Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som kan gi råd om vaksiner?


IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På 1500-tallet var 0% vansinerte og dødstallet lå på 100%, alle døde

I dag er vel sikkert 80% vaksinerte og dødstallet er vel på maks 10%.

Konsklusjonen må være at vaksinasjon senker dødstallet betraktelig :)

 

Man kan ha det gøy når man sammenligner irrelevante tall uten grunnlag..

Lenke til kommentar

På 1500-tallet var 0% vansinerte og dødstallet lå på 100%, alle døde

I dag er vel sikkert 80% vaksinerte og dødstallet er vel på maks 10%.

Konsklusjonen må være at vaksinasjon senker dødstallet betraktelig :)

 

Man kan ha det gøy når man sammenligner irrelevante tall uten grunnlag..

 

Noen kan tenke at det blir en litt grov forenkling.

 

Jeg opplever at mange inne her ser verden helt svart-hvitt på flere områder. Alle vaksiner er bra eller alle vaksiner er dårlige. Så bastante mennesker tar jeg aldri imot råd fra :)

 

Har pratet med lege og han var ikke bastant. Han anbefaler noen vaksiner og fraråder andre.

 

FHI fraråder egentlig vaksiner flest, bare et fåtall går gjennom nåløyet og blir injisert i norske barn. Faktisk er norske barn blant verdens dårligst vaksinerte, kan man si. Norske barn får rundt ti vaksinedoser, de fleste andre land gir mer, gjerne rundt 20-30, USA er på topp med rundt 60 barnevaksinedoser og rundt 200 anbefalte vaksinedoser totalt iløpet av livet.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Spørsmålet jeg stiller er om helsen i Norge generelt vil forbedres om FHI legger til en ny vaksine til vaksinasjonsprogrammet eller om de fjerner en av vaksinene - hva vil være gunstigst?

 

 

Siden FHI har fjernet BCG-vaksinen fra programmet så håper jeg dette ikke blir et for kontroversielt spørsmål å stille :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Spørsmålet jeg stiller er om helsen i Norge generelt vil forbedres om FHI legger til en ny vaksine til vaksinasjonsprogrammet eller om de fjerner en av vaksinene - hva vil være gunstigst?

 

 

Siden FHI har fjernet BCG-vaksinen fra programmet så håper jeg dette blir et for kontroversielt spørsmål å stille :)

Da velger jeg å anta at vi fjerner vaksinen mot meslinger. Konsekvens over tid: 99% av alle barn får meslinger. Meslinger følges ofte av komplikasjoner som lungebetennelse, bronkitt og mellomørebetennelse. Alvorlige følger som hjernebetennelse (encefalitt), varig hjerneskade og dødsfall forekommer.

 

Så legger vi til vaksine mot hepatitt A. Konsekvens: Normenn på reise får ikke lenger hepatitt A, samt: Rødhet, ømhet og hevelse på injeksjonsstedet (hos mindre enn 10 %)

Hodepine, uvelhetsfølelse, slapphet, feber, kvalme og manglende appetitt (hos mindre enn 10 %). Slike bivirkninger er kortvarige.

 

Konklusjon: Det er åpenbart bedre å legge til en vaksine enn å fjerne en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen kan tenke at det blir en litt grov forenkling.

 

Jeg opplever at mange inne her ser verden helt svart-hvitt på flere områder. Alle vaksiner er bra eller alle vaksiner er dårlige. Så bastante mennesker tar jeg aldri imot råd fra :)

 

Har pratet med lege og han var ikke bastant. Han anbefaler noen vaksiner og fraråder andre.

 

Så hvilke vaksiner anbefaler du og legen din og hvilke fraråder dere? Hva er kriteriene dere har lagt til grunn for disse anbefalingene?

 

 

FHI fraråder egentlig vaksiner flest, bare et fåtall går gjennom nåløyet og blir injisert i norske barn. Faktisk er norske barn blant verdens dårligst vaksinerte, kan man si. Norske barn får rundt ti vaksinedoser, de fleste andre land gir mer, gjerne rundt 20-30, USA er på topp med rundt 60 barnevaksinedoser og rundt 200 anbefalte vaksinedoser totalt iløpet av livet.

Man får vaksiner ut i fra hvilke sykdommer som er vanlige der man bor. Dette har du blitt fortalt talløse ganger.

 

Ville du dratt til Afrika uten hepatitt A vaksine f.eks? FHI anbefaler hepatitt A vaksine ved reiser til bla. Afrika, men de gir ikke vaksinen som en del av det vanlige vaksinasjonsprogrammet. Hvordan kan det ha seg tror du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvilke vaksiner anbefaler du og legen din og hvilke fraråder dere? Hva er kriteriene dere har lagt til grunn for disse anbefalingene?

 

 

 

Man får vaksiner ut i fra hvilke sykdommer som er vanlige der man bor. Dette har du blitt fortalt talløse ganger.

 

Ville du dratt til Afrika uten hepatitt A vaksine f.eks? FHI anbefaler hepatitt A vaksine ved reiser til bla. Afrika, men de gir ikke vaksinen som en del av det vanlige vaksinasjonsprogrammet. Hvordan kan det ha seg tror du?

 

FHI anbefaler kombinasjonsvaksiner siden disse har færre tilsetningsstoffer enn å gi vaksinene separat, de er rett og slett bekymret for mulige skadevirkninger fra additivene som er i vaksinene.

 

De sier ikke at det er farlig, men hvorfor ta risikoen? Alle medisiner og vaksiner har bivirkninger og jeg regner med FHI vurderer risikoen ved å ta vaksinen som større enn risikoen ved å ikke ta den. Altså at gevinsten med å vaksinere mot hepatitt A er mindre enn ulempen ved å ta vaksinen.

 

Jeg er veldig glad vi bor i dette landet med kanskje verdens mest vaksine-skeptiske myndigheter :)

Lenke til kommentar

FHI anbefaler kombinasjonsvaksiner siden disse har færre tilsetningsstoffer enn å gi vaksinene separat, de er rett og slett bekymret for mulige skadevirkninger fra additivene som er i vaksinene.

 

 

Dokumentasjon på at FHI er bekymret for mulige skadevirkninger fra additivene som er i vaksinene, takk.

 

For du finner ikke på hva FHI mener og bedriver stråmannsargumentasjon?

Lenke til kommentar

Dokumentasjon på at FHI er bekymret for mulige skadevirkninger fra additivene som er i vaksinene, takk.

 

For du finner ikke på hva FHI mener og bedriver stråmannsargumentasjon?

 

 

Fordeler ved kombinasjonsvaksiner

Kombinasjonsvaksinene gir en rekke fordeler [5;6]. Det at vaksinen kan gis i samme injeksjon som de øvrige vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet gir en forenkling av tilbudet til barn, og gir mindre risiko for at enkeltdoser kan glippe. Barnet får færre stikk totalt og også mindre mengde adjuvans og tilsetningsstoffer enn om vaksinene gis hver for seg. 

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksinasjon/barnevaksinasjonsprogrammet/

Lenke til kommentar

Også var det dette med å svare på hvilke vaksiner anbefaler du og legen din og hvilke fraråder dere? Hva er kriteriene dere har lagt til grunn for disse anbefalingene?

 

Eller er det nok en tom påstand du skal unnlate å svare på?

 

Han anbefalte å følge vaksinasjonsprogrammet unntatt rotavirusvaksinen som han kalte for en komfortvaksine, noe jeg forstod han var mot. Han frarådet tidligere å ta svineinfluensavaksinen. Når denne kom var jeg på båt og det var stort press på mannskapet om å ta vaksinen, nesten alle gjorde det og flere angret på det i ettertid.

 

Som jeg sa den gang, jeg syntes det bør være frivillig og opp til hver enkelt å vurdere om de er mer redd for sykdommen eller bivirkninger.

Lenke til kommentar

Selv ser jeg at Finland, Kina og Israel også har et barnevaksinasjonsprogram. Israel spesielt er over snittet opptatt av egen overlevelse og bruker mye ressurser på akkurat det.

Jeg tror ikke vaksinene er så nødvendige som selgerene skal ha det til, jeg er ganske sikker på at de overdriver fordeler og dysser ned ulemper.
Samtidig er jeg ikke i tvil om at vaksiner har reddet mange liv, spørsmålet jeg stiller er hvor lenge skal vi vaksinere mot utryddere sykdommer? Til evig tid virker å være det eneste akseptable svaret.


Det er ingen som bryr seg mer om ett barn enn foreldrene. Jeg personlig er ikke overbevist over at vaksiner er nødvendig eller bra for en baby enda, bevisene om de kan kalles det er så full av mangler og røde flagg at det er åpenbart for meg at hele sannheten ikke kommer frem. Men et barn har to foreldre og sålenge én forelder vil vaksinere da blir barnet vaksinert, verken mor eller far har veto-rett. Dette systemet sikrer at nesten alle barn blir vaksinert for det er sjelden to foreldre får barn sammen og begge er så skeptiske til vaksiner at de ikke ønsker å injisere dem i babyen sin.

For enkelte er det skremmende å tenke at de kan få skylden hvis de ikke vaksinerer og barnet får en sykdom. De utsetter gjerne barnet for hva det skal være sålenge de selv ikke står ansvarlig, så lenge de kan peke fingeren på noen andre hvis noe går galt. De sover godt om natten i visshet om at de har plassert sin Isak på offerbenken og som Abraham følgt ordre fra gud. Hvis noe går galt kan de ikke lastes, sålenge ingen andre kan peke fingeren på de og si at det er deres feil - for "vi gjorde bare som vi fikk beskjed om".
Dette er en del av gruppetenkningen som foregår, en annen konsekvens er at alle som er skeptiske til vaksiner og potensielt kan peke med fingeren og påpeke galskapen blir en trussel som angripes. 
Nå mener jeg galskapen som i å følge ordre blindt, ikke å vaksinere.
Dette gjelder ikke alle som vaksinerer men jeg har møtt noen jeg føler passer rett inn i denne kategorien. Aller mest en helsesøster faktisk som var livredd for sykdommer som er utryddet. Det verste som kan skje henne tror jeg må være at vaksiner plutselig blir oppdaget å være skadelig, isåfall vil hun ha jobbet som vaksinebøddel og injisert utallige barn med utallige doser vaksiner. Hadde hun oppdaget at vaksiner faktisk var ugunstig for babyer vet jeg ikke om hun ville stanset med vaksinasjon eller fortsatt og latet som ingenting for å redde eget skinn.


Uansett, jeg begynte innlegget med noe helt annet. Poenget mitt var egentlig ment å være at jeg håper på at vaksiner er gunstig for barn, selv om vaksineindustrien eventuelt tar litt i når det kommer til akkurat hvor gunstige de er.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Fordeler ved kombinasjonsvaksiner

Kombinasjonsvaksinene gir en rekke fordeler [5;6]. Det at vaksinen kan gis i samme injeksjon som de øvrige vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet gir en forenkling av tilbudet til barn, og gir mindre risiko for at enkeltdoser kan glippe. Barnet får færre stikk totalt og også mindre mengde adjuvans og tilsetningsstoffer enn om vaksinene gis hver for seg.

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksinasjon/barnevaksinasjonsprogrammet/

Det står ikke det du hevder her. Hvor i utsnittet ditt står det at de er redde for skadevirkningene av adjuvans?

Lenke til kommentar

Han anbefalte å følge vaksinasjonsprogrammet unntatt rotavirusvaksinen som han kalte for en komfortvaksine, noe jeg forstod han var mot. Han frarådet tidligere å ta svineinfluensavaksinen. Når denne kom var jeg på båt og det var stort press på mannskapet om å ta vaksinen, nesten alle gjorde det og flere angret på det i ettertid.

 

 

Mener å huske at du var motstander av vaksinasjonsprogrammet i begynnelsen av denne tråden?

 

Det må forøvrig ha vært verdens mest uheldige besettning dersom flere fikk så storebieffekter at de angret på den vaksinen i ettertid?

 

Som jeg sa den gang, jeg syntes det bør være frivillig og opp til hver enkelt å vurdere om de er mer redd for sykdommen eller bivirkninger.

Som mange har sagt til deg tidligere; Da utsetter du andre for fare. Enten det er fordi de ikke kan ta vaksinen eller fordi den ikke hadde effekt på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...