Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til oppgaver i IT2


Gjest Slettet-ee8Tb0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ee8Tb0

Du får åpne console i browseren og se hva som er feil. Skrev pseudokode. Mangler vel var foran i.

 
        </script>
Endret av Slettet-ee8Tb0
Lenke til kommentar

 

Hadde virkelig vært flott hvis noen kunne løst disse for meg før i morgen.

 

1. Bruk en while-løkke til å tegne opp sirkler i et canvas-element. Alle sirklene skal ha sentrum i midten av canvas-elementet, men radiusen skal øke med fem for hver sirkel som tegnes opp. Koden for å tegne en sirkel med sentrum [x, y] og radius r, er: ctx.arc(x, y, r, 0, 2 * Math.PI);

 

5. Lag funksjonen blink med tre parametere x, y og r. Funksjonen skal tegne en blink med valgfri radius i et canvas. Kjør funksjonen tre ganger:

 

 

 

Du får åpne console i browseren og se hva som er feil. Skrev pseudokode. Mangler vel var foran i.

Har skrevet "var" før "i" nå, men likevel fungerer det ikke. I consolen i browseren står det at feilen ligger i linje: for(var i < tekster.length){. 
 
<script>
            var tekster=["Hei","På","Deg"];
            for(var i < tekster.length) {
            alert(tekster)
            }
            
        </script>

 

Du har for det første glemt å sette semikolon etter alert(tekster);

Lenke til kommentar

 

 

Hadde virkelig vært flott hvis noen kunne løst disse for meg før i morgen.

 

1. Bruk en while-løkke til å tegne opp sirkler i et canvas-element. Alle sirklene skal ha sentrum i midten av canvas-elementet, men radiusen skal øke med fem for hver sirkel som tegnes opp. Koden for å tegne en sirkel med sentrum [x, y] og radius r, er: ctx.arc(x, y, r, 0, 2 * Math.PI);

 

5. Lag funksjonen blink med tre parametere x, y og r. Funksjonen skal tegne en blink med valgfri radius i et canvas. Kjør funksjonen tre ganger:

 

 

 

Du får åpne console i browseren og se hva som er feil. Skrev pseudokode. Mangler vel var foran i.

Har skrevet "var" før "i" nå, men likevel fungerer det ikke. I consolen i browseren står det at feilen ligger i linje: for(var i < tekster.length){. 
 
<script>
            var tekster=["Hei","På","Deg"];
            for(var i < tekster.length) {
            alert(tekster)
            }
            
        </script>

 

Du har for det første glemt å sette semikolon etter alert(tekster);

 

for det andre så er for løkken din veldig rar. Du har kun en verdi som tilsier at løkka skal kjøres dersom du heller skriver for(navn i = 0, i<2, i++){

så tror jeg det skal funke

Lenke til kommentar

Det er ikke krav til semicolon i Javascript forøvrig, men du har rett i at løkken manglet litt info. Ble en slags blanding av en while og for.

 

Sånn kan det gå når man svarer på mobilen, skriver pseudokode og driver med noe annet samtidig :p poenget var uansett å vise logikken bak det som måtte gjøres

Lenke til kommentar

Jeg har aldri jobbet med canvas, så vet ikke hvordan det fungerer. For det første så mangler du et parameter i kallet ditt. Du sender bare med to, men funksjonen tar 3.

 

Hvordan er en blink definert? Regner med at dette er noe det er snakket om i undervisningen.

 

En blink er jo logisk flere sirkler oppå hverandre som blir mindre og mindre.

 

Så inne i blink-funksjonen ville jeg laget flere sirkler oppå hverandre med mindre og mindre radius. Men igjen, jeg vet ikke hvordan det er meningen at en blink skal se ut her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, 

Jeg programmer i JS. 

 

Har noen en lignende quiz? Trenger ikke å være en quiz men poenget er at ved bruk av array skal man "loope" gjennom hvert spørsmål i arrayen, ved hjelp av en "neste" og muligens en "forige" knapp. 

 

Jeg greier ikke å lage en funksjon som" looper" seg gjennom hvert spørsmål en om gangen. Jeg får bare alle spørsmålene i ett. 

Har prøvd meg frem, med det går ikke. 

 

Jeg har en map med spørsmål, en todimensjonal array med svaralternativ og en vanling array med svar. 

 

 

HJELP

 

Kommentar i vedlegg: legger js, html og css dokumentene i et dokument. 

 

Vist noen kunne gitt meg et kjapt svar, så hadde jeg vært svært takknemlig! :))

quiz(fugler).html

Endret av Bubudubub
Lenke til kommentar

 

Hei, 

Jeg programmer i JS. 

 

Har noen en lignende quiz? Trenger ikke å være en quiz men poenget er at ved bruk av array skal man "loope" gjennom hvert spørsmål i arrayen, ved hjelp av en "neste" og muligens en "forige" knapp. 

 

Jeg greier ikke å lage en funksjon som" looper" seg gjennom hvert spørsmål en om gangen. Jeg får bare alle spørsmålene i ett. 

Har prøvd meg frem, med det går ikke. 

 

Jeg har en map med spørsmål, en todimensjonal array med svaralternativ og en vanling array med svar. 

 

 

HJELP

 

Kommentar i vedlegg: legger js, html og css dokumentene i et dokument. 

 

Vist noen kunne gitt meg et kjapt svar, så hadde jeg vært svært takknemlig! :))

 

quiz(fugler).html

Lenke til kommentar

Inn i sporsmal-funksjonen din så sender du jo inn hele mapet med spørsmål, samt hele arrayen med svar.

 

Jeg ville nok heller sendt inn 1 og 1. Det gjør du greit ved å definere en indeks / teller som starter på 0 (det første spørsmålet). Så henter du spørsmålet og svaralternativene som passer. Typisk spmEn.get(teller) og svarEn[teller]. 

 

Så trekker du fra en på teller når noen trykker tilbake og legger til en på teller når noen trykker fremover. Så må du passe på såklart at du ikke går utover lovlige verdier (mindre enn 0, mer enn 4). 

 

Du må altså ha to funksjoner:

 

function bakover(){

if(teller == 0) return //eller noe lignende, kommer an på hvor avansert du vil gjøre det.

teller--

sporsmal(spmEn.get(teller), svarEn(teller) 

}

 

function forover(){

if(teller == spmEn.size()) return

teller++

sporsmal(spmEn.get(teller), svarEn(teller) 

 

}

 

Så må du såklart fikse litt i sporsmal-funksjonen slik at den bare skriver ut det du sender inn. 

OBS! Jeg har fort og gæli skrevet pseudokode. Ingen garanti for at det bare er å copy+paste. 

 

OBS2! Du må endre nøklene i mapet ditt til å starte på 0 om du skal følge denne fremgangsmåten. Eller så må du plusse på 1 overalt du bruker teller på mapet. 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Inn i sporsmal-funksjonen din så sender du jo inn hele mapet med spørsmål, samt hele arrayen med svar.

 

Jeg ville nok heller sendt inn 1 og 1. Det gjør du greit ved å definere en indeks / teller som starter på 0 (det første spørsmålet). Så henter du spørsmålet og svaralternativene som passer. Typisk spmEn.get(teller) og svarEn[teller]. 

 

Så trekker du fra en på teller når noen trykker tilbake og legger til en på teller når noen trykker fremover. Så må du passe på såklart at du ikke går utover lovlige verdier (mindre enn 0, mer enn 4). 

 

Du må altså ha to funksjoner:

 

function bakover(){

if(teller == 0) return //eller noe lignende, kommer an på hvor avansert du vil gjøre det.

teller--

sporsmal(spmEn.get(teller), svarEn(teller) 

}

 

function forover(){

if(teller == spmEn.size()) return

teller++

sporsmal(spmEn.get(teller), svarEn(teller) 

 

}

 

Så må du såklart fikse litt i sporsmal-funksjonen slik at den bare skriver ut det du sender inn. 

 

OBS! Jeg har fort og gæli skrevet pseudokode. Ingen garanti for at det bare er å copy+paste. 

 

OBS2! Du må endre nøklene i mapet ditt til å starte på 0 om du skal følge denne fremgangsmåten. Eller så må du plusse på 1 overalt du bruker teller på mapet. 

 

Hei igjen, og takk for svar! :)

 

Jeg har gjort en del av det du sier, men ting er ikke helt på plass ennå. 

 

Har i tillegg prøvd å rette på sporsmål funskjonen, men jeg sliter grusomt. 

 

Burde jeg slette sporsmålfunksjonen, og bare bygge på de to Neste og forrige? 

 

Jeg sitter fast :/

 

Oppdatert vedlegg:

quiz(fugler).html

Lenke til kommentar

Det nye utkastet er lenger unna enn det første forsøket ditt. 

 

Jeg har ikke så veldig lyst til å gi deg løsnigen, da du gjør deg selv en bjørnetjeneste. 

 

Sporsmal-funksjonen er en god start, men det den gjør nå er å skrive ut alle spørsmålene samtidig. Den den skal gjøre er å skrive ut 1 og 1. Dvs, når du trykker på frem/tilbake-knappene skal det som var der bort og erstattes med neste/forrige spørsmål. Det er litt for mange løkker i den funksjonen din rett og slett. 

 

Så må du også fikse det nederste kallet ditt til denne funksjonen. Den ser slik ut nå:  sporsmal(spmEn,svarEn); Dette blir jo feil, da du sender inn hele begge arrayene. 

 

Jeg synes du skal jobbe litt videre på oppgaven, så skal jeg se om jeg får tid til å lage et lite utkast som må fullføres etterhvert, som inneholder noen kommentarer på hva det er som må gjøres videre. 

Lenke til kommentar

Hei igjen, og tusen takk for svar :)

 

Nå har jeg svettet meg litt fremover (forhåpentligvis).

 

Nå skriver applikasjonen ut et spørsmål om gangen, men sporsmålene legger seg oppå hverandre, ikke en om gangen. De blir ikke erstattet. Verdiene som blir skrivet ut er heller ikke riktig.

  

 

Jeg blir svært takknemlig for svar :)

 

Oppdatert vedlegg:

 

quiz(fugler).html

Lenke til kommentar

Fremdeles en del ting som ikke blir riktig. Anbefaler at du tar i bruk console i browseren din + console.log for å finne ut hva ulike objekter inneholder på ulike tidspunkt. 

 

Edit: Ugh, ser at det er enda mer småtteri som jeg ikke så ved første øyekast. Du kaller på sporsmal-funksjonen feil blant annet. 

 

Du bør nok også bruke radio-buttons i stedet for checkbox. Nå så er det jo slik at du kan velge flere svaralternativ. Med radiobutton kan du gjøre det slik at du bare kan velge 1 av alternativene ved å definere name-attributtet på input-elementet. 

 

Har ordnet noe av tingene. Håper du tar en titt på det og prøver å forstå hvorfor det nå fungerer.

 

Jeg har ikke sett noe på sjekk svar funksjonen. Den vil nok ikke fungere helt som tiltenkt. Her må du nok spare på de ulike svarene underveis, typisk før du går til neste spørsmål. F.eks lagre det valgte svaret for hvert spørsmål i en array. Dette gjør du når neste-knappen trykkes på. 

 

Tilbake-knappen blir jo da ganske komplisert, i og med at du må huske på hva som tidligere har blitt valgt. Er dette innenfor scope av oppgaven?

 

 

 

 

quiz(fugler) (1).html

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Fremdeles en del ting som ikke blir riktig. Anbefaler at du tar i bruk console i browseren din + console.log for å finne ut hva ulike objekter inneholder på ulike tidspunkt. 

 

Edit: Ugh, ser at det er enda mer småtteri som jeg ikke så ved første øyekast. Du kaller på sporsmal-funksjonen feil blant annet. 

 

Du bør nok også bruke radio-buttons i stedet for checkbox. Nå så er det jo slik at du kan velge flere svaralternativ. Med radiobutton kan du gjøre det slik at du bare kan velge 1 av alternativene ved å definere name-attributtet på input-elementet. 

 

Har ordnet noe av tingene. Håper du tar en titt på det og prøver å forstå hvorfor det nå fungerer.

 

Jeg har ikke sett noe på sjekk svar funksjonen. Den vil nok ikke fungere helt som tiltenkt. Her må du nok spare på de ulike svarene underveis, typisk før du går til neste spørsmål. F.eks lagre det valgte svaret for hvert spørsmål i en array. Dette gjør du når neste-knappen trykkes på. 

 

Tilbake-knappen blir jo da ganske komplisert, i og med at du må huske på hva som tidligere har blitt valgt. Er dette innenfor scope av oppgaven?

 

 

Jeg tror jeg greier resten nå!

Skal legge til de ulovlige verdiene når, teller blir mer enn 4. 

 

Tror jeg også skal løse den andre funskjonen. Skal se hvilke alternativer, (localStorage ? ). 

 

Hjertelig takk :)

Lenke til kommentar

Hei dere, Forbredelse i IT Eksamen Høst 2017 kom nettop ut, hvilke tolkninger har dere? 

 

https://www.udir.no/globalassets/filer/vurdering/eksamen-vgo/forberedelse/h17/15-nov/rea3015_informasjonsteknologi_2_forb_h17.pdf 

 

 

Dette er min tolkning!

Oppgave 1: Video,

Ganske oppklart spør du meg, siden det står mp4. fil i heftet. 

 

Oppgave 2: En applikasjon, hvor man kan stemme på et parti. 

en knapp eller checkbox?

 

Oppgave 3: En applikasjon som bygger på oppgave 2, men kansje teller opp stemmene. Kanskje diagram? Eneste her er at heftet sier at det er i forbindelse med forbredelsen og gjennomføringen. Diagram, er ofte når et valg er slutt, men hvem vet?

 

 

--- Hva tror dere? ---

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...