Gå til innhold

Støttegruppa for oss som har havnet i luksusfellen


Anbefalte innlegg

Hvor mye og hva slags type gjeld har du, hvordan havnet du i dette, hvilke steg har du tatt, og hva tenker du å gjøre framover?

 

Min gjeld (Totalt: 1 459 000 kr)

Har 2 kredittkort som er makset ut, altså der har jeg 40k i gjeld.

Har et forbrukslån på 14k.

Har studielån på 290k.

Boliglån på 1.1 mill.

15k på diverse inkasso

Jeg tror jeg har hatt ca 80 inkassosaker eller mer i mitt navn de siste 3 åra. Fikk ett varsel fra namsmannen i fjor, men rakk å betale det i tide. Jeg har heldigvis ingen betalingsanmerkninger pr dags dato.

 

 

Min plan:

Jeg har solgt bilen, knekt kredittkort, bytta mobilabonnement til 199kr i måneden, byttet strømleverandør, sluttet på treningssenter (skal heller betale for et helt år av gangen når jeg føler jeg har råd)

Det ene kredittkortet skal betales ned i hu og hast.

Har lagt ut leiligheten min på finn.no for å flytte til et billigere sted.

Har endret jobbsituasjon og fått høyere fast inntekt.

Har fått innvilget avdragsfrihet på boliglånet i 2 måneder.

 

Har vært ekstremt langt nede i år, men har ringt masse kreditorer i det siste og betalt ned mye inkassosaker. Føles bedre.

 

Mitt mål:

Målet er gå inn i nyåret med kredittkortgjeld på 25k. Samt kun sitte igjen med studie- og boliglån før 2019.

 

Hvordan havnet jeg her?

Tjener godt, men bruker enda mer. Er en svært impulsiv person og tar ikke tak i ting før det går til inkasso. Søker om kredittkort for å betale ned inkassosaker før de tvangsinnkreves. Har god oversikt over min skakk-kjørte økonomi, men er for uansvarlig til å ta tak i det i tide.

 

 

Fortell om din situasjon!

 

 

Setter pris på om ingen kommer med slengbemerkninger eller oppfører seg som bedrevitere.

Konstruktiv kritikk, suksesshistorier og råd er høyst velkommen.

 

(Ønsker forresten å være anonym da jeg merker at jeg ofte får random kommentarer og bemerkninger i andre tråder, etter å ha skrevet noe lignende som dette)



Anonymous poster hash: 821d5...7c4
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det ser ut som du har skjønt alvoret i situasjonen med tanke på tingene du har gjort allerede med bil, leilighet og kredittkort - det er bra! Tok du deg selv i nakken da du var langt nede, eller fikk du hjelp av noen til å starte opprydningen?

 

Det å betale ned 44k i forbrukslån, kredittkort- og inkassogjeld i løpet av tre måneder høres lurt ut. Hvor mye har du utbetalt hver måned, og hvor store er de faste kostnadene du har i tillegg til boliglån og studielån?

 

Hvis jeg var deg ville jeg ha satt et helt konkret mål for hvor stort boliglånet skal være 31. desember 2018. For å dempe impulsiviteten din kan du for eksempel sette opp et automatisk trekk hver måned rett etter lønning som går til nedbetaling av lån, og da er det ekstra motiverende å ha et mål å jobbe mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra jobba!

 

Sikkert lett å si før man er i situasjonen selv, men jeg tror jeg hadde innstilt meg på å gå fullstendig eremitt i noen måneder.

Spist havregryn og nudler, droppa alt av sosialt som koster penger (byen/pilsing/kino/konserter/reiser) og satt alt på sparebluss. Følelsen av å se gjeldssummen minke i stor fart måtte vært veldig tilfredsstillende.

 

Mitt tips for å ha oversikt og kontroll er å bruke et ark der man putter inn alt man bruker og kommer til å måtte betale i regninger etc.

Arket mitt regner ut hver eneste dag fremover og viser fremtidig beholdning på hver konto.

Jeg setter over 3000 til en matkonto med et eget kort hver måned, og bruker kun dette kortet til å handle mat/dagligvarer.

Det holder til meg + sønnen min annenhver uke.

 

Jeg setter over 22.000 til en regningskonto, og over et år dekker dette totale utgifter til lån, forsikringer, strøm, kommunale avgifter, NRK-lisens, medlemskontingenter, årsavgift på bil, estimerte verksted/service-regninger, bredbånd og alle andre forutsigbare utgifter. Jeg inkluderer 2000 til BSU og 1000 til en sparekonto i dette beløpet, slik at penger er satt av.

 

Summen jeg sitter igjen med på lønnskontoen etter dette er det jeg har til overs, og som jeg føler jeg kan bruke på meg selv, eller spare om jeg føler for det.

 

Så fort man kommer seg på rett side av gjelda og har hodet over vannet ville jeg innført et strikt regime ovenfor meg selv på en slik måte.

Dermed VET man 14-30 dager i forveien om man kommer til å havne i minus før neste lønning grunnet "unødig" pengebruk.

Inntil da er det vel bare å sørge for at hver krone som kan gå til nedbetaling går til nedbetaling.

Lenke til kommentar

Ikke selg boligen din bare for å gå mef i standard. Det koster jo like mye å selge boligen som det du har i gjeld!

 

Hvor mye tjener du i året? Og har du barn, samboer, bil?

 

Anonymous poster hash: d108f...3f7

Ble litt dårlig formulert. Skal leie den ut, ikke selge. Lønna mi går opp i desember og da tjener jeg ca 500k brutto.

Har ingen barn, ingen samboer. Jeg skal flytte sammen min bestekompis, så det er mulig at økonomien bedrer seg av det da man deler på en del utgifter. Har ingen bil nå.

 

Mitt tips for å ha oversikt og kontroll er å bruke et ark der man putter inn alt man bruker og kommer til å måtte betale i regninger etc.

Arket mitt regner ut hver eneste dag fremover og viser fremtidig beholdning på hver konto.

Jeg setter over 3000 til en matkonto med et eget kort hver måned, og bruker kun dette kortet til å handle mat/dagligvarer.

Det holder til meg + sønnen min annenhver uke.

Meget solid tips. Dette skal jeg gjøre!

 

 

Hvis jeg var deg ville jeg ha satt et helt konkret mål for hvor stort boliglånet skal være 31. desember 2018. For å dempe impulsiviteten din kan du for eksempel sette opp et automatisk trekk hver måned rett etter lønning som går til nedbetaling av lån, og da er det ekstra motiverende å ha et mål å jobbe mot.

Takk for råd, om jeg er kvitt mye annen dyr gjeld skal jeg deretter ha et mål om å bli kvitt boliglånet fort. Mitt første mål er at tallet blir ett siffer mindre. Slik som jeg betaler det nå tar det 2 år før det blir 999.999.

 

Anonymous poster hash: 821d5...7c4

Lenke til kommentar

Bra jobbet! 

Mitt tips er at så fort du har gjort opp høyrentegjelda ( alt utenom bolig/studielån) burde du forsøke å sette deg sparemål per måned. For min del hjalp det veldig på impulsiviteten og jeg setter mer pris på å spare litt ekstra en måned og se hvor mye jeg har enn å kjøpe noe dritt jeg angrer på senere.

 

Det har også hevet terskelen på impulskjøp da jeg ofte tenker at jeg kunne spart de istedenfor og sett formuen vokse. 

 

Ingenting er som følelsen fra å sitte i gjeld og lurer på hvordan man skal klare å dekke renter til skiftet med å se hvor mye man har klart å spare opp :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Ric Flair-syndrom = å bruke mer penger enn man har :p

 

Mannen med ljåen : Your time is up , Flair.

 

Flair : What are you talkin bout , fatboy....Ive still more stylin and profilin to do , woooo !!!

Lenke til kommentar

Jeg setter over 22.000 til en regningskonto, og over et år dekker dette totale utgifter til lån, forsikringer, strøm, kommunale avgifter, NRK-lisens, medlemskontingenter, årsavgift på bil, estimerte verksted/service-regninger, bredbånd og alle andre forutsigbare utgifter. Jeg inkluderer 2000 til BSU og 1000 til en sparekonto i dette beløpet, slik at penger er satt av.

Kun 22.000 for et helt år som inkluderer alt det? Håper jeg misforstår.

Da bor du billig, jeg må ut med over 10.000 i måneden kun for huslån og felleskostnader  :ohmy:

Pluss alt annet av faste utgifter, så ligger jeg skyhøyt over budsjettet ditt. 

 

TS: Flott og se at du tar tak i problemet og er villig til å gjøre det som må til for å komme på bena igjen. Stå på!  :w00t:

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Som det ble nevnt over, betal høyrentegjelda først.
Sett opp en liste over de forskjellige lånene (dette har du allerede gjort i det første innlegget) og sett opp hva den effektive rente er på de forskjellige lånene. Sorter etter høyeste rente og betal ned lånet med høyest rente først, før du går videre til neste på lista. Dette lønner seg uavhengig av beløp på lånene.

Lenke til kommentar

Til trådstarter: synes ikke situasjonen din ser så ille ut. Ser man bort ifra boliglån og studielån har du ca. 70000kr i hastegjeld og med en årsinntekt på 500.000kr så burde jo dette være relativt enkelt å bli kvitt. I tillegg har du jo bolig som du kan bruke som sikkerhet hvis kreditorene ber om dette.

 

Hvis du skal leie ut leiligheten din, husk at du da må betale 28% av overskuddet i skatt. (Felleskostnader gir rett til fradrag)

 

F.eks hvis du sitter igjen med 10.000kr per måned, så blir skattekostnaden 2.800kr

 

Så hvis du da må betale 7.200kr eller mer for å leie et annet sted, så lønner det seg ikke å flytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...