Gå til innhold

Holdninger i det polske samfunnet


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kommer nettopp fra en tur på noen dager i Gdansk i Polen. Jeg var i området for 3 år siden og synes både Sopot og Gdansk er to forholdsvis fine byer som har mye å tilby når det kommer til resturantliv og shopping. Generelt er inntrykket mitt at dette er forholdsvis økonomisk kapitasterke byer i forhold til veldig mange andre steder i Polen. Jeg forstår også at andelen av turister her ofte er større enn andre deler av Polen. Det er vel også slik at mange polakker også gjerne ferierer i byene? 

Men det er en ting som har slått meg de to gangene jeg har vært der. Jeg delte denne erfaringen med turfølge mitt og de hadde forsåvidt lagt noe merke til det samme, men ikke i like stor grad som jeg hadde gjort; Mitt inntrykk er at polske mennesker generelt er veldig lite opptatt av andre. I det legger jeg at de ikke bryr seg med å undersøke antrekket ditt, hvordan utseende ditt er, hva du gjør, hvem du er med osv. Går man på gaten i Gdansk og det kommer en familie som åpenbart snakker polsk og "ser" polsk ut, så møter jeg aldri blikket til disse menneskene. Det er som om de har en generell holdning om at de skal "minding my own business" om du skjønner.

Mange fremstår som kalde og helt totalt uinteressert i samfunnet og omverdenen. Dette er nok en svært bastant påstand og det finnes jo trivelige polakker, for all del, men om vi skal snakke helt generelt og typisk for det polske folkeslaget. 

Her i Norge er jeg vandt til at jeg møter blikket til folk, kanskje får et smil, kassadama gjør mer enn å bare si hei og summen i kassa. Noen ganger liker vi å se på andre "hvilke sko har de på? Hvorfor har de valgt den barnevognen?" det er mange grunner til at vi velger å studere andre mennesker. 

Er jeg helt totalt på jorde når det kommer til denne tankegangen? Jeg blir ofte veldig nyskjerrig på skikker og normer i de landene jeg besøker og jeg prøver ofte å sammenligne folkeslaget med vår egen kultur. Det er kanskje en merkelig formulert tekst og mange som ikke kjenner seg igjen, men ligger det noe i det jeg sier? 

En annen ting som slår meg er at svært få polske mennesker går "tur" bare for å går "tur". Har de ikke denne kulturen for friluftsliv? Det er mer som om de må ha en mening med den forflytningen de gjør. Vi går jo ofte på stier bare for å trekke frisk luft og studere naturen - er det vanlig i Polen? Vi har jo mange polske borgere som bor her til lands og jeg bor en plass det er mye fjell og mange populære fjelltopper, men jeg har aldri hørt om at en fra Polen har vært på en av disse toppene. Hvorfor er det sånn?

Kanskje noen fra Polen kunne svart meg på dette  :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt fikk jeg bare lyst til å svare; Legger også merke til andre folkeslags kulturer når jeg er i andre land, eller snakker med mennesker som har levd i hjemland i lang tid. Det er et interessant tema.

 

For eksempel i Danmark har jeg opplevd et par tilfeller. De som sitter i kassa har ikke samme holdning som her i Norge, hvis vi skriver generelt, og ikke spesifikt, det finnes sikkert unntak, dette er kun mine titalls erfaringer. Ingen smil, ingen vennlighet, rén business-holdning.

 

Så var det en gang jeg var i København. Satt og tok en pils i hovedgata der, tidlig Lørdag. Da kom en (tydelig) dansk mann, lettere stresset, og spurte om retninger på et kart han hadde med. Jeg hadde jo svært liten erfaring, men tok et raskt titt for å se om jeg kunne være til hjelp, bare noen titalls sekunder. Var også temmelig trøtt og litt hangover fra kvelden før (DFDS ^^). Men etter ca 20 sekunder sa jeg at jeg bare var turist og ikke hadde erfaring. Da ble han svært brysk og syrlig, bare snudde seg og gikk videre. Selve tonen var hard og høyrøstet. Slik opplever jeg dansker flest, selv om det som du nevner sikkert er forskjeller. Kanskje dette er holdninger som henger igjen fra den gamle vikingtiden?

 

En tredje erfaring jeg har med dansker, var på en byggeplass. Jeg var veldig opptatt og fokusért på det jeg drev med. Hadde hoppet over en pause for å dra hjem litt tidligere, for det var noe jeg skulle rekke privat. Da spurte en dansk arbeider meg om jeg ikke spiste mat. Men jeg oppfattet ikke det han sa, for han snakket raskt dansk, og jeg har problemer med å skjønne det ^^ Så jeg spurte han 2 ganger om hva han sa... da ble han pottesur og sa "hold da kæft mand!" ^^ "Spise-du-ikke??!" ^^ Så jeg måtte jo bare flire og forklare raskt.

 

Leste i et kommentarfelt angående danske byggearbeidere her i Norge. Det var delte meninger, så klart, men det var én som skrev at de har "europas spisseste albuer" ^^ Jeg må si at i mine erfaringer, så stemmer det litt, men jeg legger ikke dét til grunn for antagelser av alle dansker jeg skal møte i livet, om det blir noen. De er dog solide folk, kan man si. Velger heller å legge dét til grunn.

 

 

Alle folkeslag mener jeg har forskjellige sosiale kulturer og holdninger, som i hovedsak er formet gjennom tilnærmingen til aktivitéter knyttet til 1) bearbeiding av ressurser (mat, overlevelse), 2) værforhold, 3) styresett, og 4) krig.

 

1) Hvis det har vært et ressursrikt land, så blir folket mer åpent, vennlig og imøtekommende. Hvis det er karrige landtyper, så blir folk mer knepne på ressursene og mindre imøtekommende for andre.

 

2) Det samme kan sies om værtypen, men på litt forskjellige måter. I et åpent og solfylt land med gunstige værforhold, så blir folk mer åpne, og også mer kreative med tanke på oppfinnelser og vitenskap. I land med hardere værforhold, blir folk mer hardføre, innelukkede, men også kreative på den måten at de bearbeider mat og prosesser i å overleve.

 

3) Styresett/form har kanskje mest å si. Altså lederskapstypen som er ført i landet over lengre tid. Diktatur eller sosialisme. I de fleste land/steder i verden, har diktatur vært den generelle styreformen i stort sett all tid, altså styring med makt. Dette fører naturligvis til at mange mennesker lever undertrykt, i frykt. Kun i visse steder i verden har det vært åpent og fritt.

 

4) Krig former folkeslag over lengre tid. Kollektiv traumatiséring, fører til mer lukkede holdninger. Empatiske holdninger vokser frem over tid, hvis styresettet legger til rette for det.

 

Hvis man ser alle disse faktorene samlet, så tenker jeg man kan identifisére folkeslag ganske generelt. Når det kommer til Polen og polakker, så har jeg ikke særlig mye erfaring, men det kan kanskje henge litt sammen med at de er et østblokkland, influért av kulturen som har regjert der i alle år. Litt lukket, små ressurser i lange perioder, undertrykkelse av styresmakter, andre verdenskrig startet mer eller mindre også der og skapte sikkert mye kollektive traumer. Det er sikkert sånn at de må godta deg for å vise hvem de er.

 

Dette er jo et helt studie i seg selv, og svært interessant.

 

Noe jeg personlig har litt problemer med å forstå, er hvordan hele folkeslag, millioner av mennesker, kan "sitte og se på" at ledelsen i landet bare går til krig mot et annet land, uten å gjøre noe med det. Men det er en annen diskusjon.

 

Jeg kan også ta frem et annet poeng. Man må granske sitt eget folkeslag også ^^ Det har vært fremme i mediene mange ganger at nordmenn er et lukket folkeslag. Jeg vet ikke hvor enig jeg er i dét. Jeg tenker også at den økonomiske oppgangen skapt av oljen har skapt mye optimisme, men også litt arroganse og hovmod. Men ikke i en så stor grad som andre folkeslag. Man kan identifisére litt av hvordan folkeslags generelle holdninger er, ved å se hvordan de oppfører seg på ferie. Der er nordmenn stort sett godt ansett, mener jeg å ha fått med meg. Husker ikke hvor polakkene kom på den lista, men antageligvis ikke verst ut, da hadde jeg husket det.

Lenke til kommentar

Men er vi Nordmenn så "lukket" og "trauste" som mange skal ha det til? Etter å ha reist litt rundt om i Europa så opplever jeg at vi ofte er mer kontaktsøkende og interessert i omgivelsene enn mange andre folkeslag. 

Jeg vet at det i en del fjerne land er normalt å prate mye med ukjente - for eksempel at du prater med sidemannen på bussen. Det er et klassisk eksempel jeg ofte hører når man skal snakke om hvor "trauste" nordmenn er. Men om vi skal sammenligne oss med vår vestlige verden så er vel ikke vi nordmenn i en egen klasse når det kommer til å være lukket for fremmede? Det er mange land hvor du ikke setter deg ned og jatter med den ukjente mannen på setet ved siden av deg på bussen. Jeg opplever det langt i fra genuint at nordmenn er sånn.

Går jeg på gata i Spania så kan jeg fint møte blikket til en spanjol og få et smil, et interessant blikk, et nikk osv - det har jeg tilgode å oppleve i Polen. Jeg skjønner at det er en faktor som også er avhengig av hvor mange mennesker som beveger seg i bybildet. Det vil jo være travelt å skulle analysere alle mennesker og man må jo etterhvert filtrere bort synsinntrykk for å ikke bli helt oppslukt i en masse detaljer. 

Jeg kom inn på en klesbutikk i Sopot som eneste kunde. En polsk kvinne sto i kassa, så raskt på meg før hun beveget blikket stivt bort til intet. Hun sa ingenting eller ga meg et eneste ansiktsutrykk  :hmm: Da blir jeg sittende igjen og tenke tanker som "er ikke denne kvinnen interessert i å analysere hvilket menneske som kommer inn i hennes butikk? Hva ønsker denne kunden? Hvilket land er han fra? Synes jeg han er attraktiv? Virker det som han er på jakt etter en gave eller noe til seg selv?". Det gir meg veldig lite mening at de ikke skal se på deg i mer enn 0,1 sekund. De har jo ikke rukket å gjør seg opp en tanke om hvem som kommer inn i butikken en gang. 

Taxisjåføren fra flyplassen spurte ikke hvorfor vi var i Polen, hvor lenge vi skulle være der - han sa ingenting annet enn prisen på slutten av turen. Det samme gjentok seg på veg til flyplassen på hjemreisen. Jeg opplever at det er "typisk" polske mennesker - så vet jeg samtidig at det er en bastant påstand. Jeg spør også meg selv "ville denne taxisjåføren snakket dersom det satt en polsk kunde i drosjen? Er det manglende engelskkunnskaper? Er han bare ikke interessert i oss som mennesker?" 

Det oppleves jo som veldig kaldt spør du meg. Russere opplever jeg ofte likt. De uttrykker veldig lite gjennom kroppsspråket sitt..
 

Endret av Tom&Jerry
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis noen seriøst mener at de ikke kommer i kontakt med andre mennesker, bør de se på seg selv én gang til. Hvis man selv har sosial intelligens og erfaring, er høflig, utadvendt og sosial burde det være null problem å komme i kontakt med folk. Det hender at du møter folk som er vanskelig å komme i kontakt med, og det må man bare leve med.

Lenke til kommentar

Men det er en ting som har slått meg de to gangene jeg har vært der. Jeg delte denne erfaringen med turfølge mitt og de hadde forsåvidt lagt noe merke til det samme, men ikke i like stor grad som jeg hadde gjort; Mitt inntrykk er at polske mennesker generelt er veldig lite opptatt av andre. I det legger jeg at de ikke bryr seg med å undersøke antrekket ditt, hvordan utseende ditt er, hva du gjør, hvem du er med osv. Går man på gaten i Gdansk og det kommer en familie som åpenbart snakker polsk og "ser" polsk ut, så møter jeg aldri blikket til disse menneskene. Det er som om de har en generell holdning om at de skal "minding my own business" om du skjønner.

 

Det er vel bare positivt. Hvorfor skal man bry seg om hva ukjente mennesker ser ut og hva de gjør. Da tør man ikke lenger å kle seg som man vil, fordi man er beskymret for hva andre folk mener. 

 

Jeg vil mye heller ha et samfunn hvor folk behandler sine venner og familie på en god måte, en et samfunn hvor kassadama på autopilot smiler til meg, og sier "ha en god dag".

 

Mange fremstår som kalde og helt totalt uinteressert i samfunnet og omverdenen.

 

Noe som er positivt, fordi da har de ikke meninger om ting de kan veldig lite om. 

 

F.eks. hvis du ikke vet hvordan befolkningen i Afrika vil utvilke seg de neste 40 årene, så vet du heller ikke løsningen på fattigdommen i Afrika. Nordmenn har ofte meninger om ting de kan ingenting om. 

 

Jeg kom inn på en klesbutikk i Sopot som eneste kunde. En polsk kvinne sto i kassa, så raskt på meg før hun beveget blikket stivt bort til intet. Hun sa ingenting eller ga meg et eneste ansiktsutrykk   :hmm: Da blir jeg sittende igjen og tenke tanker som "er ikke denne kvinnen interessert i å analysere hvilket menneske som kommer inn i hennes butikk? Hva ønsker denne kunden? Hvilket land er han fra? Synes jeg han er attraktiv? Virker det som han er på jakt etter en gave eller noe til seg selv?". Det gir meg veldig lite mening at de ikke skal se på deg i mer enn 0,1 sekund. De har jo ikke rukket å gjør seg opp en tanke om hvem som kommer inn i butikken en gang. 

 

 

Du tenker altfor mye. Hvorfor skulle hun være interessert i hvem du er, du er bare en kunde og vil snart forlate butikken. I tilegg får hun sannsynligvis ingenting av omsetningen, så hun har ingen insentiv til å gi deg god kundeservice.

 

Kjipt med dårlig kundeservice, men det er vesentlig bedre enn butikker hvor de følger etter deg og gir deg "tips" om hva du kan kjøpe. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Men det er en ting som har slått meg de to gangene jeg har vært der. Jeg delte denne erfaringen med turfølge mitt og de hadde forsåvidt lagt noe merke til det samme, men ikke i like stor grad som jeg hadde gjort; Mitt inntrykk er at polske mennesker generelt er veldig lite opptatt av andre. I det legger jeg at de ikke bryr seg med å undersøke antrekket ditt, hvordan utseende ditt er, hva du gjør, hvem du er med osv. Går man på gaten i Gdansk og det kommer en familie som åpenbart snakker polsk og "ser" polsk ut, så møter jeg aldri blikket til disse menneskene. Det er som om de har en generell holdning om at de skal "minding my own business" om du skjønner.

 

Det er vel bare positivt. Hvorfor skal man bry seg om hva ukjente mennesker ser ut og hva de gjør. Da tør man ikke lenger å kle seg som man vil, fordi man er beskymret for hva andre folk mener. 

 

Jeg vil mye heller ha et samfunn hvor folk behandler sine venner og familie på en god måte, en et samfunn hvor kassadama på autopilot smiler til meg, og sier "ha en god dag".

 

Mange fremstår som kalde og helt totalt uinteressert i samfunnet og omverdenen.

 

Noe som er positivt, fordi da har de ikke meninger om ting de kan veldig lite om.  

 

F.eks. hvis du ikke vet hvordan befolkningen i Afrika vil utvilke seg de neste 40 årene, så vet du heller ikke løsningen på fattigdommen i Afrika. Nordmenn har ofte meninger om ting de kan ingenting om.

 

 

Jeg har tilgode å være i et land der folk ikke mener noe om ting de ikke kan så mye om, uansett hvor kalde eller ikke kalde de er.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tilgode å være i et land der folk ikke mener noe om ting de ikke kan så mye om, uansett hvor kalde eller ikke kalde de er.

 

AtW

 

Det er et problem i alle land, men noen land er verre enn andre. 

 

Det er verre i Norge, fordi nordmenn har blitt fortalt at de bør ha en mening om alt. Man kan ikke bare si "det bryr jeg meg ikke om".

Lenke til kommentar

 

Jeg har tilgode å være i et land der folk ikke mener noe om ting de ikke kan så mye om, uansett hvor kalde eller ikke kalde de er.

 

AtW

 

Det er et problem i alle land, men noen land er verre enn andre. 

 

Det er verre i Norge, fordi nordmenn har blitt fortalt at de bør ha en mening om alt. Man kan ikke bare si "det bryr jeg meg ikke om".

 

 

Dette regner jeg du kan mye om. Kan du vise til dataene som underbygger det?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette regner jeg du kan mye om. Kan du vise til dataene som underbygger det?

 

AtW

Dette er bare min personlige erfaring.

 

Du kan godt ha kjennskap til et tema uten å kunne bevise det. F.eks. hvordan beviser du hvilken barnehage i din kommune er best?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hmm, man kunne jo nesten beskylde deg for å mene noe ganske bastant om noe du tilsynelatende ikke kan så mye om?

 

AtW

Når jeg sier "å mene noe om ting de kan ingenting om" så betyr ikke det at de kan verifisere alt de sier med en kilde. F.eks. om noen sier "kinesere verdsetter norsk fisk veldig høyt", så forventer jeg ikke en kilde men at de har en viss erfaring med Kina.

 

I dette tilfellet, om en amerikaner som har aldri vært utenfor USA begynner å prate om norsk kultur, så prater han om ting han kan ingenting om. Jeg har bodd i Norge mesteparten av mitt liv, ergo jeg prater ikke om ting jeg kan ingenting om.

 

Heldigvis for deg skrev du nesten, fordi du visste at kommentaren din var feil.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Hmm, man kunne jo nesten beskylde deg for å mene noe ganske bastant om noe du tilsynelatende ikke kan så mye om?

 

AtW

Når jeg sier "å mene noe om ting de kan ingenting om" så betyr ikke det at de kan verifisere alt de sier med en kilde. Om noen sier "amerikanere er feitere enn nordmenn fordi de spiser mye fett og sukker", så forventer jeg ikke at de kommer med en kilde for dette.

 

I dette tilfellet, om en amerikaner som har aldri vært utenfor USA begynner å prate om norsk kultur, så prater han om ting han kan ingenting om. Jeg har bodd i Norge mesteparten av mitt liv, ergo jeg prater ikke om ting jeg kan ingenting om.

 

Heldigvis for deg skrev du nesten, fordi du visste at kommentaren din var feil.

 

 

Du begynte å prate om resten av verdens kultur med ganske stor skråsikkerhet, til tross for at jeg gjetter du har kun overfladisk kjennskap til den store majoriteten av lands kultur. 

 

Jeg synes det er ganske festlig når du kritiserer andre for å uttale seg om ting de ikke vet noe om. Det er ikke akkurat som du skrev "det er min mening" eller "min erfaring" i dine opprinnelig utsagn heller, du framstilte det som noe som var konkret og korrekt. (Det er greit å ikke ha en kilde på alt, men skal man si noe med sikkerhet så bør man ha noe som underbygger det).

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du begynte å prate om resten av verdens kultur med ganske stor skråsikkerhet, til tross for at jeg gjetter du har kun overfladisk kjennskap til den store majoriteten av lands kultur.

 

Jeg har en del erfaring med kultur fra diverse land. Derfor kan jeg bruke min erfaring til å sammenligne Norge med andre land.

 

Hvis noen sier "Resturant A er en av de bedre resturantene i Oslo" vil du forvente at de har erfaring med alle restaurantene i Oslo? 

 

Jeg synes det er ganske festlig når du kritiserer andre for å uttale seg om ting de ikke vet noe om. Det er ikke akkurat som du skrev "det er min mening" eller "min erfaring" i dine opprinnelig utsagn heller, du framstilte det som noe som var konkret og korrekt. (Det er greit å ikke ha en kilde på alt, men skal man si noe med sikkerhet så bør man ha noe som underbygger det).

 

Jeg synes det er ganske festlig hvordan du ikke klarer å forstå noe så enkelt.

 

Å ikke ha en mening i emner man kan ingenting om, betyr ikke at man må kunne underbygge alt man sier med kilder. Det betyr at hvis man har ingen erfaring i et emne, så bør man heller ikke ha en mening om det. Om jeg skulle passe denne definisjonen så må jeg kunne ingenting om norsk og andre lands kultur.

 

Et eksempel på et emne jeg kan ingenting om er fotball, derfor vil jeg aldri kommentere om hvilket lag som er best i Norge. Jeg kunne sagt "Rosenborg er norges beste lag", men det vet jeg ikke om er riktig. Noen folk vil uttale seg allikavel og det er et problem.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Du begynte å prate om resten av verdens kultur med ganske stor skråsikkerhet, til tross for at jeg gjetter du har kun overfladisk kjennskap til den store majoriteten av lands kultur.

 

Jeg har en del erfaring med kultur fra diverse land. Derfor kan jeg bruke min erfaring til å sammenligne Norge med andre land.

 

Hvis noen sier "Resturant A er en av de bedre resturantene i Oslo" vil du forvente at de har erfaring med alle restaurantene i Oslo? 

 

Jeg synes det er ganske festlig når du kritiserer andre for å uttale seg om ting de ikke vet noe om. Det er ikke akkurat som du skrev "det er min mening" eller "min erfaring" i dine opprinnelig utsagn heller, du framstilte det som noe som var konkret og korrekt. (Det er greit å ikke ha en kilde på alt, men skal man si noe med sikkerhet så bør man ha noe som underbygger det).

 

Jeg synes det er ganske festlig hvordan du ikke klarer å forstå noe så enkelt.

 

Å ikke ha en mening i emner man kan ingenting om, betyr ikke at man må kunne underbygge alt man sier med kilder. Det betyr at hvis man har ingen erfaring i et emne, så bør man heller ikke ha en mening om det. Om jeg skulle passe denne definisjonen så må jeg kunne ingenting om norsk og andre lands kultur.

 

Et eksempel på et emne jeg kan ingenting om er fotball, derfor vil jeg aldri kommentere om hvilket lag som er best i Norge. Jeg kunne sagt "Rosenborg er norges beste lag", men det vet jeg ikke om er riktig. Noen folk vil uttale seg allikavel og det er et problem.

 

 

Hvor mye er det folk uttaler seg om de har "ingen erfaring" med? Jeg ser aldri på fotball, men jeg vet ganske sikkert at rosenborg er toppdivisjonen, fordi man blir utsatt for informasjon om fotball enten man vil eller ikke. Om du bare begrenser deg til folk som vet ingenting, så er problemet lite, da folk gjerne vet noe om det meste de uttaler seg om.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye er det folk uttaler seg om de har "ingen erfaring" med? Jeg ser aldri på fotball, men jeg vet ganske sikkert at rosenborg er toppdivisjonen, fordi man blir utsatt for informasjon om fotball enten man vil eller ikke. Om du bare begrenser deg til folk som vet ingenting, så er problemet lite, da folk gjerne vet noe om det meste de uttaler seg om.

 

AtW

 

Nå forsto du endelig problemet. Min erfaring er at en del prater om emner de kan ingenting om. Det er sannsynligvis fordi de forbinder å ikke ha en mening, med å være dum.

 

Jeg har ikke sett det problemet for ofte på diskusjon.no, fordi de fleste holder seg unna debatter de kan ingenting om. Men det skjer ofte når du prater om ting i det virkelige liv. Da hører du folk komme med bastante meninger, men om du spør litt nærmere så forstår du fort at de bare repeterer noe de har lest eller hørt et sted. De kan ha hørt det fra en god kilde, men de kan også ha hørt det fra en som løy med vilje for å kunne lure lettlurte folk.

 

Det blir som om jeg sier "Brasil har verdens beste fotballag". Det er noe jeg har hørt, men hvem vet om det er fortsatt riktig. Om det er riktig forteller du bare noe alle vet, om det er feil så sprer du feil informasjon.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Hvor mye er det folk uttaler seg om de har "ingen erfaring" med? Jeg ser aldri på fotball, men jeg vet ganske sikkert at rosenborg er toppdivisjonen, fordi man blir utsatt for informasjon om fotball enten man vil eller ikke. Om du bare begrenser deg til folk som vet ingenting, så er problemet lite, da folk gjerne vet noe om det meste de uttaler seg om.

 

AtW

 

Nå forsto du endelig problemet. Min erfaring er at en del prater om emner de kan ingenting om. Det er sannsynligvis fordi de forbinder å ikke ha en mening, med å være dum.

 

Jeg har ikke sett det problemet for ofte på diskusjon.no, fordi de fleste holder seg unna debatter de kan ingenting om. Men det skjer ofte når du prater om ting i det virkelige liv. Da hører du folk komme med bastante meninger, men om du spør litt nærmere så forstår du fort at de bare repeterer noe de har lest eller hørt et sted. De kan ha hørt det fra en god kilde, men de kan også ha hørt det fra en som løy med vilje for å kunne lure lettlurte folk.

 

Det blir som om jeg sier "Brasil har verdens beste fotballag". Det er noe jeg har hørt, men hvem vet om det er fortsatt riktig. Om det er riktig forteller du bare noe alle vet, om det er feil så sprer du feil informasjon.

 

 

Men du vet noe om fotball. Du vet bare ikke så mye. 

 

Akkurat som du vet noe om andre lands kulturer, du vet bare ikke så mye. Men du velger å uttale deg ganske bastant likefullt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du vet noe om fotball. Du vet bare ikke så mye. 

 

Akkurat som du vet noe om andre lands kulturer, du vet bare ikke så mye. Men du velger å uttale deg ganske bastant likefullt.

 

AtW

 

 

Når jeg sier ingenting, så mener jeg omtrent ingenting.

 

Jeg kan omtrent ingenting om fotball

Jeg kan en del om andre lands kulturer

 

Jeg sa, man skal ikke ha mening i emner man kan [omtrent] ingenting om. Ergo, jeg kan uttale meg om andre lands kulturer, jeg kan ikke uttale meg om fotball.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Mange fremstår som kalde og helt totalt uinteressert i samfunnet og omverdenen. Dette er nok en svært bastant påstand og det finnes jo trivelige polakker, for all del, men om vi skal snakke helt generelt og typisk for det polske folkeslaget. 

 

 

Det har nok noe med kulturen i endel østeuropeiske land å gjøre. Hvis du tar en tur til Russland er det enda værre der. Svært mange russere som jobber med kundeservice i en eller annen form fremstår som konsekvent sure. Ifølge noen russiske bekjente er det ikke meningen å fremstå som sure og negative, men det oppfattes mer som falskt og påtrengende hvis man smiler og gir det vi ofte ser på som normal kundeservice. Litt sånn som vi selv kan se på personer fra land som er enda mer åpne og påtrengende enn det vi er i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...