Gå til innhold

Cummins slår Tesla på målstreken: Lanserte elektrisk semitrailer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Med 20 tonn last og 140 kWt batteripakke, tar den en time å lade".

 

Hvor lang tid tar det å lade den uten last?  :hm:

 

Men dette er bra. Mer elektrisk transport gjør nærmiljø langs transportårer og i byer/tettsteder bedre.

Skjønt  med 8 mil frem og 8 tilbake er det vel lite behov for en semi-trailer?  Men en god varevogn er det nok.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Med 20 tonn last og 140 kWt batteripakke, tar den en time å lade".

 

Hvor lang tid tar det å lade den uten last?  :hm:

 

Men dette er bra. Mer elektrisk transport gjør nærmiljø langs transportårer og i byer/tettsteder bedre.

Skjønt  med 8 mil frem og 8 tilbake er det vel lite behov for en semi-trailer?  Men en god varevogn er det nok.

 

Det spørs, hvor den må eller kan lade da? Kan den lades på en time, og det på både start og destinasjon, mens den evt tar returlast ,så kan den kjøre 16 mil, tur/retur ,evt videre til neste destinasjon..
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Med 20 tonn last og 140 kWt batteripakke, tar den en time å lade".

 

Hvor lang tid tar det å lade den uten last?  :hm:

 

Men dette er bra. Mer elektrisk transport gjør nærmiljø langs transportårer og i byer/tettsteder bedre.

Skjønt  med 8 mil frem og 8 tilbake er det vel lite behov for en semi-trailer?  Men en god varevogn er det nok.

 

Det spørs, hvor den må eller kan lade da? Kan den lades på en time, og det på både start og destinasjon, mens den evt tar returlast ,så kan den kjøre 16 mil, tur/retur ,evt videre til neste destinasjon..

Har en mistanke om at dette spørmålet var ment litt humoristisk - lading har selvfølgelig ingenting med hvor mye last det er ombord, bare kapasitet på batteripakke og ladestasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Med 20 tonn last og 140 kWt batteripakke, tar den en time å lade".

 

Hvor lang tid tar det å lade den uten last? :hm:

 

Men dette er bra. Mer elektrisk transport gjør nærmiljø langs transportårer og i byer/tettsteder bedre.

Skjønt med 8 mil frem og 8 tilbake er det vel lite behov for en semi-trailer? Men en god varevogn er det nok.

 

Det spørs, hvor den må eller kan lade da? Kan den lades på en time, og det på både start og destinasjon, mens den evt tar returlast ,så kan den kjøre 16 mil, tur/retur ,evt videre til neste destinasjon..
Nå kan man jo legge til ekstra batteripakker for å få dobbel eller trippel rekkevidde. Da rekker det nok for det meste som kan gjøres i Norge på riktig side av loven dersom man lar den hurtiglade i hviletiden og under lasting og lossing.

 

Her står det bl.a. om ekstra batteripakker:http://insideevs.com/cummins-unveils-aeos-electric-semi/

 

 

Det er også mye som transporteres i 20 og 40 fots containere, og det er litt vanskelig å få disse inn i en mindre varevogn. Elektriske trekkvogner passer nok veldig bra som forlenget arm til jernbane og skip.

Endret av RJohannesen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Med 20 tonn last og 140 kWt batteripakke, tar den en time å lade".

 

Hvor lang tid tar det å lade den uten last?  :hm:

 

Men dette er bra. Mer elektrisk transport gjør nærmiljø langs transportårer og i byer/tettsteder bedre.

Skjønt  med 8 mil frem og 8 tilbake er det vel lite behov for en semi-trailer?  Men en god varevogn er det nok.

 

Trekkvogn til bruk i nærområdet ?? er ikke akkurat en distribusjons bil vi ser her :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Med 20 tonn last og 140 kWt batteripakke, tar den en time å lade".

 

Hvor lang tid tar det å lade den uten last?  :hm:

 

Men dette er bra. Mer elektrisk transport gjør nærmiljø langs transportårer og i byer/tettsteder bedre.

Skjønt  med 8 mil frem og 8 tilbake er det vel lite behov for en semi-trailer?  Men en god varevogn er det nok.

 

Det går mye tungtransport over kortere distanser der bruken av semi er nødvendig. Grossistene sender varer til mindre distribusjons-lagre som sender det med små-bil videre. Mye av den "små-transporten" går nær byer der utslipp bør reduseres, så dette kan være veldig fornuftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

20 tonn last, inkluderer kanskje en trailer som veier 4.5 tonn. Det er mye som kan fraktes innenfor 15.5 tonn, men neppe full størrelse.

 

Men å vente 1 time på lading er sjanseløst... Disse skal helst gå 18 timer i døgnet. Med 1 time lading og 3 timer kjøring, trenger man 25% flere biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...