Gå til innhold

Nå slukkes FM-nettet helt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå slukkes FM-nettet på Østlandet ja.

 

Av vaskeseddelen for denne podcasten så ser jeg at journalister nok en gang unnlater å stille det mest opplagte spørsmålet av dem alle: hvorfor måtte man som eneste land LEGGE NED FM-nettet????

 

Tenk på prestisjen NRK og de andre kanalene kan skryte av, når de kan fortelle andre at de har forlatt FM og gått videre til DAB+ og nettradio.

Andre europeiske kringkastinger sliter ennå med å overbevise myndighetene og lytterne om at DAB er fremtiden, og er så mye bedre enn FM at man kan slå av FM.

Flere europeiske land er så rike at de har råd til å sende på AM, FM og eventuelt DAB samtidig: 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_medium_wave_transmitters

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå slukkes FM-nettet på Østlandet ja.

 

Av vaskeseddelen for denne podcasten så ser jeg at journalister nok en gang unnlater å stille det mest opplagte spørsmålet av dem alle: hvorfor måtte man som eneste land LEGGE NED FM-nettet????

 

Tenk på prestisjen NRK og de andre kanalene kan skryte av, når de kan fortelle andre at de har forlatt FM og gått videre til DAB+ og nettradio.

Andre europeiske kringkastinger sliter ennå med å overbevise myndighetene og lytterne om at DAB er fremtiden, og er så mye bedre enn FM at man kan slå av FM.

Flere europeiske land er så rike at de har råd til å sende på AM, FM og eventuelt DAB samtidig: 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_medium_wave_transmitters

 

Du la kanskje ikke merke til at Norge står på den listen der? :)

Lenke til kommentar

Du la kanskje ikke merke til at Norge står på den listen der? :)

Hvis man regner Svalbard som vanlig del av Norge.

Der er det mye som vi ikke har resten av Norge: Statsubsidiert kulldrift, kullkraftverk, militærforbud og en egen Svalbardtraktat.

NRK sier dette om avstengningen av FM på Svalbard 13. desember:

"Dessuten er det gode forhold for å ta inn både langbølge og mellombølge på Svalbard, sier distribusjonssjefen."

 

Regner med at det er få på fastlandet som får inn 1485 KHz fra Longyearbyen, senderen med samme frekvens i Polen ligger nærmere for de fleste nordmenn.

 

Jeg savner av og til 1314 KHz fra Kvitsøy, den var fin å ha når man gikk på fjellturer.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

DAB+ i Volvo

Har en 2014 mod. Volvo XC60 med fabrikklevert DAB+. Bilen ble anskaffet i 2015, og jeg har ikke vært fornøyd med DAB-mottaket. Antenna er integrert i bilen, og jeg antar at antenna sitter i 'haifinna' på taket sammen med FM, GPS og mobilantennene. Jeg har regna med at det ikke har vært bilens feil at DAB har fungert dårlig, men at dekninga ikke har vært på topp. Jeg bor i Halden, og Østfold er vel det fylket i landet hvor det er lettest å bygge dekning pga. forholdsvis flat topografi, og dermed lett å motta brukbare signaler. Regionalblokka (NRK-muxet) og riksblokka (kommersiell radio) sender med innpå 20 kW fra Høyåssenderen, mens lokalblokka sender med ca 2,5 kW iflg. http://www.finnsenderen.no/finnsender. Høyås er hovedsender for Østfold. Jeg har opplevd dårlig dekning både her og der i Østfold, bl.a. på E6, også den delen av E6 som ligger nærmest Høyåssenderen. I tillegg til signalutfall merkes dårlig dekning også som 'pumping' (altså veldig korte avbrudd). I tunneler med ferdig installert DAB-dekning har jeg vært spesielt plaget med utfall - Nøstvedttunnelen har bare gitt korte blaff med signal. Jeg har testet både regional- og riksmuxet - med dårlig resultat.

 

I begynnelsen av august hadde jeg bilen på Volvoverksted for en garantireparasjon, og jeg spurte da serviceteknikeren (det som vi før i tida kalte en bilmekaniker) om han samtidig kunne sjekke antennekoblingene siden jeg hadde så dårlig DAB-mottak. Han sa da at det hadde vært mange klager på DAB-radioene i Volvoer, og at det var kommet en programvareoppdatering til Volvos DAB-radioer som skulle rette opp dette. Så han la inn ny programvare, og sjekka alle koblinger.

 

Nå har jeg kjempegodt DAB-mottak i Volvo'n, også et godt stykke inn i Sverige, noe som tidligere ikke var mulig. Lokalmuxet for Østfold sendt fra Høyås tas nå godt inn i Vestfold, bl.a. på E18 på strekningen Sandefjord - Horten. Det gjenstår å teste mottaket i bl.a. Nøstvedttunnelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det ikke litt underlig at  DAB+ er innført uten at antenne-problematikken i bilene er løst først? 

i starten av innføringen var jo det viktigste argumentet for DAB at mottaket skulle bli så mye bedre enn for FM, og fjellsider skulle  forsterke signalene, i motsetning for FM-signalene.

 

Her på Tu.no er det sjåfører som opplever gode signaler med antenne montert horisontalt ( på takluke) , mens anbefalingen har vært  vertikalt  ( på frontvindu eller bakvindu).  ( Mulig er det refleks fra  metall-biltak som er forstyrrende?)

Burde ikke dette vært forsket på først?

Lenke til kommentar

DAB+ i Volvo

Har en 2014 mod. Volvo XC60 med fabrikklevert DAB+. Bilen ble anskaffet i 2015, og jeg har ikke vært fornøyd med DAB-mottaket. Antenna er integrert i bilen, og jeg antar at antenna sitter i 'haifinna' på taket sammen med FM, GPS og mobilantennene. Jeg har regna med at det ikke har vært bilens feil at DAB har fungert dårlig, men at dekninga ikke har vært på topp. Jeg bor i Halden, og Østfold er vel det fylket i landet hvor det er lettest å bygge dekning pga. forholdsvis flat topografi, og dermed lett å motta brukbare signaler. Regionalblokka (NRK-muxet) og riksblokka (kommersiell radio) sender med innpå 20 kW fra Høyåssenderen, mens lokalblokka sender med ca 2,5 kW iflg. http://www.finnsenderen.no/finnsender. Høyås er hovedsender for Østfold. Jeg har opplevd dårlig dekning både her og der i Østfold, bl.a. på E6, også den delen av E6 som ligger nærmest Høyåssenderen. I tillegg til signalutfall merkes dårlig dekning også som 'pumping' (altså veldig korte avbrudd). I tunneler med ferdig installert DAB-dekning har jeg vært spesielt plaget med utfall - Nøstvedttunnelen har bare gitt korte blaff med signal. Jeg har testet både regional- og riksmuxet - med dårlig resultat.

 

I begynnelsen av august hadde jeg bilen på Volvoverksted for en garantireparasjon, og jeg spurte da serviceteknikeren (det som vi før i tida kalte en bilmekaniker) om han samtidig kunne sjekke antennekoblingene siden jeg hadde så dårlig DAB-mottak. Han sa da at det hadde vært mange klager på DAB-radioene i Volvoer, og at det var kommet en programvareoppdatering til Volvos DAB-radioer som skulle rette opp dette. Så han la inn ny programvare, og sjekka alle koblinger.

 

Nå har jeg kjempegodt DAB-mottak i Volvo'n, også et godt stykke inn i Sverige, noe som tidligere ikke var mulig. Lokalmuxet for Østfold sendt fra Høyås tas nå godt inn i Vestfold, bl.a. på E18 på strekningen Sandefjord - Horten. Det gjenstår å teste mottaket i bl.a. Nøstvedttunnelen.

 

Så bra at det ordnet seg!

Lenke til kommentar

Veldig leit at TU også knefaller for NRK og Digitalradio Norge og formidler DAB-propaganda i et teknisk fagtidsskrift. Hvordan er dette mulig? Petter HOX???? Hvorfor spør dere ikke Christer Hedereström i stedet. Han kan forklare hvorfor Riksdagen vraket DAB for sitt riksdekkende bakkenett! At TU lar seg korrumpere på denne måten er en katastrofe for den faglige integriteten TU nødvendigvis må ha for å være troverdig.

Les om DAB-skandalen her: http://digitalradioinsider.blogspot.no/2017/08/demands-for-review-of-political.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...