Gå til innhold

Hvorfor er mobbing fortsatt et utbredt problem i norske skoler?


Anbefalte innlegg

Det er mulig å komme seg inn i varmen.

 

"Du har utviklet det enormt i løpet av året. I starten var det ingen som likte deg og nå går det nesten an å omgås deg."

 

Problemet er de rare folka, ikke de normale mobberne. Jeg snakker om gjennomsnittsmobberen, ikke de ekstreme tilfellene. Altså, de andre deltakerne i undervisning, på jobb, i forsvaret, osv som synes at det er utrivelig å omgås sosialt ubegavede folk.

 

Det holder å gå på nærmeste kafé eller pub for å få svaret. Man kan ikke forvente å bli godt mottatt hvis man ikke har ferdigheter i å omgås andre.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mennesker er mennesker og menneskelig natur forandres ikke ved lov.

 

Selvsagt kan det det. Hele poenget med å ha lover er nettopp for å undertrykke primitive overlevelsesinstinkter slik som voldelig aggresjon, hat for andre mennesker og menneskeslag, og grenseløs grådighet.

 

Moderatormelding

Tråd ble flyttet, og jeg tenkte jeg skulle minne dere litt på hva som skiller Politikk og Samfunn, og Oppslagstavlen:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1723797

 

Kommentarer tas over PM, eller i tråden linket over.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke for mobbing, men det er mobbeofferet som har et problem og som må ta ansvar. Hvis han var 100% hadde han ikke blitt mobbet. Det jeg er imot er å legge skylda på mobberne, for det er ikke de som har problemet.

Jeg kan ikke beskrive hvor uenig jeg er i dette svært lite sympatiske utsagnet. I de fleste tilfeller er den eneste feilen et mobbeoffer har gjort å bli født. Spesielle barn har nok en noe høyere sannsynlighet for å bli mobba, men ofte er det heller tilfeldig. Og hva så om man er litt spesiell? Barn kan være ekstremt konforme, men om foreldrene lærer dem opp skikkelig vil de respektere andres valg og væremåte innenfor rimelighetens grenser. At en drittsekk faktisk oppfører seg som det h*n er kan man ikke skylde på noen andre for. Det har vært flere tilfeller av selvmord blant mobbeofre her i landet de siste årene, deriblant her i kommunen, og jeg mener i høyeste grad at mobberne er ansvarlige for disses død og burde bli straffa for det.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke for mobbing, men det er mobbeofferet som har et problem og som må ta ansvar. Hvis han var 100% hadde han ikke blitt mobbet. Det jeg er imot er å legge skylda på mobberne, for det er ikke de som har problemet.

Jeg er helt målløs, at det går an å ha et så forkvaklet syn på sine medmennesker. Nei, det er ikke mobbeofferet som er problemet. At du tror det handler om at personen ikke er 100%, hva nå enn det betyr, vitner om at du ikke har forståelse for hva mobbing er for noe. Det behøver ikke å være noe "galt" med personen, det handler om mobberens trang for å utvise makt, posisjonere seg i miljøet h*n befinner seg i. Årsaken til at enkelte blir mobbere er mange, noen på grunn av at de blir mobbet selv, eller de har andre problemer i livet sitt. Andre fordi de ikke er "100%", som du vil si, og har tydelige antisosiale trekk som fører til at de ikke er stand til å ha et positivt samspill med andre. Mange av dem ender opp i lederstillinger og fortsetter med mobbingen i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg er 100 % enig med deg, men likevel må vi tørre å stille spørsmålet: "Hva gjør en person til et mobbeoffer?"

 

Edit: dette er svar til RRhoads

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

 

Mennesker er mennesker og menneskelig natur forandres ikke ved lov.

 

Selvsagt kan det det. Hele poenget med å ha lover er nettopp for å undertrykke primitive overlevelsesinstinkter slik som voldelig aggresjon, hat for andre mennesker og menneskeslag, og grenseløs grådighet.

 

 

 

Man kan straffe det ved å ilegge sanksjoner, men det forandrer ikke det faktum at faenskap bor i menneskets DNA.

Lenke til kommentar

Jeg er 100 % enig med deg, men likevel må vi tørre å stille spørsmålet: "Hva gjør en person til et mobbeoffer?"

 

Edit: dette er svar til RRhoads

Det er ikke noe galt å stille spørsmålet, sålenge man har et fokus på den utøvende parten. Som du sier, mobbeofrene gjør ikke noe galt.

 

Jeg har ikke opplevd noen gang at et mobbeoffer har gjort seg fortjent til å bli mobbet. Ofte så er det rent tilfeldig hvem som ender opp med å bli mobbet.

Og hvis ikke mobberne finner en grunn, et slags "avvik", så finner de bare på en grunn. Personen blir isolert og de skaper derfor et utskudd. Få tør å omgåes personen, for det må være noe galt med han ikke sant? Vi mennesker er flokkdyr, vi har alltid holdt på slik.

Etter min mening så er ikke det noe som har en politisk løsning, det må håndteres der det skjer og tas mye mer seriøst. Konsekvensen må bli større når noen trakasserer andre. Det har konsekvenser ellers i samfunnet, hvorfor ikke i skolesystemet?

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 100 % enig med deg, men likevel må vi tørre å stille spørsmålet: "Hva gjør en person til et mobbeoffer?"

 

Edit: dette er svar til RRhoads

Enig med Uderzo over her.

 

Mobbere tar de som skiller seg ut på en eller annen måte. Som oftest er det svakere mennesker og folk som ikke vil ta igjen som blir mobbet, ofte fordi mobberen har et behov for å føle seg bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Jeg er ikke for mobbing, men det er mobbeofferet som har et problem og som må ta ansvar. Hvis han var 100% hadde han ikke blitt mobbet. Det jeg er imot er å legge skylda på mobberne, for det er ikke de som har problemet.

Statistisk sett kan hvem som helst bli mobbeoffer, uansett hvilken bakgrunn og egenskaper. Ting tyder på at barn som lett blir redde og er mer defensive har større risiko for å bli mobbet, men disse utgjør absolutt ikke hele gruppen av mobbeoffere. Som sagt kan hvem som helst ende opp som mobbeoffer. Hva som er helt klart er at trekk som lavere selvtillit og generell dårligere psykisk helse er et resultat av å bli mobbet. Man blir ikke mobbeoffer fordi man har slike plager, man får slike plager etter at man er blitt mobbeoffer. Dessverre er dette ting man kan ta med seg inn i voksen alder og resten av livet.

Det er heller ikke noe positivt å være mobber, disse har blant annet større risiko for å ende opp som kriminell og/eller med sosiale adferdsproblemer. Det kan også legges til at en liten men signifikant gruppe er både offer og mobber.

 

Det er ikke mobbeofferet sitt ansvar å stoppe mobbingen. Grunnet psykiske vansker vil det oppleves som umulig for offeret. Ikke skal man legge for mye vekt på mobberne heller. Det er barn vi snakker om, og de skal ikke ha ansvar for at mobbingen stopper. Det er en jobb for voksne. Barnas ansvar ligger i å si ifra til lærere og andre voksne om de ser at noen blir plaget. I dag har man flere programmer mot mobbing, som for eksempel Olweusprogrammet som er bygget på forskning av mobbing. Det handler stort sett om å forebygge mobbing, men programmet gjør det klart at de som opplever mobbing trenger støtte og beskyttelse.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Mobberne er øverst på rangstigen. Foreldrene deres var mobbere og besteforeldrene deres var mobbere. Barna deres blir også mobbere. Midt på rangstigen har man de som ikke bryr seg om at andre mobbes bare de får beholde sin plass i midten av hierarkiet. Nederst har man mobbeofrene, som ikke hakker på andre, og derfor blir utfryst. Dette kommer aldri til å forandre seg.

 

Hvem er det som får og beholder jobber? Nemlig mobberne. Fordi de baksnakker folk og rakker ned på dem og tvinger folkene i "midten" til å være på deres side og fryse ut de som har blitt mobbet før, og forsikrer at de aldri kommer seg i posisjon til å straffe mobberne. Dette er menneskeofrings- og heksebrennings-dynamikken i praksis.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Jeg er blitt mobbet over halve livet. Selv vennene mobber fra tid til annnet. Løsninga er ikke å moderere mobberne, fordi alle er potensielle mobbere, men å styrke individet.

 

Jeg kan ikke legge skylda på noen andre fordi jeg ikke var noe trivelig å være med. Det er mitt ansvar å være omgjengelig.

 

Stygge kommentarer er ikke noe verre enn en beskjed av at man ikke er ønsket og at folk ikke orker mer. Man er likevel ikke ønsket. Jeg kan ikke snakke for andre, men voldelige overfall og frykten for neste overfall er mye verre enn stygge ord eller utestengelse. Følelsen når du er på vei til skolen og du ser bortover gangveien om det står noen klar til å kaste seg over deg og minnet over alle gangene det har hendt før. Følelsen når gymtimen er over og du skal inn i garderoben og du vet hva som venter.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Når man ikke vet om noe annet så er det vanskelig å føle en smerte fordi alt er en smerte. Man har ikke noe å veie ting opp mot, dog man observerer at andre har det annerledes.

 

Senere kan det være vanskelig å ta imot positive tilbakemeldiger eller ha venner. I verste fall har man blokkert ut følelser så man verken føler glede eller sorg.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...