Gå til innhold

Butikks rettighet til heving av avtale ifbm kjøp av demovare


Anbefalte innlegg

Har et tilfelle jeg lurer på prinsipielt, og det KAN potensielt lede til en sak om jeg har rettigheter ikke selger påstår jeg har. Jeg vet ikke, så spør her før jeg evt tar på meg kveruleringshatten. Saken er den at jeg gjorde en god deal på en demovare hos en større nettbutikk, men på et eller annet vis har det blitt noe kluss i systemet deres, og det virker ikke som denne demovaren var på lager likevel, basert på elektroniske oppdateringer av ordren. Handelen er forsåvidt gjennomført, jeg har fått bekreftelse på bestillingen per mail. Nå har det seg slik at identisk samme vare er på lager som ikke-demovare, men selvsagt til en høyere pris. Har da butikken rett til å heve kjøpet, eller plikter de å levere en ordinær vare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men rent konkret, hva i lovverket er det som avgjør dette? Eller finnes det en presedens fra en tidligere sak?

 

 

Jeg er ikke jurist og har dermed ikke konkrete referanser, men dette er nok en kombinasjon av generell avtalerett og forbrukerkjøpsloven.

 

Utgangspunktet er at avtaler skal holdes. Avtalen din med butikken er at du skal bli X kroner fattigere, men sitte igjen med en TV av modell Y. I forbrukerkjøpsloven har du krav på noe som heter "dekningskjøp"; nemlig det at hvis butikken ikke lenger klarer å oppfylle sin del av avtalen så er det synd for dem. Da kan du kjøpe denne TV-en et annet sted, og butikken må dekke mellomlegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...