Gå til innhold

Boring (1mm) i rustfritt stål (koboltbor?)


minimax

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å bore et par 1mm hull i ca. 1mm tykt rustfritt stål men kommer ingen vei. Boret går rundt men det skjer ingenting. Jeg vet ikke akkurat hva slags bor jeg har prøvd da jeg brukte noen jeg har kjøpt tidligere, men det skal være bra metallbor såvidt meg bekjent. Jeg bruker en helt vanlig drill (700W Black & Decker med variabel hastighet) og har også en liten Dremel som jeg forøvrig har uten noen som helst problem filt bort noen kanter av den samme rustfrie stålplata.

 

Jeg har lest litt på nettet der dette visstnok er et velkjent problem å bore i rustfritt stål, og bla. her står det at koboltbor anbefales foran vanlige HSS metallbor som jeg antageligvis har brukt. Men hvem selger slikt i Norge? Jeg ser at Clas Ohlson har Bosch HSS-CO (koboltbelagte bor), men den minste er på 3mm. Ellers finner jeg ikke noe hos Biltema, Kjell & co eller Jernia.

 

Hvem selger slike bor (eller andre passende bor på 1mm for rustfritt stål) i Oslo/Akershusområdet?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avo: Kjørner/dor var en god ide -ser de selges på Clas Ohlson for drøye femtilappen.

 

Sedsberg: en benkeborremaskin er nok å foretrekke ja, men for to hull tror jeg ikke det er verdt investeringen :)

Derimot fant jeg et drillstativ hos Biltema for 200,-.    PS: ved nærmere øyesyn er visst denne utgått/utsolgt

De har også et tilsvarende hos Clas Ohslon, men da til kr. 500,-. Har ikke funnet det noen andre steder.

Tror du det duger å bruke et slikt stativ sammen med drillen min for å kunne bore gjennom den stålplata?

Jeg kan også kjøpe borestativ til min Dremel 3000, men det er vel ikke så mye vits......

 

Hva med type drill når jeg har ordnet med stativ? Har du brukt "vanlig" metalldrill til slikt, eller kobolt som jeg leste om?

Lenke til kommentar

Du må også passe på og bruke olje for og smøre og kjøle når du borrer.

Turtall skal ligge på rundt 1500 rpm. Det tilsvarer ca. 5 m/min som er passende for HSS bor i rustfritt.

Bare pass på at du ikke får for mye varme i materialet når du borrer. Rustfritt har en lei tendens til og herde seg når det blir for varmt under maskinering.

Dette forutsetter at det er en vanlig rustfri materialtype du skal bore i. 316L, 165M

Lenke til kommentar

Kobolt bor er absolutt å anbefale. De koster ca 3 ganger det vanlige TiN coatede HSS bor, men det er absolutt vært det da de holder seg skarpe MYE lenger og kutter MYE bedre og tåler MYE mer varme. Og de fungerer bra i alle typer materialer fra mykt aluminium til det verste av rustfritt. Og de har som regel slipt split point også som gjør det lettere å starte hullet uten å vandre, og gjør at borret kutter bedre uten å borre et "pilothull" først.

Karbid bor er bare å glemme til å borre for hånd med. De vil brekke og chipe med en gang. Selv i maskiner er det lett å chippe disse hvis ikke maskinen er stiv nok. Jeg har hatt et par spotting drills i karbid og de chippet alle tuppen. Så min erfaring er at fresestål fungere fint i karbid til hobbymaskiner, men ikke bor i karbid.

 

Jeg pleier å kjøpe det på arceurotrade i England:

http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Cutting-Tools/Twist-Drill-Bits/Drill-Bits---Cobalt/10-19mm

 

Men vil du spare penger og ikke bryr deg om hvor lang tid det tar er kina på ebay billigere.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Det høres absolutt lovende ut.

Vil det sannsynligvis gå greit å børe gjennom den 1mm tykke rustfrie stålplata uten stativ eller benkeboremaskin?

 

Pris hos Arceurotrade som du lenket til var jo ikke avskrekkende. Jeg husker ikke hva jeg har betalt for "vanlig" 10mm bor, men å stadig erstatte billigbor som knekker kan jo bli en del dyrere enn et koboltbor til en tier.

 

Så spørs det bare hva Arceurotrade tar i porto da! Det er en kjent sak at mange firma tar igjen lave priser på skyhøy porto. Jeg fant ingen info om dette på nettsiden hos dem, og heller ikke noe som kom opp ved en prøvebestilling uten å registrere seg.

Er skeptisk til eBay for en del ting, og dette er vel typisk noe kinesiske selgere ville "faket" -et billigbor farget med litt gulbrun maling kanskje....

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Beklager sent svar threeeyes. Jeg har dessverre ikke fått kjøpt noe nytt bor enda da jeg kom frem til en løsning som heller involverte en plastplate, og denne var det jo veldig lett å bore igjennom.

Men neste gang jeg må bore gjennom stål skal jeg kjøpe koboltbor som anbefalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...