Gå til innhold

iPhone X-ytelsen gruser konkurrentene


Anbefalte innlegg

At den nyeste iPhone-modellen gruser "konkurrentene" er verken overraskende eller imponerende etter min mening. Med så mye ressurser og kontroll som Apple har når det kommer til systembrikkeutvikling så er et slikt ytelseshopp noe de nesten må få til skal de rettferdiggjøre kostnadene, markedsposisjonen og kundeintrykket sitt. Hadde de ikke grust Qualcomm/Samsung-Exynos fullstendig hadde det vært en katastrofe for Apple. Jeg synes det er merkelig at folk blir imponert over dette når Apple sannsynligvis er dem med best forutsetninger for å kunne utvikle slik teknologi.

 

Men med tanke på prisingen og de nye produktene så tror jeg ikke at dette kommer til å få verken Samsung eller Qualcomm til å skjelve, spesielt når prisen er såpass uspiselig som den er nå samtidig som at både Qualcomm og Samsung har gode flaggskipbrikker tilgjengelig. Når ytelsen i mange telefoner har blitt så bra at den blant mange blir irrevelant, vil A11 Bionics ytelse kanskje ikke bli så avgjørende som mange tror.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva behøver man egentlig denne fantastiske ytelsen til?  Gjør hvermannsen noe med telefonen som krever mer prosessorkraft enn det en billigmodell tilbyr, eller er det kun snakk om å kunne skryte av å eie noe kult?

 

Det lurer jeg og på. Jeg kjøpte meg telefon til under tusenlappen nå (Xiaomi Redmi Note 4X) , og er strålende fornøyd. Pris var det viktigste for meg når jeg så lette etter ny telefon.

Lenke til kommentar

Til dere som sliter så veldig med å godta disse tallene, hva med å bruke litt veldig enkel logikk og en smule barneskolematematikk:

Apple sier selv at høyytelseskjernene er ca 25 % raskere enn for A10-prosessoren, og det er nok i nærheten av riktig. Når det gjentatte ganger er bekreftet at enkjerneytelsen for iPhone 7 er ca 67% høyere enn for Samsung Galaxy S8 er det bare å gange opp og komme til at iPhone 8/X vil ha drøyt dobbel hastighet i forhold til S8.

For flerkjerneytelsen sier Apple at hver lavytelsekjerne er 70 % raskere enn for iPhone 7 og det er dobbelt så mange kjerner (4 mot 2). Når i tillegg alle 6 kjerner i motsetning til før er individuelt adresserbar slik at alle nå kan brukes samtidig kan det umulig være noe sjokk at flerkjerneytelsen er dramatisk forbedret.

At dette blir litt leit for yndlingen Samsung med sine korrupte ledere og andre Android produsenter får så være. Og for all del, selv etter mer enn 70 år er det fortsatt noen som ikke tror på Holocaust...noen som

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Mange av dere som påstår at dette er så uviktig. Hadde det vært en Androidmodell som hadde dette forspranget, så hadde dette plutselig vært superviktig og enda en grunn til å snakke dritt om iPhone.

Lenke til kommentar

Hæ?

 

Noen av oss kjøper faktisk telefon ut fra tiltenkt bruk og behovene vi har og jeg lurte helt enkelt på hva man gjøre med denne telefonen, eller andre toppmodeller, som jeg ikke kan gjøre med min lower midrange modell.

 

At jeg i tillegg finner merkelojalitet og tanken om at en dings jeg bare har kjøpt skal gi meg cred både absurd og tåpelig er en helt annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva behøver man egentlig denne fantastiske ytelsen til?  Gjør hvermannsen noe med telefonen som krever mer prosessorkraft enn det en billigmodell tilbyr, eller er det kun snakk om å kunne skryte av å eie noe kult?

 

Det er eit godt poeng. Det oppleves som det stadig blir mindre ytelsesforskjellar ved kjøp av ny telefon. Ein måte å kunstig halde oppe eit behov for meir ytelse er ved å gjere operativsystemet tyngre å drive med animasjonar, kommunikasjon og bruk av fleire applikasjonar samtidig osv.

 

Meir kraft er ikkje udelt positivt dersom det potensielt fører til høgare straumforbruk og dyrare telefonar. Om det er Apple eller Samsung betyr ingenting. Spesielt for iOS kanskje, som kun er laga for Apple-produkt, så kan ein lure på kva all ytelsen skal brukast til.

 

Dei kan påverke deg til å ville investere i ny maskinvare. Eg synest ein iPod eg kjøpte for nokre år sidan er blitt treigare sidan eg kjøpte den, og den har eit minimum av applikasjonar installert. Dersom operativsystemoppdateringar fører til ei treigare eining, så vil ein dings bli treigare over tid og for mange skape eit behov for noko nytt.

 

For nokre år sidan var billegmodellane merkbart treigare, men i dag synest eg ikkje dei store hoppa i pris står i stil med kva ein får.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva behøver man egentlig denne fantastiske ytelsen til?  Gjør hvermannsen noe med telefonen som krever mer prosessorkraft enn det en billigmodell tilbyr, eller er det kun snakk om å kunne skryte av å eie noe kult?

Fordelen med å ha en veldig rask cpu er at den kan tilbringe mere tid i idle mode og på den måten spare batteri. Det er også en stor fordel hvis du kjører cpu intensive applikasjoner som adobe premiere clip. Rendring på iphone7 er sykt mye raskere en på snapdragon/exynos baserte telefoner grunnet den høye enkjerneytelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel og en stor sjanse for at ios er vesentlig mer optimalisert enn det Android er...

Joa, men det blir litt sånn som Mac vs Windows. MacOS må bare være optimalisert til et veldig begrenset utvalg av maskinvare, mens Windows må fungere med "alt". Er en av få fordeler med et lukket system. 

 

Forøvrig imponerende ytelse dersom det stemmer. iPhone har vel alltid ligget et stykke foran konkurrentene på enkeltkjerneytelse.

Jeg kommer aldri til å skjønne behovet for å kjøpe telefoner til over kr 3.000 derimot. 

Lenke til kommentar

At den nyeste iPhone-modellen gruser "konkurrentene" er verken overraskende eller imponerende etter min mening. Med så mye ressurser og kontroll som Apple har når det kommer til systembrikkeutvikling så er et slikt ytelseshopp noe de nesten må få til skal de rettferdiggjøre kostnadene, markedsposisjonen og kundeintrykket sitt. Hadde de ikke grust Qualcomm/Samsung-Exynos fullstendig hadde det vært en katastrofe for Apple. Jeg synes det er merkelig at folk blir imponert over dette når Apple sannsynligvis er dem med best forutsetninger for å kunne utvikle slik teknologi.

 

Men med tanke på prisingen og de nye produktene så tror jeg ikke at dette kommer til å få verken Samsung eller Qualcomm til å skjelve, spesielt når prisen er såpass uspiselig som den er nå samtidig som at både Qualcomm og Samsung har gode flaggskipbrikker tilgjengelig. Når ytelsen i mange telefoner har blitt så bra at den blant mange blir irrevelant, vil A11 Bionics ytelse kanskje ikke bli så avgjørende som mange tror.

Er enig i det du skriver.

 

Men vi har fått et skifte, for noen år siden når iPhone hadde to kjerne SoC og 1GB minne ble iPhone eiere hånet her inne fordi ytelsen var så dritt, og de satt på 8 kjerner med x GB minne. Så det er litt artig at det er nå android som leker "catch up" med iPhone mht hardware.

Lenke til kommentar

 

Er vel og en stor sjanse for at ios er vesentlig mer optimalisert enn det Android er...

Jeg kommer aldri til å skjønne behovet for å kjøpe telefoner til over kr 3.000 derimot. 

 

Andre skjønner ikke behovet å bruke 30 000 kr på en PC, 1 million på en bil. Folk har forskjellige interesser/behov.

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor folk skal rakke ned på folk som har andre behov enn en selv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morro når s8 kommer ut og så vidt slår fjorårets iPhone og alle ler av iPhones dårlige ytelse. Så kommer iPhone X og knuser all konkurranse. Så blir folk "er fake, ytelse har jo ikke så mye og si da"

Utrolig morsomt å lese disse kommentarene :)

 

Alle ler av det faktisk? Eller noen få eventuelt? Og er det de samme som mener ytelse ikke har noe å si nå?

 

Jeg tror du gjør klokt i å tenke over at alle innlegg du leser er skrevet av en haug forskjellige mennesker med forskjellige meninger, så at den store gruppen "andre" er "selvmotsigende" er akkurat som forventet.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Er vel og en stor sjanse for at ios er vesentlig mer optimalisert enn det Android er...

Jeg kommer aldri til å skjønne behovet for å kjøpe telefoner til over kr 3.000 derimot. 

 

Andre skjønner ikke behovet å bruke 30 000 kr på en PC, 1 million på en bil. Folk har forskjellige interesser/behov.

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor folk skal rakke ned på folk som har andre behov enn en selv :)

 

 

Å "ikke skjønne behovet" er ikke å rakke ned på folk.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...