Gå til innhold

TEST: Sony Xperia XZ1 Compact


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes den er fin jeg. Designet er litt annerledes, og det er kun positivt i mine øyne. Tror ikke jeg ville merket om det er 720p eller 1080p skjerm, så den lar jeg ligge.

 

Den er litt dyr, men muligens verdt det på de fleste områdene. Men jeg er litt skeptisk til Sonykameraene. De har liksom aldri fått helt full pott hos meg. Liker ikke kamera appen spesielt godt, og heller ikke dette h.265 tullet, når alle andre bruker h.264.

 

Og kvaliteten på video opptak har ofte skuffet meg på Sonymodellene. Håper de snart kan få orden på det.

 

Hei! Kan opplyse om at h.264 er aktivert som standard i Xperia XZ1 Compact, med h.265 som tilvalg. Sony har dessuten en av de kanskje mest kompetente stabiliseringsløsningene for video på markedet i dag, og underpresterer på ingen måte.

 

Sett i lys av at det faktisk er en Snapdragon 835 på innsiden, er ikke prisen ille – snarere tvert i mot. Men ja, byggematerialer og skjerm er det du blir litt avspist med her.

 

– Torstein

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor ha s8+ på sammenlignings bilder..??? Sonyen er bare 2 mm lavere og 4 mm smalere enn vanlig s8.. Vanlig s8 er over 1 mm tynnere enn sony "compact"..

 

Hei! Her tror jeg du har misforstått litt.

 

1) Det er ikke en S8+ vi bruker, men en vanlig S8.

 

2) For det andre tenker nok du på spesifikasjonene til Xperia XZ1, ikke XZ1 Compact. Sonys mobil er MYE mindre enn begge S8-modellene :-)

 

– Torstein

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den har mindre yttermål på bredde og høyde enn LG Spirit LTE, men på tykkelsen så slår den gamle LG-mobilen denne Sony-en, tross at LG-en har mulighet for å åpne baklokk og bytte batteri.

 

Til å være en folkemodell, så syntes jeg den var dyr. Veldig dyr. Ikke noe folkelig med prisen altså.

 

Maks kr 3000 for en folkemodell, og det er ingen uting om det er rimeligere. f.eks. 2000 til 2500, eller lavere..

 

Hei!

 

Har full forståelse for poenget ditt, men nå er Norge et land der det kjøpes ufattelig mye steindyre toppmodeller også, noe de månedlige salgslistene er en god indikator på. En folkemodell i Norge vil da altså med høy sannsynlighet være en toppmodell, da gjerne med en prislapp på minst 5000 kroner.

 

Slik sett har Xperia XZ1 Compact alle muligheter til å bli nettopp det – en folkemodell.

 

– Torstein

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Denne har topp specs, et av de beste kamera som finnes på telefoner, er billig, og er designet for bruk, ikke stil. (selv om den ser mye bedre ut enn mesteparten av konkurrentene)

Hva er der ikke å like? 720p? Dette er en mindre skjerm, 1080 hadde vært bortkastet.

At kameraet er så bra, tror jeg ikke før jeg ser det. Sony pleier å skryte sine egne kameraer opp i skyene hver gang de gir ut en ny toppmodell, men det er stort sett like langt bak de andre hver gang.

Lenke til kommentar

Denne havner på ønskelista. Har hatt en Z3 Compact i to år nå og er superfornøyd. Har hatt større telefoner, men å kunne bruke hele telefonen med en hånd, og å kunne ha den i bukselomma uten å være redd for at noe ryker er mye mer verdt for meg enn noen cm ekstra skjermflate. Kamera er ikke så viktig for meg - skal jeg ta skikkelige bilder bruker jeg skikkelig kamera. Håper bare at lydutgangen er hakket bedre enn på Z3'en. Forøvrig er spec midt i blinken for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Denne har topp specs, et av de beste kamera som finnes på telefoner, er billig, og er designet for bruk, ikke stil. (selv om den ser mye bedre ut enn mesteparten av konkurrentene)

Hva er der ikke å like? 720p? Dette er en mindre skjerm, 1080 hadde vært bortkastet.

At kameraet er så bra, tror jeg ikke før jeg ser det. Sony pleier å skryte sine egne kameraer opp i skyene hver gang de gir ut en ny toppmodell, men det er stort sett like langt bak de andre hver gang.

Den ligger for øyeblikket som beste smarttelefon kamera, kan hende nye iPhone eller pixel er bedre.

Lenke til kommentar

Hvordan er varmeutviklingen på denne? Jeg har både Z1 Compact og Z5 Compact, og begge blir ganske så varme ganske så fort. Ofte får jeg opp en beskjed på Z5-en om at den er for varm til at jeg kan bruke kameraet, temperaturen ser ut til å ligge på rundt 55 grader ifg. CPU-Z.

 

Så om denne har brukbart batteri og i tillegg ikke blir så jævlig varm at den er jævlig å ha i lomma, så blir det et kjøp.

Lenke til kommentar

Hvordan er varmeutviklingen på denne? Jeg har både Z1 Compact og Z5 Compact, og begge blir ganske så varme ganske så fort. Ofte får jeg opp en beskjed på Z5-en om at den er for varm til at jeg kan bruke kameraet, temperaturen ser ut til å ligge på rundt 55 grader ifg. CPU-Z.

 

Så om denne har brukbart batteri og i tillegg ikke blir så jævlig varm at den er jævlig å ha i lomma, så blir det et kjøp.

 

Hei!

 

Den eneste gangen vi så den forhatte meldingen om at telefonen kunne overopphetes under testen, var etter lengre bruk av 3D-modellerings-funksjonen. Sony ser ut til å ha kvittet set med varmespøkelset Z-serien var plaget med :-)

 

- Torstein

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvordan er varmeutviklingen på denne? Jeg har både Z1 Compact og Z5 Compact, og begge blir ganske så varme ganske så fort. Ofte får jeg opp en beskjed på Z5-en om at den er for varm til at jeg kan bruke kameraet, temperaturen ser ut til å ligge på rundt 55 grader ifg. CPU-Z.

 

Så om denne har brukbart batteri og i tillegg ikke blir så jævlig varm at den er jævlig å ha i lomma, så blir det et kjøp.

 

Hei!

 

Den eneste gangen vi så den forhatte meldingen om at telefonen kunne overopphetes under testen, var etter lengre bruk av 3D-modellerings-funksjonen. Sony ser ut til å ha kvittet set med varmespøkelset Z-serien var plaget med :-)

 

- Torstein

Det høres bra ut, kanskje dette er telefonen som gjør at jeg slipper å drasse rundt på en powerbank og en ispose når jeg spiller Pokémon GO. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

 

 

Denne har topp specs, et av de beste kamera som finnes på telefoner, er billig, og er designet for bruk, ikke stil. (selv om den ser mye bedre ut enn mesteparten av konkurrentene)

Hva er der ikke å like? 720p? Dette er en mindre skjerm, 1080 hadde vært bortkastet.

At kameraet er så bra, tror jeg ikke før jeg ser det. Sony pleier å skryte sine egne kameraer opp i skyene hver gang de gir ut en ny toppmodell, men det er stort sett like langt bak de andre hver gang.

Den ligger for øyeblikket som beste smarttelefon kamera, kan hende nye iPhone eller pixel er bedre.

Det må i så fall være på Sonys egen ranking, for stort sett alle tester jeg har lest har klaget på at den ikke er på nivå med S7 eller iPhone 7 i flere kategorier.

Lenke til kommentar

 

 

 

Denne har topp specs, et av de beste kamera som finnes på telefoner, er billig, og er designet for bruk, ikke stil. (selv om den ser mye bedre ut enn mesteparten av konkurrentene)

Hva er der ikke å like? 720p? Dette er en mindre skjerm, 1080 hadde vært bortkastet.

At kameraet er så bra, tror jeg ikke før jeg ser det. Sony pleier å skryte sine egne kameraer opp i skyene hver gang de gir ut en ny toppmodell, men det er stort sett like langt bak de andre hver gang.

Den ligger for øyeblikket som beste smarttelefon kamera, kan hende nye iPhone eller pixel er bedre.

Det må i så fall være på Sonys egen ranking, for stort sett alle tester jeg har lest har klaget på at den ikke er på nivå med S7 eller iPhone 7 i flere kategorier.

 

Det stemmer. Sony har fortsatt en vei igjen å gå for å få mobilkameraene helt opp på høyde med de beste konkurrentene. Sonys egne skrytesider overdriver en smule, kan man si.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Denne har topp specs, et av de beste kamera som finnes på telefoner, er billig, og er designet for bruk, ikke stil. (selv om den ser mye bedre ut enn mesteparten av konkurrentene)

Hva er der ikke å like? 720p? Dette er en mindre skjerm, 1080 hadde vært bortkastet.

At kameraet er så bra, tror jeg ikke før jeg ser det. Sony pleier å skryte sine egne kameraer opp i skyene hver gang de gir ut en ny toppmodell, men det er stort sett like langt bak de andre hver gang.
Den ligger for øyeblikket som beste smarttelefon kamera, kan hende nye iPhone eller pixel er bedre.
Det må i så fall være på Sonys egen ranking, for stort sett alle tester jeg har lest har klaget på at den ikke er på nivå med S7 eller iPhone 7 i flere kategorier.

 

Det stemmer. Sony har fortsatt en vei igjen å gå for å få mobilkameraene helt opp på høyde med de beste konkurrentene. Sonys egne skrytesider overdriver en smule, kan man si.

Nå har det seg da slik at Sony har byttet kamera siden sist. Det de har nå er bedre.

Dette er ikke tull, eller skryt. Det bare er slik.

Men de fleste kan ikke å bruke kamera, så da er det ikke noe rart de tror Sony har dårligere kamera.

Lenke til kommentar

Etter å ha eid Z5 Compact i ca 1.5år er jeg rimelig bestemt på å aldri eie Sony Mobil igjen

 

- Svak kamera som ble ødelagt etter oppdatering

- Svak betteri tid

- Svak ytelse og MYE lagg

 

Og det til tross for at den fikk god anmeldelse generelt. 

 

Nytt kamera, nytt batteri, og mye bedre ytelse.

Dessuten, hva ellers? Eneste alternativ er en iPhone se.

Lenke til kommentar

Sony skal ha for å være eneste produsent som tar kompakt-klassen seriøst. Dessverre virker det fortsatt som at Sony er kronisk forpliktet til å skuffe, aldri full klaff der i gården.

Hvordan Sony har råd til å sende ut flopp etter flopp er uforståelig. Hadde de bare gått for 5.0" FHD HDR skjerm med minimale rammer så ville den solgt i bøtter og spann. Den kunne også vært 1-2mm slankere, noe som ville gitt et mye mer ekslusivt preg.

Uansett godt å se nok en bakside uten glass, men hva er det med Sony og de grusomme pastellene?

 

Neste gang må det da bli det fulltreff Sony?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...