Gå til innhold

Gode aktive høytalere til PC bruk


Tmz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et par aktive studiomonitorer bør vel gjøre jobben bra. Gir mye lyd for pengene, vesentlig mer enn typiske datahøyttalere ala Logitech.

 

Feks:

https://evenstadmusikk.no/produkter/studio-/-data/monitorer-(aktive)/fluid-audio-f5-par-hvit-1084081-p0000078365

https://evenstadmusikk.no/produkter/studio-/-data/monitorer-(aktive)/jbl-lsr305-nb-pris-pr-stk-1060523-p0000033778

Her kan du bruke USB-lydkort for best resultat hvis du har/vil ha det, evt en kabel som dette:

https://evenstadmusikk.no/produkter/kabler-og-plugger/overgangskabler/klotz-y-kabel-stmjx2j-mono-2-m-1014748-p0000004864

 

 

 

Evt disse om du vil ha noe mindre og billigere. Har brukt de selv. https://evenstadmusikk.no/produkter/studio-/-data/monitorer-(aktive)/mackie-cr4-studio-monitorer-par-1071070-p0000066118

Lenke til kommentar

De JBL LSR305 som Knewt linker til skal visstnok være veldig bra!

Så jeg ville nok sett på de ja.

Det tror jeg er å ta litt hardt i. Til 1395 får man ikke bra høyttalere, jeg ville heller gått for hodetelefoner i denne prisklassen (selv det er ikke mye å hoppe i taket over).

Lenke til kommentar

 

De JBL LSR305 som Knewt linker til skal visstnok være veldig bra!

Så jeg ville nok sett på de ja.

Det tror jeg er å ta litt hardt i. Til 1395 får man ikke bra høyttalere, jeg ville heller gått for hodetelefoner i denne prisklassen (selv det er ikke mye å hoppe i taket over).

 

Da er det mange som er uenige med deg.

Har du hørt disse?

 

Han er ute etter høyttalere, ikke hodetelefoner og det at man ikke får gode hodetelefoner, eller aktive høyttalere til rett under 3000,- er bare tull. Det er ikke noe high-end, men kan fortsatt være bra innenfor prisklassen. 

Endret av PatSharpX
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

De JBL LSR305 som Knewt linker til skal visstnok være veldig bra!

Så jeg ville nok sett på de ja.

Det tror jeg er å ta litt hardt i. Til 1395 får man ikke bra høyttalere, jeg ville heller gått for hodetelefoner i denne prisklassen (selv det er ikke mye å hoppe i taket over).

 

Da er det mange som er uenige med deg.

Har du hørt disse?

 

Han er ute etter høyttalere, ikke hodetelefoner og det at man ikke får gode hodetelefoner, eller aktive høyttalere til rett under 3000,- er bare tull. Det er ikke noe high-end, men kan fortsatt være bra innenfor prisklassen. 

 

 

For et halvt år siden ville jeg vært enig med TGB. Men det var før jeg hørte LSR305. Jeg kjøpte dem, etter noen uker hvor jeg leste meg opp på relevante høytalere, fordi jeg ønsket å ha noe jeg kunne bruke for "casual" lytting, slik at jeg slapp å ha på meg HD 800 eller HD 650 fra Sennheiser på hodet hele tiden. Jeg har kun brukt hodetelefoner i snart 10 år.

 

Da jeg fikk LSR305 ble jeg blåst bort av hvor bra de låt. De var såpass bra, at jeg begynte å lytte til dem istedenfor hodetelefonene mine. Selvsagt hadde HD 800 (med skikkelig forsterker) enda mer detaljer, men lyden fra høytalerne var såpass bra at jeg klarte meg helt fint (og jeg har mislikt det meste jeg har hørt av høytalere det siste tiår). 

 

Dette gjorde meg klar over 705P, også fra JBL, som skulle komme ut denne sommeren, og etter mer lesing bestilte jeg dem. Mottok dem ikke før for noen uker siden, og jeg vet ikke hvor mange andre i Norge som evt. har skaffet dem enda (om noen). Det jeg kan si er selv om disse har mer detaljer og kraftigere lyd enn LSR305, så har jeg fremdeles ingen problemer med å anbefale LSR305 enhver dag, selv om jeg solgte dem etter bare noen måneder med bruk. 

Endret av Palewing
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gode erfaringer med bruk av studiomonitorer selv.

De er jo laget for å brukes gjerne på/ved en pult og ikke fulle hele rom med lyd.

Disse oppgavene klarer de ofte veldig bra.

 

Men det er jo studiolyd og ikke hifilyd, så de skal jo farge lyden så lite så mulig, så det kan bli litt nøytralt/kjedelig for noen. 

 

Dette er bare en generell sak om monitorer, gjelder ikke nødvendigvis alle. 

 

Har dessverre ikke fått hørt de de LSR305 selv, men har erfaringer med monitorer fra Adam, KRK og Samson fra før av.

Lenke til kommentar

Greia er vel som Pat sier, at studiomonitorene gir deg få overraskelser. De farger ikke lyden nevneverdig, med et unntak av en KRK modell jeg fikk høre som var kun mellomtone og virket nærmest uegnet til å ha det moro med musikken. Så er det vel nedsiden med de at sjelden kommer med pianolakk og utseende som kanskje mest virker inn på våre partnere av hunnkjønnet.

Men om du forteller at den koster under halvparten av hifi-utgaven av høyttaleren er de gjerne mer medgjørlige. ;)

Lenke til kommentar

Som sagt så har jeg hifi anlegg i stua, så trenger ikke høytalere til 10 talls tusen. Fikk forøvrige høytalerne i posten idag men fulgte med fint lite av kabler. Så det jeg lurer på er egentlig hva trenger jeg av kabler? Og er det noe sted i nærheten av Oslo/Romerike som selger den type kabler? Er en XLR jack og en annen slags innput inngang på høytaleren som jeg ikke helt vet hva er.

Lenke til kommentar

Som sagt så har jeg hifi anlegg i stua, så trenger ikke høytalere til 10 talls tusen. Fikk forøvrige høytalerne i posten idag men fulgte med fint lite av kabler. Så det jeg lurer på er egentlig hva trenger jeg av kabler? Og er det noe sted i nærheten av Oslo/Romerike som selger den type kabler? Er en XLR jack og en annen slags innput inngang på høytaleren som jeg ikke helt vet hva er.

Ta bilde av baksiden av høyttalerne; så kan vi kanskje bistå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...