Gå til innhold

SAMLETEST: Smartlys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Får vel si det her også da: ikea trådfri fungerer allerede i dag med phillips hue sin hub.

 

Edit: Og på den måten også homekit, alexa osv. 

Hei 3irik,

 

vi fikk ikke Philips' Hub til å finne IKEAs pærer, og informasjonen vi finner på nettet peker litt begge veier (https://www.macrumors.com/2017/08/10/ikea-tradfri-smart-lighting-supports-homekit/) - har du fått IKEApærene til å fungere med Hue-hubben? Kan du i så fall si hvordan slik at vi kan teste det? :-)

 

 

 

 

Får vel si det her også da: ikea trådfri fungerer allerede i dag med phillips hue sin hub.

 

Edit: Og på den måten også homekit, alexa osv. 

Heisan..Dette var nytt for meg. Har begge systemer i bruk hos meg,og kontinuerlige problemer med IKEA sin hub. Må resette den daglig, for å få kontakt med pærene. Philips er dønn-solid. Kan du gi meg et hint om hvordan jeg styrer alt fra Philips Hue?

 

 

 

Jeg fulgte en guide på nettet, skal se om jeg finner den igjen senere når jeg er hjemme.

 

Først og fremst må pærene være oppdatert til siste firmware, det SKAL skje automatisk fra trådfrihuben, men du kan også tvinge det gjennom fra appen. Jeg er ganske sikker på at versjonen var 1.2.217.

 

Så måtte jeg slå pærene av og på seks ganger med bryter, så de mister og får strøm seks ganger. Da resettes pærene, og gir et lite blink. (Jeg måtte gjøre dette ganske mange ganger per pære, det funket ikke med en gang) Deretter kunne jeg søke dem opp fra hue-appen og koble til som vanlige hue-pærer. 

 

 

Edit: Forresten fungerer trådfri BEDRE med hue-hub enn ikeas egen. Med ikeas hub fikk jeg bare tre innstillinger: Blå

Gul

Hvit (i praksis både blå og gul på en gang).

 

Med hue-huben kan jeg nå justere trinnløst fra kun blått til kun gult, f.eks 10% gul og 90% blå.

Endret av 3irik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Får vel si det her også da: ikea trådfri fungerer allerede i dag med phillips hue sin hub.

 

Edit: Og på den måten også homekit, alexa osv. 

Hei 3irik,

 

vi fikk ikke Philips' Hub til å finne IKEAs pærer, og informasjonen vi finner på nettet peker litt begge veier (https://www.macrumors.com/2017/08/10/ikea-tradfri-smart-lighting-supports-homekit/) - har du fått IKEApærene til å fungere med Hue-hubben? Kan du i så fall si hvordan slik at vi kan teste det? :-)

 

 

 

 

Får vel si det her også da: ikea trådfri fungerer allerede i dag med phillips hue sin hub.

 

Edit: Og på den måten også homekit, alexa osv. 

Heisan..Dette var nytt for meg. Har begge systemer i bruk hos meg,og kontinuerlige problemer med IKEA sin hub. Må resette den daglig, for å få kontakt med pærene. Philips er dønn-solid. Kan du gi meg et hint om hvordan jeg styrer alt fra Philips Hue?

 

 

 

Jeg fulgte en guide på nettet, skal se om jeg finner den igjen senere når jeg er hjemme.

 

Først og fremst må pærene være oppdatert til siste firmware, det SKAL skje automatisk fra trådfrihuben, men du kan også tvinge det gjennom fra appen. Jeg er ganske sikker på at versjonen var 1.2.217.

 

Så måtte jeg slå pærene av og på seks ganger med bryter, så de mister og får strøm seks ganger. Da resettes pærene, og gir et lite blink. (Jeg måtte gjøre dette ganske mange ganger per pære, det funket ikke med en gang) Deretter kunne jeg søke dem opp fra hue-appen og koble til som vanlige hue-pærer. 

 

 

Edit: Forresten fungerer trådfri BEDRE med hue-hub enn ikeas egen. Med ikeas hub fikk jeg bare tre innstillinger: Blå

Gul

Hvit (i praksis både blå og gul på en gang).

 

Med hue-huben kan jeg nå justere trinnløst fra kun blått til kun gult, f.eks 10% gul og 90% blå.

 

Dette høres helt konge ut!

Jeg har prøvd nå å resette en IKEA pære (har en haug av dem..) ,uten at HUE har klart å finne den.  Må Hue-bridge befinne seg i nærheten av pæra? Hadde vært flott om du fant den guiden...-:)

Lenke til kommentar

 

Dette høres helt konge ut!

Jeg har prøvd nå å resette en IKEA pære (har en haug av dem..) ,uten at HUE har klart å finne den. Må Hue-bridge befinne seg i nærheten av pæra? Hadde vært flott om du fant den guiden...-:)

Er pærene oppdatert til versjon 1.2.217? Min hub var ca 4 meter unna pærene mens jeg la dem til, men jeg måtte resette en del ganger før det gikk.

 

Guiden er jeg ikke kar til å finne ser det ut til, det var en forumpost på macrumors tror jeg...

Lenke til kommentar

 

Dette høres helt konge ut!

Jeg har prøvd nå å resette en IKEA pære (har en haug av dem..) ,uten at HUE har klart å finne den. Må Hue-bridge befinne seg i nærheten av pæra? Hadde vært flott om du fant den guiden...- :)

Er pærene oppdatert til versjon 1.2.217? Min hub var ca 4 meter unna pærene mens jeg la dem til, men jeg måtte resette en del ganger før det gikk.

 

Guiden er jeg ikke kar til å finne ser det ut til, det var en forumpost på macrumors tror jeg...

 

Hei igjen...gjorde litt research selv, og fant denne tråden

.https://developers.meethue.com/content/philips-hue-and-ikea-tr%C3%A5dfri?page=2

Skal nok få det til. Dette blir gode greier!

 

Forresten: Koblet du fra IKEA sin Gateway også?

Endret av terjehom
Lenke til kommentar

 

Edit: Forresten fungerer trådfri BEDRE med hue-hub enn ikeas egen. Med ikeas hub fikk jeg bare tre innstillinger: Blå

Gul

Hvit (i praksis både blå og gul på en gang).

 

Jeg tror dette er et bevisst valg fra Ikea sin side. De gjør det for å for å få det enkelt nok.
  

 

Høres riktig ut. Dog etter min mening et dårlig valg.

 

 

 

Dette høres helt konge ut!

Jeg har prøvd nå å resette en IKEA pære (har en haug av dem..) ,uten at HUE har klart å finne den. Må Hue-bridge befinne seg i nærheten av pæra? Hadde vært flott om du fant den guiden...- :)

 

Er pærene oppdatert til versjon 1.2.217? Min hub var ca 4 meter unna pærene mens jeg la dem til, men jeg måtte resette en del ganger før det gikk.

Guiden er jeg ikke kar til å finne ser det ut til, det var en forumpost på macrumors tror jeg...

Hei igjen...gjorde litt research selv, og fant denne tråden

.https://developers.meethue.com/content/philips-hue-and-ikea-trådfri?page=2

Skal nok få det til. Dette blir gode greier!

 

Forresten: Koblet du fra IKEA sin Gateway også?

Nei, jeg bare resatt (men da ble de også koblet fra)

Lenke til kommentar

 

Får vel si det her også da: ikea trådfri fungerer allerede i dag med phillips hue sin hub.

 

Edit: Og på den måten også homekit, alexa osv. 

 

Hei 3irik,

 

vi fikk ikke Philips' Hub til å finne IKEAs pærer, og informasjonen vi finner på nettet peker litt begge veier (https://www.macrumors.com/2017/08/10/ikea-tradfri-smart-lighting-supports-homekit/) - har du fått IKEApærene til å fungere med Hue-hubben? Kan du i så fall si hvordan slik at vi kan teste det? :-)

https://www.smarthomegeeks.co.uk/news/ikea-tradfri-hue-work-together-now/
Lenke til kommentar

Trenger smartlyspærer med G4- og G9-sokkel. Knøttepærer, men det bør være mulig å legge inn litt elektronikk i bunnen av selve pæren på disse også uten at de blir forhøyet mye.

 

Ser at det lar seg gjøre å få smarte sokler som man skrur inn i de gamle soklene. Så kan du bruke standardpærer men har elektronikken frigjort fra pæren. Aner ikke om kvalitet, sikkerhet og liknende på slikt, men det finnes..

Lenke til kommentar

 

 

Edit: Forresten fungerer trådfri BEDRE med hue-hub enn ikeas egen. Med ikeas hub fikk jeg bare tre innstillinger: Blå

Gul

Hvit (i praksis både blå og gul på en gang).

Jeg tror dette er et bevisst valg fra Ikea sin side. De gjør det for å for å få det enkelt nok.
  

 

Høres riktig ut. Dog etter min mening et dårlig valg.

 

 

 

Dette høres helt konge ut!

Jeg har prøvd nå å resette en IKEA pære (har en haug av dem..) ,uten at HUE har klart å finne den. Må Hue-bridge befinne seg i nærheten av pæra? Hadde vært flott om du fant den guiden...- :)

Er pærene oppdatert til versjon 1.2.217? Min hub var ca 4 meter unna pærene mens jeg la dem til, men jeg måtte resette en del ganger før det gikk.

Guiden er jeg ikke kar til å finne ser det ut til, det var en forumpost på macrumors tror jeg...

Hei igjen...gjorde litt research selv, og fant denne tråden

.https://developers.meethue.com/content/philips-hue-and-ikea-trådfri?page=2

Skal nok få det til. Dette blir gode greier!

 

Forresten: Koblet du fra IKEA sin Gateway også?

Nei, jeg bare resatt (men da ble de også koblet fra)

 

Da fikk jeg dette til, med to pærer i første omgang. Har 15 til av IKEA sine. Prøvde på et par andre,uten hell. Men der fikk jeg ikke kvitteringsblinket etter 6 x av og på. Kanskje ligger feilen der,og at det er det som er det springende punktet, for å få pærene innlemmet i HUE. Enig i IKEA sine pærer fungerer mye bedre i HUE, enn i IKEA sitt eget oppsett.

 

Når alt dette er satt opp,kan jeg slå av og på lyset i hele huset, dvs ca 21 pærer, med ett klikk, i tilleggsprogramvare til HUE.

Lenke til kommentar

 

Jo, Xiaomi har timeplansprogrammering på appen!

Trodde jeg også. Men du trenger kanskje Smart Gateway-en deres da? Slik jeg har forstått det er mye av funksjonaliteten bygget inn i smart gateway, inkludert mulighet for bevegelsessensor, brytere osv...

 

Nei, trenger kun appen (Yeelight)

Lenke til kommentar

Har en Xiaomi liggende i en skuff hjemme. Etter en ukes tid i test landet jeg på at det var lettere å styre lyset med lysbryteren på veggen enn mobil. Syntes heller ikke lyset fra denne var noe særlig, uansett hvilken farge og intensitet jeg forsøkte.

 

Frister å teste ut komboen IKEA og Philips Hue.

Lenke til kommentar

Etter en ukes tid i test landet jeg på at det var lettere å styre lyset med lysbryteren på veggen enn mobil.

Det pleier å være den vanlige oppfatningen, ja. Mobilstyring høres jo i utgangspunktet utrolig kult ut og "alt" må jo ha en app nå om dagen, men i praksis har det lite for seg.

 

Man vil ikke ha fjernstryte lys. Man vil ha automatiserte lys.

Alle pærene som er testet her kan sikkert brukes, men helst satt i et større system. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har brukt Hue i noen år og har snart fylt opp hele leiligheten med disse pærene. Det å lage egne scener til ulike tider på døgnet (og aktiviteter) er svært hendig. Scenen "fredagskos" består av varme og nedimmet lys som gir leiligheten nesten en helt annen atmosfære enn helt hvitt og sterkt lys (perfekt til rydding og lesing). 

Lenke til kommentar

Da fikk jeg dette til, med to pærer i første omgang. Har 15 til av IKEA sine. Prøvde på et par andre,uten hell. Men der fikk jeg ikke kvitteringsblinket etter 6 x av og på. Kanskje ligger feilen der,og at det er det som er det springende punktet, for å få pærene innlemmet i HUE. Enig i IKEA sine pærer fungerer mye bedre i HUE, enn i IKEA sitt eget oppsett.

 

Når alt dette er satt opp,kan jeg slå av og på lyset i hele huset, dvs ca 21 pærer, med ett klikk, i tilleggsprogramvare til HUE.

 

 

Så bra! Kvitteringsblinket kom bare innimellom for meg også, men når det kom fikk jeg også koblet til etterpå. Forhåpentligvis vil pærer som kommer ferdig oppdatert fra fabrikk løse det problemet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...