Gå til innhold

Gruppeintervju, noen erfaringer?


coby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er et tips fra min beredskapsavdeling: Stopp - pust - tenk.

 

Jeg har vært på intervju med 7 personer i forsikringsbransjen og jeg kan fortelle deg at det er lite komfortabelt med så mange øyne. Behold roen, gjør så godt du kan og svar på spørsmålene(det er lov med litt betenkningstid).

Men hvordan intervjuer han folk? En og en, eller skal man opp og snakke foran alle de andre?

Lenke til kommentar

 

 

De vil lære deg å kjenne, rett og slett. Det kan også være for å se om du tåler stresset med tilstedeværelsen til flere personer.

Så det er flere intervjudueller? Hva om jeg gjør det godt på gruppeintervjuet?

 

Kanskje er du heldig og kjemien treffer, ansatt med en gang... eller så må du kanskje gjennom andregangsintervju.

 

Joda, men blir jo megakleint om man må opp foran 25 mennesker å snakke om seg selv. Eller skjer ikke dette?

Lenke til kommentar

Jepp, var inne til ett slik hos en bedrift som i dag er konkurs. De trengte "masse folk" og tok alt og alle inn på intervju og ga alle mulighet til å starte i plenum. Noe som igjen førte til at så og si alle sa ja, pga gruppepress osv. Håpløst opplegg og kommer aldri til å gå på noe slik igjen. 

 

startet dog aldri i denne bedriften bare så det er sagt  :rofl:

Lenke til kommentar

Gruppeintervju er generelt litt respektløst overfor søkerene, spør du meg. Det er gjerne lavtlønns/utdanningsyrker som har slike intervju, og da kan arbeidsgiver gjøre som de vil. Et sykdomstegn i jobbmarkedet.

Dette intervjuet er ved en pizzabedrift. Om det er sånn at man må opp foran folk å snakke så er det bare klieneste. Også er det sikkert 2.grad intervju og

Lenke til kommentar

Jepp, var inne til ett slik hos en bedrift som i dag er konkurs. De trengte "masse folk" og tok alt og alle inn på intervju og ga alle mulighet til å starte i plenum. Noe som igjen førte til at så og si alle sa ja, pga gruppepress osv. Håpløst opplegg og kommer aldri til å gå på noe slik igjen.

 

startet dog aldri i denne bedriften bare så det er sagt :rofl:

Hvordan foregikk det? Måtte man prester ete seg selv foran alle de andre?

Lenke til kommentar

 

Jepp, var inne til ett slik hos en bedrift som i dag er konkurs. De trengte "masse folk" og tok alt og alle inn på intervju og ga alle mulighet til å starte i plenum. Noe som igjen førte til at så og si alle sa ja, pga gruppepress osv. Håpløst opplegg og kommer aldri til å gå på noe slik igjen.

 

startet dog aldri i denne bedriften bare så det er sagt :rofl:

Hvordan foregikk det? Måtte man prester ete seg selv foran alle de andre?

 

 

Tja vi fortalte vell hva vi heter og slikt, men ikke noe store greiene. 

Lenke til kommentar

 

 

Jepp, var inne til ett slik hos en bedrift som i dag er konkurs. De trengte "masse folk" og tok alt og alle inn på intervju og ga alle mulighet til å starte i plenum. Noe som igjen førte til at så og si alle sa ja, pga gruppepress osv. Håpløst opplegg og kommer aldri til å gå på noe slik igjen.

 

startet dog aldri i denne bedriften bare så det er sagt :rofl:

Hvordan foregikk det? Måtte man prester ete seg selv foran alle de andre?

Tja vi fortalte vell hva vi heter og slikt, men ikke noe store greiene.

Var det kleint?

Lenke til kommentar

 

 

 

Jepp, var inne til ett slik hos en bedrift som i dag er konkurs. De trengte "masse folk" og tok alt og alle inn på intervju og ga alle mulighet til å starte i plenum. Noe som igjen førte til at så og si alle sa ja, pga gruppepress osv. Håpløst opplegg og kommer aldri til å gå på noe slik igjen.

 

startet dog aldri i denne bedriften bare så det er sagt :rofl:

Hvordan foregikk det? Måtte man prester ete seg selv foran alle de andre?

Tja vi fortalte vell hva vi heter og slikt, men ikke noe store greiene.

Var det kleint?

 

 

Hele seansen var både kleint og ubehagelig. 

Lenke til kommentar

Hele ideen bak gruppeintervju er vel for at arbeidsgiver skal spare tid. Handler ikke om så mye å lære deg å kjenne eller se hvordan du håndterer stress. Ettersom gruppeintervju er på ingen måte en god måte å gjør det på. 

 

Hvor kleint det blir avhenger av arbeidsgiveren og de du er på intervju med. Noen intervju kan være helt ok mens andre helt forferdelige. Avhenger hvordan arbeidsgiver har lagt opp intervjuet. Det verste er hvis de forventer at folk skal kjempe om ordet.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Jeg var i gruppeintervju hos min nåværende arbeidsgiver for 10-12 år siden. Vi var inne 4 og 4. Fungerte egentlig som et helt vanlig intervju hvor hver enkelt fikk spørsmål man svarte på. Var selvsagt vanskelig å være nummer 4 som skulle svare på samme spørsmål som alle andre, men vi fikk også individuelle spørsmål. Det skal sies at dette intervjuet varte største delen av dagen med omvisning på bedriften, informasjon om utstyret man skulle jobbe med. Avgjørelsen om hvem som fikk jobb ble med andre ord basert på hele dagen og ikke bare intervjurunden.

 

Fun fact: Av oss som var inne fikk han ene spørsmål om hvorfor han ønsket seg offshore og svarte: "Bedre lønn og mer fritid." Svaret var såpass dårlig at han fikk beskjed om å prøve igjen  :) Det skal sies at han fikk jobb og er ansatt enda, så selv om ting ikke går så bra som man håper i en slik setting betyr ikke dette at alt håp er ute.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

...spørsmål om hvorfor han ønsket seg offshore og svarte: "Bedre lønn og mer fritid." Svaret var såpass dårlig at han fikk beskjed om å prøve igjen  :) Det skal sies at han fikk jobb og er ansatt enda, så selv om ting ikke går så bra som man håper i en slik setting betyr ikke dette at alt håp er ute.

 

Lykke til :)

 

Det er et veldig ærlig svar og mange setter pris på det. De samme klisjeene som "jeg liker utfordringer, liker å jobbe med mennesker etc" er kjedelige og oppbrukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...