Gå til innhold

Slik skal forskerne redusere den irriterende bufringen når du spiller av videoer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat som de beskriver det i videoen: Problemet er ikke buffering. Det er rebuffering, også kjent som buffer underrun. Altså at bufferet går tomt fordi data går raskere ut av bufferet enn inn i det.

 

Dere er et teknisk nettsted, tek.no, bruk tekniske termer korrekt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Akkurat som de beskriver det i videoen: Problemet er ikke buffering. Det er rebuffering, også kjent som buffer underrun. Altså at bufferet går tomt fordi data går raskere ut av bufferet enn inn i det.

 

Dere er et teknisk nettsted, tek.no, bruk tekniske termer korrekt.

 

Nå er ikke jeg noe teknisk geni, men er det ikke et bufferproblem når bufferet ikke fylles opp raskt nok?

Lenke til kommentar

 

Akkurat som de beskriver det i videoen: Problemet er ikke buffering. Det er rebuffering, også kjent som buffer underrun. Altså at bufferet går tomt fordi data går raskere ut av bufferet enn inn i det.

 

Dere er et teknisk nettsted, tek.no, bruk tekniske termer korrekt.

Nå er ikke jeg noe teknisk geni, men er det ikke et bufferproblem når bufferet ikke fylles opp raskt nok?

 

 

Det er et bufferproblem, som i "et problem med bufferet", men buffering foregår hele tiden i bakgrunnen, uten at man ser det. Det er det som skjer når du klikker på "play" og det tar et sekund eller noe sånt før videoen starter å spille; overføringen av videoen begynner umiddelbart, men fordi man må ta hensyn til variasjon i overføringshastighet, mellomlagrer man dataene i et buffer, som kan leses av i en gitt, jevn hastighet (video bitrate). Når bufferet er fullt (eller fullt nok), begynner avspillinga fra bufferet. Etterhvert som dataene leses ut av den ene enden av bufferet, fylles den andre enden av bufferet opp med ny data, helt til de siste bits av videoen er lastet ned i bufferet.

 

Som sagt; dette er noe som skjer i bakgrunnen, og som bruker blir man ikke gjort oppmerksom på det. Det er først hvis det har vært for store problemer med å fylle opp bufferet, over litt tid, at bufferet går tomt og videoen stopper opp. Da kommer gjerne beskjeden "buffering" opp på skjermen, som teknisk sett er korrekt; videoen står og bufrer, men det er bare et symptom på selve problemet: det at bufferet er tomt. Å støte på et tomt buffer når man forventer å kunne lese data fra det, kalles buffer underrun.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

- Håper at dette kommer til YouTube også, ikke bare til Netflix, etc...

 

Etter at YouTube innførte DASH så har jeg bare hatt problemer.

Jeg forstår hvorfor dem innførte DASH, men livet som bruker var mye enklere før.

 

Hadde man begrenset båndbredde så kunne man starte og sette videoen på pause til den var ferdig buffret.

For så å kunne se videoen uforstyrret i sin helhet.

 

Slik som DASH fungerer på YouTube i dag så tar avspillingen av videoen igjen buffringen og alt går i stå.

 

Majorly annoying...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Å fjerne den irriterende bufring er selvsagt vrient

Nei, det er enkelt. Kjør ut maks båndbredde til en substansiell del av videoen er bufret, gjerne så mye som det går, hele for korte videoer.

..alternativt øke bufferet, slik at man har litt mere å gå på ved dårlig forbindelse.

 

Hadde lignende problemer med TV-tunerkort, bortsett fra at det betydde elendig kvalitet når bufferstørrelsen var for liten, selv om den var satt til det anbefalte.

 

Valgte alltids å gå inn og sette 2-3 ganger så stor plass till mellomlagring som det anbefalte, og fikk dermed langt bedre kvalitet på bildet. Og det var på den tiden det ikke fantes SSD, minnet var lite og dyrt og relativt tregt, og HDDene var små og dyre.

 

Nå er minnet langt raskere, flere bruker SSD som hoveddisk og både prosessorer, GPUer og båndbredden er langt større. Dog er riktignok kvaliteten og derved datamengden økt endel også, men ikke i samme forholdet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

- Håper at dette kommer til YouTube også, ikke bare til Netflix, etc...

 

Etter at YouTube innførte DASH så har jeg bare hatt problemer.

Jeg forstår hvorfor dem innførte DASH, men livet som bruker var mye enklere før.

 

Hadde man begrenset båndbredde så kunne man starte og sette videoen på pause til den var ferdig buffret.

For så å kunne se videoen uforstyrret i sin helhet.

 

Slik som DASH fungerer på YouTube i dag så tar avspillingen av videoen igjen buffringen og alt går i stå.

 

Majorly annoying...

Litt rart mtp. at å slippe dette er hele poenget med DASH. Har også erfaring med at DASH-players slutter å buffre for lenge etter den har fylt bufferet første gangen. Dermed blir det plutselig for lite, som gjør at den får panikk og laster inn laveste kvalitet eller står fast.

 

Spør du meg vil jeg si at problemet ligger i at det tas i bruk for liten player buffer max size, for lange segmenter(temporalt), og dermed for store i størrelse, og for høy threshhold for å laste inn lavere bitrate-segmenter. Sistnevnte er ofte vanskelig fordi playeren (som ligger i applikasjonslaget) måler performance i lengden det tar å laste ned et segment, og får ikke vite om problemer i transportlaget før det ofte er litt sent. Om den først kommer dit at den faktisk må aborte nedlastingen av et segment må den (pga http1.1) faktisk terminere connectionen og starte en ny connection på initial window (tcp).

 

Nå har jeg i kjent stil ikke lest rapporten fra MIT, men er det en ting som går igjen i mange rapporter, så er det det at ENDRINGEN av kvalitetslag, som også pensive gjør ofte, har en større negativ påvirkning av QoE enn lavere bitrate segmenter uten variasjon av kvalitet. Kanskje det hadde vært enda bedre om player bare var litt mindre greedy. Får håpe de har valgt en god QoE metric for "treningen".

 

Edit: Nei, de har ikke brukt noen QoE metrics som påvirkes av hvor ofte kvaliteten varierer. Litt skuffende. Kanskje algoritmen deres gjorde det for dårlig der :p 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Bortkasta prossessorkraft, trenger ikke mer en ett enkelt script for å finne ut at oj, her er nedlastningshastigheten ikke stor nok til å få nok data, si i fra til serveren at jeg må kutte ned til x oppløsning basert på mottatt datastrøm.. og vips så har man laget en løsning som allerede er på markede.

Lenke til kommentar

 

Å fjerne den irriterende bufring er selvsagt vrient

Nei, det er enkelt. Kjør ut maks båndbredde til en substansiell del av videoen er bufret, gjerne så mye som det går, hele for korte videoer.

Var bedre før da man kunne åpne en video på youtube, sette den på pause, for så å see videoen i full hd :D

 

Desverre vil ikke youtube tillate folk å buffre hele videoen, så man må til med nedlastningstjenester.

Lenke til kommentar

Bortkasta prossessorkraft, trenger ikke mer en ett enkelt script for å finne ut at oj, her er nedlastningshastigheten ikke stor nok til å få nok data, si i fra til serveren at jeg må kutte ned til x oppløsning basert på mottatt datastrøm.. og vips så har man laget en løsning som allerede er på markede.

 

Det ville nok ikke fungert så veldig bra, hva hvis noen andre på nettet nedlaster noe i det du begynner å se på videoen slik at du har dårlig båndbredde, skal du se resten av filmen i dårlig kvalitet? Eller om skriptet kjøres oftere enn i starten, skal vi be serveren om dårlig oppløsning hver eneste gang det blir høy båndbredde usage spikes i nettet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...