Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimming av bil i 2017


agetn0loser

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen vet hva avgiftene blir hvis man blir tatt med chippet bil i 2017. Hadde en bil med bare 120 hk noe som gjorde at den sleit med å komme seg opp i fart på motorveien og endte opp i situasjoner i noen tilfeller som jeg helst ville unngå. Samtidig mening med effektøkningen var jo også for å gjøre kjøring litt mer morsomere og ikke fullt bare sikkerthet. Nå er den på rundt 180hk Jeg har også en ny muffler og diffuser som gjør at bilen ser 10 ganger sportsligere ut selv om det er en audi. 

Det jeg lurer på er hva er mine sjanser for å bli tatt med en bil som ser sånn ut. Eksos lyden er egentlig ikke blitt noe høyere. Har kanskje litt mer bass i seg på 2000 dreiemometeret men det er bare 2-3 sekunder det varer. Neste spørsmålket er jo nå som effektavgiften er blitt borte betyr det at det blir mindre bot?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hvis du spør om hva som er lov er det vel like greit å la det være?

 

"Sleit med å komme seg opp i fart"... 120hk...

 

Hadde ikke noe problem med pappas Renault 12 L med 54hk, så denne kjøper jeg ikke.

 

Dersom du vil "chippe" (les:reflashe ECU) så er det vel bare å gjøre det?

 

Og vil du ikke blitt lagt merke til så er vel "rånetrim" det siste du bør drive med :D

Lenke til kommentar

Ikke noe med mindre jeg havnet i en ulykke hvor det er mistanke om at det er trimmet bil. En ulykke i 50 vekker ikke mistanke. Og det er å si ifra også taue bilen bort til tunning verksted og få innsatt original programvare som det har en kopi av. Samtidig er ikke dette en vanlig chipping det er remapping som gjør det nesten umulig å finne det ut. Med mindre du har en bil som har en logger som min ikke har. 

 

 

Hva vil forsikringselskapet si om du er involvert i en ulykke med trimmet bil

Lenke til kommentar

Hvis du spør om hva som er lov er det vel like greit å la det være?

 

"Sleit med å komme seg opp i fart"... 120hk...

 

Hadde ikke noe problem med pappas Renault 12 L med 54hk, så denne kjøper jeg ikke.

 

Dersom du vil "chippe" (les:reflashe ECU) så er det vel bare å gjøre det?

 

Og vil du ikke blitt lagt merke til så er vel "rånetrim" det siste du bør drive med :D

ja bilen ser ikke ut som en rånerbil minner mer veldig på de nye rs modelene fra audi. utenom spoiler og front leppe. Eneste grunnen jeg byttet bak var fordi muffleren startet å ruste og diffuseren bak hadde hul i seg. 

 

og jo bilen sleit med å komme opp i fart når du er allerede over hundre og skal ta forbi kjøring. Spesielt i en oppover bakke. Tokk meg rundt 6 sekunder på å få 10km ekstra hvis ikke enda mer. 

Endret av agetn0loser
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Hvis du spør om hva som er lov er det vel like greit å la det være?

 

"Sleit med å komme seg opp i fart"... 120hk...

 

Hadde ikke noe problem med pappas Renault 12 L med 54hk, så denne kjøper jeg ikke.

 

Dersom du vil "chippe" (les:reflashe ECU) så er det vel bare å gjøre det?

 

Og vil du ikke blitt lagt merke til så er vel "rånetrim" det siste du bør drive med :D

ja bilen ser ikke ut som en rånerbil minner mer veldig på de nye rs modelene fra audi. utenom spoiler og front leppe. Eneste grunnen jeg byttet bak var fordi muffleren startet å ruste og diffuseren bak hadde hul i seg. 

 

og jo bilen sleit med å komme opp i fart når du er allerede over hundre og skal ta forbi kjøring. Spesielt i en oppover bakke. Tokk meg rundt 6 sekunder på å få 10km ekstra hvis ikke enda mer. 

 

Hehe.. da forstår jeg, men det er jo over fartsgrensen! :)

 

Jeg ville nok bare reflashet og ikke tenkt så mye på dette med "hvisomatte"...

 

I praksis må du nok tune (les:bygge om) bilen til en "racer" for at det skulle bli en avkortning/problmer ifmb en ulykke (som du har skyld i).

Det er jo også ca 20% å gå på før det blir ett eventulet krav om avgifter.

Og du skal ha bra uflaks om du skal bli "tatt" med en bil med for mye hk iht vognkort.

 

Er du en "skikkelig gutt", så er det vel bare å søke Tollvesen/VV om "ombygging" og få utstedt nytt vognkort+"betal-i-kassen" når alt er godkjent/formelt OK.

 

Edit:

Apropos å slite med å komme opp i fart... :D

 

post-40756-0-13378300-1505425868_thumb.jpg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

Ikke noe med mindre jeg havnet i en ulykke hvor det er mistanke om at det er trimmet bil. En ulykke i 50 vekker ikke mistanke. Og det er å si ifra også taue bilen bort til tunning verksted og få innsatt original programvare som det har en kopi av. Samtidig er ikke dette en vanlig chipping det er remapping som gjør det nesten umulig å finne det ut. Med mindre du har en bil som har en logger som min ikke har. 

 

 

Hva vil forsikringselskapet si om du er involvert i en ulykke med trimmet bil

 

Det trenger ikke være årsakssammenheng. En jeg snakka med dette om for noen år siden sovnet bak rattet og kjørte av veien. Forsikringsselskapet nektet utbetaling pga uoriginal motor. Hadde han skadet andre hadde han fått regresskrav på selskapets utgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ikke noe med mindre jeg havnet i en ulykke hvor det er mistanke om at det er trimmet bil. En ulykke i 50 vekker ikke mistanke. Og det er å si ifra også taue bilen bort til tunning verksted og få innsatt original programvare som det har en kopi av. Samtidig er ikke dette en vanlig chipping det er remapping som gjør det nesten umulig å finne det ut. Med mindre du har en bil som har en logger som min ikke har. 

 

 

Hva vil forsikringselskapet si om du er involvert i en ulykke med trimmet bil

 

Det trenger ikke være årsakssammenheng. En jeg snakka med dette om for noen år siden sovnet bak rattet og kjørte av veien. Forsikringsselskapet nektet utbetaling pga uoriginal motor. Hadde han skadet andre hadde han fått regresskrav på selskapets utgifter.

 

 

Selv om resultatet er det samme, så er det vel forskjell på å bytte motor og å remappe hjernen på bilen? I mean, når bilen først er vraket, hvordan skal de finne ut av om det er original eller uoriginal programvare? 

Lenke til kommentar

Selv om resultatet er det samme, så er det vel forskjell på å bytte motor og å remappe hjernen på bilen? I mean, når bilen først er vraket, hvordan skal de finne ut av om det er original eller uoriginal programvare?

Det er et annet topic :) men jeg tror det skal være mulig å se om det er originalt eller ikke, så lenge ECU er intakt. Man skal aldri undervurdere forsikringsselskapets innsats når det gjelder å slippe betale ut penger.

Men, jeg tror man er ganske sikker om man gjør det.

 

Jeg ville bare få frem at rent juridisk er løpet kjørt om du blir oppdaga med trimma bil i en forsikringssak.

Lenke til kommentar

Men må det være en sammenheng mellom ulykken og effektøkingen, for at de skal holde tilbake forsikringspenga? Blir jo som i eksemplet over her, med han som sovnet og hadde uoriginal motor i bilen. Motoren der var vel ikke årsaken til at han havna utfor veien..

 

Og en annen ting, hva hvis man kjøper en bruktbil der tidligere eier har hentet ut mer effekt av motoren, dog ikke sagt i fra til kjøper. Er det bare synd-trist-leit hvis det skulle komme fram at bilen har fått mere gamp og forsikringsselskapet holder igjen pengene? Man kan vel ikke forvente at kjøper skal sette bilen i en bremsebenk for å finne ut av om motoren har original effekt.  :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...