Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

SiO Låste seg inn i leiligheten min uten forvarsel


heiv

Anbefalte innlegg

Er greit å ha i bakhodet at med tanke på antall studentboliger det er så er det ikke sikkert det blir så lett å fikse alt hvis alle sier at de må være hjemme/godta tidspunktet først.

 

Klart, vanlige boligblokker klarer jo å fikse det, men noe sier meg at SiO ser at de sparer mye ved å ha retten til å gå inn i leilighetene gitt at de har sendt varsel i rimelig tid.

Dette.

 

Skulle SiO ha avventet bekreftelse fra alle leietakere i alle hybler de må inn i nå på denne tiden av året, hadde ventetiden blitt lang.

 

Innlåsningspraksisen er nok en nødvendighet, ikke ett ønske om å trampe inn når man måtte ønske og overraske mennesker.

Greit nok, man blir nok litt paff hvis man kommer hjem og finner ut at fremmede har vært tilstede, men så får man også være så voksen og innse at den følelsen hadde man sluppet hadde man satt seg inn "saksbehandlingen".

Endret av skripis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke en nødvendighet. Det er en unødvendighet, og problemet kan lett løses ved at SiO har en klausul om at de kan låse seg inn etter at de har kontaktet leier med et klokkeslett og en dato rimelig langt frem i tid. Hva rimelig er, er vanskelig å definere. Men 1 til 2 uker ser ut til å være normalt ansett som rimelig.

Her er det heller ikke snakk om å kunne pådra seg nødrett, da en en ødelagt kjøkkenvifte ikke skaper stor risiko for ødeleggelse av boligmassen.

 

Retten til respekt for privatliv er en menneskerett. Bare fordi noen velger å være student, så betyr ikke det at man ikke lenger har rettigheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At det er en "nødvendighet" for dem kan jeg ikke godta som forklaring. Jeg kan ikke starte en bedrift også skrive kontrakt med de ansatte der avtalen er at de skal være tilgjengelig mellom 0800 og 1600 hver dag, uten lønn for tiden de er hjemme, samtidig som de står i beredskap til å komme så snart jeg ringer og sier de må. Da hjelper det ikke at det er det eneste lønnsomme løsning for meg som bedriftseier. Dette til tross for at det står i arbeidsavtalen vår. 

 

Dersom avtalen sa at ved rapportering om feil, så vil SiO komme å utbedre den innen to døgn i tidsrommet 0800-1600, og at de så låser seg inn dersom vi ikke er hjemme, så kunne jeg akseptert det. Når den ikke nevner noe om når dette skal skje, så synes jeg det er ugreit og jeg tviler på at det i det hele tatt er lov. 

 

Jeg er fullstendig klar over hva som står i kontrakten. Spørsmålet er om dette er en gyldig kontrakt, når dette punktet så til de grader er i SiOs favør. Det er nemlig ugunstig for oss at det eneste vi vet er at de en gang i fremtiden skal komme i det tidspunktet. Når vi selvsagt ønsker å være til stede når en fremmed person er inne i leiligheten vår, er det da opp til oss å droppe skole og jobb frem til det er gjort, enten det er snakk om en dag eller 3 uker frem i tid? 

Lenke til kommentar

Det følger av husleieloven § 5-6 tredje ledd at leieren "skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider". Utleier har rett til å låse seg inn for pliktig vedlikehold etter husleieloven § 5-6 annet ledd, og leietaker kan da ikke motsette seg dette. Utleier og leietaker står fritt til å avtale at vedlikehold skal skje mellom kl. 8 og kl. 16, men dette fritar ikke for plikten til å gi melding uten at avtalen er betydelig mye mer spesifikk (f.eks. mandager mellom kl 8 og kl 16, eller innen to virkedager etter at feil er meldt fra leietaker mellom kl 8 og kl 16).

 

Forarbeidene (Ot.prp.nr. 82 (1997-1998) s. 184) etablerer at hvis det er snakk om å gi adgang for tilsyn bør dette varsles med en ukes frist. Varslingsfristen for vedlikehold vil avhenge av omfang, tid som vil medgå, og om det er naturlig at leietaker ønsker å foreta seg noe før arbeidet påbegynnes. Leietaker kan frafalle retten til melding i det enkelte tilfelle. Jeg antar at leietaker også kan frafalle retten til melding generelt hvis avtalen gir leietaker like god eller bedre rett til forhåndsinformasjon.

 

Slik jeg ser det er det begått brudd på husleieloven ved at det ikke er gitt melding.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mener i hvert fall at dette ikke er en big deal eller noe å klage for/føle ubehag over. Hadde det virkelig gjort en stor forskjell om de sendte deg en mail et par timer før? 

 

I SiT så gidder i hvertfall vaktmesterne ikke å sende noen mail når de kommer og fiker noe man ber dem om å fikse, og jeg har aldri hørt noen klage over det. 

 

Folk begynner å bli litt overfølsomme nowadays synes jeg..

Endret av Atikin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å herregud, dette er virkelig ikke noen big deal eller noe å klage for/føle ubehag over. Hadde det virkelig gjort en stor forskjell om de sendte deg en mail et par timer før?

 

Tja. Hva om du ligger å hamrer på din fru, eller andre ting av privat karakter? Eller at leiligheten er rotete, eller du har besøk? Kanskje du er sliten og trenger hvile? Det kan være mange grunner til at man gjerne vil ha en heads-up på at noen låser seg inn i ditt hjem. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Å herregud, dette er virkelig ikke noen big deal eller noe å klage for/føle ubehag over. Hadde det virkelig gjort en stor forskjell om de sendte deg en mail et par timer før?

 

Tja. Hva om du ligger å hamrer på din fru, eller andre ting av privat karakter? Eller at leiligheten er rotete, eller du har besøk? Kanskje du er sliten og trenger hvile? Det kan være mange grunner til at man gjerne vil ha en heads-up på at noen låser seg inn i ditt hjem. 

 

 

 

De ringer alltid på først, og låser seg bare inn om ingen svarer.

Endret av Atikin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er dette en big deal. Og selvfølgelig skal man klage på dette. Og selvfølgelig er det ubehagelig at totalt ukjente personer har vært i ens egen bolig uten din tillatelse. Man aner ikke hva annet de har gjort.

 

Dette handler om grunnleggende rettigheter man har som menneske og leieboer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Å herregud, dette er virkelig ikke noen big deal eller noe å klage for/føle ubehag over. Hadde det virkelig gjort en stor forskjell om de sendte deg en mail et par timer før?

 

Tja. Hva om du ligger å hamrer på din fru, eller andre ting av privat karakter? Eller at leiligheten er rotete, eller du har besøk? Kanskje du er sliten og trenger hvile? Det kan være mange grunner til at man gjerne vil ha en heads-up på at noen låser seg inn i ditt hjem. 

 

 

 

De ringer alltid på først, og låser seg bare inn om ingen svarer.

 

Skjønner du ikke at mangel på tillatelse ikke er en tillatelse? Skal vi bruke din forståelse på juss på et annet område? Hvis en person voldtar deg. Er det greit at du blir voldtatt fordi du var full til å våkne til å motsette deg voldtekten?

Lenke til kommentar

Jeg mener i hvert fall at dette ikke er en big deal eller noe å klage for/føle ubehag over. Hadde det virkelig gjort en stor forskjell om de sendte deg en mail et par timer før? 

 

I SiT så gidder i hvertfall vaktmesterne ikke å sende noen mail når de kommer og fiker noe man ber dem om å fikse, og jeg har aldri hørt noen klage over det. 

 

Folk begynner å bli litt overfølsomme nowadays synes jeg..

Mail et par timer før er overhodet ikke godt nok. Det skal varsles i god tid, og som Krikkert viser til i forarbeidene så anser man i god tid som minst en uke når det ikke er snakk om hastearbeider for å forhindre skade på bygg.

 

Å forvente varsel i godt tid når noen skal ta seg inn i en bolig man leier er på ingen måte å være overfølsom.

Lenke til kommentar

Mail et par timer før kan være godt nok. Det kommer an på situasjonen.

Hvordan kan et par (2) timer være tilstrekkelig varsling ved en helt ukritisk utbedring av feil? Leietaker bør kunne ha anledning til å se meldingen og respondere på denne med svar om det passer eller ikke.

 

Man skal ha muligheten til rekke å si nei, det passer ikke nå.

 

Det er leietaker sin plikt å gi adgang ved vedlikehold. Den generiske "medling av feil er et samtykke til

at vi låser oss inn mellom 8-16 på hverdager" som SiO bruker i kontrakten mener jeg gir mye dårligere rettigheter enn det husleieloven sier om å gi adgang.

 

Leietaker må kunne rekke å respondere på meldingen og eksplisitt tilate adgang i boligen om noen utleier skal låse seg inn.

Lenke til kommentar

Leietaker har ikke nødvendigvis noen rett til å si "nei, det passer ikke nå". Formålet er å gi leietaker tid til å forberede seg.

Vet ikke om jeg er helt enig med deg der. Har du noe dommer som viser til dette?

 

Hvordan tolker man da § 10-1.Visning før flytting?

Her står det ikke noe om varsling en gang. Kan da utleier avtale i kontrakten at de kan låse seg inn 8-16 på hverdager for å holde visning, uten å måtte varsle?

 

 

Hos jusshjelp.com (http://www.jusshjelp.com/bolig37.htm) står det:

"Vanlig tilsyn og enkelt vedlikehold bør avtales minst en uke i forveien."

 

Huseierens landsforbund (https://www.huseierne.no/boligbloggen/2017/utleiers-adgang-til-leieobjektet/) skriver følgende:

 

(...) Ved tilsyn mener vi at 14 dagers frist i de fleste tilfeller vil være tilstrekkelig.

 

Varsel et par timer (2 timer) før kan umulig være innafor.

Lenke til kommentar

Å herregud, dette er virkelig ikke noen big deal eller noe å klage for/føle ubehag over. Hadde det virkelig gjort en stor forskjell om de sendte deg en mail et par timer før?

 

Tja. Hva om du ligger å hamrer på din fru, eller andre ting av privat karakter? Eller at leiligheten er rotete, eller du har besøk? Kanskje du er sliten og trenger hvile? Det kan være mange grunner til at man gjerne vil ha en heads-up på at noen låser seg inn i ditt hjem. 

 

 

De ringer alltid på først, og låser seg bare inn om ingen svarer.

 

Det er mange grunner for å la vær å svare selv om man er hjemme så at de bare låser seg inn om ingen svarer er faktisk enda verre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

Å herregud, dette er virkelig ikke noen big deal eller noe å klage for/føle ubehag over. Hadde det virkelig gjort en stor forskjell om de sendte deg en mail et par timer før?

 

Tja. Hva om du ligger å hamrer på din fru, eller andre ting av privat karakter? Eller at leiligheten er rotete, eller du har besøk? Kanskje du er sliten og trenger hvile? Det kan være mange grunner til at man gjerne vil ha en heads-up på at noen låser seg inn i ditt hjem. 

 

 

 

De ringer alltid på først, og låser seg bare inn om ingen svarer.

 

Skjønner du ikke at mangel på tillatelse ikke er en tillatelse? Skal vi bruke din forståelse på juss på et annet område? Hvis en person voldtar deg. Er det greit at du blir voldtatt fordi du var full til å våkne til å motsette deg voldtekten?

 

 

 

For det første, så er ikke jussen basert på behovene og følelsene til et par individer, men på boligkontrakten man signerer. For det andre, så hadde det vært ekstremt upraktisk om vaktmesterne måtte ringe og vente på bekreftelse i hytt og pine hver gang de skal gjøre en jobb, pga et par få overfølsomme individer. For det tredje, så er analogien din fullstending hysterisk og meningsløs. 

 

Hadde jeg vært i OP sine sko hadde jeg bare vært glad for å ha vært heldig nok til å i det hele tatt få studenthybel, i stedet for å henge meg opp i ikkesaker sånn som dette. 

Endret av Atikin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jussen er basert på loven, og kontrakten må følge loven. Loven her er i favør behovene og følelsene til individet som leier.

Hva som er mer praktisk for vaktmester er fullstendig irrelevant.

Og... du mener at kontraktene til SiO ikke følger loven? At ting er praktisk for vaktmesterne er svært relevant for alle beboere, fordi det gjør at ting går fortere.

 

Dette er bare syting, sorry ass.

Endret av Atikin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...