Gå til innhold

Nå har Apple lansert en helt ny og annerledes iPhone-toppmodell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Nye iPhone er den dyreste Apple-mobilen noensinne!"

Har ikke det vært trenden de siste 10 årene...?

 

Jo, men inntil nå har det vært behov for raskere og mer funksjonsrike mobiler. Derfor er det ikke åpenbart at de fleste trenger top-of-the-line. De færreste har behov for eller kjøper PC-er til 20 000 i dag. Det samme vil trolig inntreffe i mobilmarkedet. Noen vil også si at mobilprodusentene har for liten fokus på noe så basalt som batterikapasitet.

Lenke til kommentar

"Nye iPhone er den dyreste Apple-mobilen noensinne!"

Har ikke det vært trenden de siste 10 årene...?

 

Det spesielle her er vel at de lager en telefon som er dyrere enn det som har vært flaggskipet deres. I og med at denne bruker en OLED-skjerm og OLED-skjermer fortsatt er vesentlig vanskeligere å lage enn LCD så har de ikke mulighet til å lage telefoner i stor skala med OLED-skjermer.

 

Dermed kan de prise den opp og dempe etterspørselen. Samtidig er iPhone 8 fortsatt i markedet og tar unna volumet. Samtidig posisjonerer Apple seg som innovative og "leading edge". iPhone 8 ser jo utvilsomt litt klein ut ved siden av Samsung og Xiaomi sine flaggskip.

 

Tror det kan være en lur strategi, jeg. Men iPhone X får jo iPhone8 til å se litt kjip ut så det er ingen garantert vinnerstrategi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Nye iPhone er den dyreste Apple-mobilen noensinne!"

Har ikke det vært trenden de siste 10 årene...?

Det spesielle her er vel at de lager en telefon som er dyrere enn det som har vært flaggskipet deres. I og med at denne bruker en OLED-skjerm og OLED-skjermer fortsatt er vesentlig vanskeligere å lage enn LCD så har de ikke mulighet til å lage telefoner i stor skala med OLED-skjermer.

 

Dermed kan de prise den opp og dempe etterspørselen. Samtidig er iPhone 8 fortsatt i markedet og tar unna volumet. Samtidig posisjonerer Apple seg som innovative og "leading edge". iPhone 8 ser jo utvilsomt litt klein ut ved siden av Samsung og Xiaomi sine flaggskip.

 

Tror det kan være en lur strategi, jeg. Men iPhone X får jo iPhone8 til å se litt kjip ut så det er ingen garantert vinnerstrategi.

 

OLED er noe nevneverdig vanskeligere enn LCD, men fabrikker bygger seg ikke selv. Og det finnes reelt sett 1 produsent av OLED for mobil, selv om LG og lager litt. Så med dagens salgstall måtte det bety en 100% økning i produksjon av OLED for Apple alene. Vanskelig å øke produksjon så mye for noe du gjerne trenger 2 år på å bygge en fabrikk for.

 

Det er en grunn til at Apple har lagt mye penger i utstyr osv f.eks hos Foxconn, fordi når Apple gjør noe nytt, så trenger de store volum som blir en for stor investering for de fleste. Nå har jo Samsung pengene, men trist å bygge fabrikk for 200 milloner OLED skjermer og så har du ingen kunder liksom. 

 

Jeg mener bare se på f.eks S8 som har en skjerm som koster det samme, den koster ikke 11K kr. Så eksklusiviteten er bare mot andre iPhone modeller, ikke mobiler generelt. 

 

Men jeg mener de kommer nok helt sikkert til å selge ut, og den vil ikke være så lett å få tak i. Så det er et genialt trekk, og de kommer til å tjene veldig godt på denne telefonen. 

 

Jeg mener 11K er mye, men se på hva folk bruker penger på her i landet. Bare se på utstyr til en bil f.eks. Fiskeutstyr, sykler osv. Folk betaler jo for en plass i køen til Tesla liksom. Så 11K er mye, men samtidig for noe du bruker så mye hver dag, er det for veldig mange egentlig ikke så mye. Jeg mener, jeg ville ikke kjøpt hverken iPhone X eller Note 8 og synes de er altfor dyre i forhold til hva de er verdt. Men jeg har ingen problemer med å forstå folk som kjøper dem. Og jeg ser ikke det store poenget i å klage over prisen heller. Prisen styres jo som du sier av demand supply. Mange kommer til å ville ha den, men de kommer ikke til å ha så mange. Så gruppen som fortsatt vil ha den for 11K er mindre, men fortsatt en betydelig mengde. Hvis alle synes det var for dyrt ville ikke folk kjøpt den. 

Lenke til kommentar

Ser vel helt OK ut, men den stripen i toppen til kamera og sensorer ødelegger hele looken. Ser heller ikke noe som skal rettferdiggjøre prisen, utenom OLED skjerm.

 

Etter min mening stiller Apple seg veldig svakt i forhold til eksisterende "rammeløse" telefoner, slik som Mi Mix 2 bl.a.

For veldig mange brukere er ikke det aktuelle konkurrenter - de reelle konkurrentene til iPhone X er nok iPhone 8 og "ikke bytte ut iPhone 7".

 

Det er iOs som holder på folk, ikke maskinvaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem vil betale 8000kr for å bli overvåket av Apple?

 

Her tror jeg du bør sette deg bedre inn i materien. Google gjør nesten ALT i skyen, tagget med din konto. Nesten alt Apple gjør for deg skjer lokalt på telefonen for å unngå at de får data om deg. Siri, bildetagging, etc. Apple har tatt egne skritt for å sørge for at enheten verken kan spores via bluetooth eller wifi før den kobler seg til nettverket. De har sørget for at Apple Pay skjer anonymt i forhold til butikkene. Er du opptatt av personvern er iOS det mest fornuftige valget.

Lenke til kommentar

Hvem vil betale 8000kr for å bli overvåket av Apple?

En tullete og høyst usaklig kommentar, og minner meg om den store andelen usaklige innlegg som ble postet på forumene her da jeg var mer aktiv for en rekke år tilbake. Da var det fullt kjør med trolling i omtrent hver eneste Apple-artikkeltråd, og det var fritt frem så lenge det ikke var Android/Samsung som ble angrepet (for alt jeg vet kan det være slik fremdeles, men jeg besøker ikke Digi.no jevnlig lenger, så det er ikke godt å si). Det gjorde ikke saken bedre at de fleste artikkelforfatterne -- med visse unntak -- var klart anti-Apple og pro-Samsung/Android (1).

 

Skulle ønske Diskusjon.no gjorde det samme som ArsTechnica for noen år tilbake, da de slo kraftig ned på den store mengden med trolling og usaklige innlegg som forurenset diskusjonsforumene.

 

(1) Selv tittelen på denne artikkelen illustrerer mitt poeng:

 

Her har de valgt å fokusere på prisen i tittelen, mens andre artikler har valgt en mer nøytral vinkling. Det virker ofte som om artikkelforfatterne velger tabloidaktige, "sensasjonsoverskrifter" når det gjelder Apple-artikler.

 

En ser motsatt trend når det gjelder Samsungs Android-mobiler, der vinklingen er mer positiv og forfatterne velger en mindre kritisk holdning. Denne skjeve og ubalanserte vinklingen har pågått i årevis, og er en av grunnene til at jeg sluttet å lese Digi.no på jevnlig basis.

 

NB: Jeg kommer ikke til å lese denne tråden lenger, så noen oppfølging vil ikke komme fra min side. Ønsket bare å dele mine tanker.

 

EDIT: Typo

Endret av Lolcat2016
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...