Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nybyggkjøkken endret av utbygger


mrala

Anbefalte innlegg

For et år siden kjøpte jeg leilighet i Oslo. I prospektet så kjøkkenet slik ut:

 

post-138828-0-45200100-1502738894_thumb.png

 

For noen dager siden, mottok jeg detaljerte kjøkkentegninger, og der var plutselig den integrerte kjøkkenløsningen for kjøleskap og oppvaskmaskin fjernet.

post-138828-0-89802900-1502738910_thumb.jpg

 

Jeg var sikker på at det var standardløsning som var kravet at utbygger viser i prospekt?

Utbygger hevder derimot at "det er en uvesentlig/mindre endring fra planlegging til endelig tegning". For de avbildene modulene/frontene, skal utbygger ha ca 10 000 kr. 

 

post-138828-0-65620800-1502738874_thumb.png

 

Utbygger har spesifisert at møbler og hvitevarer ikke medfølger, men når det ikke står noe annet, så må jeg vel kunne anta at det avbildene er standardkjøkken?

Endret av mrala
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøleskap ventilerer i topp, og suger inn luft under. Så det går bra. Men det er bedriten dårlig plass i slike kjøleskap. Jeg skal ha frittstående og pent kjøleskap. Samsung sin Chef-serie er pen, og latterlig stor plass innvendig til å være et "normalt" kjøleskap.

I tillegg får man kjøleskapet 201cm høyt istedetfor 177cm. 

 

Ser forresten ut som de snyter prospekteier for pen ventilator også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke bare er det andre fronter/innbygginger, men du har bare fått en halv rute til venstre for komfyren.

 

Innebygget kjøleskap er egentlig en uting, for varmen kommer ut bak, og har da ingen steder å gå.

 

Den halve "ruten" finner du igjen på høyre side av komfyren hvor han nå har fått mer plass (doble skap).

 

Nei, du har nok ikke så mye å stille opp med mtp. illustrasjon i prospekt. Dette er kun ment som illustrasjon for hvordan det potensielt kan se ut, og ikke noen kontrakt. Det du må forholde deg til er det som står SKRIFTLIG i prospektet eller kontrakten. Og der står det at hvitevarer IKKE medfølger, men at de kan bestilles som tilvalg.

Det er vel ingen som viser en illustrasjon i et prospekt hvor de vesentlige hvitevarene mangler?

 

Jeg har tidligere kjøpt 2 nye leiligheter, og i begge tilfellene gjorde jeg STORE endringer på kjøkkenet. Dette fordi standardleveransen fra utbygger ofte er veldig kjip og uten hvitevarer, uavhengig av hva illustrasjonene viser.

Jeg vil derfor anbefale deg å sette av noen kroner og designe drømmekjøkkenet i leiligheten i tilvalgsprosessen!

Endret av gravypressure
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har tidligere kjøpt 2 nye leiligheter, og i begge tilfellene gjorde jeg STORE endringer på kjøkkenet. Dette fordi standardleveransen fra utbygger ofte er veldig kjip og uten hvitevarer, uavhengig av hva illustrasjonene viser.

Jeg vil derfor anbefale deg å sette av noen kroner og designe drømmekjøkkenet i leiligheten i tilvalgsprosessen!

 

At du gjorde endringer gjør at du ikke kan uttale deg om saken. Her har utbygger gjort endringer som fullstendig endrer kjøkkenets utseende, uten å konsultere eier.

 

At det ikke følger med hvitevarer utover komfyr og koketopp har heller ingenting å si, siden kjøleskapet ikke er plassbygd. Utbygger skal kun levere fronter til kjøleskapet. På lik linje med oppvaskmaskin. Hvis disse frontene ikke leveres, så har ikke kjøper fått hele kjøkkenet. Her har selger brukt et veldig spesifikt kjøkken som salgsargument, og det er da rimelig at kjøper kan forvente å få tilnærmet likt kjøkken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, for all del.

Vet ikkje hvs som er normalt, men eg har kjøpt nytt to ganger.

Begge gangene har det selvfølgelig vært en flott illustrasjon om hvordan kjøkkenet kan se ut med bilder, farger osv, men også en skikkelig 3d tegning der en regelrett ser hvordan kjøkkenet blir seenes ut.

 

Til og med ikkje vinklene var korrekte på denne tegningen her ser det ut til.

Med mindre eg ser feil da selvfølgelig, har hendt det og :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den halve "ruten" finner du igjen på høyre side av komfyren hvor han nå har fått mer plass (doble skap).

Doble skap med halv størrelse hver. Altså ikke noe mer plass.

 

 

Se litt nøyere:

I prospektet ser det ut til å være 60 cm på begge sider av komfyren.

I kjøkkentegningen er høyre side litt bredere. Ikke fullt ut dobbelt, men sannsynligvis 90 cm. På andre siden er størrelsen halvert, antar det er 30 cm.

Til sammen skal det da være 120 cm skapplass, uavhengig og 30 cm er flytter til høyre eller venste...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har tidligere kjøpt 2 nye leiligheter, og i begge tilfellene gjorde jeg STORE endringer på kjøkkenet. Dette fordi standardleveransen fra utbygger ofte er veldig kjip og uten hvitevarer, uavhengig av hva illustrasjonene viser.

Jeg vil derfor anbefale deg å sette av noen kroner og designe drømmekjøkkenet i leiligheten i tilvalgsprosessen!

 

At du gjorde endringer gjør at du ikke kan uttale deg om saken. Her har utbygger gjort endringer som fullstendig endrer kjøkkenets utseende, uten å konsultere eier.

 

At det ikke følger med hvitevarer utover komfyr og koketopp har heller ingenting å si, siden kjøleskapet ikke er plassbygd. Utbygger skal kun levere fronter til kjøleskapet. På lik linje med oppvaskmaskin. Hvis disse frontene ikke leveres, så har ikke kjøper fått hele kjøkkenet. Her har selger brukt et veldig spesifikt kjøkken som salgsargument, og det er da rimelig at kjøper kan forvente å få tilnærmet likt kjøkken.

 

 

Poenget mitt var at dette er vanlig praksis. Illustrasjonen i prospektet er ikke nødvendigvis korrekt.

Jeg gjentar:

Det kjøper må forholde seg til en den SKRIFTLIGE beskrivelsen av kjøkkenleveransen og evt. kjøkkentegninger fra leverandør.

 

Når det er sagt, så står det heller ikke at det følger med komfyr eller koketopp. Det står bare at det leveres "skap for innbygging av stekeovn med platetopp", ikke selve platen eller komfyren. Når det videre står at hvitevarer ikke er inkludert, så tolker jeg det slik at komfyr og kokeplate også må bestilles som tillegg.

 

edit: Dragen, her tok du for øvrig innlegget mitt ut av kontekst. innlegget var to-delt. Første del var et svar/kommentar på TS sitt spørsmål. Andre del (som du referer til) var snarere et generelt tips til kjøper om hva som kan være lurt ved kjøp av nybygg...

Endret av gravypressure
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...