Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tenåring "forlatt" av foreldrene


Anbefalte innlegg

Jeg har fått kjennskap til at en venn av mitt barn har vært alene hjemme i over 2 måneder i skrivende stund. Mor har reist bort sammen med stefar.

Avtalen var etter sigende at de skulle komme hjem etter 2-3 uker, men nå har de altså vært borte i over 2 måneder.

Mor sier hele tiden til barnet at ingen må få vite om at det er alene, for da vil det bli problemer. Dette har imidlertid plaget meg i mange dager nå, og jeg føler at jeg må gjøre noe, men vet ikke hva. Hvis mor finner ut at det har blitt "sladret" på henne, vil jo sannsynligvis barnet bli straffet for å ha snakket, men samtidig syns jeg det er forferdelig at en 8.-klassing skal måtte klare seg på egen hånd på denne måten...

 

Noen tips om hvem jeg kan snakke med, eller hva jeg kan gjøre? Det åpenbare ville selvfølgelig være å konfrontere moren, men av diverse årsaker er ikke det en mulighet.



Anonymous poster hash: dd96a...604
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint at du bryr deg! Er dessverre mange barn som blir utsatt for omsorgssvikt.

 

Anbefaler først at du snakker med barnet og hører om det faktisk er tilfelle at vedkommende har vært alene så lenge. Kanskje har andre i familien hatt omsorgen osv. Hvis vedkommende går i samme klasse som barnet ditt kunne du kanskje hørt om lærerern eller rådgiver på skolen vet noe?

 

Hvis dette faktisk stemmer så er det et soleklart tilfelle av omsorgssvikt og da må det meldes til barnevernet!

 

Ikke bry deg om at barnet blir "straffet". Hvis mor og stefar virkelig er så tette i skallen at de bare reiser bort, så kan man trygt anta at disse foreldrene er totalt uskikket til å ha barn. Og barnevernet må kobles inn omgående!

Lenke til kommentar

Tusen takk for så mange gode svar. Har fått bekreftet at situasjonen faktisk er som jeg hadde fortstått det, så kommer til å ta en telefon til det lokale barnevernet i morgen, så får de vurdere hva de mener bør gjøres.

Mor skal etter sigende komme hjem om to uker, men gudene må vite hva som kan skje i fremtiden...



Anonymous poster hash: 9eca6...dcd
Lenke til kommentar

Ring til barnet og spør om h*n vil komme til dere så tar du det derfra.

Skulle veldig gjerne gjort dette, men er redd for hva mor kan finne på å beskylde meg for hvis barnet blir værende hos oss, samtidig som jeg ikke er i noen optimal situasjon for å ta imot en ekstra person i mitt eget hjem akkurat nå...

 

Anonymous poster hash: 9eca6...dcd

Lenke til kommentar

Nå kan ungdommen i huset ha alene hjemmefest med alkohol tilstede. Samtidig bør vedkommende benytte sjansen til å ha sex med jevnaldere.

 

Jeg reiser med jevne mellomrom til Thailand for å møte kjæresten min der.

Sønnen min som er 15 år får muligheten til å være alene hjemme, fungerer helt fint.

 

Ikke lag et stort nummer ut av dette.



Anonymous poster hash: b9a9e...85a
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nå kan ungdommen i huset ha alene hjemmefest med alkohol tilstede. Samtidig bør vedkommende benytte sjansen til å ha sex med jevnaldere.

 

Jeg reiser med jevne mellomrom til Thailand for å møte kjæresten min der.

Sønnen min som er 15 år får muligheten til å være alene hjemme, fungerer helt fint.

 

Ikke lag et stort nummer ut av dette.

 

Anonymous poster hash: b9a9e...85a

 

Wth... Er -det- ditt største håp for ungdom som får ansvaret for å ha huset aleine?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nå kan ungdommen i huset ha alene hjemmefest med alkohol tilstede. Samtidig bør vedkommende benytte sjansen til å ha sex med jevnaldere.

 

Jeg reiser med jevne mellomrom til Thailand for å møte kjæresten min der.

Sønnen min som er 15 år får muligheten til å være alene hjemme, fungerer helt fint.

 

Ikke lag et stort nummer ut av dette.

 

Anonymous poster hash: b9a9e...85a

 

Du vinner ikke noen "årets forelder"-pris.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Nå kan ungdommen i huset ha alene hjemmefest med alkohol tilstede. Samtidig bør vedkommende benytte sjansen til å ha sex med jevnaldere.

 

Jeg reiser med jevne mellomrom til Thailand for å møte kjæresten min der.

Sønnen min som er 15 år får muligheten til å være alene hjemme, fungerer helt fint.

 

Ikke lag et stort nummer ut av dette.

 

Anonymous poster hash: b9a9e...85a

 

 

Er du en av få har du et barn som klarer det å være hjemme alene helt fint, men slik du ønsker at barnet ditt skal tilbringe tiden alene på er vell..jeez du er med på å holde de som jobber i nav i arbeid ihvertfall

Og noen lurer på hvor de barna som mobber og har et relativt dårlig syn på alt som heter arbeid og kun skal ha lett tjente penger kommer fra..

 

Lær heller barna hvordan det er å leve i fellesskap med andre istedet for å fóre de med gift fra ung alder og få et usunt forhold til sex

 

 

 

Anonymous poster hash: 93f7a...676

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Snakk med barnet, start med andre temar før du går over til omsorgs "nivået". Føler du at barnet tar skade av situasjonen på noen måte ta kontakt med nærmeste instanse (hvilke er jeg usikker på).

 

Gjør du ikke noe og får høre noen år seinere at dette barnet er sikkerlig ute å kjøre så vil det rykke deg mye mer ned enn om du sier noe.

 

Men trå varsomt med både ditt barn og hennes vennine. Ingen enkel sak dette.

Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte var at jeg selv hadde satt pris på friheten da jeg var på den alderen.

 

Sannsynligvis er livet til denne ungen møkk uansett hva du gjør. Mora er ansvarsløs og stefaren bryr seg selvfølgelig ikke. Det er nok ikke mye bedre når de er hjemme. Om barnevernet kobles inn blir ikke saken stort bedre. Det er ingen lek å bo hos fosterforeldre.

Lenke til kommentar

Spør barnet om h*n trives alene hjemme eller om barnet savner foreldrene. Ikke lag en sak ut av en ikke-sak. Viktigste er hva barnet trives best med. Har du muligheten kan du be barnet ditt invitere det andre barnet på jevnlig besøk. Spør om barnet har det h*n trenger av mat og utstyr. Om det er andre familiemedlemmer barnet besøker osv. Ikke anta det verste automatisk. 



Anonymous poster hash: 48fa4...79a
Lenke til kommentar

Dette handler jo ikke bare om mat og tak over hodet, en 13-åring har flere behov enn det. Det er ingen hjemme å snakke med om noe er ugreit, ingen leksehjelp, ingen tilstede om noe går galt, ingen rutiner..

Jeg gikk i klasse med en som hadde hatt det slik og følgelig var på hybel under vgs - resultatet var som man kan gjette seg til, totalmangel på rutiner, som fører til høyt fravær og drop-out innen første skoleår er omme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...