Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere spotter, hvor mange kan eg ha pr dimmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må seriekoble alle spottekassene med elektrikerrør. Evt. Dele opp i to sløyfer og seriekoble 25 kasser og to rør ned til bryterboks.

 

Bruk hullsagbor 16 mm i såottekasser og stikk elektrikerrør 5 cm inn. Fest rør med kramper i bjelker

 

Trekk FX 90 2x1.5mm2 kabel og la kable stikke godt ut av hull i tak.

 

Det skal da komme 2 stk FX90 ut av hvert hull i taket utenom siste hull i sløyfe.

 

 

LED spotter er typisk max 10 watt. 8,6w x 45 stk = 387 w.

 

Jeg gikk for Etman ETLED DEEP 8,6W MATT HVIT dim to warm. Koster 500 pr stk. (Tror ikke disse går i lavtbyggende spottekasser.) Er veldig fornøyd med disse.

 

På bad gang og kjøkken ville jeg valgt 2700 kelvin uten dim to varm for skarpere lys.

 

 

Etman har også ganske kraftige dimmere.

 

Hør med elektriker som skal koble alt dette med dimmer. Eletriker må bestille Etman da Etman ikke selges til hottentotter og almuen.

Lenke til kommentar

Eller at målet er å etterligne danskebåten?

 

 

Når det kommer til antall spotter per dimmer, så kommer jo det an på både spottene og dimmeren, og hvor store last lysene drar, og hva dimmeren tåler.

 

Det må vel nesten nevnes at man ikke har lov til å gjøre slike installasjoner selv, og at man sannsynligvis heller ikke bør gjøre det dersom man ikke vet noe som helst om laster, tversnitt og den slags.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller at målet er å etterligne danskebåten?

 

 

Når det kommer til antall spotter per dimmer, så kommer jo det an på både spottene og dimmeren, og hvor store last lysene drar, og hva dimmeren tåler.

 

Det må vel nesten nevnes at man ikke har lov til å gjøre slike installasjoner selv, og at man sannsynligvis heller ikke bør gjøre det dersom man ikke vet noe som helst om laster, tversnitt og den slags.

Jepp. Da bruker man elektriker

Lenke til kommentar

Hehe, var da voldsomt fokus på str og antallet da. 

Rommet/ene er ikkje firkantet.

Nesten hele nedre etasje er en slags åpen løsning med spisearel, oppholdsareal, tv krok, lekeareal osv. 

Blir kanskje inndelt etterhvert, men ikkje foreløpig da vi liker det. 

 

156hvm stue nede har vi ikkje, men er rimelig stort. Kan tippe rundt en 90 på det vi kaller stuen/oppholdsrom, pluss gangene,og firkanten til tven som er rundt en 15 kvm.

Har en grunnflate på rundt en 220kvm

Men kan sikkert jekke meg ned på antall om det for dere til å føle dere bedre. 

 

Poenget med tråden var for å finne ut hvordan dimmerene virket med så mange i serie, men vi ender opp med å dele det opp i soner uansett så bare ignorer tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...