Gå til innhold

Høie kan ikke garantere at pasientinformasjonen er trygg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er faktisk ikke Høies feil. Jeg liker ikke fyren, men kan kan ikke klandres for dette.

 

Dette er Helse SØ som har bæsjet på leggen. Og politikere som avkrever garantier fra Høie har ikke forstått hva som inngår i systemene som finnes i helsevesenet i Norge.

Det er i det heletatt meningsløst å kreve garantier fra politikere. Deres garantier har alltid vært og vil alltid være verdiløse.

 

https://www.tb.no/debattartikler/meninger/frp-bom-fra-ord-til-handling/s/2-2.516-1.8553189

 

Når det er sagt, er det politikerne som skal sette premissene for hva Uvesenet har lov til å begå av ulumskheter på egenhånd, og det er politikerne som må sørge for at Uvesenet kontrolleres og at det finnes sanksjonsmuligheter for de som ikke greier å holde seg på matta.

Lenke til kommentar

Dette er faktisk ikke Høies feil. Jeg liker ikke fyren, men kan kan ikke klandres for dette.

 

Dette er Helse SØ som har bæsjet på leggen. Og politikere som avkrever garantier fra Høie har ikke forstått hva som inngår i systemene som finnes i helsevesenet i Norge.

 

Tja, det er faktisk politikerne - ikke minst Helseministeren som definerer rammebetingelsene. De er de som har bestemt hvordan skal organiseres - og som har laget et system der de enkelt kan skyve ansvaret over på andre. Om vi ikke ansvarliggjør statsråder for virksomhetene de har under seg - da gjør vi en stor tabbe.

 

Så kanskje er det ikke Høies feil (jeg mener faktisk han har ikke ubetydelig skyld, fordi han er hovedansvarlig for et system uten risikotenkning - og så kan han dele skylden med forgjengere), så er det faktisk hans ansvar.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Dette er faktisk ikke Høies feil. Jeg liker ikke fyren, men kan kan ikke klandres for dette.

 

Dette er Helse SØ som har bæsjet på leggen. Og politikere som avkrever garantier fra Høie har ikke forstått hva som inngår i systemene som finnes i helsevesenet i Norge.

Tja, det er faktisk politikerne - ikke minst Helseministeren som definerer rammebetingelsene. De er de som har bestemt hvordan skal organiseres - og som har laget et system der de enkelt kan skyve ansvaret over på andre. Om vi ikke ansvarliggjør statsråder for virksomhetene de har under seg - da gjør vi en stor tabbe.

 

Så kanskje er det ikke Høies feil (jeg mener faktisk han har ikke ubetydelig skyld, fordi han er hovedansvarlig for et system uten risikotenkning - og så kan han dele skylden med forgjengere), så er det faktisk hans ansvar.

 

Jeg mistenker at du ikke har grunnlag for å si at systemet er uten risikotenkning.

 

Nå jobber ikke jeg i Helse SØ, men jeg jobber i Direktoratet for e-helse, og der er det et ekstremt fokus på sikkerhet og personvern. Faktisk overdrevent mye, spør du meg. Alt mulig risikoanalyseres og kjøres gjennom vurderinger av personvern, juridisk, og så videre.

 

At det er Høie som til syvende og sist har ansvaret, er korrekt - men feilen er ikke hans. Man må skille mellom skyld og ansvar her.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at du ikke har grunnlag for å si at systemet er uten risikotenkning.

 

Nå jobber ikke jeg i Helse SØ, men jeg jobber i Direktoratet for e-helse, og der er det et ekstremt fokus på sikkerhet og personvern. Faktisk overdrevent mye, spør du meg. Alt mulig risikoanalyseres og kjøres gjennom vurderinger av personvern, juridisk, og så videre.

 

At det er Høie som til syvende og sist har ansvaret, er korrekt - men feilen er ikke hans. Man må skille mellom skyld og ansvar her.

 

Jeg maler muligens med bred pensel - men jeg har ca 23 års erfaring med den mer utøvende delen av systemet, og utført en del risikoanalyser og andre prosjekter. Kan god hende et er mye fokus på sikkerhet i direktoratet for e-helse (som er forholdsvis nytt). Men ellers er det alt annet enn risikotekning som preger det daglige ute i foretakene (her tror jeg det helst har vært festtaler). Her er målet å tekke oppad i henhold til prinsippene i Public Management. Direktørene har blitt premiert for alt annet enn risikotenkning - noe om klart er grunnen til at man dette har kunnet gå så langt etter min mening. Derfor sier jeg at feilen også er hos Høie og hans forgjengere (fra 2002 til i dag). Det er nemlig de som har vedtatt og etablert en organisasjons- og styringsmodell som ikke er ideell i risikosammenheng. Særlig fordi de tunge styringssignalene og mål (NPM) har vært ventelister, økonomi, strukturendringer osv.

 

Derfor frifinner jeg ikke Høie så lett som du gjør. Og jeg mener det ikke er så enkelt å skille mellom skyld og ansvar heller. Det er soleklart at det er ledere i Helse SØ og Sykehuspartner som har gjort de direkte feilene. Men hvem har ansatt ledere og laget styringsinsitamenter som har skapt kulturer der motforestillinger har blitt avfeid, der det aksepteres lettvinthet. Dersom vi ikke er villig til å ha helhetlig systemtekning - også i forhold til feil, skyld og ansvar lapper vi bare på problemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Dette er faktisk ikke Høies feil. Jeg liker ikke fyren, men kan kan ikke klandres for dette.

 

Dette er Helse SØ som har bæsjet på leggen. Og politikere som avkrever garantier fra Høie har ikke forstått hva som inngår i systemene som finnes i helsevesenet i Norge.

Tja, det er faktisk politikerne - ikke minst Helseministeren som definerer rammebetingelsene. De er de som har bestemt hvordan skal organiseres - og som har laget et system der de enkelt kan skyve ansvaret over på andre. Om vi ikke ansvarliggjør statsråder for virksomhetene de har under seg - da gjør vi en stor tabbe.

 

Så kanskje er det ikke Høies feil (jeg mener faktisk han har ikke ubetydelig skyld, fordi han er hovedansvarlig for et system uten risikotenkning - og så kan han dele skylden med forgjengere), så er det faktisk hans ansvar.

 

 

Å ha ansvar for noe tilsier dog ikke at man skal gi garantier kun en idiot, kunnskapsløs eller løgner kan gi.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å ha ansvar for noe tilsier dog ikke at man skal gi garantier kun en idiot, kunnskapsløs eller løgner kan gi.

 

AtW

Det skal Solberg og Høye ha: Han er ikke den som stikker av først. Venstresiden har på sin side en lang historie der de har kjørt ministre for helse og arbeid på tung rotasjon slik at ansvaret har blitt pulverisert.

 

Det er nok ikke bare Høye som har ansvar for premissene her, Justis og Kommunal bør heller ikke slippe unna.

Lenke til kommentar

Nei, selvfølgelig kan verken Høye eller andre garantere at pasientinformasjonen er trygg. Det sier seg selv.

Bare et naut ville garantere noe slikt.

Det finnes ikke noe felles system for loggføring av pasientopplysninger, de som gjør jobben kan for lite data, og ingen av systemene er laget med sikkerhet for øye.

Disse systemene er foreldet lappverk som angående sikkerhet er gjennomhullet som en sveitserost.

Lenke til kommentar

 

Dette er faktisk ikke Høies feil. Jeg liker ikke fyren, men kan kan ikke klandres for dette.

 

Dette er Helse SØ som har bæsjet på leggen. Og politikere som avkrever garantier fra Høie har ikke forstått hva som inngår i systemene som finnes i helsevesenet i Norge.

Tja, det er faktisk politikerne - ikke minst Helseministeren som definerer rammebetingelsene. De er de som har bestemt hvordan skal organiseres - og som har laget et system der de enkelt kan skyve ansvaret over på andre. Om vi ikke ansvarliggjør statsråder for virksomhetene de har under seg - da gjør vi en stor tabbe.

 

Så kanskje er det ikke Høies feil (jeg mener faktisk han har ikke ubetydelig skyld, fordi han er hovedansvarlig for et system uten risikotenkning - og så kan han dele skylden med forgjengere), så er det faktisk hans ansvar.

 

 

Absolutt. Hele konstruksjonen med å opprette de regionale helseforetakene var nettopp å kunne pulverisere ansvar bort fra politikerene.

Lenke til kommentar

Nei, selvfølgelig kan verken Høye eller andre garantere at pasientinformasjonen er trygg. Det sier seg selv.(...)

 

Jeg vil ikke si at det er selvsagt, hvis Høye sier at pasientinformasjon er trygg vil ikke det si at det aldri vil bli avvik, men det vil si at avvik kommer på tross av tiltak og ikke på grunn av manglende sikkerhetsarbeidet.

 

Når øverste leder ikke gir en garanti i forhold til sikkerheten, hvorfor skal da en leder som blir målt på økonomi putte noe som helst penger til sikkerhetstiltak? Og uten penger hvordan skal da de nede på bakken ha noen som helst mulighet til å gjennomføre sikkerhetsarbeidet?

 

Når øverste leder gir en garanti er det ikke fordi at det ikke kommer til å skje noe, men fordi man da man i organisasjonen har en forankring for det arbeidet som støtter opp om garantien.

Lenke til kommentar

 

Nei, selvfølgelig kan verken Høye eller andre garantere at pasientinformasjonen er trygg. Det sier seg selv.(...)

 

Jeg vil ikke si at det er selvsagt, hvis Høye sier at pasientinformasjon er trygg vil ikke det si at det aldri vil bli avvik, men det vil si at avvik kommer på tross av tiltak og ikke på grunn av manglende sikkerhetsarbeidet.

 

Når øverste leder ikke gir en garanti i forhold til sikkerheten, hvorfor skal da en leder som blir målt på økonomi putte noe som helst penger til sikkerhetstiltak? Og uten penger hvordan skal da de nede på bakken ha noen som helst mulighet til å gjennomføre sikkerhetsarbeidet?

 

Når øverste leder gir en garanti er det ikke fordi at det ikke kommer til å skje noe, men fordi man da man i organisasjonen har en forankring for det arbeidet som støtter opp om garantien.

 

 

Fordi lederen som er målt på økonomi faktisk forstår risiko, og vet at man aldri kan garantere noe 100%? Og at 99.999999% er noe helt annet enn 10%? Men hvem vet, kanskje de er så inkompetente at de trenger løgnaktige overdrivelser for å gjøre noe fornuftig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fordi lederen som er målt på økonomi faktisk forstår risiko, og vet at man aldri kan garantere noe 100%? Og at 99.999999% er noe helt annet enn 10%? Men hvem vet, kanskje de er så inkompetente at de trenger løgnaktige overdrivelser for å gjøre noe fornuftig.

 

AtW

 

Hvis Høie garanterer at 99.999999% av helsedata er trygge tar jeg det over ingen garanti.

 

For øvrig er jeg redd for at Lederen for et helseforetak tenker "0.000001% av våre data kan gå tapt, vi ligger langt under det så la oss kutte i budsjettet alt som har med sikkerhet"

 

Vi har jo hatt flere saker som har kommet ut i media hvor ledere i det offentlige har tillatt prosjekter hvor sikkerhetsarbeidet ikke har vært bra nok, tror du virkelig at det kommer til å bli bedre hvis ikke øverste leder blandes inn i det?

 

Andre Høyre ministere har gitt garantier, tror du disse ministerne forventer at det ikke skal være noen avvik?

Eksempel: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeidsledighet/nav-ministeren-vil-garantere-unge-hjelp-innen-aatte-uker/a/23686766/

Lenke til kommentar

 

Fordi lederen som er målt på økonomi faktisk forstår risiko, og vet at man aldri kan garantere noe 100%? Og at 99.999999% er noe helt annet enn 10%? Men hvem vet, kanskje de er så inkompetente at de trenger løgnaktige overdrivelser for å gjøre noe fornuftig.

 

AtW

 

Hvis Høie garanterer at 99.999999% av helsedata er trygge tar jeg det over ingen garanti.

 

For øvrig er jeg redd for at Lederen for et helseforetak tenker "0.000001% av våre data kan gå tapt, vi ligger langt under det så la oss kutte i budsjettet alt som har med sikkerhet"

 

Vi har jo hatt flere saker som har kommet ut i media hvor ledere i det offentlige har tillatt prosjekter hvor sikkerhetsarbeidet ikke har vært bra nok, tror du virkelig at det kommer til å bli bedre hvis ikke øverste leder blandes inn i det?

 

Andre Høyre ministere har gitt garantier, tror du disse ministerne forventer at det ikke skal være noen avvik?

Eksempel: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeidsledighet/nav-ministeren-vil-garantere-unge-hjelp-innen-aatte-uker/a/23686766/

 

 

"Øverste leder lyver ikke", betyr ikke at øverste leder ikke blandes inn.

 

Nei, jeg tror de lyver.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Fordi lederen som er målt på økonomi faktisk forstår risiko, og vet at man aldri kan garantere noe 100%? Og at 99.999999% er noe helt annet enn 10%? Men hvem vet, kanskje de er så inkompetente at de trenger løgnaktige overdrivelser for å gjøre noe fornuftig.

 

AtW

 

Hvis Høie garanterer at 99.999999% av helsedata er trygge tar jeg det over ingen garanti.

 

For øvrig er jeg redd for at Lederen for et helseforetak tenker "0.000001% av våre data kan gå tapt, vi ligger langt under det så la oss kutte i budsjettet alt som har med sikkerhet"

 

Vi har jo hatt flere saker som har kommet ut i media hvor ledere i det offentlige har tillatt prosjekter hvor sikkerhetsarbeidet ikke har vært bra nok, tror du virkelig at det kommer til å bli bedre hvis ikke øverste leder blandes inn i det?

 

Andre Høyre ministere har gitt garantier, tror du disse ministerne forventer at det ikke skal være noen avvik?

Eksempel: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeidsledighet/nav-ministeren-vil-garantere-unge-hjelp-innen-aatte-uker/a/23686766/

 

https://e24.no/makro-og-politikk/arbeidsledighet/aldri-foer-har-en-lavere-andel-nordmenn-vaert-nav-avhengige/24172154

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...