Gå til innhold

Har jeg rett på høyere lønn?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg jobber som lærervikar for en skole litt utenfor Oslo. Jeg får ca 270 kr i timen og teller som uten utdanning. Jeg har gått 2 år på Grunnskolelærer 1-7, men har et godkjent idrettsår med meg, så jeg har gått 3 av 4 år på lærerutdanningen, jeg startet akkurat på siste året nylig.

 

Jeg lurer på om jeg har rett på høyere lønn siden jeg har tre år med relevant utdanning.

Når jeg sendte inn attester hadde jeg gått 2,5 år og fikk ikke godkjent noe fordi jeg ikke var ferdig.

Vurderer å gjøre dette igjen, men vil ikke mase om jeg ikke har et poeng. Jeg bør vel tjene mer enn noen som ikke har noe utdanning?

 

Er det slik at jeg må vente til jeg er ferdig med 4 år, altså adjunkt for å få mer lønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber 5 timer. Jeg trenger ingen sympati, jeg lurer på om de som er vikarer som ikke har noe utdanning skal ha lavere bare.. Ikke at jeg klager..

Jeg vet ikke hva de andre lærerne får, blir ringt på morgenen som tilkalling.

Endret av ræss93
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Hadde et lignende spørsmål til min sjef for noen år siden, og der var svaret at utdannelsen måtte være fullført. Det var riktignok helsearbeid, ikke skole.

Lenke til kommentar

Hadde et lignende spørsmål til min sjef for noen år siden, og der var svaret at utdannelsen måtte være fullført. Det var riktignok helsearbeid, ikke skole.

 

Jeg kjenner noen som tok siv.ing master fra NTNU og ikke fikk vanlig lærerlønn. Årsaken var at skolen hadde dårlig økonomi  :hmm:

Lenke til kommentar

Om man jobber som lærer etter siv.ing. studiet, så er man fortsatt ikke kvalifisert til lærerens tarifflønn. Man mangler jo tross alt fag. 

 

Ellers er det veldig får lærere som klager på startlønn. Det er lønnen etter noen år som ikke holder følge med utdanning av tilsvarende vanskelighetsgrad og lengde. Lønn for en nyutdannet lærer med master ligger på rundt 500'. Det samme gjør lønnen for en sivilingeniør. Problemet til læreryrket, er at ingeniørlønnen stiger mellom 3 og 4 ganger mer i året enn lærerlønnen.

 

Om vi ser på statistikk: lærere med mastergrad og 10 års erfaring rundt 560'. For sivilingeniører utdannet i samme (2007-2016) år med samme har i dag ca. 760'. Begge startet like under 400' i 2007.

Lenke til kommentar

Lønn er vanligvis satt utifrå ei forhandling om lønn (det finnes nokre unntak med allmenngjorte tariffavtalar som skal sikre minimumslønn for enkelte bransjar som er utsatt for sosial dumping), men for resten så er det forhandlingar som er normen.

 

Sidan du jobber på ein skule så har du mest sannsynleg ein tariffavtale dersom det er ein kommunal eller fylkeskommunal skule, i private skular treng ikkje dette å være tilfellet. Utan å vite kva avtalar du er underlagt så er det vanskelig å gi eit konkret svar. 

Det at du er underlagt ein tariffavtale betyr i all enkelheit at representant for arbeidsgiverane og representant for arbeidarane har forhåndsforhandla seg fram til ein avtale om lønn og arbeidsvilkår på sentralt nivå. Ved å følge den avtalen så slepp partane å bruke tid på å forhandle om dette på lokalt nivå (som då sjølvsagt stjel mykje tid frå både arbeidsgiver og arbeidstakar som kunne blitt brukt på arbeid).

Tariffavtalen omtalar blant anna lønn, og ofte med eit oppgitt "minimumslønn" etter bestemte kriteriar.

 

Dersom du har 270 kr i timen fordi det er det som er minimumslønna for ufaglærte etter tariffavtalen så har du nok ikkje rett på meir lønn, då tariffavtalen kun tek for seg bestått og avslutta formell kompetanse.

 

Dette er ikkje til hinder for at du kan kreve meir lønn likevell.

Det kan være mange grunnar som tilseier at du bør lønnast høgare enn kva du har. Typiske eksempel:

-Du er vanskelig å erstatte med anna arbeidstakar

-Du gjer ein jobb som er så mykje betre at du bør ha ekstra betalt, både som ein premiering for godt arbeid, men kanskje også som motivasjon for dei andre arbeidstakarane for å bli like god som du.

-Du gir arbeidsgiver tilgang til kompetanse som er nyttig i arbeidet. Du treng ikkje nødvendigvis å ha fullført ein utdanningsgrad for å kunne hevde dette argumentet. Med eit godkjent idrettsår og jobb som gymlærar så vil du åpenbart kunne vise til at arbeidsgiver har nytte av kompetansen din. Tilsvarande kan enkle ting kurs som at du har sertifikat kunne brukast som argument dersom arbeidsgiver av og til har nytte av dette.

-Osv

 

 

Her vil det være fornuftig å snakke med tillitsvalgt, og få hjelp derifrå til å gjennomføre lønnsforhandling eller lønnssamtale.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det jeg gjorde var å få en bekreftelse på antall studiepoeng fra høyskolen. Jeg fikk da karakterkort med stempel.

Dette leverte jeg til ei som sitter på kontoret på skolen jeg jobber på, som ordner med lønn/andre ting. Hun skulle se på det, og lønnen steg med 23 kroner ca. Den kan ha steget noe fra året før, men regner med at hvertfall 20 kroner ble lagt til pga 180 studiepoeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...