Gå til innhold

Nå slukkes FM-nettet helt


Anbefalte innlegg

Er det ikke litt underlig at  DAB+ er innført uten at antenne-problematikken i bilene er løst først? 

i starten av innføringen var jo det viktigste argumentet for DAB at mottaket skulle bli så mye bedre enn for FM, og fjellsider skulle  forsterke signalene, i motsetning for FM-signalene.

 

Her på Tu.no er det sjåfører som opplever gode signaler med antenne montert horisontalt ( på takluke) , mens anbefalingen har vært  vertikalt  ( på frontvindu eller bakvindu).  ( Mulig er det refleks fra  metall-biltak som er forstyrrende?)

Burde ikke dette vært forsket på først?

 

Tenkte selv jeg skulle kommentere ironien/paradokset i at man har skrytt så mye om hvor bra DAB+ skulle være, og det skulle være langt bedre enn FM, og nå kommer artiklene om det skeptikerne påsto i begynnelsen.

 

Når man i tillegg tar med at man velger å pakke sammen flest mukig kanaler, tilnærmet på dårligste kvalitet, mens (blant annet) NRKs lydfantaster skrøyt av hvor bra kvaliteten var på DAB+. Uten tanke om at de fleste kanalene prioriterer mengde foran den berømmelige kvaliteten.

 

Burde ikke være lov å bli overrasket over at denne overgangen er pushet ut alt for tidlig, og at folk dermed sliter med manglende eller alt for dårlig signaler, og lyden man får inn ikke er bedre enn FM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke litt underlig at  DAB+ er innført uten at antenne-problematikken i bilene er løst først? 

...

Tja..på en måte så *er* jo antenneproblematikken løst for lengst, problemet er at *alle* bilfabrikantene må løse det for *alle* modeller..Problemet forsterkes av at mange bilradioer faller tilbake til FM hvis DAB-signalet er for dårlig. Som igjen fører til færre tilbakemeldinger på dårlig DAB-mottak til både kringkastere og bilprodusenter. Du kan med andre ord ha en splitter ny bil men du vil ikke oppdage om DAB-antenna er dårlig konstruert før du kjører inn i et FM-fritt område og frem til i år så har områder *uten* FM men *med* DAB vært ganske sjeldne..
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det ikke litt underlig at  DAB+ er innført uten at antenne-problematikken i bilene er løst først?

 

Hva er ikke løst? Idealiserte modeller som gir god intuitiv forståelse har vi hatt i 50 eller 100 år. Praktiske numeriske systemer som lar deg få nøyaktige svar basert på en komplisert modell av systemet har vi vel hatt i endel ti-år.

 

Det at mannen i gata eller installatøren på hjørnet skal ha forståelse for hva som skjer og alltid kunne etter-installere en antenne med nært opp mot perfekte resultater er vel heller et spørsmål om utdanning enn forskning?

i starten av innføringen var jo det viktigste argumentet for DAB at mottaket skulle bli så mye bedre enn for FM, og fjellsider skulle  forsterke signalene, i motsetning for FM-signalene.

 

Ja?

Her på Tu.no er det sjåfører som opplever gode signaler med antenne montert horisontalt ( på takluke) , mens anbefalingen har vært  vertikalt  ( på frontvindu eller bakvindu).  ( Mulig er det refleks fra  metall-biltak som er forstyrrende?)

Burde ikke dette vært forsket på først?

 

Jeg ser ikke helt det behovet. Det virker langt viktigere å prøve å drive samfunnet med et godt forhold mellom tjeneste-kvalitet og utgifter.

 

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...