Gå til innhold

Hjelp med fysikk oppgaver


Lifesmess

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger hjelp med fysikk oppgave. Kan dere vær så snill å forklare meg?

 

Denne oppgåva handlar om katten Pus. Pus har ein masse på 2.3 kg. Vi kan sjå bort i frå luftmotstand i heile oppgåva.

 

 

a) Pus hoppar frå golvet og opp på ein 1.2 m høg kommode. Kor stor fart må Pus minst ha hatt i det ho forlot golvet?

 

 

Har katten 0 fart? 

 

b) Seinare hoppar Pus inn i ei pappeske som ligg på eit horisontalt golv. Ho treff pappeska med ein fart på 6.4 m/s i horisontal retning. Pappeska og Pus får ein fart på 5.8 m/s umiddelbart etter kollisjonen. Forklar kvifor pappeska må ha ein masse på omtrent 240 g.

hvordan gjør man det? 

 

 

c) Pus og pappeska sklir 3.4 m bortover golvet før dei stansar. Kva er friksjonskoeffisienten mellom pappeske og golv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kjenner du til bevegelseslikningene for konstant akselerasjon?  

http://fysikk1.cappelendamm.no/c182145/sammendrag/vis.html?tid=182213

 

Hvis katten hopper rett opp så må den bevege seg 1.2m. Da kan du regne ut hvor stor fart han må ha til å begynne med.

 

hvordan skal jeg finne farten?

 

 

Du må bruke de linningene jeg linka til. Jeg kommer ikke til å forklare deg steg for steg hvordan du gjør det, du må finne ut av det selv. Tenk på hva du vet og hva du vil vite. Hvilken ligning er best å bruke?

Lenke til kommentar

Jeg brukte formel for kinetisk energi og fant fart på oppgave a, men bruker man likning på b også?

 

På oppgave (b) bruker utnytter vi konservering av bevegelsemengde (momentum på engelsk) dvs. at bevegelsemengde er lik før og etter kollisjon. Vi har da at: 

 

chart?cht=tx&chl=m_1\times v_1 = m_2 \times v_2 ... (1)

 

hvor subscript 1 indikerer før kollisjon og subscript 2 etter. chart?cht=tx&chl=m_1 og chart?cht=tx&chl=v_1 er altså massen og hastigheten til katten før kollisjon med papiresken.

 

Etter kolisjon har vi chart?cht=tx&chl=v_2 = 5.8 \frac{m}{s}, og den totalen massen av systemet er nå katten + esken, altså chart?cht=tx&chl=m_{katt} + m_{eske}, vi setter disse inn i ligning (1) og løser for chart?cht=tx&chl=m_{eske}:

 

chart?cht=tx&chl=m_{katt}\cdot v_1 = (m_{katt}+m_{eske})\cdot v_2

Endret av Baarken
Lenke til kommentar

Oppgave C:

  1. Se på linken Flin linket, bruk en av de til å finne akselerasjonen chart?cht=tx&chl=a.
  2. Deretter kan du bruke Newton's andre lov (chart?cht=tx&chl=\sum F = ma), hvilke krefter virker i dette tilfellet (tenk i x-aksen)?
  3. Friksjonskraft er definert slik: chart?cht=tx&chl=F = \mu N, hvor chart?cht=tx&chl=N er normalkraften og chart?cht=tx&chl=\mu er friksjonskoeffisienten du skal finne.

Jeg ga muligens litt for mye hjelp i oppgave B, men tenk litt over denne oppgaven og følg stegene ovenfor. Man må først "streve" litt med en oppgave for å lære skikkelig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...