Gå til innhold

Snart kan nye pc-er flytte data dobbelt så raskt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første CPU som støtter Gen4 blir IBM Power9.

 

Intel regnet med å støtte Gen4 med "Cascade Lake-SP" som er neste års revisjon av Skylak-SP på 14nm+.

For Intel desktop blir det ikke før tidlig 2019 med "Ice Lake".

 

For AMD sin del så kommer det på serverversjonen av Zen 2 (Epyc/Threadripper)

På desktop blir det tidligst i 2020, men må vente på socket AM4 sin arvtaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

300 Watt, ja vel. Da må vel den der plastikksokkelen redesignes til noe "keramikkliknende", elns.?

 

Dette ga meg en god grunn til å kanskje utsette neste PC-bygging noen år til  :p

 

• PCI Express 225 W/300 W High Power Card Electromechanical Specification Revision 1.0RC

 

"A PCI Express 225 W/300 W add-in card must adhere to strict power distribution, power-up, and power consumption requirements to ensure robust operation. Power must only be drawn using the three specified connectors: the standard PCI Express connector defined in PCI Express CEM 2.0, the 2 x 4 auxiliary power connector as defined in this specification, and the 2 x 3 auxiliary power connector as defined in PCI Express 150W 1.0.

 

A 300 W add-in card can receive power by the following methods:

● 75W from the x16 PCIe connector plus 150W from a 2x4 connector plus 75W from a 2 x 3 connector.

● 75W from the x16 PCIe connector plus 75W from a first 2x3 connector, plus 75W from a second 2 x 3 connector, plus 75 W from a third 2 x 3 connector. Note that this is NOT the preferred approach.

 

The different +12V input potentials from different connectors must not be electrically shorted at any point on a PCI Express 225 W/300 W add-in card."

 

 

 

De ekstra kontaktene er altså PCB-til-Kabel akkurat som før, ikke in-line PCB-til-PCB. Ser ut til at de har gjenbrukt 4.2mm Molex Mini-Fit 3.0mm Molex Micro-Fit kontakter.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er ikke elektriker, men dersom mye av effekten havnet på en og samme overgang, så er jo faren dersom varmgangen plutselig skjer i kontaktpunktet ikke særlig gunstig. Regner jo med at effekten havner på en del microchips istedetfor ved normal bruk. Men dårlig kontakt og 300 Watt høres ikke gunstig ut. Tenk deg en varmeovn på den effekten, blir rimelig varmt det.

 

@1P4XZQB7:

Jeg ser det du skriver, og må si at jeg ikke har snøring om det. Takk for du tok tid til å poste det likevel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er ikke elektriker, men dersom mye av effekten havnet på en og samme overgang, så er jo faren dersom varmgangen plutselig skjer i kontaktpunktet ikke særlig gunstig. Regner jo med at effekten havner på en del microchips istedetfor ved normal bruk. Men dårlig kontakt og 300 Watt høres ikke gunstig ut. Tenk deg en varmeovn på den effekten, blir rimelig varmt det.

 

@1P4XZQB7:

Jeg ser det du skriver, og må si at jeg ikke har snøring om det. Takk for du tok tid til å poste det likevel.

 

300W er vel ikke stort for en varmeovn? De har jogjerne en starteffekt på 600W og går opp til 1500-2000 watt.

Men for tynnere kabler og kretser, så kan du godt ha et poeng. Men vi jo tro at tilvirkerne av slikt, lager komponenter og kabler som ikke tar fyr. Det er jo relativt dyrt, spesielt i USA, å få søksmål mot seg.

Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke elektriker, men dersom mye av effekten havnet på en og samme overgang, så er jo faren dersom varmgangen plutselig skjer i kontaktpunktet ikke særlig gunstig. Regner jo med at effekten havner på en del microchips istedetfor ved normal bruk. Men dårlig kontakt og 300 Watt høres ikke gunstig ut. Tenk deg en varmeovn på den effekten, blir rimelig varmt det.

 

@1P4XZQB7:

Jeg ser det du skriver, og må si at jeg ikke har snøring om det. Takk for du tok tid til å poste det likevel.

300W er vel ikke stort for en varmeovn? De har jogjerne en starteffekt på 600W og går opp til 1500-2000 watt.

Men for tynnere kabler og kretser, så kan du godt ha et poeng. Men vi jo tro at tilvirkerne av slikt, lager komponenter og kabler som ikke tar fyr. Det er jo relativt dyrt, spesielt i USA, å få søksmål mot seg.

 

La meg få sitere mitt eget innlegg, som igjen er et sitat fra standarden (Release Candidate 1.0):

 

"The different +12V input potentials from different connectors must not be electrically shorted at any point on a PCI Express 225 W/300 W add-in card."

 

Med andre ord ligger det allerede i standarden krav til lastfordeling mellom de ulike strømkildene. I tillegg er der en protokoll for håndtering samme sak. Om denne protokollen også stiller krav til faktisk måle overgangsmotstanden, slik USB Power Delivery Specification 2.0++ gjør det, se det orker jeg ikke finne ut. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Jeg er ikke elektriker, men dersom mye av effekten havnet på en og samme overgang, så er jo faren dersom varmgangen plutselig skjer i kontaktpunktet ikke særlig gunstig. Regner jo med at effekten havner på en del microchips istedetfor ved normal bruk. Men dårlig kontakt og 300 Watt høres ikke gunstig ut. Tenk deg en varmeovn på den effekten, blir rimelig varmt det.

 

@1P4XZQB7:

Jeg ser det du skriver, og må si at jeg ikke har snøring om det. Takk for du tok tid til å poste det likevel.

 

De bruker vel 12volt som standard.

 

Effektformelen er P = U * I, 300W = 12v * I

 

Snu litt på den så får du I = 300/12, ergo 25 Ampere. Det er mer enn nok til å få litt varmgang i ting.

 

http://www.rapidtables.com/calc/electric/power-calculator.htm#dc

Lenke til kommentar

Vel jeg vil tro at nye gjennombrudd har åpnet for en fremtidig arkitektur endring. Spesielt med tanke på hvor rask Intel optane teknologi er, hvorfor ikke gi cpuen en ekstra retentive memory cache slott som kan holder en Optane brikke koblet direkte til cpu og da før normal ram. Og det er helt klart at pci lane antallet må økes fra 28 til minst 64, noe AMD har gjort. Andre oppdateringer er også helt klart i anmarsj

 

Tenk en pc med en 3 level cache av retentive memory type Intel Optane og rasker ram (Optane?), en dedikert data buffer ssd (optane) og da ssd for lagring som dumpes til long storage ved reboot. Eller noe i den duren...

 

Tør ikke en gang å tenke på hva man kan bruke et slikt monster til. For så sant man ikke driver med mange ting på en gang, video streaming og encoding, heavy duty spilling og andre tunge tunge oppgaver.

 

De eneste gangene jeg er nær og makser ut mitt system, som er en flere år gammel Intel I5 på 3.4 GHz med 16 GB ram, er hvis jeg gjør noen av disse tingene over, men da ønsker jeg meg fort en langt nyere rig, men det koster kroner jeg ikke har så det vil ta sin tid.

 

Har over tid fått en holdning litt nærmere "buy the hardware to fit the usage planned".

Lenke til kommentar

Uansett hvor mye effekt kontakten skal overføre så skal den selvfølgelig ikke være laget for å bli varm. Da er det for dårlig kontakt. Som nevnt skal det foregå vha spredning av lasten over flere kontakter.

 

Å sammenligne en varmeovn på en halv kvadratmeter med et konktaktpunkt på noen kvadratmillimeter blir også ganske feil. ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

de burde tatt i skikkelig og gått til 100ghz med en gang istedet for dette småpjattet. rimelig lei av ny usb,sata,pci,nettverk,wifi etc. versjon hvert år der det eneste som skjer er økt frekvens/qam modulering.

Vet ikke helt hvorfor du gjenoppvekker en forlengst død tråd med eder og galle krav til PCI SIG som åpenbart er helt hinsides. Men i tilfelle du ikke skulle være et offer for 'Poe's law,' så foreslår jeg følgende lesestoff:

 

Tackling the design challenges of PCIe 5.0

 

Du kan få takle 100GHz, for det blir uten meg…

 

(Og ja, korrekte benevnelse er GHz, ikke ghz, gHz, Ghz, gHZ eller Giggawatts…)

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...