Gå til innhold

Øvelseskjøring med en 18 åring, jeg er 24 og mor er med


ExcuseMyMandarin

Anbefalte innlegg

Ved ulovlig øvelseskjøring ville jeg ikke vært mest bekymret for politi og straff. Ved en alvorlig ulykke kan en påføre andre mennesker uopprettelige skader. Dette kan selvsagt også skje ved lovlig øvelseskjøring, men de økonomiske konsekvensene ved avkorting på forsikringen, med påfølgende regresskrav, bør skremme alle fra å drive ulovlig øvelseskjøring. Alvorlige skader kan resultere i forsikringsutbetalinger på mange millioner per tilfelle, og hver ti-prosent med avkorting kan utgjøre millionbeløp (eks. 12 mill x 40 % avkorting er 4,8 mill i regresskrav til en eller annen som stilles ansvarlig i bilen som ble benyttet til øvelseskjøring. Har du det i banken?)

 

Jeg stiller meg tvilende til at instruktør kan sitte i baksetet, fordi instruktør blant annet skal ha lett tilgang til håndbrekket, og det er krav til ekstra speil, utvilsomt fordi instruktør skal ha oversikt tilnærmet tilsvarende hva den som øvelseskjører har. Om den som de facto er instruktør, er 18 eller 24 år, spiller egentlig ikke noen rolle. Dersom man kvier seg for å spørre vegvesenet eller politiet om noe er lovlig, eller at man kjører rundt og er redd for å bli stoppet, er det veldig sannsynlig at man driver med noe som ikke er lovlig. Jeg er ikke skråsikker på at det er ulovlig, men ønsker ikke at noen skal ta et vagt tja fra noen på et forum til inntekt for å gjøre noe som kan påføre dem selv og andre store problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stiller meg tvilende til at instruktør kan sitte i baksetet, fordi instruktør blant annet skal ha lett tilgang til håndbrekket, og det er krav til ekstra speil, utvilsomt fordi instruktør skal ha oversikt tilnærmet tilsvarende hva den som øvelseskjører har.

 

Eg er i utgangspunktet heilt enig i at ledsagaren ikkje bør sitte i baksetet, men dette kan ikkje begrunnast i at ledsagaren ikkje har tilgang til håndbrekket då dette kravet er tatt bort. Kravet til at ledsagaren skulle ha tilgang til bilens håndbrekk forsvant 1 juli 2006.

Kravet til kjøyretøy i klasse B finn vi i trafikkopplæringsforskriften:

 

 

§ 3-2.Krav til øvingskjøretøy

Kjøretøyet skal tilhøre den aktuelle førerkortklassen. Ved øvingskjøring i klasse S kan eleven bruke beltemotorsykkel klasse 2 selv om eleven kun kan få førerett begrenset til beltemotorsykkel klasse 1.

Øvingskjøretøy for klasse B skal ha ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover. Videre skal kjøretøyet være merket med skilt som bakover viser en rød bokstav L på hvit bakgrunn. Skiltet skal være godt synlig for bakenforkjørende. Skiltet skal fjernes når kjøretøyet benyttes til annet enn øvingskjøring.

0 Endret ved forskrifter 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006), 29 mai 2009 nr. 593 (i kraft 1 juli 2009), 20 des 2012 nr. 1413 (i kraft 19 jan 2013).

 

Det einaste kravet som stilles til bilen i tillegg til at den skal være merka med L-skilt er at bilen skal ha ekstra speil som gir ledsagaren tilstrekkelig syn bakover.

Dersom ledsagaren skal sitte i baksetet så må sjølvsagt også ekstraspeilet plasserast på ein slik måte at ledsagaren har oversikt bakover.

 

 

Som nevnt tidlegare så er eg enig i at det normalt ikkje er hensiktsmessig at ledsagaren sitter i baksetet, og at dersom ein blir stoppa i kontroll så må ein påregne at politiet bøtlegger for ulovlig øvelseskjøyring. Så må ein eventuelt sjølv nekte å vedta bota og ta saka til retten for å få ei endelig avklaring.

 

Men når det er sagt så står det ingenting i forskrifta som gjer det åpenbart at ledsagaren må sitte i passasjersetet framme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den mest spesifikke beskrivelsen av hvor ledsageren skal sitte finnes i Trafikkopplæringsforskriften § 2-2.
 

§ 2-2. Øvingskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret

Med mindre annet følger av denne forskriften skal læreren eller ledsageren følge med i kjøretøyet på sitteplass nær eleven ved øvingskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret. [...]

 
Se https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-10-01-1339 for hele trafikkopplæringsforskriften.

Endret av what_no2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Det har vært lignende saker som dette tidligere. Både fører og ledsager kan bli anmeldt for uaktsom kjøring, og hvis ledsageren sitter i baksetet risikerer den også å få inndratt førerkortet.

 

eksempel:

https://www.nrk.no/hordaland/ovelseskjorte-med-ledsager-i-baksetet-1.12619548

Det som er litt interessant med den saken er jo at dersom det er ett så tydelig krav at ledsager må sitte framme kan da vedkommende som sitter i baksetet regnes som ledsager i det hele tatt? For i så fall har de ingen grunn til å inndra førerkortet til personen i baksetet, men derimot kun anmelde personen som kjørte for kjøring uten førerkort.

Hvis man har førerkort og velger å sitte på med noen som ikke har førerkort uten at påsittingen er i forbindelse med øvelseskjøring mister man nesten automatisk førerkortet. Samme hvis man sitter på med beruset sjåfør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...