Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skade på leiebil


Skandinav

Anbefalte innlegg

Leiebilen ble hentet ut fra norsk leiebilstasjon i hui og hast. Det ble utført en overfladisk sjekk for bulker og riper i øyehøgde. Ingen skader var synlige. Leietaker mottok bilen som skadefri. Det ble ikke tegnet egenandelforsikring.

 

48 timer senere ble bilen levert tilbake etter en meget forsiktig biltur fra øst til vestlandet tur og retur. Når bilen ble levert, var allerede ny leietaker tilstede for å hente bilen. Nøkkel ble levert, ingen papirer ble underskrevet, utleier sa morna.

I det lokalene forlates, oppdager ny leietaker en skade på undersiden av frontspoiler som ikke var synlig, med mindre man gikk ned på kne.

Det var som sagt ikke leiebilselskapet som oppdaget dette, og heller ikke hadde gjort det, dersom ikke ny leietaker hadde oppdaget skaden. Man ble konfrontert med skaden, men benekter at den hadde skjedd i dette leieforholdet.

Nå har faktura kommet, noe som er egenandelen på kr 8000,- for en reparasjon som kostet kr 14500,-.

 

Spørsmålet er nå: Kan dette bestrides siden man er helt "sikker på" at skaden ikke er påført under leieforholdet. Det er helt åpenbart at utleier ikke hadde gått over bilen før den ble levert ut. Noe utleier heller ikke hadde tenkt, dersom ikke ny leietaker heller hadde oppdaget skaden.

Det er nesten som om leietaker selv må sørge for at bilen er i topp stand og at ved mangel på dette kan man altså bli erstatningspliktig for noe som er en bilkyndigs oppgave.

 

Hva mener forumet?

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

14.500?

Kan du ta bilde av en lignende bil å vise meg?

 

Tipper dette koster maks 5000kr å få utbedret på et verksted.

Og eier har neppe reparert dette. Er det under frontleppen er det jo umulig å se med mindre man titter unner bilen.

 

Det har kommet en fakturaspesifikasjon på reparasjonen. Det dreier seg om en Audi A1. Og du har helt rett i at man måtte ned på kne for å oppdage skaden.

Lenke til kommentar

Når man leier bil uten egenandelsforsikring, må leietager gå nøye over bilen, og påse av alle skader er påført skjemaet. Når man henter ut bilen, aksepterer man at man er ansvarlig for skader som er på bilen når den leveres tilbake, unntatt de som er overført skjema. Jeg er nøye med dette, tar alltid masse bilder av bilen, fra alle vinkler, og kjører ikke ut med bilen før alle skader er notert. Dette tar tid, men har spart meg for noen tusen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man leier bil uten egenandelsforsikring, må leietager gå nøye over bilen, og påse av alle skader er påført skjemaet. Når man henter ut bilen, aksepterer man at man er ansvarlig for skader som er på bilen når den leveres tilbake, unntatt de som er overført skjema. Jeg er nøye med dette, tar alltid masse bilder av bilen, fra alle vinkler, og kjører ikke ut med bilen før alle skader er notert. Dette tar tid, men har spart meg for noen tusen.

 

Du har rett i dette. Det gjør jeg også. Situasjonen beskrevet, har rammet en av husstandens andre medlemmer.

Men nettopp det som du beskriver, blir man ansvarlig for de skader som på det tidspunktet ikke er oppdaget. Det forventes at leietaker, satt på spissen, er en bilkyndig karosserispesialist.

Det jeg lurer på er om det er noen mening å avvise kravet med tanke på at det er utleier som har bevisbyrden. Med dette mener jeg f.eks fremlegge dokumentasjon på at bilen er profesjonelt sjekket av bilkyndig for skader, før nytt leieforhold starter.

Lenke til kommentar

 

14.500?

Kan du ta bilde av en lignende bil å vise meg?

Tipper dette koster maks 5000kr å få utbedret på et verksted.

Og eier har neppe reparert dette. Er det under frontleppen er det jo umulig å se med mindre man titter unner bilen.

 

 

Det har kommet en fakturaspesifikasjon på reparasjonen. Det dreier seg om en Audi A1. Og du har helt rett i at man måtte ned på kne for å oppdage skaden.

For det første er det altfor dyrt. En bilforhandler betaler f.eks 4500-5000kr for å lakke ett panser, da koster det ikke 15.000kr for å utbedre den skaden der selv om det kanskje må litt sparkel til også.

 

Jeg ville nektet å betalt og tatt saken videre til forliksrådet. Hvis det er helt under bilen og ikke synlig om du står i samme høyde som bilen er ikke dette noe vi trekker for ved f.eks innlevering av leasing biler. Normal slitasje.

Lenke til kommentar

Kommer an på hva som står i leieavtalen din.

 

Etter alminnelig kontraktsrett må den som hevder et krav bevise det. I dette tilfellet vil det si at utleier må bevise at skaden oppsto mens du leide bilen. Du er ikke ansvarlig for skader som besto da du overtok bilen (selv ikke om du har signert på at bilen er skadefri; det er et bevisspørsmål).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kommer an på hva som står i leieavtalen din.

 

Etter alminnelig kontraktsrett må den som hevder et krav bevise det. I dette tilfellet vil det si at utleier må bevise at skaden oppsto mens du leide bilen. Du er ikke ansvarlig for skader som besto da du overtok bilen (selv ikke om du har signert på at bilen er skadefri; det er et bevisspørsmål).

 

Leieavtalen: https://docs.abgcarrental.com/rental/budget/NO/no?rentalCountry=NO

Se særlig punkt 13 i leieavtalen.

 

Vil utleiers dokumentasjon på utført inspeksjon med resultatet at bilen var skadefri på utleietidspunktet, være tilstrekkelig for å ha oppfylt bevisbyrden?

Lenke til kommentar

 

For det første er det altfor dyrt. En bilforhandler betaler f.eks 4500-5000kr for å lakke ett panser, da koster det ikke 15.000kr for å utbedre den skaden der selv om det kanskje må litt sparkel til også.

 

Et merkeverksted bruker vel aldri sparkel, så hvis skaden er på selve støtfangeren og ikke på en løs leppe(som kan byttes separat) snakker vi om demontering, ny fanger, lakkering og montering. Ringer du Møller og ber om en pris på en slik jobb er jeg veldig sikker på du ikke kommer under 10-15.000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For det første er det altfor dyrt. En bilforhandler betaler f.eks 4500-5000kr for å lakke ett panser, da koster det ikke 15.000kr for å utbedre den skaden der selv om det kanskje må litt sparkel til også.

 

Et merkeverksted bruker vel aldri sparkel, så hvis skaden er på selve støtfangeren og ikke på en løs leppe(som kan byttes separat) snakker vi om demontering, ny fanger, lakkering og montering. Ringer du Møller og ber om en pris på en slik jobb er jeg veldig sikker på du ikke kommer under 10-15.000.

Det der blir fikset på nærmeste smart repair verksted, det er jeg 100% sikker på. Vi får inn svært mange leiebiler i året og alle har Div smart rep utført. Ikke noe problem det forsåvidt.

Lenke til kommentar

"48 timer senere ble bilen levert tilbake etter en meget forsiktig biltur fra øst til vestlandet tur og retur. Når bilen ble levert, var allerede ny leietaker tilstede for å hente bilen. Nøkkel ble levert, ingen papirer ble underskrevet, utleier sa morna."

 

Dersom man først skal være firkantet, slik utleier er her, vil jeg påstå at utleier har godtatt bilen som levert i samme stand som da den ble hentet når h*n tok i mot nøklene og sa morna. 

Lenke til kommentar

 

 

For det første er det altfor dyrt. En bilforhandler betaler f.eks 4500-5000kr for å lakke ett panser, da koster det ikke 15.000kr for å utbedre den skaden der selv om det kanskje må litt sparkel til også.

Et merkeverksted bruker vel aldri sparkel, så hvis skaden er på selve støtfangeren og ikke på en løs leppe(som kan byttes separat) snakker vi om demontering, ny fanger, lakkering og montering. Ringer du Møller og ber om en pris på en slik jobb er jeg veldig sikker på du ikke kommer under 10-15.000.

Det der blir fikset på nærmeste smart repair verksted, det er jeg 100% sikker på. Vi får inn svært mange leiebiler i året og alle har Div smart rep utført. Ikke noe problem det forsåvidt.

 

Helt sikkert riktig, men taksten kommer nok fra merkeverkstedets gaffel uansett :)

 

 

Dersom man først skal være firkantet, slik utleier er her, vil jeg påstå at utleier har godtatt bilen som levert i samme stand som da den ble hentet når h*n tok i mot nøklene og sa morna. 

Dette kan vel være et poeng ja..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...