Gå til innhold

Volvo-sjefen om fremtidens bilkjøpere: Vil ikke være tøft med 1000 hestekrefter i garasjen lenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Volvo-sjefen har ikke peiling.

 

Dette må du utdype. Hva er det han ikke vet som du vet? Tror nok en sjef for en av de største bilprodusentene har bedre oversikt over markedet enn det hvermannsen har. Eneste som trekker noe ned, er satsing på hybrid, men kun med små batteripakker. Med tung last og i kulde så blir det kort rekkevidde på elektrisitet, og skyhøyt forbruk av fossilt drivstoff. I personbiler vil kun elektrisitet holde mer enn nok med neste generasjon batterier, som vil levere det mangedobbelte i rekkevidde og lynrask lading ved behov. Så selv ved halvering av kjørelengde vil det bli godt nok for de fleste. (Toyota snakker om 1000km. på en lading). Så det vil være helt andre ting fremtidens generasjoner vil sette som viktig med en bil sammenlignet med tidligere generasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne vært interessant å vite hvor mye mer vår egen Norske rene "NaturGass" forurenser i forhold til Bensin eller Diesel ..?? - Har kjørt med en 7.3 ltr V8, som var konvertert til å OGSÅ kunne gå på Gass. - Man mister litt effekt (ca10 - 15%), når man svitsjer over på gassdrift. -- Kunne Gassdrift ha vært et bedre alternativ, enn Bensin / (Diesel) på for eksempel hybrid-biler ?? - Så kunne vi jo kanskje spart enda litt til .. noen som vet noe om dette ??

Lenke til kommentar

Vi går inn i en ny tid når det gjelder transport, spesielt privat-transport.

 

Folk vil nok framover være mer interessert i praktisk bilhold og nytteglede mer enn testosteron-flaksing.

Mindre vedlikehold og mindre lyd.

Som Spetalen har sagt : Folk bryr seg ikke om utnyttelsesgrad på drivstoffet, men på pris pr. km. Her vil nok batteri-elektrisk, Hydrogen-elektrisk og termo-elektrisk energi føre an. Ingen grunn til å konstruere motsetninger her; kombinasjonen er dynamitt.

Friheten ved å forflytte seg  ved egen hjelp og valg vil nok holde stand.

Og også etterhvert gleden over å kjøre forurensningsfritt.

Lenke til kommentar

 

Volvo-sjefen har ikke peiling.

Dette må du utdype. Hva er det han ikke vet som du vet? Tror nok en sjef for en av de største bilprodusentene har bedre oversikt over markedet enn det hvermannsen har. Eneste som trekker noe ned, er satsing på hybrid, men kun med små batteripakker. Med tung last og i kulde så blir det kort rekkevidde på elektrisitet, og skyhøyt forbruk av fossilt drivstoff. I personbiler vil kun elektrisitet holde mer enn nok med neste generasjon batterier, som vil levere det mangedobbelte i rekkevidde og lynrask lading ved behov. Så selv ved halvering av kjørelengde vil det bli godt nok for de fleste. (Toyota snakker om 1000km. på en lading). Så det vil være helt andre ting fremtidens generasjoner vil sette som viktig med en bil sammenlignet med tidligere generasjoner.

 

 

Han har ikke peiling, i likhet med disiplene til Elon Mollusk.

Vet du hvilken markedsverdi Tesla har, sammenlignet med f.eks Volkswagen?

Omtrent lik.

Vet du hvor mange biler Tesla selger, sammenlignet med Volkswwagen?

Omtrent ingen.

Volkswagen selger 10 millioner biler, Tesla selger tilnærmet null, sett i denne størrelsesordenen.

Når en situasjon oppstår, der selskap bestående av tynn luft, har samme verdi som en bilprodusent med 10 millioner solgte biler hvert år, vet du hva du ser opptakten til?

Det vet børsen. Børsen har sett det mange ganger før.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror Volvo-sjefen har helt rett i å ta disse utviklingstrendene på alvor. Det er mange steder i norge hvor bilbruk ikke medfører store problemer, og diesel/bensin vil fungere i mange år til. Men i urbane strøk der flest folk faktisk bor tvinger elektrisk drift seg frem raskt allerede nå. Det er også det folk etterspør. Det er bare å ta en titt på parkeringsplassen utenfor kontoret mitt. Vil anslå rundt halvparten elbiler, og med nye bompengesatser + tidsdifferensiering vil det komme et nytt knekk oppover på salgskurvene for elbiler.

 

Folk er stort sett rasjonelle når det kommer til slike ting og ser på bilen først og fremst som et nødvendig arbeidsredskap for å løse et mobilitetsbehov. Ikke først og fremst en macho hobby hvor det skal mekkes og pusses i garasjen. Noen liker selvsagt det, og disse vil kanskje være de siste til å konvertere, men de er i et såpass lite mindretall at de ikke har sjans til å motvirke disse endringene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne vært interessant å vite hvor mye mer vår egen Norske rene "NaturGass" forurenser i forhold til Bensin eller Diesel ..?? - Har kjørt med en 7.3 ltr V8, som var konvertert til å OGSÅ kunne gå på Gass. - Man mister litt effekt (ca10 - 15%), når man svitsjer over på gassdrift. -- Kunne Gassdrift ha vært et bedre alternativ, enn Bensin / (Diesel) på for eksempel hybrid-biler ?? - Så kunne vi jo kanskje spart enda litt til .. noen som vet noe om dette ??

 

Les her

http://www.flogas.no/nyheter/regjeringen-utsetter-innforing-av-veibruksavgift-pa-lpg

 

http://us8.campaign-archive2.com/?u=4d004549a5ad86f435b770d99&id=395290a317&e=08f38031f9

 

Jeg var selv tilstede denne dagen.

 

Interessant og merke seg at Europa satser på LPG og vi i Norge ikke gjør det i samme grad. Har ingenting imot elektrisk, men tror det er flere veier til samme mål.

 

Fornybare gassdrivstoff er på vei og da oppnår en nullsum karbon også her.

 

Kjører selv på LPG. Hovedregelen er ca. 20% mindre CO2 enn en bensinbil, men det er på NOX i forhold til diesel det er virkelig rått. 96% mindre NOX enn en dieselbil.

 

En ordentlig elektrisk bil er for dyr for meg i øyeblikket og foretrekker dermed LPG og har allerede kjørt på dette i fem år.

Lenke til kommentar

Tror Volvo-sjefen har helt rett i å ta disse utviklingstrendene på alvor. Det er mange steder i norge hvor bilbruk ikke medfører store problemer, og diesel/bensin vil fungere i mange år til. Men i urbane strøk der flest folk faktisk bor tvinger elektrisk drift seg frem raskt allerede nå. Det er også det folk etterspør. Det er bare å ta en titt på parkeringsplassen utenfor kontoret mitt. Vil anslå rundt halvparten elbiler, og med nye bompengesatser + tidsdifferensiering vil det komme et nytt knekk oppover på salgskurvene for elbiler.

 

Folk er stort sett rasjonelle når det kommer til slike ting og ser på bilen først og fremst som et nødvendig arbeidsredskap for å løse et mobilitetsbehov. Ikke først og fremst en macho hobby hvor det skal mekkes og pusses i garasjen. Noen liker selvsagt det, og disse vil kanskje være de siste til å konvertere, men de er i et såpass lite mindretall at de ikke har sjans til å motvirke disse endringene.

 

Til sammenligning, så er Harley-Davidson stilmessig, og nesten teknologisk også, fastlåst på midten av forrige århundre.

De tviholder på sin stil, og nær som alle produsenter av motorsykler har minst en eller to modeller som prøver å imøtekomme dette markedet. Jeg tror mere på Jay Leno sin spådom: elbilen er fremtidens Ford Mondeo. Et verktøy for alenemødre med null bilinteresse. Hardcore-kjernen får det som de vil, akkurat som hardcore-kjernen av Harley-Davidson motorsyklister. Dersom eksisterende produsenter ikke vil imøtekomme deres etterspørsel, noe som i seg selv er tvilsomt, så vil bare hardcore-kjernen selv lage egne merker og produsere ut av ren interesse for stilen.

Så for all del, elbilen er kommet for å bli. Det har Chevy smallblock V8 også.

 

Ett konkret eksempel er Datsun-Nissan, som er en av de gamle bilmerkene som har gjort mest for å tilpasse seg nye tider. De driver fortsatt å pusler med sånt som å yppe seg blandt verdens raskeste gatebiler, NisMo (Skyline) GT-R. Selvsagt bensindreven. Det sier det bare ikke så veldig høyt, så mainsteam bilistene hører ikke noe om det, men vi som lytter vi vet det godt.

 

I tillegg har du sånne som FerdinandPorsche og McLaren, som tar ny teknologi til brystet, snur opp ned på parameterne, og bruker hybrid drivllinje for maksimal ytelse, istedenfor minimalt utslipp.

Hybrid drivlinje er ikke mye miljøvennlig, i en McLaren P1, eller ei Porsche 918.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...