Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Høstferien er ypperlig å gå på jakt i, så det "avbrekket" ser jeg helst blir bevart. At en kunne lånt av sommerferien for å ha en ferie til å gå på jakt på høsten, det kunne jeg tolerert. Så da ble det en uformell upvote til EternalSunshine.

Lenke til kommentar

Problemet eventuelt med å fjerne høstferien å legge en ekstra uke til juleferien, er at både elever og lærere har behov for avbrekket høstferien er. Det er ganske langt fra sommerferien til juleferien, så et avbrekk er bra. At man heller tar en uke fra sommerferien og legger til et par dager på juleferien kan sikkert fungere. Videre er høstferien en mulighet til å komme ajour igjen. Jeg brukte den til å komme ajour med rettebunken og de fleste elevene kom ajour med sine skoleoppgaver. Ikke at høstferien er ment til dette, det er jo avspasering (som lærer er jeg programforpliktet til å kalle det avspasering og ikke ferie for lærere)

 

Jeg kan forstå at folk som ikke går på skolen eller ikke jobber i skoleverket mener at man burde fjerne høstferien siden den ikke eksisterer andre steder og kan være mer irriterende enn til hjelp for foreldre, men jeg tror fordelene av å ha den er flere enn ulempene.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Det er ganske langt fra sommerferien til juleferien, så et avbrekk er bra. 

 

Ser absolutt det argumentet. En potensiell kompromissløsning jeg ser for meg er at elevene må ta 5 feriedager i september, oktober eller november, men at de står fritt til å velge hvilke fem dager de ønsker i denne perioden. Det sikrer avbrekk, men gir også mye fleksibilitet.

 

Det vil vel klages litt over at det vil gi elever som ligger ulikt i løpet, men sliter litt med å se at dette ikke kan tilrettelegges. Som sagt, jeg skulle hvertfall sett prøveordninger her.

 

Er det egentlig noen land som ikke har faste ferier for skoleelever?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man bør tenke på å fjerne sommer-/vintertidskonseptet. Folk dør årlig av den påkjenningen. Kanskje de kunne ha hatt et par år ekstra levetid ved at denne teite ordningen går "av ved døden".

Hvor i alle dager har du dette fra?

 

 

Noe jeg bare har hørt andre fortelle om. Men jeg er rimelig flink på å google ting, så her har du en f.eks. en kilde:

 

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/hjerte/a-stille-klokken-pavirker-hjertet-2502887

 

Å stille klokken påvirker antall hjerteinfarkt, viser ny forskning. Verst er overgangen til sommertid.

 

Nå viser ny forskning fra Karolinska Institutet i Sverige at overgangen fra vintertid til sommertid øker risikoen for hjerteinfarkt uken etterpå.

Det dør dessuten flest eldre og svake i et spesiellt tidsrom om morgenen. Det har med den circadiske rytmen å gjøre. For blodtrykket endrer seg spesiellt i disse morgentimene. Rett og slett for at man må få kroppen klar til å yte igjen, før du står opp. Er jo litt leit om du står opp og faller i bakken svimet av, er det ikke vel?

 

Er vel også derfor vi menn opplever slike morgenbrød  :)  :wee:

 

 

https://nn.wikipedia.org/wiki/Døgnrytme

 

Jeg vil si at slike ting er mye viktigere for helse, enn denne høstferien. Men man må være åpen for at jeg kan ta feil..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men noe flere infarkt i perioden, er langt fra det samme som to hele års nedgang i forventet levealder på befolkningsnivå.

 

AtW

 

Ja, ser jo nå at det skjer innen den første leveuken etter overgang til sommertid. Så du har vel rett. Det blir derfor ren gjetning hvor mye et menneske kan tåle over tid av annet stress, før hjerteinfarktet vil skje uansett for dette individet  :wee:

 

Men som vist i forrige innlegg, så har det altså en viss levealdersøkende effekt, selv om størrelsen på den er ukjent. Det kan jo hende at annet stress i våken tilstand får deg fortere på sykehuset, i forhold til om kjæresten din, ektefellen din finner deg død ved siden av seg, når vedkommende våkner opp.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Man bør tenke på å fjerne sommer-/vintertidskonseptet. Folk dør årlig av den påkjenningen. Kanskje de kunne ha hatt et par år ekstra levetid ved at denne teite ordningen går "av ved døden".

Hvor i alle dager har du dette fra?

 

 

Noe jeg bare har hørt andre fortelle om. Men jeg er rimelig flink på å google ting, så her har du en f.eks. en kilde:

 

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/hjerte/a-stille-klokken-pavirker-hjertet-2502887 

 

 

 

Det står vel ikke der at folk dør årlig av påkjenningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Noe jeg bare har hørt andre fortelle om. Men jeg er rimelig flink på å google ting, så her har du en f.eks. en kilde:

 

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/hjerte/a-stille-klokken-pavirker-hjertet-2502887

 

 

 

Det står vel ikke der at folk dør årlig av påkjenningen.

 

 

Hva er det slags måte å besvare på?

 

Tipper at samme person dør en gang kun  :evil:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...