Gå til innhold

Søke om boliglån (avslag)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg oppfyller alle kravene ift boliglån, men utenom ett (5 ganger inntekt).

 

Teknisk sett oppfyller jeg dette kravet også, men banken mener at dersom jeg f.eks har 100% stilling (fastlønn) et sted og 100% (fastlønn) et annet sted, så teller de kun lønna jeg får fra den ene jobben hvor jeg får mest utbetalt.

 

F.eks at jeg får 390k fra ene jobben (100%) og 350k fra andre jobben (100%), så teller de KUN med 390k, ikke mer eller mindre.

 

Er dette riktig, kan ikke se at det står noe om dette (forskrift/lov) Noen som kan henvise meg til det?

Rådgiver kunne heller ikke henvise meg til noe ift det.

 

Tusen takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boliglånsforskriften § 4 sier bare "fem ganger brutto årsinntekt", men § 2 etablerer et krav om forsvarlig kredittvurdering.

 

Det vil ikke være forsvarlig kredittvurdering å legge til grunn en inntekt fra 2x 100 %-stillinger over lengre tid, med mindre disse er særskilt velegnet.

 

Banken kan gi dispensasjon fra kravet. Om de vil gi dispensasjon er nok usikkert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Boliglånsforskriften § 4 sier bare "fem ganger brutto årsinntekt", men § 2 etablerer et krav om forsvarlig kredittvurdering.

 

Det vil ikke være forsvarlig kredittvurdering å legge til grunn en inntekt fra 2x 100 %-stillinger over lengre tid, med mindre disse er særskilt velegnet.

 

Banken kan gi dispensasjon fra kravet. Om de vil gi dispensasjon er nok usikkert.

Takk for ref. Men ift kredittvurderingen har jeg alltid fått kjempe god hver gang.

Men skjønner hva du mener med at de ikke ser på det som forsvarlig. Hvordan kan jeg evt vise at dette bør det gi dispensasjon fra kravet for?

 

Takk

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg evt vise at dette bør det gi dispensasjon fra kravet for?

 

Takk

Du må vel overbevise banken om at det er forsvarlig av dem å forvente at du skal jobbe dobbelt så mye som normalt i de årene lånet skal nedbetales. Mye kan skje i løpet av noen år. Livssituasjonen kan forandre seg totalt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du mener at du er innafor på alle kravene kan du jo forsøke i en annen bank, da det er mye skjønn ute og går.

Prøv f.eks. Skandiabanken, der er alt automatisert. Du fyller ut egenkapital, lønn osv. i en formel og får finansiering (eller avslag) i løpet av to minutter. Ganske enkelt og svart-hvitt, men altså ingen menneskelig vurdering...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Regner du med å kunne\orka å ha 200% i 10-15år framover?

 

Med begge jobbene blir det ca 14t hver dag (som jeg er vant med fra før av), men om jeg tar fri fra jobb nr 2 vil jeg uansett få fastlønn.

 

14 timer?  Skulle tro det ble nærmere 16 timer + transport til/fra/mellem jobbene.  Virker som det blir vanskelig å få seg de normale 7,5 timers søvn, for slett ikke å snakke om et liv utenom jobbene..  

 

Hvis du er vant med å jobbe så mye og ha "dobbelt lønn", må du jo nesten ha opparbeidet deg en veldig bra egenkapital.   Har du eks. 40% egenkapital, blir bankene ofte mer fleksible er min erfaring.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Regner du med å kunne\orka å ha 200% i 10-15år framover?

 

Med begge jobbene blir det ca 14t hver dag (som jeg er vant med fra før av), men om jeg tar fri fra jobb nr 2 vil jeg uansett få fastlønn.

 

14 timer?  Skulle tro det ble nærmere 16 timer + transport til/fra/mellem jobbene.  Virker som det blir vanskelig å få seg de normale 7,5 timers søvn, for slett ikke å snakke om et liv utenom jobbene..  

 

Hvis du er vant med å jobbe så mye og ha "dobbelt lønn", må du jo nesten ha opparbeidet deg en veldig bra egenkapital.   Har du eks. 40% egenkapital, blir bankene ofte mer fleksible er min erfaring.

 

 

cirka 14t pr dag (arbeidstid) og får akkurat 6-7 timer søvn. Men tar en eller to dager fri, hvis jeg får behov uten at det påvirker lønna.

Kan spytte inn 40% EK, men ønsker ikke det.. Da jeg liker å ha en god del i fond/sparekonto/buffer/BSU osv.

Lenke til kommentar

Folk som tjener mye har som regel ikke noe penger spart opp

Har lest mange ganger om folk med høy lønn som har måttet selge hus fordi de ikke har penger til å betale lån, 2 måneder etter at de har mistet jobben

Da har dem nok ingen mål eller styring, det er vel de som bruker pengene på unødvendige ting.. Jeg har både mål og plan. Hatt det siden 2010 (før det også, men da hadde jeg ingen kostnader) og økonomisk sett så har alt gått kjempebra! :-)

Lenke til kommentar

Jeg sendte direkte mail til en lånerådgiver i samtlige banker i Norge (med unntak av de som var kun for lokale).

 

Da la jeg ved all dokumentasjon og skrev litt om planer fremover, hva vi kom til å gjøre om renta stiger mye (kvitte meg med bil - vi flyttet hovedsakelig for å komme nærmere jobb, barnehage og kollektivtilbud), hvordan lønnsutviklingen min så ut ift lønnsstigen på jobb, hvordan vi fint kan betale selv om vi lå på grensa til ikke å få lån. Osv.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...