Gå til innhold

Virke regner med at 350-kronersgrensen fjernes


Anbefalte innlegg

 

 

De kaller det bare noe annet. Du kommer til å få et gebyr uansett.

 

Hvem er "de"? Bedriftene? Det er ikke nødvendigvis tilfellet. Se på andre ting som er helt eller delvis regulert fra staten når det kommer til prising.

 

AtW

 

Gebyret er rettferdiggjort. Du vet tydeligvis ikke helt hva gebyret handler om, men det er ikke så rart da navnet er intetsigende og idiotisk. Folk innbiller seg jo at dette har noe med tollen å gjøre :p

 

 

For det første er det ikke rettferdigjort, det er mye høyere enn faktiske utgifter. Men jeg ser uansett ikke hva det har med innlegget mitt å gjøre'

 

Jeg påsto at man kan regulere prisingen av gebyret, du påstår at man da kun vil få andre gebyrer, jeg viser til at det ikke ser ut til å være tilfelle på andre ting som er regulert på denne måten.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Spørsmålet er hvordan man kan utforme en sånn løsning og samtidig ha en form for kontroll som ikke gjør det for enkelt å lure seg unna avgiftene.

Bør være forholdsvis enkelt med moderne teknologi. Men det vil koste litt å etablere en løsning.

 

Mitt forslag er som følger: Man lager en nettportal for "egenfortolling" for private. Når man kjøper noe i en utenlandsk butikk bli varen sendt helt fram til utleveringsstedet (f.eks nærmeste post i butikk) og man får melding om varen. Men varen blir stemplet import når den kommer inn (alle importpakker håndteres uansett pga smugling).

 

Så tar man referansenummet, går inn på portalen (logger seg inn med Bankid), taster inn kjøpesum i korrekt valuta og mva beregnes. Så betaler man med Vipps, kort etc og skriver ut en kvittering. På utleveringsstedet får man ikke ut pakken ute å vise kvitteringen - i og med at den er merket import. Blir ikke noe forskjell fra dagens krav til legitimasjon.

 

For transportøren/utleveringssted er dette maks minutter ekstraarbeid - dvs neglisjerbart i forhold til hva det koster å frakte varen. Vi koste en del for staten i utvikling av system, som de vil tjene inn på mer innbetalt mva.

 

Løsningen kan også håndtere toll på de varer som har dette.

 

Tror ikke det blir dårligere kontroll enn i dag, det viktige med kontroll knyttet til import er for ulovlige varer/substanser - og den påvirkes ikke. Klart det er mulig å lure seg unna, men enkle systemer gjør at de fleste ikke gidder.

 

 

Det er en mulighet ja, men selve fortollingen er maks minutters arbeid for selskapet i dag, og de tar ågergebyr allikevel. Man kan fortolle selv i dag, og da er det også ågergebyr på gang. Så dette må gjøres noe med. At man kan lure seg unna er et mindre problem, som du sier (som sagt, man kan allerede i dag fortolle på egenhånd)

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en mulighet ja, men selve fortollingen er maks minutters arbeid for selskapet i dag, og de tar ågergebyr allikevel. Man kan fortolle selv i dag, og da er det også ågergebyr på gang. Så dette må gjøres noe med. At man kan lure seg unna er et mindre problem, som du sier (som sagt, man kan allerede i dag fortolle på egenhånd)

 

AtW

 

Ågergebyrer tar de fordi de er gitt er ansvar/oppdrag fra toll- og avgiftsmyndighetene - hvor det er spesifisert at de kan kostnadsdekke dette. Ansvaret/oppdraget er knyttet til følgende:

* Tollager (det er dette som er hovedargumentet for gebyret)

* Ansvar for rett fortolling og avgiftsbehandling (selv om du fortoller selv har ekspeditøren ansvar)

* Visse kontrolloppgaver.

 

Det er klart at med et nytt system må dette ansvaret fjernes fra disse aktørene, da faller grunnen for gebyret bort. Det krever dog at man endrer Tolloven § 4-30 med forskrifter.

 

Man bør ellers være klar over at håndtering av mva knyttet til import ikke er Tolletatens ansvar lengre, slik det har vært. Det ligger nå til skattemyndighetene. Noe som faktisk burde gjøre det ennå enklere å få til en endring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er en mulighet ja, men selve fortollingen er maks minutters arbeid for selskapet i dag, og de tar ågergebyr allikevel. Man kan fortolle selv i dag, og da er det også ågergebyr på gang. Så dette må gjøres noe med. At man kan lure seg unna er et mindre problem, som du sier (som sagt, man kan allerede i dag fortolle på egenhånd)

 

AtW

Ågergebyrer tar de fordi de er gitt er ansvar/oppdrag fra toll- og avgiftsmyndighetene - hvor det er spesifisert at de kan kostnadsdekke dette. Ansvaret/oppdraget er knyttet til følgende:

* Tollager (det er dette som er hovedargumentet for gebyret)

* Ansvar for rett fortolling og avgiftsbehandling (selv om du fortoller selv har ekspeditøren ansvar)

* Visse kontrolloppgaver.

 

Det er klart at med et nytt system må dette ansvaret fjernes fra disse aktørene, da faller grunnen for gebyret bort. Det krever dog at man endrer Tolloven § 4-30 med forskrifter.

 

Man bør ellers være klar over at håndtering av mva knyttet til import ikke er Tolletatens ansvar lengre, slik det har vært. Det ligger nå til skattemyndighetene. Noe som faktisk burde gjøre det ennå enklere å få til en endring.

 

 

Jeg vet hva de skal dekke, hindrer ikke det faktumet at dette er arbeid som i praksis måles i sekunder per pakke. Pakker lagres heller ikke i nevneverdig tid i forbindelse med fortolling. Gebyret harmonerer i ingen grad med oppgaven det skal dekke.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikke noen grunn til at man skal betale moms og toll flere ganger.

Hvis norske butikker ikke klarer å konkurrere på pris på småting så burde de heller ikke forsøke. Det er fordyrende over hele rekka å skru opp prisen for alle slik at noen få, dårlige jobber KANSKJE kan beholdes.

 

Til syvende og sist går nok vinningen opp i spinningen, akkurat som med toll på landbruksprodukter. Det gjør bare mat jævlig mye dyrere enn det hadde trengt å være, særlig for de aller fattigste, og redder ytterst få jobber som er verdt å redde. De kunne sansyneligvis like gjerne gått på NAV eller funnet noe annet å gjøre, så hadde det vært like dyrt for kundene/skattebetalerne.

 

Det er bedre å fri opp arbeidskraft til innovasjon og andre formål. Nå kommer også automatisering for fullt i løpet av noen tiår. Da må det bli borgerlønn uansett. Så kan andre folk i Europa ta jobben med å ekspedere småting til <350kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet hva de skal dekke, hindrer ikke det faktumet at dette er arbeid som i praksis måles i sekunder per pakke. Pakker lagres heller ikke i nevneverdig tid i forbindelse med fortolling. Gebyret harmonerer i ingen grad med oppgaven det skal dekke.

 

AtW

 

Vi snakker fordi hverandre. Om selve arbeidet tar sekunder spiller ingen rolle. Ekspeditørene er gitt oppdrag/ansvar (gjennom lov/forskrifter) og kan ta betalt for det. I realiteten tar de betalt for at de er gitt ansvaret, med de potensielle kostnader/risiki som finnes. Og de finnes der. En toll-/avgiftssak som ikke stemmer koster fort en god del for ekspeditøren.

 

Jeg forsvarer på ingen måte gebyrene, men prøver å få fram at så lenge systemet gir ekspeditøren "alt" ansvar, også for kostnader ved avvik vil de beregne høye gebyr, selv om en standard sak koster 5 - 10 kr.

 

Altså må ansvaret for tollager, tollkreditt etc endres for at gebyrene skal kunne forsvinne. Dvs ansvaret må være på mottaker, det er det nemlig ikke i dag.

 

@misanthrope: Det er ikke snakk om å betale moms og toll flere ganger. Det er snakk om å betale moms en gang kontra ingen gang. Og hvorfor skal det norske samfunnet "subsidiere" butikker i Danmark etc. En av de største nettbutikkene som utnytter dette er MyTrendyPhone - som er dansk. Den har ingen kostnadsmessige fordeler mot norske aktører knyttet til lønn, lager osv, men kan selge alt med pris under 350 kr uten moms i Norge.

 

Om vi skal ha de arbeidsplassene eller ei er ikke relevant i denne sammenheng, det relevante er at man gjennom norske særregler ikke skal subsidiere andre land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg vet hva de skal dekke, hindrer ikke det faktumet at dette er arbeid som i praksis måles i sekunder per pakke. Pakker lagres heller ikke i nevneverdig tid i forbindelse med fortolling. Gebyret harmonerer i ingen grad med oppgaven det skal dekke.

 

AtW

Vi snakker fordi hverandre. Om selve arbeidet tar sekunder spiller ingen rolle. Ekspeditørene er gitt oppdrag/ansvar (gjennom lov/forskrifter) og kan ta betalt for det. I realiteten tar de betalt for at de er gitt ansvaret, med de potensielle kostnader/risiki som finnes. Og de finnes der. En toll-/avgiftssak som ikke stemmer koster fort en god del for ekspeditøren.

 

Jeg forsvarer på ingen måte gebyrene, men prøver å få fram at så lenge systemet gir ekspeditøren "alt" ansvar, også for kostnader ved avvik vil de beregne høye gebyr, selv om en standard sak koster 5 - 10 kr.

 

Altså må ansvaret for tollager, tollkreditt etc endres for at gebyrene skal kunne forsvinne. Dvs ansvaret må være på mottaker, det er det nemlig ikke i dag.

 

@misanthrope: Det er ikke snakk om å betale moms og toll flere ganger. Det er snakk om å betale moms en gang kontra ingen gang. Og hvorfor skal det norske samfunnet "subsidiere" butikker i Danmark etc. En av de største nettbutikkene som utnytter dette er MyTrendyPhone - som er dansk. Den har ingen kostnadsmessige fordeler mot norske aktører knyttet til lønn, lager osv, men kan selge alt med pris under 350 kr uten moms i Norge.

 

Om vi skal ha de arbeidsplassene eller ei er ikke relevant i denne sammenheng, det relevante er at man gjennom norske særregler ikke skal subsidiere andre land.

 

 

Poenget ditt er ikke riktig, man betaler langt mindre i en konkurransesituasjon, dvs når det er forhåndsbetalt. De tar mye fordi de kan, de leverer en tjeneste "mot folks vilje", og tar det gebyret de vil. Noe som tydelig gjenspeiles ved at gebyrene er så forskjellige. De beregner høyt gebyr fordi de kan.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må være mer samfunnsøkonomisk lønnsomt om de som vil være mellomledd og ta en del av kaka for det andre har produsert, heller jobbet med noe produktivt.

 

De har heller ingen moralsk rett på disse pengene.

 

Det må være en bedre måte å organisere fortolling på som gjør at det ikke blir så dyrt for sluttbruker. Først da kan man snakke om moms fra første krone.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"gebyret" vi betaler i dag er en kompensasjon for tiden frakteselskapet bruker på å beregne hvor mye som skal betales i mva og tollavgifter, samt at frakteselskapet betaler inn denne summen til tollmyndigheten før de har fått innkrevd det fra deg som mottaker. Dersom staten tilrettelegger for at privatpersoner selv skal kunne betale inn mva og avgifter uten at frakteselskapet trenger å foreta seg noe, vil det være urimelig at frakteselskapet skal kunne ta et gebyr utover det man allerede har betalt i fraktkostnad.

 

Spørsmålet er hvordan man kan utforme en sånn løsning og samtidig ha en form for kontroll som ikke gjør det for enkelt å lure seg unna avgiftene.

 

Løsningen er der allerede per i dag i form av TVINN systemet til tollvesenet for egenfortolling hvor man fyller ut info/vedlegg så betaler med kort (sendinger fra 350kr til 3000kr), så går pakkene gjennom stikkprøve på lik linje av når speditørene fortoller.

 

Men posten/bring,dhl,fedex etc tar fortsatt samme gebyret for "kontrollere at fortollingen er utført" som faktisk fortolle det selv.

Lenke til kommentar

 

"gebyret" vi betaler i dag er en kompensasjon for tiden frakteselskapet bruker på å beregne hvor mye som skal betales i mva og tollavgifter, samt at frakteselskapet betaler inn denne summen til tollmyndigheten før de har fått innkrevd det fra deg som mottaker. Dersom staten tilrettelegger for at privatpersoner selv skal kunne betale inn mva og avgifter uten at frakteselskapet trenger å foreta seg noe, vil det være urimelig at frakteselskapet skal kunne ta et gebyr utover det man allerede har betalt i fraktkostnad.

 

Spørsmålet er hvordan man kan utforme en sånn løsning og samtidig ha en form for kontroll som ikke gjør det for enkelt å lure seg unna avgiftene.

Løsningen er der allerede per i dag i form av TVINN systemet til tollvesenet for egenfortolling hvor man fyller ut info/vedlegg så betaler med kort (sendinger fra 350kr til 3000kr), så går pakkene gjennom stikkprøve på lik linje av når speditørene fortoller.

 

Men posten/bring,dhl,fedex etc tar fortsatt samme gebyret for "kontrollere at fortollingen er utført" som faktisk fortolle det selv.

 

 

Jeg vet at denne muligheten finnes, men dette er ikke løsning på problemet - det mangler den kontrollfunksjonen som fritar fraktselskapet for ansvaret for at fortollingen er gjennomført, og dermed kan/må fraktselskapet fortsatt ta et gebyr for å dekke kostnaden knyttet til denne tjenesten (som du selv påpeker).

Lenke til kommentar

 

 

"gebyret" vi betaler i dag er en kompensasjon for tiden frakteselskapet bruker på å beregne hvor mye som skal betales i mva og tollavgifter, samt at frakteselskapet betaler inn denne summen til tollmyndigheten før de har fått innkrevd det fra deg som mottaker. Dersom staten tilrettelegger for at privatpersoner selv skal kunne betale inn mva og avgifter uten at frakteselskapet trenger å foreta seg noe, vil det være urimelig at frakteselskapet skal kunne ta et gebyr utover det man allerede har betalt i fraktkostnad.

 

Spørsmålet er hvordan man kan utforme en sånn løsning og samtidig ha en form for kontroll som ikke gjør det for enkelt å lure seg unna avgiftene.

Løsningen er der allerede per i dag i form av TVINN systemet til tollvesenet for egenfortolling hvor man fyller ut info/vedlegg så betaler med kort (sendinger fra 350kr til 3000kr), så går pakkene gjennom stikkprøve på lik linje av når speditørene fortoller.

 

Men posten/bring,dhl,fedex etc tar fortsatt samme gebyret for "kontrollere at fortollingen er utført" som faktisk fortolle det selv.

 

 

Jeg vet at denne muligheten finnes, men dette er ikke løsning på problemet - det mangler den kontrollfunksjonen som fritar fraktselskapet for ansvaret for at fortollingen er gjennomført, og dermed kan/må fraktselskapet fortsatt ta et gebyr for å dekke kostnaden knyttet til denne tjenesten (som du selv påpeker).

 

 

 

Det er ingen "tjeneste", man sender dokumentasjonen om at det er gjennomført, før de fortoller selv.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med at det ikke er en tjeneste? Fraktselskapet har et ansvar for å forsikre seg om at alle forsendelser de tar inn i landet på vegne av privatpersoner er fortollet og betalt avgift for før de utleverer den. Dette er en tjeneste, som de kan ta betalt for. Ønsker du å slippe å betale for dette må det komme på plass en løsning som ikke bare gjør det mulig å betale avgiften selv, men også fritar fraktselskapet for kontrollansvaret. Det finnes ikke i dag.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at det ikke er en tjeneste? Fraktselskapet har et ansvar for å forsikre seg om at alle forsendelser de tar inn i landet på vegne av privatpersoner er fortollet og betalt avgift for før de utleverer den. Dette er en tjeneste, som de kan ta betalt for. Ønsker du å slippe å betale for dette må det komme på plass en løsning som ikke bare gjør det mulig å betale avgiften selv, men også fritar fraktselskapet for kontrollansvaret. Det finnes ikke i dag.

 

Ja, og det er forsikret når du selv har fortollet, det er å strekke det langt å kalle det noen "tjeneste", det er i praksis 0 arbeid med det "kontrollansvaret", 

 

(ikke tror jeg det er riktig heller, slik jeg forstår tollreglene er det mottaker som er ansvarlig, og fraktselskapet operer på vegne av mottaker mot myndighetene)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med at det ikke er en tjeneste? Fraktselskapet har et ansvar for å forsikre seg om at alle forsendelser de tar inn i landet på vegne av privatpersoner er fortollet og betalt avgift for før de utleverer den. Dette er en tjeneste, som de kan ta betalt for.

Å kontrollere om ting er fortollet er en tjeneste de gjør tolletaten/staten i så fall. Hvorfor i alle dager skal jeg betale for det? Det er som om man skulle betale for å bli stoppet i promillekontroll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget ditt er ikke riktig, man betaler langt mindre i en konkurransesituasjon, dvs når det er forhåndsbetalt. De tar mye fordi de kan, de leverer en tjeneste "mot folks vilje", og tar det gebyret de vil. Noe som tydelig gjenspeiles ved at gebyrene er så forskjellige. De beregner høyt gebyr fordi de kan.

 

AtW

 

Du forklarer jo at poenget mitt er riktig. Og hva mener du med forhåndsbetalt, mener du slik f.eks Amazon håndterer det. Eller mener du noe annet.

 

Ellers så tror jeg ikke du leses det jeg skriver - eller du ikke forstår det. Grunnen til at de kan ta betalt er at de er pålagt visse tjenester/ansvar i henhold til tolloven med forskrifter. Så lenge de sitter med det ansvaret - noe de også gjør når man egenfortoller, men ikke når selger tar seg av dette for deg, så har det rettslig grunnlag for å ta det gebyret de måtte ønske. Og det er jo det jeg sier, de kan fordi "staten" har gitt de retten.

 

Derfor jeg skriver at ansvaret må endres til at det ligger på mottaker for denne type import. Da forsvinner det lovpålagte ansvar og grunnlaget for gebyr.

 

Og dette har intet med konkurransesituasjon å gjøre.

 

Vi kan heller ikke argumentere med at tjenesten er "mot folks vilje", den er lovpålagt.

Lenke til kommentar

 

Poenget ditt er ikke riktig, man betaler langt mindre i en konkurransesituasjon, dvs når det er forhåndsbetalt. De tar mye fordi de kan, de leverer en tjeneste "mot folks vilje", og tar det gebyret de vil. Noe som tydelig gjenspeiles ved at gebyrene er så forskjellige. De beregner høyt gebyr fordi de kan.

 

AtW

Du forklarer jo at poenget mitt er riktig. Og hva mener du med forhåndsbetalt, mener du slik f.eks Amazon håndterer det. Eller mener du noe annet.

 

Ellers så tror jeg ikke du leses det jeg skriver - eller du ikke forstår det. Grunnen til at de kan ta betalt er at de er pålagt visse tjenester/ansvar i henhold til tolloven med forskrifter. Så lenge de sitter med det ansvaret - noe de også gjør når man egenfortoller, men ikke når selger tar seg av dette for deg, så har det rettslig grunnlag for å ta det gebyret de måtte ønske. Og det er jo det jeg sier, de kan fordi "staten" har gitt de retten.

 

Derfor jeg skriver at ansvaret må endres til at det ligger på mottaker for denne type import. Da forsvinner det lovpålagte ansvar og grunnlaget for gebyr.

 

Og dette har intet med konkurransesituasjon å gjøre.

 

Vi kan heller ikke argumentere med at tjenesten er "mot folks vilje", den er lovpålagt.

 

 

Om du sender pakker og inkluderer fortolling som endel av prisen når du bestiller er det mye billigere.

 

Hva er dekningen din for at de sitter med det ansvaret? Og forsåvidt også resten av påstanden din? Kan de ta 10 000 i gebyr? Hva med en million? Jeg er slett ikke så sikker på at det er så enkelt som du framstiller det. "De har ansvaret, de kan ta det gebyret de vil", jeg synes ikke det virker om noen av delene er riktig. Og uansett er jo det bare et argument for mitt forslag, om regulerte priser.

 

Deklarert mottaker er såvidt jeg vet den som sitter med ansvaret, også i dag. Gebyret er der allikevel.

 

Nei, det er ikke lovpålagt at fraktselskapet fortoller.

Dette står i tollloven

 

§ 2-2.Tollskyldner ved fortollet vare

(1) For vare som fortolles, er den deklarerte mottakeren av varen tollskyldner.

(2) Der den deklarerte mottakeren representerer en annen juridisk eller fysisk person, er også den som er representert, tollskyldner.

(3) Den som i forbindelse med deklareringen av en vare har gitt opplysninger som fører til at tollskyld helt eller delvis ikke oppkreves, er tollskyldner i tillegg til mottakeren, dersom vedkommende visste eller burde ha visst at opplysningene var feilaktige.

(4) Departementet kan gi forskrift om hvem som er tollskyldner etter denne paragraf.

 

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ingen har sagt at fraktselskapet er pålagt å gjennomføre tolldeklareringen. Men fraktselskapet har en rekke plikter som må oppfylles når de tar med en vare inn i det norske tollområdet, som er gitt i tolloven og tollforskriftens kapittel 3, og som ikke forsvinner selv om mottaker selv utfører selve deklareringen og betalingen av eventuelle avgifter. Dette har fraktselskapet anledning til å ta betalt for, og ja, de har i teorien anledning til å ta den prisen de selv ønsker for jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...