativ?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger hjelp til å velge tv. Jeg ser etter en ny 65" som i hovedsak skal brukes til streaming. Støtte for Netflix, HBO, Sumo, Nrk og Viaplay er derfor viktig. I tillegg skal jeg koble til en AppleTV og en Kodi boks.

Bildekvalitet som lysstyrke, svart nivå og slike ting er mindre viktig, men TVen bør være god på sport (ikke hakke ved panorering av bilde i fotball kamper ol).

Jeg er også opptatt av brukervennligheten. Liker godt Tizen brukergrensesnittet og foretrekker derfor Samsung, men LG kan også være aktuelt.

 

Jeg har lenge vurdert Samsung UE65KS7005, men denne er ikke å få tak i lenger. Jeg lurer derfor på om UE65MU7005 kan være et alternativ? Jeg leste i en annen tråd at det er en dårligere tv enn UE65KS7005, men er usikker på hva som er dårligere og om det evt har noe å si for mine krav og ønsker?

Nye QE65Q7FAMTXXC er nok en mye bedre TV , men den er ca 5000 kroner for dyr for meg.

 

Finner ikke så mye informasjon om LG TVene. Noen med erfaringer, tanker? 

 

 

Endret av buundi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis smart-TV funksjonalitet er viktigere enn bildekvalitet er det ikke egentlig noe annet valg enn Samsung.

 

UE65MU7005 har mer refleksjoner, lavere lysstyrke, og mindre fargerom enn UE65KS7005 hadde, og strengt tatt får du et bedre bilde fra Sony KD65XE8505 til vesentlig lavere pris (bruk kode Sonytv20 på Komplett raskt, 3 stk igjen).

 

Takk for tips! Smart-Tv funksjonaliteten og brukervennlighet er veldig viktig. Jeg banner vel litt i kirka her inne, men for å si det som det er så har jeg veldig lite greie på bildekvalitet og har egentlig aldri vært opptatt av det. Har Sony TVen støtte for noen av de streaming tjenesten jeg nevnte? Hvordan er brukervennligheten på denne kontra Samsung?

Lenke til kommentar

 

Hvis smart-TV funksjonalitet er viktigere enn bildekvalitet er det ikke egentlig noe annet valg enn Samsung.

 

UE65MU7005 har mer refleksjoner, lavere lysstyrke, og mindre fargerom enn UE65KS7005 hadde, og strengt tatt får du et bedre bilde fra Sony KD65XE8505 til vesentlig lavere pris (bruk kode Sonytv20 på Komplett raskt, 3 stk igjen).

 

Takk for tips! Smart-Tv funksjonaliteten og brukervennlighet er veldig viktig. Jeg banner vel litt i kirka her inne, men for å si det som det er så har jeg veldig lite greie på bildekvalitet og har egentlig aldri vært opptatt av det. Har Sony TVen støtte for noen av de streaming tjenesten jeg nevnte? Hvordan er brukervennligheten på denne kontra Samsung?

 

Det er kun Samsung sitt Tizen som har en app for HBO Nordic (de er tydeligvis allergiske mot kunder). Om du ønsker å se HBO Nordic på en Sony TV med Android må du bruke den integrerte Chromecast-støtten i Android TV for å gjøre dette, og da er det mobilen som styrer, ikke TV-en.

TV2 Sumo har heller ingen app for Android TV, men støtter igjen Chromecast.

NRK, Viaplay, og Netflix får du på alle smart-TV løsninger.

 

Brukervennlighet er nok noe lettere på Samsung enn Sony, det er i hvert fall en enklere fjernkontroll.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis smart-TV funksjonalitet er viktigere enn bildekvalitet er det ikke egentlig noe annet valg enn Samsung.

 

UE65MU7005 har mer refleksjoner, lavere lysstyrke, og mindre fargerom enn UE65KS7005 hadde, og strengt tatt får du et bedre bilde fra Sony KD65XE8505 til vesentlig lavere pris (bruk kode Sonytv20 på Komplett raskt, 3 stk igjen).

 

Takk for tips! Smart-Tv funksjonaliteten og brukervennlighet er veldig viktig. Jeg banner vel litt i kirka her inne, men for å si det som det er så har jeg veldig lite greie på bildekvalitet og har egentlig aldri vært opptatt av det. Har Sony TVen støtte for noen av de streaming tjenesten jeg nevnte? Hvordan er brukervennligheten på denne kontra Samsung?

 

Det er kun Samsung sitt Tizen som har en app for HBO Nordic (de er tydeligvis allergiske mot kunder). Om du ønsker å se HBO Nordic på en Sony TV med Android må du bruke den integrerte Chromecast-støtten i Android TV for å gjøre dette, og da er det mobilen som styrer, ikke TV-en.

TV2 Sumo har heller ingen app for Android TV, men støtter igjen Chromecast.

NRK, Viaplay, og Netflix får du på alle smart-TV løsninger.

 

Brukervennlighet er nok noe lettere på Samsung enn Sony, det er i hvert fall en enklere fjernkontroll.

 

Har lest side opp og side ned om dette nå, og tror jeg lander på UE65MU modellen til Samsung. Litt kjedelig om Q7 modellen dropper kraftig i pris på Black friday men tror vi blir fornøyd med denne til vårt bruk. Takk for hjelp folkens. 

Lenke til kommentar

Tizen er visstnok kodet av amatører (riktignok betalte) og proppfull av sikkerhetsfeil. Tenk over hva den er koblet til.

 

Bildekvalitet er "uviktig" til du plutselig får en TV med dårligere bildekvalitet enn den forrige. ;)

Tven jeg har i dag er en 7 år gammel 40" Grundig tv som var det billigste som var å få tak i den gangen. Tror nok at Samsungen vil gi bedre kvalitet enn den :D 

Lenke til kommentar

Fikk UE65MU7005 i hus før helgen. Og som mannen i gata uten spesiell peiling er jeg veldig fornøyd. Brukervennligheten er helt super på Tizen systemet. Bildet er også ekstremt mye bedre enn jeg er vandt til. 

Var ikke helt fornøyd med hvordan TVen håndterte visning av fotball, men etter å ha fulgt en guide for kalibrering av TVen ble det bra det også :)

Nå gjelder det bare å ikke besøke noen med Oled TV de første årene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.prisjakt.no/product.php?j=4234704,4264997,4507285

 

Når man i utgangspunktet hadde tenkt til å bruke rundt 10.000 på en TV der størrelse var kanskje den viktigste faktoren...

 

Den største forskjellen jeg kan se på disse er at de er hhv. 50, 100 og 60Hz, og at de kjører hvert sitt OS?

 

UE65MU8005 er satt ned fra 25 til 15 laks. Er den såpass mye bedre enn de to andre at man bør slå til?
Skal brukes til Altibox, og streamingtjenester via AppleTV/Chromecast, med ekstern lydplanke.

Lenke til kommentar

UE65MU8005 kommer på nytt i Black Week på Lefdal i morgen, onsdag: 14.995,- 

https://www.lefdal.com/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE65MU8005XXC/samsung-65-4k-uhd-smart-tv-ue65mu8005

 

Ble veldig keen på den selv, men er fortsatt i villrede mht HDR i og med at den ikke støtter Dolby Vision. Panelet har uansett ikke 12bit fargerom, så hjelper jo ikke om den hadde hatt det uansett.

 

Noen som vet nits-ratingen for MU 8000-serien?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...