Gå til innhold

Google Wifi lanseres i Norge i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

USA versjonen, for de som har hentet de til Norge, kan få problemer med 5GHZ nettet da det er litt forskjellige frekvenser. Jeg bestilte mine (3 stk) i fra England i sommer, og angrer ikke ett sekund på det. Bruker 5Ghz nettet fult ut på de enhetene som støtter det, og dette fungerer bare helt utrolig stabilt.

 

Det er enkelt med oversikt, testing, oppsett av faste interne IP adresser, routing, NAT tabeller etc... Alt det kan du med enkelhet gjøre via appen. Er du ikke hjemme, men trenger å rute en IP adresse på hjemmenettverket, restarte routerene etc, så gjør du det enkelt med noen få trykk inne i appen på mobilen din.

 

Jeg har hatt dyre routere i fra Asus, Netgear, D-link og andre, og aldri fått samme hastighet trådløs som det jeg har hatt nettlinje kapasitet til. Jeg har en 300/300 linje fra Altibox, og jeg kan benytte dette fult ut med Google Wifi sitt produkt. For meg, så er det ingenting å lure på med dette. Jeg har hvertfall aldri hatt bedre nett, jeg har også veldig mange produkter koblet til nettet både trådløst og kablet, og jeg bruker nettet mitt mye og hardt i perioder.

 

Er det hw-forskjeller eller er det bare å flashe med norsk/europeisk firmware? Var noen D-link-rutere før som kunne være merket med a (usa-versjon) eller b (euro-versjon), men det skulle være ok å flashe dem med "feil" firmware for å få amerikansk utgave til å fungere sømløst. Måtte bare passe på at resten av modellnummeret var likt.

Lenke til kommentar

 

har gjort akkurat dette med 2 rutere for en lagt billigere pris, så hvorfor skal et mesh nettverk koste så mye med sammløs tilkobling med trødløsnettverk

Utdyp gjerne...

 

Har trukket kabel fra første ruter til ruter nr2 og så deaktiverk dhcp og gjort noen andre endringer i ruter nr2 for at de skal fungere som en ruter bare bedre rekkevidde.

Lenke til kommentar

 

 

har gjort akkurat dette med 2 rutere for en lagt billigere pris, så hvorfor skal et mesh nettverk koste så mye med sammløs tilkobling med trødløsnettverk

Utdyp gjerne...

 

Har trukket kabel fra første ruter til ruter nr2 og så deaktiverk dhcp og gjort noen andre endringer i ruter nr2 for at de skal fungere som en ruter bare bedre rekkevidde.

Nå er vel det strengt tatt ikke "det samme" / mesh nettverk.

Slik jeg forstår det så har du da ett vanlig stjerne nettverk med flere AP'er satt opp med samme SSID (og passord) , men klienten må fortsatt koble seg til den AP selv og har en tendens til å "holde seg fast" til ett AP helt til det mister kontakten før det kobler seg til neste. Slikt blir det lite roaming av :-) men før all del, det kan fungere veldig bra så lenge brukeren ikke beveger seg rundt mens den strømmer eller har video samtale f.eks...

Lenke til kommentar

 

 

har gjort akkurat dette med 2 rutere for en lagt billigere pris, så hvorfor skal et mesh nettverk koste så mye med sammløs tilkobling med trødløsnettverk

Utdyp gjerne...

 

Har trukket kabel fra første ruter til ruter nr2 og så deaktiverk dhcp og gjort noen andre endringer i ruter nr2 for at de skal fungere som en ruter bare bedre rekkevidde.

 

 

Så du har gjort noe helt annet altså. Det var jo relevant...

Lenke til kommentar

USA versjonen, for de som har hentet de til Norge, kan få problemer med 5GHZ nettet da det er litt forskjellige frekvenser. Jeg bestilte mine (3 stk) i fra England i sommer, og angrer ikke ett sekund på det. Bruker 5Ghz nettet fult ut på de enhetene som støtter det, og dette fungerer bare helt utrolig stabilt.

 

Det er enkelt med oversikt, testing, oppsett av faste interne IP adresser, routing, NAT tabeller etc... Alt det kan du med enkelhet gjøre via appen. Er du ikke hjemme, men trenger å rute en IP adresse på hjemmenettverket, restarte routerene etc, så gjør du det enkelt med noen få trykk inne i appen på mobilen din.

 

Jeg har hatt dyre routere i fra Asus, Netgear, D-link og andre, og aldri fått samme hastighet trådløs som det jeg har hatt nettlinje kapasitet til. Jeg har en 300/300 linje fra Altibox, og jeg kan benytte dette fult ut med Google Wifi sitt produkt. For meg, så er det ingenting å lure på med dette. Jeg har hvertfall aldri hatt bedre nett, jeg har også veldig mange produkter koblet til nettet både trådløst og kablet, og jeg bruker nettet mitt mye og hardt i perioder.

 

Kan jeg spørre hvordan du satt dette opp med Altibox? Google Wifi-punktet får ikke kontakt med hjemmesentralen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

USA versjonen, for de som har hentet de til Norge, kan få problemer med 5GHZ nettet da det er litt forskjellige frekvenser. Jeg bestilte mine (3 stk) i fra England i sommer, og angrer ikke ett sekund på det. Bruker 5Ghz nettet fult ut på de enhetene som støtter det, og dette fungerer bare helt utrolig stabilt.

 

Det er enkelt med oversikt, testing, oppsett av faste interne IP adresser, routing, NAT tabeller etc... Alt det kan du med enkelhet gjøre via appen. Er du ikke hjemme, men trenger å rute en IP adresse på hjemmenettverket, restarte routerene etc, så gjør du det enkelt med noen få trykk inne i appen på mobilen din.

 

Jeg har hatt dyre routere i fra Asus, Netgear, D-link og andre, og aldri fått samme hastighet trådløs som det jeg har hatt nettlinje kapasitet til. Jeg har en 300/300 linje fra Altibox, og jeg kan benytte dette fult ut med Google Wifi sitt produkt. For meg, så er det ingenting å lure på med dette. Jeg har hvertfall aldri hatt bedre nett, jeg har også veldig mange produkter koblet til nettet både trådløst og kablet, og jeg bruker nettet mitt mye og hardt i perioder.

Kan jeg spørre hvordan du satt dette opp med Altibox? Google Wifi-punktet får ikke kontakt med hjemmesentralen.

Hjemmesentralen til Altibox er satt i brigdemode, så med en kabel fra altibox sentralen direlte i en av disse enhetene og videre inn i en switch. Men om du har den nye tv tjenesten til altibox, så funker det ikke. For den nye tjenesten kan du ikke sette i bridge mode.

Lenke til kommentar

 

USA versjonen, for de som har hentet de til Norge, kan få problemer med 5GHZ nettet da det er litt forskjellige frekvenser. Jeg bestilte mine (3 stk) i fra England i sommer, og angrer ikke ett sekund på det. Bruker 5Ghz nettet fult ut på de enhetene som støtter det, og dette fungerer bare helt utrolig stabilt.

 

Det er enkelt med oversikt, testing, oppsett av faste interne IP adresser, routing, NAT tabeller etc... Alt det kan du med enkelhet gjøre via appen. Er du ikke hjemme, men trenger å rute en IP adresse på hjemmenettverket, restarte routerene etc, så gjør du det enkelt med noen få trykk inne i appen på mobilen din.

 

Jeg har hatt dyre routere i fra Asus, Netgear, D-link og andre, og aldri fått samme hastighet trådløs som det jeg har hatt nettlinje kapasitet til. Jeg har en 300/300 linje fra Altibox, og jeg kan benytte dette fult ut med Google Wifi sitt produkt. For meg, så er det ingenting å lure på med dette. Jeg har hvertfall aldri hatt bedre nett, jeg har også veldig mange produkter koblet til nettet både trådløst og kablet, og jeg bruker nettet mitt mye og hardt i perioder.

 

Er det hw-forskjeller eller er det bare å flashe med norsk/europeisk firmware? Var noen D-link-rutere før som kunne være merket med a (usa-versjon) eller b (euro-versjon), men det skulle være ok å flashe dem med "feil" firmware for å få amerikansk utgave til å fungere sømløst. Måtte bare passe på at resten av modellnummeret var likt.

Vet ikke om det er sw eller hw forskjeller. Vet bare at usa versjonen har helt andre ffekvenser på 5ghz nettet blandt annet. Men slin jeg ser det er det ikke enkelt å legge inn annen sw.enhetene holder seg hele tiden selv oppdatert med siste sw versjon.

Lenke til kommentar

Anskaffet en trepakk tidligere i uka for å teste om dette kan hjelpe på vårt WiFi-problem på grunn av betongvegger som skaper noe salig kaos med trådløs rekkevidde og ytelse i gangen og på badet. Spesielt vår Ring Video Doorbell sliter veldig når begge veggene langt vår temmelig smale og lange gang er i betong og den stakker ringeklokka skal forsøke å kommunisere trådløst med routeren i stua.

 

Det er også ganske så irriterende når du er på badet og forsøker å gjøre noe så er WiFi-koblingen så ræva at knapt noe som helst fungerer så du må enten deaktivere WiFi eller rett og slett håper at WiFi blir så dårlig at det faller helt ut så du kommer deg over på 4G/LTE.

 

 

Har forsøkt å omgå dette problemet ved å plassere en Asus RT-AC68U konfigurert som et aksesspunkt så nærme badet som mulig (med kabel som backhaul) men da har man plutselig problemet med at min Asus RT-AC5300U som er konfigurert som router og RT-AC68U konfigurert som aksesspunkt ikke snakker sammen overhodet. Så telefonener og nettbrett tvilholder jo på den koblingen de er koblet til, så selv om du sitter med komplett ubrukelig WiFi-tilkobling på badet så byttes det ikke automatisk over til akesspunktet som har langt bedre signal. Og om du er så heldig at du detter helt ut, hvorpå den da kobler over på det andre aksesspunktet så får du motsatt problemstilling når du beveger deg bort fra badet igjen hvor enheter da tviholder på koblingen mot aksesspunktet og ikke bytter over til routeren osv osv.. Det er et lite mareritt.

 

 

Ville derfor teste Google WiFi, så vi satt opp den primære i stua, en på soverommet og en på badet. Den på soverommet er koblet via kabel, mens den på badet er koblet trådløst da det å få kabel inn på badet er et lite mareritt i seg selv som jeg helst ikke vil belage meg ut på.

 

For utenom at det var temmelig irriterende å måtte forholde seg til en app på mobilen for oppsett, og det var et par idiotiske ting som at du blir påtvunget bruk av 192.168.86.0/24 for IP-adresser, hvorpå jeg allerede har en Windows Server uten tilkoblet skjerm med en statisk 192.168.1.0/24 adresse som det ble litt styr med osv, og Google WiFi støtter heller ikke ting som DDNS osv.. Så fungerte dette over all forventning.

 

Google WiFi takler styring mellom aksesspunkter på en eksemplarisk måte. Telefoner og nettbrett beveger seg helt sømløst mellom aksesspunktene helt uten problemer i det hele tatt. De blir faktisk byttet fra "Living Room" punktet til "Bedroom" punktet til tross for at singalet fra Living Room fremdeles er temmelig solid også på soverommet. Og nå kan vi bruke nettet på badet helt uten problemer også.

 

Ytelsen er også helt prima, vi klarer å utnytte vår 540/540mbit linje uansett hvor vi befinner oss med unntaket av badet, der er vi nede på 70mbit ned og 40mbit opp som fredmeles er innafor. Her er det jo betongveggene som ødelegger igjen og Google WiFi-appen sier jo at signalstyrken til punktet på badet er litt ymse så de anbefaler kabel men det fungerer godt nok og jeg syntes at 70 mbit ned og 40 mbit opp til tross for ymse signalstyre er temmelig solid.

 

 

Alt i alt så må jeg si meg kjempeimponert, da spesielt over den trådløse ytelsen og ikke minst den sømløse og ekstremt effektive styringen av enheter mellom de forskjellige punktene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Satt opp Google wifi 3 Pak i kablet nett, siden avstanden er relativt stor for å få trådløs dekning i hele huset. Fungerte utmerket. Men, opplever irriterende ujevn hastighet. Jeg har slått av det trådløse i hjemmesentralen (routeren fra altibox)

Har Altibox Fiberbredbånd 300/300 Bundle

Mistenker brannmur problematikk? Noen tips

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...