Gå til innhold

TEST: AMD Ryzen Threadripper 1950X og 1920X


Anbefalte innlegg

 

Hvorfor ikke teste 3200 MHz-minne? Det vil jo gjøre testen mer fair for AMD. 3200 MHz minne koster jo omtrent akkurat det samme som 2666 for 2x8 gb. Tror de fleste kjøper raskere minne når prisen er så og si lik.

 

Det var 3200 brikker de testet med. De bare valgte å kjøre det på 2666 i denne testen ?

Fordi alle andre eldre tester er testet med standard plattform hastighet. Gjør sammenlikning bedre, uten å teste alt igjen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er likevel etablerte fakta at Zen arkitekturen skalerer bedre enn Intel med høyere hastighet på minne. Syns godt testen kunne vært gjort slik Amd har lagt opp til med pakken de sendte ut

De skalerer på forskjellige ting.

 

Ryzen skalerer på minnehastighet fordi "infinity fabric" er koblet opp mot minnehastigheten. Og den skalerer pga noen programmer/spill krever heftige mengder båndbredde, og lav latency.

 

På intel er det mest på båbdbredde og latency. Ring (cachen) til x299 elsker høy minnehastighet. Helst 4000mhz+ med lav latency (cl)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er likevel etablerte fakta at Zen arkitekturen skalerer bedre enn Intel med høyere hastighet på minne. Syns godt testen kunne vært gjort slik Amd har lagt opp til med pakken de sendte ut

 

Det er trolig typisk "Tek" å gjøre det på denne måten, andre store som eksempelvis Tomshardware , Guru3D for å nevne noen få kjører uten problemer på en hastighet på 3200 Mhz.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor ikke teste 3200 MHz-minne? Det vil jo gjøre testen mer fair for AMD. 3200 MHz minne koster jo omtrent akkurat det samme som 2666 for 2x8 gb. Tror de fleste kjøper raskere minne når prisen er så og si lik.

 

Det var 3200 brikker de testet med. De bare valgte å kjøre det på 2666 i denne testen ?
Fordi alle andre eldre tester er testet med standard plattform hastighet. Gjør sammenlikning bedre, uten å teste alt igjen
Det blir litt som å si at når Vega kommer så kommer nvidia med en driver som gir 10% bedre ytelse, meeen tek velger å teste med den gamle for å gjøre ting mer rettferdig for de 2 år gamle skjermkortene som haddedårligere drivere ;) Synes det er idiotisk av tek å gjøre dette. 3200 MHz koster tross alt det samme som 2666 MHz, du skal være rimelig tett i pappen for å når du bygger et high-end system fra de røde eller blå og velger det tregeste minnet. Hadde 3200 kosta 50% mer så fair enough... Teks Ryzen-tester synes jeg er tragiske...
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor ikke teste 3200 MHz-minne? Det vil jo gjøre testen mer fair for AMD. 3200 MHz minne koster jo omtrent akkurat det samme som 2666 for 2x8 gb. Tror de fleste kjøper raskere minne når prisen er så og si lik.

 

Det var 3200 brikker de testet med. De bare valgte å kjøre det på 2666 i denne testen ?
Fordi alle andre eldre tester er testet med standard plattform hastighet. Gjør sammenlikning bedre, uten å teste alt igjen
Det blir litt som å si at når Vega kommer så kommer nvidia med en driver som gir 10% bedre ytelse, meeen tek velger å teste med den gamle for å gjøre ting mer rettferdig for de 2 år gamle skjermkortene som haddedårligere drivere ;) Synes det er idiotisk av tek å gjøre dette. 3200 MHz koster tross alt det samme som 2666 MHz, du skal være rimelig tett i pappen for å når du bygger et high-end system fra de røde eller blå og velger det tregeste minnet. Hadde 3200 kosta 50% mer så fair enough... Teks Ryzen-tester synes jeg er tragiske...

Derfor får du brukertester av folk på forumet. Da kan du også komme med forslag til hva du vil ha testa. Mulig det åpnes en egen threadripper tråd :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvorfor ikke teste 3200 MHz-minne? Det vil jo gjøre testen mer fair for AMD. 3200 MHz minne koster jo omtrent akkurat det samme som 2666 for 2x8 gb. Tror de fleste kjøper raskere minne når prisen er så og si lik.

 

Det var 3200 brikker de testet med. De bare valgte å kjøre det på 2666 i denne testen ?
Fordi alle andre eldre tester er testet med standard plattform hastighet. Gjør sammenlikning bedre, uten å teste alt igjen
Det blir litt som å si at når Vega kommer så kommer nvidia med en driver som gir 10% bedre ytelse, meeen tek velger å teste med den gamle for å gjøre ting mer rettferdig for de 2 år gamle skjermkortene som haddedårligere drivere ;) Synes det er idiotisk av tek å gjøre dette. 3200 MHz koster tross alt det samme som 2666 MHz, du skal være rimelig tett i pappen for å når du bygger et high-end system fra de røde eller blå og velger det tregeste minnet. Hadde 3200 kosta 50% mer så fair enough... Teks Ryzen-tester synes jeg er tragiske...
Derfor får du brukertester av folk på forumet. Da kan du også komme med forslag til hva du vil ha testa. Mulig det åpnes en egen threadripper tråd :)

Som har null kredibilitet

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En forumtråd blir ikke det samme. Det blir som epler og pærer. Siden Ryzen yter betydelig bedre i noen apper og spill med kjappere minne gir det inntrykk av at Ryzen er dårligere enn hva den er og kan potensielt skremme bort kjøpere takket være en utdatert testprosedyre. Merkelig at nær alle andre reviewsider velger å forholde seg til dagens teknologi og ikke minnehastigheta til 6700K da de testa denne for 2 år siden og ikke gidder teste med ny hardware for å sette det på spissen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tek sine "skribenter" gjør gjentatte ganger svært sære valg, jeg har kritisert dem mange ganger fordi forbedringspotensialet er der, bare se på skjermkorttestene der de fortsatt tester med så og si utdaterte spill som ikke lenger viser det fulle potensialet til skjermkortene som er på markedet.

 

En test bør vise hva som er plausibelt å oppnå for et relativt nytt produkt, noe annet hadde vært toskete.

Lenke til kommentar

Jeg for min del leser tester med kritisk blikk. Videre går det for min del mer og mer over til at jeg heller ser på youtube tester hvor jeg kan kjenne meg igjen i de som tester og dermed få ett bedre inntrykk av hvor bra eller dårlig ett produkt er for min del.

 

At tek.no har forbedringspotensiale er det vel få som vil si seg uenig i. Jeg kan ikke si at tek.no imponerer i måten ting blir lagt frem. Til det er det altfor mange slike spørsmål som dette med minnehastighet. Jay f.eks. testet ikke intel sitt "nå må vi levere noe til testerene slik at det ikke ser ut til at vi har drete på draget så mye som vi faktisk har" -produkt som han fikk i postkassen uten å be om det. Noe tek.n bare "testet"... og ga fantastisk omtale, uten å nevne noe kritisk rundt omstendighetene at en 7900x plutselig kom inn for test og var priset slik den var.... (vil tro den hadde kostet vesentlig mer om det ikke hadde vært for at TR var rett rundt hjørnet? - så kanskje en takk til konkurrenten i testen hadde vært på sin plass?). 

 

Jeg henter ut endel info om funksjonalitet ol. fra testene, men vurderingene og testmetodikk hos tek.no er jeg etterhvert blitt svært kritisk til.

 

Men som nevnt tidligere i tråden, jeg heier først og fremst på at det nå ikke lenger er mulig for aktøren(e) å ligge på latsiden. Hvilket alternativ som passer best for mitt bruk? Det vil vise seg, for øyeblikket er jeg først og fremst spent på hva som skjer videre når brukere  og utviklere har fått utnyttet potensialet i de forskjellige løsningene og lagt frem hva som er fordeler og ulemper ved alternativene.

Endret av AveMORphine
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke utelukkende youtube nei, men youtube kanaler som linus og jay har i stor grad tatt over mye av den tiden jeg setter av til "presse" basert introduksjon og til dels omtale. Stort sett blir det feedback fra og diskusjoner med enkelt-individer som jeg kjenner godt i omgangskretsen min som har betydning for hva jeg ender opp med. Om det er individer fra forum, youtube eller irl er det erfaring som avgjør.

 

;)

Lenke til kommentar

Ikke utelukkende youtube nei, men youtube kanaler som linus og jay har i stor grad tatt over mye av den tiden jeg setter av til "presse" basert introduksjon og til dels omtale. Stort sett blir det feedback fra og diskusjoner med enkelt-individer som jeg kjenner godt i omgangskretsen min som har betydning for hva jeg ender opp med. Om det er individer fra forum, youtube eller irl er det erfaring som avgjør.

 

;)

Nå finnes det iallefall egen x299 egen threadrippertråd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...