Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil?


Tunky

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte min første bil i juni. En forholdsvis rimelig 2003 Ford Focus.

 

Nå vurderer jeg å selge den. Den går ikke spesielt jevnt, og ryker en del (mye eksos). Verksted har anslått 4-5 tusen for å fikse dette + at de anbefaler å bytte en del slitedeler for å få den gjennom EU-kontroll neste sommer. Totalt snakker man 10-12 tusen. I tillegg burde jeg kjøpe nye vinterdekk til denne sesongen. Det er jo tåpelig å selge en bil etter 4 måneder for mye mindre enn jeg kjøpte den for, men sånn er det nå når bilen plutselig får store feil...

 

Alternativet er at jeg prøver å selge bilen "as is" og tar opp et forholdsvis lite billån og kjøper noe litt dyrere/finere til 60-80 tusen. Det er jo selvfølgelig veldig stor sannsynlighet for at dette også blir en bil som krever mye påkostninger i løpet av de neste årene.

 

Jeg er litt på vippen om hva jeg kan/burde gjøre her... En del av meg sier at jeg burde påkoste Focus-en da det er "lettere" enn å selge, ta lån, kjøpe osv.

 

Vet ikke helt hva jeg egentlig spør om med denne tråden. Hvis noen vil komme med innspill setter jeg pris på det.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du fikser en bil i din prisklasse for 12k på verksted så får du ikke 12k mer ved salg. Det er ikke uvanlig at verkstedet tar en del penger for arbeid som hobbymekanikere kan utføre langt rimeligere. Jeg vil si at et bedre alternativ er å selge "som den er" til en lavere pris.

 

Bare se på finn, en Focus fra 2003, EU-godkjent i 2 år koster nemlig 12k + omreg, det med prutemargin (link).

 

Selg til en pris på mellom 5-10k og bli ferdig med saken.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er fullstendig klar over at det å fikse den for 12k ikke gir 12k i verdi.. Dersom jeg fikser er det for å bruke den, ikke selge... :)

 

Jeg lener vel mer og mer mot å selge den og kjøpe noe annet.. Men lån koster mye, og i den prisklassen jeg har råd til å kjøpe, i den livssituasjonen jeg er i nå, blir det jo mest sannsynlig en del verkstedregninger uansett. Det er det som gjør at jeg vurderer å bare fikse opp Focusen..

Lenke til kommentar

Få en beskrivelse fra verkstedet på hva som er feil, og så kontakter du flere forskjellige verksteder med beskrivelsen og ber om pristilbud. Det kan være store variasjoner mellom verksteder.

 

Dessuten er det ingen vits i å fikse ting som kanskje kan bli en feil på EU-kontrollen om nesten et år.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg fått fikset motorproblemene og brukt bilen inntil videre. Da snakker du tydeligvis om maks 4-5000 kr, og det er ikke så hakkende gale. Så hadde jeg hatt den på kontroll neste sommer og sett hva som evt. måtte fikses for å få den godkjent, og vurdert på nytt da. På den måten får du i verste fall spredd utgiftene dine over en lenger periode, og i beste fall slippe å fikse noe som ikke trenger å fikses.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. :)

 

Var innom verkstedet i dag morges for å plukke opp reservenøkkelen som de hadde liggende etter de så på bilen. Fikk også snakket med han som hadde sett på bilen. Han sa rett ut at han personlig ikke ville fikset dette med mindre man fikk tak i brukte deler og hadde kyndighet til å gjøre det selv. Nå begynner vinterføre å nærme seg, og etter jeg sjekket vinterdekka som følgte med litt nøyere ser jeg at disse burde byttes også...

 

Frister altså mer og mer og kvitte seg med Focusen på Finn for noen tusenlapper. Ang. ny bil til 60-80 tusen har jeg funnet flere som har gått vesentlig kortere enn du forespeiler, Complexity. Bil er ikke så viktig for meg, så jeg trenger ikke en tysk sedan eller stasjonsvogn. Klarer meg fint med en varebil eller "liten kompakt" ala Polo e.l. da 99% av turene jeg kjører er til/fra jobb og familie/venner - stort sett turer på 15-20 minutter. En og annen tur innimellom på 45-60 minutter og en særdeles sjelden gang kjører jeg lenger. Altså trenger jeg egentlig bare noe som tar meg på korte turer fra A til B. Tror likevel jeg burde unngå de aller minste modellene, ala Aygo, UP, Ka osv, da jeg er forholdsvis høy. Men jeg har kjørt en Swift ganske mye + en Polo noen turer, og det har gått fint.

 

Har sett litt på Finn hva som ligger i området her, og har funnet div. småbiler og noen varebiler med 60-100k kilometer i denne prisklassen. Jeg får lete litt.

 

Hvis noen har noen tips til biler i Agder i denne prisklassen må dere gjerne sende noen lenker til Finn. :)

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Før du tar avgjørelsen sjekker du kanalene grundig for rust. Dette er et stort problem på den generasjonen Focus, og er disse rustne kan du fint doble den utgiftskalkylen din og mer til før EU-godkjenning er i havn. Kanalene ruster innenifra så det kan være vanskelig å oppdage hvor dårlige de før det plutselig er hull. Jeg kjørte en den gang relativt nykjøpt 1999 Focus til skroten på omtrent samme grunnlag som deg etter å ha stukket hånda inn i kanalen fra undersiden...

Lenke til kommentar

Takk for innspill. :)

 

Var innom verkstedet i dag morges for å plukke opp reservenøkkelen som de hadde liggende etter de så på bilen. Fikk også snakket med han som hadde sett på bilen. Han sa rett ut at han personlig ikke ville fikset dette med mindre man fikk tak i brukte deler og hadde kyndighet til å gjøre det selv. Nå begynner vinterføre å nærme seg, og etter jeg sjekket vinterdekka som følgte med litt nøyere ser jeg at disse burde byttes også...

 

Frister altså mer og mer og kvitte seg med Focusen på Finn for noen tusenlapper. Ang. ny bil til 60-80 tusen har jeg funnet flere som har gått vesentlig kortere enn du forespeiler, Complexity. Bil er ikke så viktig for meg, så jeg trenger ikke en tysk sedan eller stasjonsvogn. Klarer meg fint med en varebil eller "liten kompakt" ala Polo e.l. da 99% av turene jeg kjører er til/fra jobb og familie/venner - stort sett turer på 15-20 minutter. En og annen tur innimellom på 45-60 minutter og en særdeles sjelden gang kjører jeg lenger. Altså trenger jeg egentlig bare noe som tar meg på korte turer fra A til B. Tror likevel jeg burde unngå de aller minste modellene, ala Aygo, UP, Ka osv, da jeg er forholdsvis høy. Men jeg har kjørt en Swift ganske mye + en Polo noen turer, og det har gått fint.

 

Har sett litt på Finn hva som ligger i området her, og har funnet div. småbiler og noen varebiler med 60-100k kilometer i denne prisklassen. Jeg får lete litt.

 

Hvis noen har noen tips til biler i Agder i denne prisklassen må dere gjerne sende noen lenker til Finn. :)

Selv i prisklassen 60 000 må du nok regne med utgifter. Mamma kjøpte en 2001 Hyundai Accent til 40 000 kr våren 2009, og til nå har hun sikkert brukt over 100 000 kr på reparasjoner på den. Den hadde vel kun kjørt 85 000 km når den ble kjøpt. Den ble til og med kjøpt fra forhandler. Likevel har det bare vært problemer med bilen.

 

Til sammenligning har mine biler i 5 000 til 10 000-kr klassen hatt mye mindre problemer. Alle reparasjonsutgiftene på mine biler har vel kommet på rundt 40 000 kr totalt siden 2009. Og den dyreste bilen jeg har kjøpt har kostet meg rett over 13 000.

 

 

Så må du huske at du kjenner bilen du har i dag. Du vet aldri hva som skjuler seg med en ny bil.

 

Jeg har en onkel som sier at den dummeste avjørelsen han har tatt var å kvitte seg med en gammel Ford Mondeo fra 1994 i stedet for å betale de 10 000 kr det kostet for å fikse kanalene. Han byttet den ut med en mye nyere BMW som det bare var problemer med, og har nå byttet den ut med en Opel. Kort sagt; har du en pålitelig bil er det ofte bedre å fikse den enn å kjøpe noe nytt.

Lenke til kommentar

 

Takk for innspill. :)

 

Var innom verkstedet i dag morges for å plukke opp reservenøkkelen som de hadde liggende etter de så på bilen. Fikk også snakket med han som hadde sett på bilen. Han sa rett ut at han personlig ikke ville fikset dette med mindre man fikk tak i brukte deler og hadde kyndighet til å gjøre det selv. Nå begynner vinterføre å nærme seg, og etter jeg sjekket vinterdekka som følgte med litt nøyere ser jeg at disse burde byttes også...

 

Frister altså mer og mer og kvitte seg med Focusen på Finn for noen tusenlapper. Ang. ny bil til 60-80 tusen har jeg funnet flere som har gått vesentlig kortere enn du forespeiler, Complexity. Bil er ikke så viktig for meg, så jeg trenger ikke en tysk sedan eller stasjonsvogn. Klarer meg fint med en varebil eller "liten kompakt" ala Polo e.l. da 99% av turene jeg kjører er til/fra jobb og familie/venner - stort sett turer på 15-20 minutter. En og annen tur innimellom på 45-60 minutter og en særdeles sjelden gang kjører jeg lenger. Altså trenger jeg egentlig bare noe som tar meg på korte turer fra A til B. Tror likevel jeg burde unngå de aller minste modellene, ala Aygo, UP, Ka osv, da jeg er forholdsvis høy. Men jeg har kjørt en Swift ganske mye + en Polo noen turer, og det har gått fint.

 

Har sett litt på Finn hva som ligger i området her, og har funnet div. småbiler og noen varebiler med 60-100k kilometer i denne prisklassen. Jeg får lete litt.

 

Hvis noen har noen tips til biler i Agder i denne prisklassen må dere gjerne sende noen lenker til Finn. :)

Selv i prisklassen 60 000 må du nok regne med utgifter. Mamma kjøpte en 2001 Hyundai Accent til 40 000 kr våren 2009, og til nå har hun sikkert brukt over 100 000 kr på reparasjoner på den. Den hadde vel kun kjørt 85 000 km når den ble kjøpt. Den ble til og med kjøpt fra forhandler. Likevel har det bare vært problemer med bilen.

 

Til sammenligning har mine biler i 5 000 til 10 000-kr klassen hatt mye mindre problemer. Alle reparasjonsutgiftene på mine biler har vel kommet på rundt 40 000 kr totalt siden 2009. Og den dyreste bilen jeg har kjøpt har kostet meg rett over 13 000.

 

 

Så må du huske at du kjenner bilen du har i dag. Du vet aldri hva som skjuler seg med en ny bil.

 

Jeg har en onkel som sier at den dummeste avjørelsen han har tatt var å kvitte seg med en gammel Ford Mondeo fra 1994 i stedet for å betale de 10 000 kr det kostet for å fikse kanalene. Han byttet den ut med en mye nyere BMW som det bare var problemer med, og har nå byttet den ut med en Opel. Kort sagt; har du en pålitelig bil er det ofte bedre å fikse den enn å kjøpe noe nytt.

 

 

Da må jeg komme med et motsvar føler jeg. Jeg kastet Focusen og kjøpte en Peugeot 307 til 65.000,-  som nå har gått to år og 45.000 km (km stand nå 150.000) uten den minste klage eller påkost ut over service og normale slitedeler (bremser og dekk).

 

Choose wisely. :-)

Lenke til kommentar

Da må jeg komme med et motsvar føler jeg. Jeg kastet Focusen og kjøpte en Peugeot 307 til 65.000,-  som nå har gått to år og 45.000 km (km stand nå 150.000) uten den minste klage eller påkost ut over service og normale slitedeler (bremser og dekk).

 

Choose wisely. :-)

Det bekrefter bare mitt poeng, man vet ikke hva man får man kjøper ny bruktbil. Selvfølgelig var mamma ekstra uheldig, men du kan ha vært ekstra heldig. Dersom trådstarter bare har hatt problemer med sin Focus, er det sikkert like greit å kjøpe en ny, men hvis den har vært pålitelig bortsett fra den siste tids feil, ville jeg vurdert å beholdt den. Med mindre den selvfølgelig er fullstendig rustet opp.
Lenke til kommentar

Jeg har kun hatt bilen sin tidlig i sommer, og det har jo dermed vært problemer i store deler av min eietid. Selvfølgelig begynte røyken og eksosen å komme etter at "bruktbilgarantien" gikk ut fra forhandleren jeg kjøpte av.

 

Jeg får ta en god kikk etter rust o.l. og så ta en avgjørelse på hva jeg gjør.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...