Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Installere bilkamera i bilens sikringsboks


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Fikk bilkameraet fra Kina i dag, men sliter med å gi det strøm via sikringboksen under rattet. Har sett mange YouTube videoer uten å bli klokere, og lest mange tilbakemeldinger der mange skriver at det var enkelt å sette opp...  :hmm:

 

Legger ved noen bilder av sikringboksen min, samt hvilke kabler det er: (rød + gul + en svart (ground wire?). 12V.

 

 

HMWtEd0.jpg

 

V2zkSj9.jpg

 

eOun5sZ.jpg

 

Her er en instruksjon jeg fant som ikke gjorde meg nevneverdig klokere, men linker uansett: https://i.imgur.com/34AJ7dP.png

 

Hvis noen kan dette hadde jeg blitt veldig takknemlig hvis noen som vil lære bort litt av sine kunnskaper! :D

Endret av Trultefaren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er sikringene samme størrelse som de som henger på enden av gul og rød leder? Eller annen modell?

Svart kobles til jord, en skrue som går til metallet.. de to andre kan du sette i ledige spor der det ikke er andre sikringer.

Men den gule skal sikkert ha strøm når tenning skrues på.. Enkleste er da å koble inn alle bak radio, med strømtyver..

Lenke til kommentar

Når jeg har forsøkt å sette sikringene (ledningen) inn i sikringboksen så faller den bare ut igjen, så det er nok en annen størrelse. Har sett at noen har tatt ut sikringen til feks. det elektriske speilet, også koblet bilkamera + elektrisk speil på samme sikring. Er det noe fordel og hvordan gjør man evt. det ?

Lenke til kommentar

Om du har kabelen på bildet så har den jo allerede en sikring.

Bare å koble den på sigarettenneren da, den slår seg av og på med ignition (om den ikke gjør det må du flytte på en sikring i sikringsboksen bare)

 

Edit: ser at det faktisk er designet for å kobles i sikringsboksen. Merkelige greier.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ja, det stemmer at dette er kablene jeg har. Beklager hvis jeg har forklart meg dårlig...

 

Den røde og gule kabelen skal altså inn i sikringsboksen, men enden på den røde og gule kabelen passer ikke, så de detter bare ut igjen. 

 

Jeg er helt blank på dette, og vet ikke hva jeg skal gjøre for å gi bilkameraet strøm når bilen "tennes" opp.  :(

Lenke til kommentar

Kameraet ditt skal ha to føringer for strøm, en ved avslått bil (for å kunne bruke park-mode) og en ved gang. Så må oversikten din i sikringsskapet si deg noe om hvilke punkt som alltid har strøm, det er bare et par. Kjørestrømmen henter du fra speil, vindusheis eller tilsvarende. Ground til skrue som står i karosseri.

 

Du får fordeler som kan både koble til kabelen din og sikringen i samme punkt. F.eks. https://www.kickstart.no/products/xscorpion-ma300p-sikring-3pk4

Lenke til kommentar

Du får fordeler som kan både koble til kabelen din og sikringen i samme punkt. F.eks. https://www.kickstart.no/products/xscorpion-ma300p-sikring-3pk4

 

Er dette det beste å gjøre? Hva er det "blåe" sin funksjon? Som illustrert er det 10 og 20 som er inni "fordelen?", der setter jeg sikringen jeg tar ut av sikringboksen + den røde kabelen feks. og setter det svarte inn i sikringboksen igjen?

 

Complexity: Jeg får ikke kablene til å sitte i sikringboksen, uansett hvor hardt jeg presser på de ledige spotsa så detter kabelen bare ut igjen. Kanskje det er feil endeplugg, jeg vet ikke.. Bilder av sikringboksen ligger i den første posten min hvis du vil se.

Lenke til kommentar

Kjøp noe sånn:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Flatsikringsholder-med-uttak-2-stk-2000035590/

 

Her er hvordan jeg implementerte den i min bil (men lukket gruppe) https://www.facebook.com/groups/101369833529337/permalink/523060948026888/

 

Uansett, koble til i sikring som er på når bilen er på, dette sjekker du enklest med multimeter.

koble + ledning fra kamera til sikring via adapter jeg linket til og den andre til chassi en eller anna plass.

Begge er koblet til i bildet under (se piler)

20914245_10154576747236739_2369440014557

Lenke til kommentar

Takk Evelen!

 

Kjøpte meg en slik pakke tidligere i dag. I Facebook-posten, forklarer du hvordan du koblet kablene sammen? Se på bildet under, skjønner ikke helt hva som skal hvor.

 

uVQRTRo.jpg

Oppdatering: Den blå er vel for å gi strøm kanskje, men hva i alle dager er det som skal inni der?

Endret av Trultefaren
Lenke til kommentar

1. Ta ut eksisterende sikring fra sporet i sikringsboksen

2. Sett inn adapteret i stedet for sikringen

3. Sett den originale sikringen som du tok ut, i det nederste sporet (dette sporet er bare en ren gjennomkobling)

4. Sett ny sikring som du skal bruke til kameraet i det øverste sporet.

5. Koble sammen 12V fra kameraet og "den blå" kabelskoen, her kan du klippe av og bruke en sikkerbit eller Wago om du ikke har mulighet til å sette på flatstift-kabelsko

6. Gjenta 1-5 for 12V-ACC

7. Koble svart kabel fra kameraet til jord (ofte en bolt inne i sikringsboksen)

 

NB! Anbefaler å måle med et multimeter hva som er "varm" og "kald" side i sikringssporet med et multimeter slik at du setter sikringsadapteret inn riktig vei. Feil vei kan føre til at du kjører begge lastene gjennom én sikring, og det blir feil.

 

jtb-mbt2.jpg

Endret av TMB
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pass på en ting til. Når du måler med multimeter er det lett å bli litt forvirret av hvor er strøm konstant. Mange biler har strøm stående en stund etter gang. På min egen (c-klasse) endret hele greia seg etter 5 eller 10 minutter, så da var det ny runde med målinger. I tillegg ble jeg lurt av åpen dør som også sørget for at ikke all strøm ble kuttet.

 

Om du ikke skal ha park-mode måler du selvsagt bare med motor i gang eller tenningen på 2. Benytt f.eks spenning på voltmeteret.

Lenke til kommentar

Når en må ha alt forklart så er det kanskje bedre å dra til noen som gjør sånt til daglig?

 

Ja, jo, egentlig enig, men har jo veldig lyst til å lære meg dette. :)

 

TMB: Tusen takk for VELDIG god forklaring. Dette fikk meg på rett spor. 

Har likevel et lite problem. Jeg kobler den gule kabelen på en slik adapter (bruker sikringen til det som gir varme i rattet. Den er aktiv ved tenning). I tillegg, skal jeg da bruke sikringen til f.eks vindushviskeren og en adapter for å koble på den røde kabelen?

 

Jeg forsøkte å koble den gule kabelen på sikringen som gir varme i rattet, men kameraet fikk ikke strøm da. Svart kabel til jord er OK.

 

Hvis jeg får svar på dette så burde jeg være i boks! Igjen, tusen takk til alle som deler sine kunnskaper og vil hjelpe meg!  :thumbs:

Endret av Trultefaren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...