Gå til innhold

SNIKTITT: Samsung Galaxy Note 8 Note 8 er som en større, fetere og enda litt dyrere utgave av Galaxy S8


Anbefalte innlegg

Relativt kjedelig lansering. Er jo unektelig en bra telefon og per dags dato markedets beste Androidtelefon hva gjelder maskinvare. Men tidligere så har jo Note serien vært Samsung sin toppmodell, det har alltid vært forbedringer mellom S og Note-serien. Denne gangen så er jo forskjellene temmelig marginale. Du har fremdeles samme SoC (dog +2GiB RAM), du har samme skjerm men 0,1-tommer større og nå er til og med Note-serien utelukkende med "Edgeskjermer". Batteriet er faktisk mindre osv..

 

Så hvor Note-serien tidligere stortsett alltid pushet ting videre og var jevnt over bedre enn S-serien så er det jo denne gangen mer et "side-step". Eneste reelle forskjellen er i bunn og grunn S-Pen og Dual-Camera og det er jo for det meste det. Det blir jo litt kjedelig, men det er vel sånn markedet har blitt.

 

 

Og i kjent Samsung stil så virker det som de har kommet med diverse oppdateringer i programvaren (Grace UI) som kun er å finne på Note 8 og ikke til S8 og S8 Plus med det første. Sånt syntes jeg er stadig er like idiotisk, hvordan Samsung alltid når de kommer med nye modeller har kunstig segregering på programvaren. Det er da ingen grunn til at Galaxy S7, S7 Edge og S8 og S8 Plus ikke skulle ha denne nye programvaren samme dag som Note 8 kommer. Maskinvaren er så forsvinnende lik, og for utenom S-Pen funksjonaliteten så foreligger det absolutt ingen logisk grunn til hvorfor programvaren ikke skal være samkjørt mellom disse modellene.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En dollar koster 7,86. Tar man utgangspunkt i dagens pris ville telefonen ha kostet ca 11% mindre med kurs på 7. Dvs 8900 - ikke 6000-7000 :) 

 

Det som er interessant er vel heller det at vi blir litt flådd i Norge. Prisen i USA uten abbo er $929, eller 7303 NOK. Med moms er det 9128 NOK. Ikke rart at den er bittelitt dyrere her, men synes de burde klart å holde seg under 9500. I UK med 19% moms koster den 8750 NOK. 

Jeg regner med at eksempelvis 5 års reklamasjonsrett er inkludert i den prisen? 

 

I tillegg har du høyere kostnader ved distribusjon i Norge grunnet høyere lønnsnivå. 

 

De selger nok dyrere i Norge, men ikke SÅ mye dyrere. Og med en gang du kjøper i utlandet er det ingen av lovene i Norge som beskytter deg som gjelder.

Kjøper du den i utlandet får du 1 års garanti fra fabrikken.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor må den lanseres i samme rom med de gamle...

Samsung er verste selskapet i verden...Piss Off Shitsung...

Stått opp på feil ben?  :hm:

 

Blir spennende for meg om det blir denne eller iPhone 8. Den store oppsiden til Samsung er at de tør å lage store telefoner. Apple har jo masse rom å gå på enda nå som de har fått smalere rammer. Helst skulle jeg sett at de laget en 6.2" iPhone, som ville gjort den ca like stor som originale iPhone 7+.

IPhone 8 kommer ikke før neste år så du har god tid til å tenke da. Jubileums utgaven av iPhone vil ikke bryte tradisjonen til Apple.

Lenke til kommentar

Relativt kjedelig lansering. Er jo unektelig en bra telefon og per dags dato markedets beste Androidtelefon hva gjelder maskinvare. Men tidligere så har jo Note serien vært Samsung sin toppmodell, det har alltid vært forbedringer mellom S og Note-serien. Denne gangen så er jo forskjellene temmelig marginale. Du har fremdeles samme SoC (dog +2GiB RAM), du har samme skjerm men 0,1-tommer større og nå er til og med Note-serien utelukkende med "Edgeskjermer". Batteriet er faktisk mindre osv..

 

Så hvor Note-serien tidligere stortsett alltid pushet ting videre og var jevnt over bedre enn S-serien så er det jo denne gangen mer et "side-step". Eneste reelle forskjellen er i bunn og grunn S-Pen og Dual-Camera og det er jo for det meste det. Det blir jo litt kjedelig, men det er vel sånn markedet har blitt.

 

 

Og i kjent Samsung stil så virker det som de har kommet med diverse oppdateringer i programvaren (Grace UI) som kun er å finne på Note 8 og ikke til S8 og S8 Plus med det første. Sånt syntes jeg er stadig er like idiotisk, hvordan Samsung alltid når de kommer med nye modeller har kunstig segregering på programvaren. Det er da ingen grunn til at Galaxy S7, S7 Edge og S8 og S8 Plus ikke skulle ha denne nye programvaren samme dag som Note 8 kommer. Maskinvaren er så forsvinnende lik, og for utenom S-Pen funksjonaliteten så foreligger det absolutt ingen logisk grunn til hvorfor programvaren ikke skal være samkjørt mellom disse modellene.

 

Samsung gir f i telefonene sine etter at de er lansert så det er ikke så rart det du skriver. Eneste måten å få mest ut av en Scamsung telefon er med custom rom og root for å fjerne all den ubrukelige driten de legger ved.

Lenke til kommentar

 

Kan se ut som kamera alene selger Note 8, gitt at softwaren fungerer tilfredsstillende. 2 x optisk zoom er jo konge i bra lys uten reduksjon i kvalitet. Skjermen samt s pen sealer dealen. 

 

Essential og v30 skal prestere noe man ikke forventer for å være i samme klasse mtp hw som note 8. 

 

Spennende høst, Pixel kommer jo også ut i ny versjon.

Har bestilt Note 8 , men har store forhåpninger til V30 . Håper virkelig den kommer til Norge for den skal jeg ha :-)

 

 

Note 8 OG v30? Ja hvorfor ikke Ole Brum?

Lenke til kommentar

Relativt kjedelig lansering. Er jo unektelig en bra telefon og per dags dato markedets beste Androidtelefon hva gjelder maskinvare. Men tidligere så har jo Note serien vært Samsung sin toppmodell, det har alltid vært forbedringer mellom S og Note-serien. Denne gangen så er jo forskjellene temmelig marginale. Du har fremdeles samme SoC (dog +2GiB RAM), du har samme skjerm men 0,1-tommer større og nå er til og med Note-serien utelukkende med "Edgeskjermer". Batteriet er faktisk mindre osv..

 

Så hvor Note-serien tidligere stortsett alltid pushet ting videre og var jevnt over bedre enn S-serien så er det jo denne gangen mer et "side-step". Eneste reelle forskjellen er i bunn og grunn S-Pen og Dual-Camera og det er jo for det meste det. Det blir jo litt kjedelig, men det er vel sånn markedet har blitt.

 

 

Og i kjent Samsung stil så virker det som de har kommet med diverse oppdateringer i programvaren (Grace UI) som kun er å finne på Note 8 og ikke til S8 og S8 Plus med det første. Sånt syntes jeg er stadig er like idiotisk, hvordan Samsung alltid når de kommer med nye modeller har kunstig segregering på programvaren. Det er da ingen grunn til at Galaxy S7, S7 Edge og S8 og S8 Plus ikke skulle ha denne nye programvaren samme dag som Note 8 kommer. Maskinvaren er så forsvinnende lik, og for utenom S-Pen funksjonaliteten så foreligger det absolutt ingen logisk grunn til hvorfor programvaren ikke skal være samkjørt mellom disse modellene.

 

Kameraet skiller jo virkelig, 2 x optisk zoom er jo helt kanon. 50% mer ram er også en godt ting. Større skjerm (såvidt) og S-pen. I min verden så er skillet stort nok, selv om jeg skulle ønsket at skillet var ennå større. Feks kunne de kostet på Note 8 en real DAC og bedre høyttalere. Helst skulle jeg sett ennå større batteri, nær 4000 mAh. Men det turte de ikke, feigingene. 

 

Men sålangt dette året er det vel ennå ingen som matcher Note 8. Det kommer jo mer spennende i ukene framover. Så får vi se hvordan Note 8 står mot ferskvaren fra Google, LG og Essential. Og kanskje dukker det opp godsaker fra Kina også?

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Komplett har en bekreftet dato 2/9..

Hvem vedder imot på at den bekreftede datoen blir utsatt?

 

Er det lov å markedsføre med en åpenbar løgn sånn?

Skal være i Norge 15/9 og det blir sikkert nærmere Oktober når alt kommer til alt..

 

Telefonen skal jeg iallefall ha! :)

 

Helt sykt hvordan Komplett har holdt på i alle år med løgn på datoer. Verst er ubekreftet. Husker jeg skulle kjøpe en Mac en gang. Stod ubekreftet om 5 dager hver gang. Når 5 dager hadde passert la de til 5 dager. Sånn holdt de på i 2 fuckings måneder. Verste scammen.

 

 

Ikke bare Komplett som gjør dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angrer kjøpet av s8+. Stiller meg fremdeles uforstående av valget av materialer. Glass er drit. Etter noen måneder med s8+ er den full av småskraper på baksiden. Er livredd for å miste den i bakken da jeg har et inntrykk av at halvparten som eier en s8/+ har knust/bristet skjerm. Sykt dårlig på en telefon til 8500.

Savner skinndekselet på note 4. Det var godt å holde i også, samtidig som det tålte MYE.

Lenke til kommentar

 

Skal kjøpe den på MBK i Thailand i september. Regner med at prisen er 3-4000,- billigere og at man får alle minneversjonene og ikke bare 64gb. Kjøpte Nexus 6P der for to år siden og ga da 5000,-. Den kostet 7500,- i Norge da.

 

Den koster 36.980 THB, eller 8725,- NOK. Litt å spare, men tipper du får samme pris hvis du binder deg her i Norge. Kjøper du den med Telia betaler du 8399,- + 399 GB hver måned i 12 måned for 6 GB. Ganske god deal tror jeg. Billigste 6 GB er Hello som tar 349,-. Med andre ord litt å spare.

Du går jo glipp av den fantastiske 5års reklamasjonsretten vi har i Norge da...
Lenke til kommentar

Angrer kjøpet av s8+. Stiller meg fremdeles uforstående av valget av materialer. Glass er drit. Etter noen måneder med s8+ er den full av småskraper på baksiden. Er livredd for å miste den i bakken da jeg har et inntrykk av at halvparten som eier en s8/+ har knust/bristet skjerm. Sykt dårlig på en telefon til 8500.

Savner skinndekselet på note 4. Det var godt å holde i også, samtidig som det tålte MYE.

 

Vel du kunne jo kjøpt et deksel til s8+ før ripene kom. Uansett så kan det jo være greit å få på plass screen protector i glass, som et minimum. Og om du vet av erfaring at du har tendens til å knuse skjermer så kanskje like godt å bare skaffe ettermarkedsdeksel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres rart ut. Hadde en iPhone 4 i sin tid med glass foran og bak og det var det beste "designet" jeg har hatt på en telefon. Glasset var såpass hardt at jeg aldri fikk merkbare riper så det var helt uproblematisk å bruke den uten deksel. Klart, om du mister en telefon i bakken når det er glass foran og bak så kan du få problemer men alvorlig talt mister du telefonen så er du utsatt uansett.

 

Så jeg har håpet på at Apple skal gå tilbake til glass bak i flere år nå. Mulig at Samsung bruker et relativt mykt glass på baksiden? For i utgangspunktet med ganske hardt og herdet glass så skal det mye til for å få merkbare riper. Note 4 hadde jo forøvrig ikke skinn på baksiden, det var plastikk som skulle forestille skinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Samsung har regional garanti, du får ikke garanti på en asiatisk modell her i Norge.

 

Hei, er du sikker på dette? Har ikke lest noe om dette selv, men du har kanskje en link som bekrefter det?

Lenke til kommentar

Angrer kjøpet av s8+. Stiller meg fremdeles uforstående av valget av materialer. Glass er drit. Etter noen måneder med s8+ er den full av småskraper på baksiden. Er livredd for å miste den i bakken da jeg har et inntrykk av at halvparten som eier en s8/+ har knust/bristet skjerm. Sykt dårlig på en telefon til 8500.

Savner skinndekselet på note 4. Det var godt å holde i også, samtidig som det tålte MYE.

Det ironiske er at Samsung byttet til det designet og materialvalget fordi de ble kritisert i tester og kommentarfelt uten ende om at telefonene deres var av "lav byggekvalitet" fordi de ikke brukte "lukseriøse" og "veldig solide" materialer som metall (aluminium) og glass. Så etter at de byttet er de jo mer utsatt for skade og glattere. Men de ser bedre ut, og folk føler de er verdt mye mer. Så da selger de mer. Det folk ville ha var aldri høy byggekvalitet og solid telefon, det var telefon som så og føltes dyr ut.

 

 

Og jeg ville heller sagt det er motsatt om den koster 8500 kr. Du skal ikke ut med mye for å få et sett med solid bestikk i rustfritt stål. Betaler du mye derimot og skaffer deg et sett i sølv, så tåler det ingenting i forhold. Når du er helt øverst i pris er det ofte slik at det er laget for å se og føles dyrt ut heller enn å være det mest praktiske og solide.

 

Og jeg og elsker dekselet til Note 4, så forstår absolutt hva du tenker på der altså. Og skulle ønske Note serien forble slik. Nå er det en SX+ med pen. Ikke en Note. Glass + metall = SX, noe som er bygd for å være solid og bra å holde = Note. Mer nisjetelefon, slik den var ment å være. Nå er det en slags "relaunch" av S8 for å få kunder fra Apple.

Endret av Lunaris
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres rart ut. Hadde en iPhone 4 i sin tid med glass foran og bak og det var det beste "designet" jeg har hatt på en telefon. Glasset var såpass hardt at jeg aldri fikk merkbare riper så det var helt uproblematisk å bruke den uten deksel. Klart, om du mister en telefon i bakken når det er glass foran og bak så kan du få problemer men alvorlig talt mister du telefonen så er du utsatt uansett.

 

Så jeg har håpet på at Apple skal gå tilbake til glass bak i flere år nå. Mulig at Samsung bruker et relativt mykt glass på baksiden? For i utgangspunktet med ganske hardt og herdet glass så skal det mye til for å få merkbare riper. Note 4 hadde jo forøvrig ikke skinn på baksiden, det var plastikk som skulle forestille skinn.

Samsung bruker akkurat samme glass som Apple (Gorilla Glass) og det samme gjør jo alle andre også. Og Samsung har joint venture med Corning + fabrikk i Korea sammen med Corning (sikkert for buet glass). Så vanligvis kommer nyeste versjon glass i Samsung SX først.

 

Riper vs ikke riper kommer i mange tilfeller ned til hvordan folk behandler telefonene, men også hva du gjør. Jeg var en gang dum og spilte sandvolleyball og hadde mobilen i lommen. Du kan ha Gorilla glass 1000, men sand inneholder korn som er litt under diamant i hardhet. Da riper mobilen uansett. Så riper er vanligvis bare bruker og bruk. Eksempelvis min iPhone var alltid fin, men min nye Note 8 ripet etter 1 uke (for da var jeg og spilte sandvolley...).

 

Knusing er annerledes, da konstruksjonen til telefonen spiller inn selv om glasset er likt.Ganske kjent med Samsungs buede skjermer eksempelvis. Åpenbart at hvis de treffer feil når de faller, så går det raskere galt.

 

Fant ellers kilde på at Gorilla Glass 5 er brukt på begge sider i S8:

https://www.cnet.com/news/samsung-galaxy-s8-drop-test/ (autoplay video der.....)

 

Note 4 hadde ikke skinn, og det føles ikke som ekte skinn heller, men det tåler riper bedre, føles helt klart mykere ut, bedre varmeisolasjon (spesielt i forhold til "kald" aluminium) og grepet er helt fantastisk i forhold til det meste annet fordi plasten skal etterligne skinn og er langt ifra glatt plastikk. Plasten er nok strukturelt svak, fordi det er helt tydelig en annen plast på andre siden av dekselet. Med litt grep på fingrene kan du ha telefonen på fingrene og holde den 80-85 grader uten at den faller ned. Det er et grep du ikke finner lett på mobiler i dag, og hvertfall ikke en glassmobil.

Lenke til kommentar

 

Angrer kjøpet av s8+. Stiller meg fremdeles uforstående av valget av materialer. Glass er drit. Etter noen måneder med s8+ er den full av småskraper på baksiden. Er livredd for å miste den i bakken da jeg har et inntrykk av at halvparten som eier en s8/+ har knust/bristet skjerm. Sykt dårlig på en telefon til 8500.

Savner skinndekselet på note 4. Det var godt å holde i også, samtidig som det tålte MYE.

 

Vel du kunne jo kjøpt et deksel til s8+ før ripene kom. Uansett så kan det jo være greit å få på plass screen protector i glass, som et minimum. Og om du vet av erfaring at du har tendens til å knuse skjermer så kanskje like godt å bare skaffe ettermarkedsdeksel?

 

 

Utrolig ting at man må/bør kjøpe beskyttelse til mobil! Burde virkelig vært produsert på en måte/med materialer som skulle gjøre det unødvendig! Når man kjøper ny bil, nytt tv etc, er det jo bare å ta det i bruk, uten å måtte pakke det inn eller å få noen form for beskyttelse!

Lenke til kommentar

 

Høres rart ut. Hadde en iPhone 4 i sin tid med glass foran og bak og det var det beste "designet" jeg har hatt på en telefon. Glasset var såpass hardt at jeg aldri fikk merkbare riper så det var helt uproblematisk å bruke den uten deksel. Klart, om du mister en telefon i bakken når det er glass foran og bak så kan du få problemer men alvorlig talt mister du telefonen så er du utsatt uansett.

 

Så jeg har håpet på at Apple skal gå tilbake til glass bak i flere år nå. Mulig at Samsung bruker et relativt mykt glass på baksiden? For i utgangspunktet med ganske hardt og herdet glass så skal det mye til for å få merkbare riper. Note 4 hadde jo forøvrig ikke skinn på baksiden, det var plastikk som skulle forestille skinn.

Samsung bruker akkurat samme glass som Apple (Gorilla Glass) og det samme gjør jo alle andre også. Og Samsung har joint venture med Corning + fabrikk i Korea sammen med Corning (sikkert for buet glass). Så vanligvis kommer nyeste versjon glass i Samsung SX først.

 

 

 

Dette er jeg fullstendig klar over, men brukte Apple samme glasset på baksiden av iPhone 4 og 4S som på forsiden? Fikk inntrykket at glasset bak var både tykkere og hardere. Men det er jo lenge siden så mulig jeg husker helt feil.

Lenke til kommentar

Angrer kjøpet av s8+. Stiller meg fremdeles uforstående av valget av materialer. Glass er drit. Etter noen måneder med s8+ er den full av småskraper på baksiden. Er livredd for å miste den i bakken da jeg har et inntrykk av at halvparten som eier en s8/+ har knust/bristet skjerm. Sykt dårlig på en telefon til 8500.

Savner skinndekselet på note 4. Det var godt å holde i også, samtidig som det tålte MYE.

 

Merkelig at dere får så mye riper, er det sand i lommene eller på alle møbler der mobilen oppbevares hos dere med dette ripeproblemet eller noe, hva med å fjerne sand fra lommer etter vask av plagget? Uansett, oppbevaring/henlegging på mur/betong og andre sandholdige materialer, uansett å forsiktig du er, garantert ripefest på Alu/Glass.. Jeg sørger for sandfrie lommer, og har aldri hatt riper på mobiler, så det hjelper med litt fornuft avogtil..

 

Får du riper på glass, så kan produkter som CarPro Ceriglass være redningen. Eneste produktet jeg har testet på glass som fysisk fjerner riper uten å etterlate hologrammer i glasset..

 

En billig beskyttelse for mobiler som varer i flere mobilgenerasjoner/år, er CarPro Reload, en modifisert silika (SiO2) 5%, glassbasert coating, som du sprayer på og tørker av og etterlater en hardere hinne enn glass. Ikke vanskeligere enn dette, og en liten flaske vare usannsynlig lenge og koster lite. Selv standard voks til bil vil beskytte, og overnevnte Reload og voks fjernes med ultrafin polish. 5 minutters jobb ved kjøp av ny telefon, og litt vedlikehold hvert skuddår..

Lenke til kommentar

 

Utrolig ting at man må/bør kjøpe beskyttelse til mobil! Burde virkelig vært produsert på en måte/med materialer som skulle gjøre det unødvendig! Når man kjøper ny bil, nytt tv etc, er det jo bare å ta det i bruk, uten å måtte pakke det inn eller å få noen form for beskyttelse!

 

TVer klarer seg stort sett bra når du dytter dem ned fra bordet? TVer tåler ikke mer, men folk er veldig forsiktige med dem og lar dem stå der de er i fred.

 

Og hva er biler bygget for å gjøre? Jo, de er bygget for å absorbere støt. Så en bil som blir mer ødelagt er bedre enn en bil enn en som ikke blir. Biler riper veldig lett, og får småskader veldig lett. Og i Sør-Korea bruker de faktisk beskyttelse ytterst på dørene for å hindre bulker når dører åpnes. Litt mer folk der enn her. 

 

Så ikke helt enig med eksemplene her. Ikke uvanlig å være ekstra forsiktig med dyre ting, men mobil brukes så mye og risikabelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...