Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimming av bil i 2017


agetn0loser

Anbefalte innlegg

 

Jeg ville bare få frem at rent juridisk er løpet kjørt om du blir oppdaga med trimma bil i en forsikringssak.

..hvis de kan påvise årsakssammenheng.

 

Nei. Han jeg snakka med har vært i retten, og det trenger ikke være årsakssamenheng. Han tapte både i Tingretten og Lagmansretten når han "sovnet og kjørte av veien". Han hadde bytta motor (turbomotor), og dette var grunnen til at forsikringen ikke ville betale ut.

 

I det øyeblikekt du trimmer har du brutt kontrakten din med selskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg ville bare få frem at rent juridisk er løpet kjørt om du blir oppdaga med trimma bil i en forsikringssak.

..hvis de kan påvise årsakssammenheng.

 

Nei. Han jeg snakka med har vært i retten, og det trenger ikke være årsakssamenheng. Han tapte både i Tingretten og Lagmansretten når han "sovnet og kjørte av veien". Han hadde bytta motor (turbomotor), og dette var grunnen til at forsikringen ikke ville betale ut.

 

I det øyeblikekt du trimmer har du brutt kontrakten din med selskapet.

 

Har du en referanse til saken, så vi kan lese den? 

Den siste setningen din gir nemlig ikke helt mening - om jeg ikke har komfyrvakt og brannvarsler, gir ikke dette avkortning i en forsikringssak om vannlekkasje - nettopp fordi det ikke er årsakssammenheng.

 

En noe relevant referanse:

 

 

 I bilansvaret er det krav om årsakssammenheng mellom skaden og motorvognens egenskaper som motorkjøretøy, det såkalte ”motorvogn gjer”-kriteriet, som man finner igjen i bilansvarsloven §§ 1, 4 og 8.

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1059/1068

Lenke til kommentar

Har du en referanse til saken, så vi kan lese den? 

Den siste setningen din gir nemlig ikke helt mening - om jeg ikke har komfyrvakt og brannvarsler, gir ikke dette avkortning i en forsikringssak om vannlekkasje - nettopp fordi det ikke er årsakssammenheng.

 

En noe relevant referanse:

 I bilansvaret er det krav om årsakssammenheng mellom skaden og motorvognens egenskaper som motorkjøretøy, det såkalte ”motorvogn gjer”-kriteriet, som man finner igjen i bilansvarsloven §§ 1, 4 og 8.[/size]

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1059/1068

 

Nei, desverre. Har forsøkt å finne den selv tidligere uten hell.

Slik jeg forsto det på det han fortalte, så var det ikke spørsmål om hvorvidt det var årsakssammenheng. Argumentasjonen fra selskapet var at forsikringen ikke lenger var gyldig, siden han hadde utført en ulovlig (ikke godkjent) modifikasjon på bilen, og a de ikke lengere var pliktige til å betale for noe. Nå var det bare skade på hans bil og han selv, så regress ble ikke diskutert.

 

Er kjøretøyet i samsvar med hva som er forsikret? Ved trimming, Nei.

Er kjøretøyet modifisert/endret på måter som påvirker kjøretøyets kjøreegenskaper? Ved trimming, Ja.

 

Du har da kjørt en modifisert bil, som du ikke kan dokumentere kjøreegenskapene på etter ombyggingen. Du har utelatt å godkjenne dette pga økonomisk vinning. Dette er uaktsomt, og selskapet kan avkorte forsikringen din.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

OK, dog vil jeg tro det er mye lettere for forsikringsselskapet å få gjennom avkortning ved komplett motorbytte ifht en liten chiptuning. Nå er jo heller ikke dette med økonomisk vinning relevant lenger, da HK-avgift er borte.

Ja, det er nok lettere å oppdage motorbytte vil jeg tro :)

Men, det kan være økonomisk vinning da modifiseringen kan føre til høyere utslipp og dermed mer i avgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...