Gå til innhold

TEST: Sony Xperia XZ1 Compact


Anbefalte innlegg

 

Hvorfor ha s8+ på sammenlignings bilder..??? Sonyen er bare 2 mm lavere og 4 mm smalere enn vanlig s8.. Vanlig s8 er over 1 mm tynnere enn sony "compact"..

Hei! Her tror jeg du har misforstått litt.

 

1) Det er ikke en S8+ vi bruker, men en vanlig S8.

 

2) For det andre tenker nok du på spesifikasjonene til Xperia XZ1, ikke XZ1 Compact. Sonys mobil er MYE mindre enn begge S8-modellene :-)

 

– Torstein

 

2) Volum S8 ca 81cm³ og XZ1 Compact omtrent 76cm³. Sonyen er altså ganske stuttjukk.

Endret av Knut Lilleberget
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Denne har topp specs, et av de beste kamera som finnes på telefoner, er billig, og er designet for bruk, ikke stil. (Selv om den ser mye bedre ut enn mesteparten av konkurrentene.)

Hva er der ikke å like?

720p?

Dette er en mindre skjerm, 1080 hadde vært bortkastet.

 

 

 

 

- "Dette er en mindre skjerm, 1080 hadde vært bortkastet."

 

Det kommer vel an på øyet som ser.

"1080*1920"-oppløsning fungere helt fint på mindre skjermer for folk flest det.

Men ei grei grense for folk flest er 4,5" med "1080*1920"-oppløsning.

 

Jeg er mer skeptisk til "1440*2560"oppløsning på en 5,7" eller mindre skjerm.

Men jeg er klar over at der finns dem som har gode nok øyne til å dra nytten av slike eksempler.

 

De teoretiske yttergrensene for øyet, enten det er snakk om på lang avstand eller på kort avstand.

De ligger så langt opp og så langt ned at man blir svimmel bare ved tanken.

Og der finnes bare et få tall menesker som i det heletatt kommer i nærheten av disse yttergrensene.

Det gir oss folk generelt et enormt spillerom.

Og siden alle øyne er forskjellige så blir det opp til hver og en hva som passer en best.

Lenke til kommentar

Sony skal ha for å være eneste produsent som tar kompakt-klassen seriøst. Dessverre virker det fortsatt som at Sony er kronisk forpliktet til å skuffe, aldri full klaff der i gården.

Hvordan Sony har råd til å sende ut flopp etter flopp er uforståelig. Hadde de bare gått for 5.0" FHD HDR skjerm med minimale rammer så ville den solgt i bøtter og spann. Den kunne også vært 1-2mm slankere, noe som ville gitt et mye mer ekslusivt preg.

Uansett godt å se nok en bakside uten glass, men hva er det med Sony og de grusomme pastellene?

 

Neste gang må det da bli det fulltreff Sony?

 

Nå er Sony de som tjener best per telefon solgt (på Android)

Uten rammer ville du ikke fått plass til høyttalere, og var den tynnere kunne du ikke få plass til kamera.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvorfor blir ikke iPhone 7/8 nevnt som den nærmeste konkurrenten? iPhone er jo kun 0,1 tomme større. Men iPhone SE blir nevt som er en mye mindre telefon.

 

iPhone 8 er godt over tusenlappen dyrere, men iPhone 7 er såpass nær i størrelse og pris at den skulle ha vært nevnt. Sånn rent bortsett fra at en del av de som vurderer Android-telefon kanskje ikke vurderer iPhone uansett. :-D

Lenke til kommentar

Takk for en god anmeldelse. Jeg endte opp med å kjøpe denne telefonen og er godt fornøyd så langt. Alt det positive i anmeldelsen din stemmer ganske godt. Det er dog et par ting som ikke er nevnt som trekker ned opplevelsen for min del. For det første var det omtrent komplett umulig å få over data fra gammel telefon til denne. Xperia Transfer appen er helt horribelt dårlig. Måtte også prøve å få over data via PC og kabel, men selv dette virket ikke, forumet til Sony er fullt av folk som har samme problem, og ingen løsning finnes fra Sony. Dette har jeg opplevd at alle andre produsenter har fått til helt sømløs siden 2014. Videre bør det nevnes at fingeravtrykkleseren er langt dårligere enn f.eks Nexus modellene fra 2015. Den er rask og presis, men må trykkes inn for å aktiveres, og hvis man holder inne et mikrosekund for lenge så aktiveres kameraet isteden for å låse opp telefonen. Man merker at skjermen har lav oppløsning, men dette var godt opplyst i anmeldelsen så det er ingen overraskelse. Jeg ser ingen individuelle pixler, men alt er litt mindre skarpt enn Nexus 5X som jeg kommer ifra. Og, selv om det er Android 8 som telefonen leveres med så synes jeg Sony har gjort mye mer endringer enn det som anmeldelsen legger opp til. Jeg kommer fra Nexus 5X med helt ren Android, og det å gå til Sony sin versjon av Android 8 er som å gå flere år tilbake i tid. Sony har fjernet masse gode innstillinger og muligheter og har erstattet flere av Google sine standardapper med sine egne versjoner som er mye dårligere. Spesielt mangler samhandling mellom apper. F.eks er det i Sony sin kamera-app ingen link til fotoalbumet, og ingen link fra fotoalbumet til kamera. Håper Sony en gang bare slutter å lage egne apper og bare leverer sine gode telefoner med helt ren Android.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne du ikke ha brukt Helium til overføringen, eller sliter også denne med PTP-tilkoblingen og insisterer på MTP?

 

Det har jeg ikke prøvd. Jeg syntes det skulle være komplett unødvendig å måtte ha kjennskap til forskjellen på USB PTP eller MTP for å få over gammel data. Dataen er allerede synket til backup hos Google, men Sony sin Android nekter å ta imot backupen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er greit nok, jeg er bare blitt så vant til å bruke Helium for å overføre ting (i all hovedsak highscores og avansement i spill jeg spiller som ikke er synca til Google / Facebook, men også dokumenter, bilder, innstillinger til forskjellige apper osv) at jeg ikke tenker over det. Før jeg sitter der og banner over PTP / MTP, da. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting til jeg har merket med telefonen som ikke kommer frem i annmeldelsen er at GPS'en i telefonen er tidvis ubrukelig. Jeg opplever i alle forskjellige apper som bruker gps (navigasjon i google maps, treningsapper som bruker GPS og spill som pokemon og ingress) så henger GPS delen i telefonen seg hvis den mister posisjonen. Hvis man mister posisjonen ved å kjøre igjennom en tunell, jogge under en vei eller andre plasser der man mister GPS-signalet i mer enn noen sekunder så vil aldri GPS'en hente seg inn igjen. Det betyr at man må restarte appen som benytter GPSmodulen som er i telefonen. Dette gjør at telefonen er nær ubrukelig til navigasjon i bil da man må restarte navigasjonsprogrammet etter å ha kommet ut av en tunell, eller finner ut etter å ha jogget en 7 kilometer at GPS'en gav seg etter 1 kilometer og hentet seg aldri inn igjen. Det skjer ikke absolutt alle gangene, men ca 8 av 10 ganger klarer ikke telefonen å hente seg inn igjen. Håper dette bare er en bug som Sony kan fikse på.

Lenke til kommentar

En ting til jeg har merket med telefonen som ikke kommer frem i annmeldelsen er at GPS'en i telefonen er tidvis ubrukelig. Jeg opplever i alle forskjellige apper som bruker gps (navigasjon i google maps, treningsapper som bruker GPS og spill som pokemon og ingress) så henger GPS delen i telefonen seg hvis den mister posisjonen. Hvis man mister posisjonen ved å kjøre igjennom en tunell, jogge under en vei eller andre plasser der man mister GPS-signalet i mer enn noen sekunder så vil aldri GPS'en hente seg inn igjen. Det betyr at man må restarte appen som benytter GPSmodulen som er i telefonen. Dette gjør at telefonen er nær ubrukelig til navigasjon i bil da man må restarte navigasjonsprogrammet etter å ha kommet ut av en tunell, eller finner ut etter å ha jogget en 7 kilometer at GPS'en gav seg etter 1 kilometer og hentet seg aldri inn igjen. Det skjer ikke absolutt alle gangene, men ca 8 av 10 ganger klarer ikke telefonen å hente seg inn igjen. Håper dette bare er en bug som Sony kan fikse på.

 

Det er en showstopper for meg. Får holde ut litt lenger med Z3'en, den fungerer strøkent ennå. Takk for info!

Lenke til kommentar

En ting til jeg har merket med telefonen som ikke kommer frem i annmeldelsen er at GPS'en i telefonen er tidvis ubrukelig. Jeg opplever i alle forskjellige apper som bruker gps (navigasjon i google maps, treningsapper som bruker GPS og spill som pokemon og ingress) så henger GPS delen i telefonen seg hvis den mister posisjonen. Hvis man mister posisjonen ved å kjøre igjennom en tunell, jogge under en vei eller andre plasser der man mister GPS-signalet i mer enn noen sekunder så vil aldri GPS'en hente seg inn igjen. Det betyr at man må restarte appen som benytter GPSmodulen som er i telefonen. Dette gjør at telefonen er nær ubrukelig til navigasjon i bil da man må restarte navigasjonsprogrammet etter å ha kommet ut av en tunell, eller finner ut etter å ha jogget en 7 kilometer at GPS'en gav seg etter 1 kilometer og hentet seg aldri inn igjen. Det skjer ikke absolutt alle gangene, men ca 8 av 10 ganger klarer ikke telefonen å hente seg inn igjen. Håper dette bare er en bug som Sony kan fikse på.

Snakker om Pokémon. Hvordan er varmeutviklingen / batteritapet når du spiller PoGo?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

 

En ting til jeg har merket med telefonen som ikke kommer frem i annmeldelsen er at GPS'en i telefonen er tidvis ubrukelig. Jeg opplever i alle forskjellige apper som bruker gps (navigasjon i google maps, treningsapper som bruker GPS og spill som pokemon og ingress) så henger GPS delen i telefonen seg hvis den mister posisjonen. Hvis man mister posisjonen ved å kjøre igjennom en tunell, jogge under en vei eller andre plasser der man mister GPS-signalet i mer enn noen sekunder så vil aldri GPS'en hente seg inn igjen. Det betyr at man må restarte appen som benytter GPSmodulen som er i telefonen. Dette gjør at telefonen er nær ubrukelig til navigasjon i bil da man må restarte navigasjonsprogrammet etter å ha kommet ut av en tunell, eller finner ut etter å ha jogget en 7 kilometer at GPS'en gav seg etter 1 kilometer og hentet seg aldri inn igjen. Det skjer ikke absolutt alle gangene, men ca 8 av 10 ganger klarer ikke telefonen å hente seg inn igjen. Håper dette bare er en bug som Sony kan fikse på.

Snakker om Pokémon. Hvordan er varmeutviklingen / batteritapet når du spiller PoGo?

 

Jeg er meget imponert over batteritiden på telefonen. På min Nexus 5X var jeg nødt til å ha med nødlader for å kunne spille i det hele tatt, pokemon og ingress slukte batteriet. På xperiaen har jeg spilt i flere timer i strekk uten å merke noe til hverken varme eller mye batteritap. Merker omtrent 15% fall i batteriprosent pr time med ingress/pokemon go. GPS'en har kommet seg etter de siste oppdateringene fra sony også. Klarer fortsatt å frembringe ustabil GPS hvis jeg bytter mellom flere apper som alle bruker GPS, men ellers har den blitt mye bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...