Gå til innhold

Undersøkelse: hvilken assosiasjon har du til disse 5 ordene?


Anbefalte innlegg

Jeg har en liten undersøkelse på gang, og du hjelper meg veldig mye om du kunne tenke deg å svare.

1. Jeg har fem ord som jeg lurer på om du har en positiv, negativ eller nøytral (mener ikke noe eller har aldri hørt om) assosiasjon til det ordet.

Ordene er:

Kirke

Betel

Tro

Salem

Pinsekirke

 

2. Hvis du hadde en negativ assosiasjon til noen ord, kan du gjerne skrive hva du assosierer med ordet.

Tusen takk til alle som vil svare ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

 

Salem - Tenkte heksebrenning.

Vil det si at du hadde en positiv assosiasjon til resten?

 

Ja, bortsett fra Betel, som virker veldig døllt (som jeg da er likegyldig/nøytral til)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Jeg har en liten undersøkelse på gang, og du hjelper meg veldig mye om du kunne tenke deg å svare.

1. Jeg har fem ord som jeg lurer på om du har en positiv, negativ eller nøytral (mener ikke noe eller har aldri hørt om) assosiasjon til det ordet.

Ordene er:

Kirke

Betel

Tro

Salem

Pinsekirke

 

2. Hvis du hadde en negativ assosiasjon til noen ord, kan du gjerne skrive hva du assosierer med ordet.

Tusen takk til alle som vil svare

Aage Samuelsen

Lenke til kommentar

Jeg har en liten undersøkelse på gang, og du hjelper meg veldig mye om du kunne tenke deg å svare.

1. Jeg har fem ord som jeg lurer på om du har en positiv, negativ eller nøytral (mener ikke noe eller har aldri hørt om) assosiasjon til det ordet.

Ordene er:

Kirke

Betel

Tro

Salem

Pinsekirke

 

2. Hvis du hadde en negativ assosiasjon til noen ord, kan du gjerne skrive hva du assosierer med ordet.

Tusen takk til alle som vil svare

Kirke. Element i en glimrende organisatorisk enhet med stor samfunnsverdi. Vil fortsette etter avvikling, men uten gud. Dyktige og gode mennesker ønsker å gjøre gode ting.

 

Betel. Bedehus på landet. Vet ikke noe om det, og gidder ikke en gang Google det.

 

Tro. Den nest verst tenklige begrunnelse for viktige avgjørelser.

 

Salem. Mentol sigaretter. Ingår i de få ting jeg angrer på.

 

Pinsekirke. En av tusnevis av selvoptatte trosrettninger innen paraplyen av kristendom. Utsletter seg selv i løpet av et par generasjoner.

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar

------- Kirke: Nøytral - Kirken er ikke en del av livet mitt, og ikke noe jeg bruker noe energi på å forholde meg til.

------- Betel: Nøytral - Aner ikke hva dette er. Tenker umiddelbart på krydderurten Betelrot, men det er sikkert feil.

--------- Tro: Negativ - Meninger uten begrunnelse.

----- Salem: Nøytral - Et sted i nordøst USA, hvor en gjeng hekser ble henrettet (ikke brent!) for mange år siden.

Pinsekirke: Negativ - En slags kult? Jeg forbinner slikt med svært asosial oppførsel.

Lenke til kommentar

Kirke: Ganske så nøytral - et sosialt samlingsted for diverse kulturelle aktiviteter, men også et sted som presser tro/faith på andre.

 

Betel: I bred forstand også ganske nøytral - samme som ovenfor.

 

Tro: Negativt - Jeg mener det er overflødig og lett blir misbrukt via lovnader, frykt og indoktrinering av barn. Da mener jeg tro i religiøs kontekst altså faith og ikke belief - altså å være overbevist til noe man ikke har noen god grunn til å tro.

 

Salem: Negativt - et historisk skrekk eksempel hvor ille det kan gå når folk er overbevist til noe man ikke har noen god grunn til å tro.

 

Pinsekirke: Negativt - Et mer bokstavtro og fundamental trossamfunn som inkluderer ting som guddommelig helbredelse, slangeolje servert på sølvfat.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

1. Jeg har fem ord som jeg lurer på om du har en positiv, negativ eller nøytral (mener ikke noe eller har aldri hørt om) assosiasjon til det ordet.

Ordene er:

 

Kirke - missoppfattet sted.

 

Betel - usikker på betydningen av ordet.

 

Tro - svært missoppfattet, overbrukt og tja.

 

Salem - usikker på hva det er.

 

Pinsekirke - er det åpningstider på kirken i prinsen?

 

2. Hvis du hadde en negativ assosiasjon til noen ord, kan du gjerne skrive hva du assosierer med ordet.

 

Jeg føler at religion generelt er bare missoppfattet, misbrukt og mange andre ting. Mange av deres egne medlemmer bruker religion til ting det ikke burde bli brukt til: som unnskyldning for terrorisme, undertrykking av minoritetsgrupper, egne skapte tekster hentet fra randome steder i bibelen: værste tilfellet jeg har sett var noe som ble delt ut i Tønsberg. Hvor det nederste som stod i teksten hvor overskriften var "vakreste teksten du noen gang har lest" var

 

Jeg ber dem å komme... (Lukas) jeg venter... (Johannes)

 

Altså Lukas spør om å komme, mens Johannes venter på meg. Helt forferdelig personlig vridnings bruk av Guds ord.

 

Jeg kan også skrive, "jeg elsker satan han er frelseren." Om jeg bare klipper og limer nok med ordene og sitatene i bibelen. Det er helt idiotisk hvordan folk manipulerer ordene i bibelen, for å nesten manipulere folk til å tro på det som står der. Det er jo helt tullete, og er ikke en ordentlig måte å få følgere på.

 

Hva skjedde med å prøve å fortelle sannheten, og ikke komme med spinnville historier på hva sannheten er.

Endret av Andysowhatgg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har en liten undersøkelse på gang, og du hjelper meg veldig mye om du kunne tenke deg å svare.

1. Jeg har fem ord som jeg lurer på om du har en positiv, negativ eller nøytral (mener ikke noe eller har aldri hørt om) assosiasjon til det ordet.

Ordene er:

Kirke

Betel

Tro

Salem

Pinsekirke

 

2. Hvis du hadde en negativ assosiasjon til noen ord, kan du gjerne skrive hva du assosierer med ordet.

Tusen takk til alle som vil svare

Kirke, litt positiv

Betel, Negativ

Tro,   Negativ

Salem, Negativ

Pinsekirke, Negativ

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kirke: Negativ

Betel: Nøytral

Tro: Positiv

Salem: Nøytral

Pinsekirke: Negativ

 

Er negativ til kirke fordi jeg assosierer det med DNK, som har en teologi som er helt på villspor, og er negativ til pinsekirke fordi det får meg til å tenke på Jan Hanvold.

 

såvidt jeg vet så har ikke jan hanvold noe assosiasjoner til pinsekirken, jeg får heller ikke gode vibber av hanvold (som kristen), så tv visjon norge ser jeg ikke på. jeg tror ikke akkuratt hva kirken kaller seg har så mye å si som om de som driver kirka er oppriktig troende, og på fruktene skal man kjenne dem, står det, så bibelen er veldig inne på det, helt fra begynnelsen av (i skriftene).....

 

så hva ser jeg på? jeg er mest på youtube for å være ærlig... og der er jeg innimellom på disse kanalene, som jeg har godt inntrykk av:

 

https://www.youtube.com/channel/UC7u2HaYBKDaLPcWmldxgGEA

https://www.youtube.com/channel/UCK9clHWD7H4HxFlr2KreJ2w

https://www.youtube.com/channel/UCKs6m-lLdLNZgsGyP4F0YKg

 

....og som jeg synes virker som veldig bra supplement til en kirke og bibellesning.

Lenke til kommentar

Kirke: Positivt. Pene, imponerende byggverk, i mange tilfeller den mest imponerende arkitekturen ulike steder. 

 

Betel: Nøytral. Meninghetsgreier. 

 

Tro: Positivt. Fint at folk tror på ting, enten det er én eller annen gud, kjærlighet eller hva som helst. 

 

Salem: Nøytral. Menighetsgreier. 

 

Pinsekirke: Nøytral. Meninghetsgreier. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...