Gå til innhold

Oslopolitiet ransaker tilfeldige menn for våpen - uten hjemmel i skjellig grunn eller rettsordre


Anbefalte innlegg

Det er flere som tydelig mangler kunnskap om emnet når det begynnes å snakke om både ransaking, skjellig grunn til mistanke og rettsordre i denne sammenheng. Virkemiddelet politiet her har tatt i bruk er visitasjon for å avdekke ulovlige våpen, og er hjemlet i politiloven.

 

Ransaking er et straffeprosessuelt tvangsmiddel som har etterforskning til hensikt, mens politilovens inngrepshjemler er begrunnet med behov for ordensmessige inngrepshjemler for å sette politiet i stand til å hindre eller avverge straffbare handlinger. Området som visitasjonen ble foretatt i er åpenbart et belastet område når det kommer til alvorlig voldshandlinger begått med våpen, og politiet begrunner inngrepet med blant annet statistikk og etteretningsinformasjon. Inngrepene er dessuten avgrenset i både tid og sted, og utføres så vidt jeg kan se ved hjelp av bla. metalldetektor for å være mest mulig effektivt, skånsom og minst mulig inngripende. Å kalle dette for ransaking er unøyaktig og tendensiøst.

 

Når enkelte i tillegg begynner å blande inn innvandringspolitikk og gjengproblematikk blir det hele veldig useriøst, all den tid det ikke finnes forskning som underbygger påstanden. De som  står bak kriminaliteten som politiet begrunner behovet for slike visitasjoner med er i like stor grad etnisk norske rusmisbrukere som kriminelle utlendinger.

 

Det som hadde vært interessant er om politiet hadde publisert informasjon om resultatet av slike "aksjoner" der de fortalte f.eks. hvor mange kniver, macheter, knokejern, balltre skytevåpen etc. de faktisk beslagla. Kanskje det hadde bidratt til å berolige hylekoret som skriker hver gang politiet faktisk foretar seg noe for å bidra til et tryggere samfunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når enkelte i tillegg begynner å blande inn innvandringspolitikk og gjengproblematikk blir det hele veldig useriøst, all den tid det ikke finnes forskning som underbygger påstanden. De som  står bak kriminaliteten som politiet begrunner behovet for slike visitasjoner med er i like stor grad etnisk norske rusmisbrukere som kriminelle utlendinger.

Spar meg. Dette kommer av innvandringen og ingenting annet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Når enkelte i tillegg begynner å blande inn innvandringspolitikk og gjengproblematikk blir det hele veldig useriøst, all den tid det ikke finnes forskning som underbygger påstanden. De som  står bak kriminaliteten som politiet begrunner behovet for slike visitasjoner med er i like stor grad etnisk norske rusmisbrukere som kriminelle utlendinger.

Spar meg. Dette kommer av innvandringen og ingenting annet.

 

 

Det var ikke vold i Norge før innvandrerne kom. Eller vent litt...

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Når enkelte i tillegg begynner å blande inn innvandringspolitikk og gjengproblematikk blir det hele veldig useriøst, all den tid det ikke finnes forskning som underbygger påstanden. De som  står bak kriminaliteten som politiet begrunner behovet for slike visitasjoner med er i like stor grad etnisk norske rusmisbrukere som kriminelle utlendinger.

Spar meg. Dette kommer av innvandringen og ingenting annet.

 

 

Det var ikke vold i Norge før innvandrerne kom. Eller vent litt...

 

Hvorfor benekter du at når det er snakk om "belastede områder" i Oslo så er det steder med høy innvandrertetthet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Når enkelte i tillegg begynner å blande inn innvandringspolitikk og gjengproblematikk blir det hele veldig useriøst, all den tid det ikke finnes forskning som underbygger påstanden. De som  står bak kriminaliteten som politiet begrunner behovet for slike visitasjoner med er i like stor grad etnisk norske rusmisbrukere som kriminelle utlendinger.

Spar meg. Dette kommer av innvandringen og ingenting annet.

 

 

Det var ikke vold i Norge før innvandrerne kom. Eller vent litt...

 

 

Å, det var nok vold før i tiden ja. Spesielt for tusen år siden da vikingene herjet. Men gjengvold med mashete, balltre og sabler? Dette er noe som har økt i storbymiljøet jevnt og trutt med import av utenlandske (for det meste ikke-vestlig) innvandrere side 1970-tallet. Og nei, dette er ikke et resultat av et stakkarslig rusmiljø, men ressurssterke gjenger som driver med gjengvold og andre gjengaktiviteter. Et homogent og fredfult samfunn ville altså ikke hatt samme trang til å utføre slike jevnlige kontroller friheten og selvstendigheten til individet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Neste stop er random bevæpnede checkpoints for å se om du har papirene dine i orden.

 

 

Ja, jeg håper det. Norske borgere snakker flytende norsk, har bopel og andre ting som politiet raskt kan sjekke via samband. Eventuelt har alle jeg vet over 15-16 års alder eget bankkort f.eks som de så og si aldri går hjemmefra uten.

 

Så får politiet arrestere ulovlige innvandrere og kriminelle "turister".

 

 

 

Når enkelte i tillegg begynner å blande inn innvandringspolitikk og gjengproblematikk blir det hele veldig useriøst, all den tid det ikke finnes forskning som underbygger påstanden. De som  står bak kriminaliteten som politiet begrunner behovet for slike visitasjoner med er i like stor grad etnisk norske rusmisbrukere som kriminelle utlendinger.

 

 

Ifølge NRK for noen dager siden er cirka 70% av kriminaliteten i hovedstaden begått av folk med utenlandsk bakgrunn, og da særlig ikke-vestlig.

 

Kjenner du forresten mange etnisk norske rusmisbrukere som sprenger seg i lufta? Eller angriper tilfeldige sivile?

 

 

 

Det var ikke vold i Norge før innvandrerne kom. Eller vent litt...

 

 

 

Det relevante er hvor mye MER vold og faenskap vi har på grunn av innvandringen. Kriminaliteten blandt den etnisk norske befolkningen har sunket voldsomt. Grunnen til at vold i Europa er på vei opp er hinsides enhver tvil - innvandring og migrasjon.

Endret av misanthrope
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det som hadde vært interessant er om politiet hadde publisert informasjon om resultatet av slike "aksjoner" der de fortalte f.eks. hvor mange kniver, macheter, knokejern, balltre skytevåpen etc. de faktisk beslagla. Kanskje det hadde bidratt til å berolige hylekoret som skriker hver gang politiet faktisk foretar seg noe for å bidra til et tryggere samfunn.

Plasseringen til denne aksjonen (hvor de også har vært tidligere - Brugata) er et stort mekka for salg av narkotiske stoffer.

 

Jeg tror disse aksjonene i hovedsak fører til beslag av narkotiske stoffer. Jeg skal gå så lagt å stille et spørsmål om disse aksjonene er hjemlet på grunn av mistanke for våpen, men det er egentlig narkotiske stoffer de ser etter.

 

Hadde det kun vært våpen så hadde det holdt med scanning med metall detektor.

Lenke til kommentar

Hvorfor benekter du at når det er snakk om "belastede områder" i Oslo så er det steder med høy innvandrertetthet?

 

Oslo sentrum er like mye et område med høy tetthet av rusmisbrukere som utlendinger. At du synes å ha observert eller velger å tro èn ting gjør ikke det til et uomtvistelig vitenskapelig faktum du kan legge til grunn i diskusjoner med andre som ikke deler ditt syn eller din oppfatning av samfunnet vi lever i. Kripos offentliggjør hvert år tall over blant annet drapsstatistikken i Norge, som entydig viser at antall drap i Norge har gått markant ned de siste 40 årene. Det er de samme 40 årene som innvandringen til Norge har vokst mest. Med din logikk skulle vi da hatt flere drap og ikke færre dersom det er innvandrerne eller utlendingene som utgjør det største problemet.

 

Jeg mener ikke å si at kriminelle utlendinger ikke er et samfunnsproblem i Norge, men det er tydelig at det er mer sensasjonelt at en utlending hogger fingeren av en annen utlending med machete i Oslo sentrum enn at en voksen mann i distriktsnorge stikker kona si med kniv mens han er beruset på alkohol. Følgelig får førstnevnte også mer oppmerksomhet i media.

 

Nøkkeltall fra drapsstatistikken i 2016 viser at 56% av alle drap ble begått med kniv, 48% av alle gjerningspersoner var ruspåvirket på gjerningstidspunktet og nesten 2/3 gjerningspersoner var etnisk norske menn. Rapporten jeg viser til finnes her; https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/tall-og-fakta/

 

Plasseringen til denne aksjonen (hvor de også har vært tidligere - Brugata) er et stort mekka for salg av narkotiske stoffer.

Jeg tror disse aksjonene i hovedsak fører til beslag av narkotiske stoffer. Jeg skal gå så lagt å stille et spørsmål om disse aksjonene er hjemlet på grunn av mistanke for våpen, men det er egentlig narkotiske stoffer de ser etter.

 

Hadde det kun vært våpen så hadde det holdt med scanning med metall detektor.

 

Tror du disse faktorene er fullstendig løsrevet fra hverandre? Altså at de som har befatning med narkotika kun begår narkotikalovbrudd, mens de som utøver grov vold kun driver med det? Du har ikke vurdert muligheten for "Jeppe på bjerget"-innslag her, dvs. at det kan være kausale sammenhenger mellom narkotika- og voldskriminalitet som faktisk gjør innsatsen til politiet målrettet og fokusert på et problem de er kjent med?

 

 

 

Neste stop er random bevæpnede checkpoints for å se om du har papirene dine i orden.

 

 

Ja, jeg håper det. Norske borgere snakker flytende norsk, har bopel og andre ting som politiet raskt kan sjekke via samband. Eventuelt har alle jeg vet over 15-16 års alder eget bankkort f.eks som de så og si aldri går hjemmefra uten.

 

Så får politiet arrestere ulovlige innvandrere og kriminelle "turister".

 

 

 

Når enkelte i tillegg begynner å blande inn innvandringspolitikk og gjengproblematikk blir det hele veldig useriøst, all den tid det ikke finnes forskning som underbygger påstanden. De som  står bak kriminaliteten som politiet begrunner behovet for slike visitasjoner med er i like stor grad etnisk norske rusmisbrukere som kriminelle utlendinger.

 

 

Ifølge NRK for noen dager siden er cirka 70% av kriminaliteten i hovedstaden begått av folk med utenlandsk bakgrunn, og da særlig ikke-vestlig.

 

Kjenner du forresten mange etnisk norske rusmisbrukere som sprenger seg i lufta? Eller angriper tilfeldige sivile?

 

 

 

Det var ikke vold i Norge før innvandrerne kom. Eller vent litt...

 

 

 

Det relevante er hvor mye MER vold og faenskap vi har på grunn av innvandringen. Kriminaliteten blandt den etnisk norske befolkningen har sunket voldsomt. Grunnen til at vold i Europa er på vei opp er hinsides enhver tvil - innvandring og migrasjon.

 

 

 

Kjenner du mange utlendinger som gjør det samme? Enn så lenge er det kun én person som har gjennomført en terroraksjon i Norge der mennesker mistet livet, og han er såvidt meg bekjent etnisk norsk. Av utenlandske kriminelle som faktisk har nevneverdig innvirkning på krimstatistikken i Norge er det mobile vinningskriminelle fra øst-europa som utgjør det største problemet. Det du sier om at 70% av kriminaliteten i Oslo begås av personer med ikke-vestlig opphav stemmer ikke, og jeg utfordrer deg til å finne dekning for påstanden!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å i denne tid benekte at slike tilfeldige ransakelser er en konsekvens av innvandringen er i mine øyne det samme som forræderi.

 

Ingen er så dumme at de ikke drar koblingen.

 

 

1. Inngrepet er ikke ransaking

2. Inngrepet er ikke tilfeldig

3. Kriminalstatistikken viser at problemet er mer sammensatt enn at èn gruppe kan gis skylden for behovet for slike inngrep

4. Koblingen mellom innvandring og kriminalitet slik du beskriver er ikke påvist og kan klart tenkes å kunne påvirkes av andre faktorer som forskjeller i levevilkår, inntekt, utdanningsnivå osv.

 

Du har en veldig enkel resonnering og fremstilling av et samfunnsproblem som åpenbart er mer sammensatt enn at man kan peke til én gruppe mennesker og gi dem skylden for alt som skjer!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk som deg er farlige.

 

 

I mitt hode er det farligere å være unyansert og diskriminere på bakgrunn av antakelser eller synsing.

 

Jeg har ikke noe problem med at samfunnet anerkjenner et problem og setter inn nødvendige tiltak for å bekjempe det dersom det først er påvist, uavhengig av om problemet måtte være ubehagelig eller politisk ukorrekt. Eksempelvis er mobile kriminelle øst-europeere som litauere og polakker som reiser til Norge på røvertokt beviselig et større samfunnsøkonomisk problem enn den voldskriminaliteten du hevder at kriminelle utlendinger eller innvandrere utøver i Oslo.

 

Problemet oppstår når folk lar seg anfekte av fordommer og frykt og lar det bli styrende for hvilke utfordringer eller problemer samfunnet skal bruke ressurser på. Du hevder at kriminelle utlendingers voldsbruk er et større fenomen enn det er, og surrer dette inn i politiets bruk av et inngrep som har en annen begrunnelse og formål. At du i tillegg trekker feilaktige slutninger på bakgrunn av udokumenterte påstander og benytter deg av hersketeknikker avsporer diskusjonen om politiets bruk av det mange reagerer på som et spesielt inngrep - visitasjon for å avdekke ulovlige våpen, jf. Politiloven § 7a.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke noe problem med at samfunnet anerkjenner et problem og setter inn nødvendige tiltak for å bekjempe det dersom det først er påvist

Samfunnet setter inn nødvendige tiltak?? Slike som du og meg?

 

 

 

Jeg tenkte mer på de som forvalter makten i samfunnet, og da i form av storting, politi og domstolene.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ikke noe problem med at samfunnet anerkjenner et problem og setter inn nødvendige tiltak for å bekjempe det dersom det først er påvist

Samfunnet setter inn nødvendige tiltak?? Slike som du og meg?

 

 

 

Jeg tenkte mer på de som forvalter makten i samfunnet, og da i form av storting, politi og domstolene.

 

Men samfunnet er kanskje ikke enig i det stortinger, politiet og domstolene gjør. Du vet da godt at de setter tiltak som ikke er blitt diskutert og bare gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...